Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
Hej!
Vilket fantastiskt solcellsforum jag hittade här, hoppas kunna få dela lite funderingar kring mitt solcellsprojekt som är under design (efter att hustru givit sitt medgivande naturligtvis)...

Efter att ha språkat offert med flera av de "stora" paketleverantörerna inser jag att de inte kommer att vilja leverera det jag vill ha, de är mest ute efer att kränga sina fasta paket där de har god marginal. Proffsiga är de månne, men inte flexibla. Så det blir en diy lösning med i sambarbete med lokal elektriker, vilket jag läst är den väg många här på forum har gått.

Men alla offerter jag fått har ju pekat på att jag har goda förutsättningar, så vi kör på.

En sak som jag lär mig (inom IT-branchen) är att alltid bygga förändringsbart. Jag vill kunna växa i min anläggning och även komplettera med batterier på sikt.

Så här är planen just nu i grova penseldrag...

Carport tak, plåt (TP) 10 grader rakt mot söder, 6,5x6,5 meter. Skuggfritt.
Här tänkte jag sätta 6x4 paneler Trina 335 W 120 cells paneler.

Närbeläget altantak i plast (som ska bytas).7x2 meter, Skuggfritt sydväst runt 10 grader lutning.
Här tänkte jag 6 st LG BiFacial 390w som får agera både tak och solpanel.

Till detta en inverter, funderar på Kostal Plenticore. Den kan hantera upp till 3 strängar så jag kan växa/justera i framtiden och har batteri ingång.

Frågor: Är den en god idé (eller dålig ekonomi) att välja en dyrare hybridinverter redan från start?
Har något erfarenheter Kostal? Huawei är billigare, men har bara två strängar och lägre kapacitet.
Någon som byggt med LGs BiFacial som tak över altan? Ljusgenomsläpp? Går det att montera dem så det blir regntätt?

Kom gärna med kommentarer!

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
This post was updated on .
Till altantaket kan du ta 7 st 72 cells paneler och montera dom stående med profiler avsedda för kanalplasttak till uterum så blir det tätt. Willab Garden har profiler som är avsedda för 40 mm tjocka kanalplastskivor. Dessa profiler passar även fint till solpaneler med samma tjoclek. Om taket blir för stort med 7 st. LG paneler så är de flesta andra fabrikat av 72 cells paneler något mindre i mått än LG.

Panelerna släpper inte igenom så mycket mycket ljus så altanen blir lite mörkare jämfört med om det varit ett plasttak.

När det gäller växelriktare så titta även på Fronius nya Symo Gen24 Plus som har ett enfas reservkraft uttag där man får spänning vid strömavbrott även utan batteri så länge solen skiner. Om anläggningen senare kompletteras med batteri så kan man även förse hela eller stora delar av huset med 3 fas reservkraft. https://www.fronius.com/en/photovoltaics/expertise/gen24plus

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Var kan de nya Fronius Symo Gen24 Plus 6 kW, 8 kW, 10 kW köpas, de som har ett nödströmsuttag 230 Volt ca 3 kW? Fronius skryter om dem på sin hemsida, men de verkar inte alls finnas att köpa.
Litet dumt tycker jag. De verkar annars väldigt intressanta.

Tidigast efter sommaren 2020 hörde jag vid fråga hos en Fronius-leverantör.
http://www.rofoto.se/solcellsprodukter/

gunnars
Willab Gardenas mittprofil 32/40 med tätande gummilister avsedd för isolertakplatta 40 mm och täcklist 10/32/30/40 mm som tydligen enbart trycks fast på plats och då kanske räcker för att hålla fast solcellspanelerna. Det kanske räcker? Inte så dumt i så fall.

Arne om du går in via länken https://www.fronius.com/en/photovoltaics/expertise/gen24plus så står det att växelriktarna är tillgängliga 2020. Nästa år finns de säkert att köpa hos alla som säljer Fronius.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
@Gunnar,
Tanken jag hade med just BiFacial var att de just är genomskinliga och att jag inte skulle behöva någon kanalplast under om man kunde få tätt mellan panelerna. Men jag har inte hittat just not exempel på hur mörka de är.

De där Symo Plus Gen24 verkar ju superintressanta, vad kan de komma att kosta tro? Och när släpps de...?
PRO

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

PRO
Tätt mellan panelerna, det kanske går att lägga aluminium plåt emellan (Plåtslagarn klipper på några minuter) och täta med fog, det blir
ju samtidigt en hållfasthets förstärkning med bult och bricka igenom, fog också.
VX: Fronius Symo 6.0 trefas, PV: Perlight 290 W, 5220 W, läge syd, Gbg, mark, lutning 39 grader.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
Jag har LG BiFacial paneler och de släpper igenom mycket lite ljus. Om du vill ha paneler som är mer genomskinliga så finns det andra typer. På etcel.se finns det exempel där de byggt växthus med solpaneler. Genomskinliga paneler har dock betydligt lägre effekt.

Lanseringsdatum för de nya växelriktarna från Fronius är ännu oklart. Det finns uppgifter på nätet med allt från tidigt 2020 till någon gång under 2020. Det bästa är väl att maila frågan direkt till Fronius. Om man googlar på nätet så kan man hitta lite olika prisuppgifter. Här är ett exempel. https://www.europe-solarstore.com/fronius-symo-gen24-10-0-plus.html

Arne var lite rädd för att täcklocken till uterumsprofilerna skulle hålla i för lite. De är tillverkade av aluminium och har en rejäl hakprofil i hela sin längd så de sitter rejält. Willab Garden har säkert sålt många tusen uterum och jag har aldrig hört att taken blåser bort. Skulle man vilja ha både "hängslen och livrem" så kan man ju alltid skruva fast täcklocken med långa farmarskruv som extra säkerhet. Solpaneler är också tyngre än kanalplast skivor så det krävs mer kraft för att lyfta dessa.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Nej, viberg du missförstår gunnar.

Du behöver ingen kanalplast(de kallar det isolertakplatta) under solcellpanelerna, utan du använder solcellspaneler istället för isolertakplattor. Tätt mellan solcellspanelerna bör det bli i den vertikala glipan. Solcellspanelernas aluminiumram-undersida kommer nog att ligga an mot Willab Gardenas mittprofils gummilister.

Du monterar helt enkelt mittprofiler på (vertikala?)träreglar. Sedan lägger du bara dit solcellspanelerna och trycker dit täcklisterna. Det kan kanske hända att aluramens undersida inte är bred nog och inte hamnar just mot gummilisten så det tätar bra, utan bredvid. Det får man klart utprova.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
@Gunnar:
Då blir jag ju nyfiken på hur du har satt dina BiFacial paneler. Antar att själva syftet är att de ska belysas från två håll och att man inte sätter dem "som vanligt" på ett tak. Såg nån Youtube vide där de användes somtak på en uteplats.

Ja indikationen på europe-solarstore pekar ju på 28-30K för 10KW invertern, fast läser man specen så låter det som 8KW invertern tar 12KW Peak så den borde räcka...

Hur är det med garantier på solpaneler och inverters, de löper ju på längre tid än vad man kan förvänta sig att dagens "solhandlare" lever kvar. Är det mot generalagenter i varje land? Serviceorganisationer som kan åka ut och "reparera" en trasig inverter efter 9,5 år?

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
This post was updated on .
Jag har mina paneler monterade på korslagda skenor parallelt med taket. Det är bara en knapp decimeter mellan taket och panelerna så baksidan nås inte av speciellt mycket ljus. BiFacial paneler ger ett extra tillskott först om baksidan nås av ljus antingen direkt eller via reflektion. Panelena i sig är inte direkt genomskinliga.

Om man använder profiler till kanalplast tak så får man montera dessa på lämpligt avstånd så att solpanelarnas aluminiumram hamnar på gummilisten.

När det gäller de långa garantierna på växelriktare och paneler så får man vända sig till tillverkaren. Har man tur så har de egen representant i Sverige. Solcellsfirman är nog inte intresserad när det har gått några år om de överhuvudtaget finns kvar.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
@Gunnar:
Vad är anledningen till att du valde BiFacial om du inte har monterat dem så att de drar nytta av sin "dubbelsidiga" förmåga? Om jag får vara nyfiken och fråga... :) Är det de med 390 Wp? Hög effekt på liten yta?

Ang garantierna, så bör man med andra ord tänka efter lite och välja märken på paneler och inverter med närvaro i Sverige om man vill vara trygg med sitt köp över tid.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Arne
Bifacial LG paneler är väldigt dyra per Wp och besynnerligt om de då monteras så dubbelsidigheten inte alls utnyttjas. Det kan ju bero på att gunnar har en väldigt liten takyta till förfogande och vill klämma in så mycket installerad effekt som möjligt, kosta vad det kosta vill. Han har inte nämnt sina bevekelsegrunder till valet LG bificial.
Vi valde tysktillverkade Heckert paneler just för att de tillverkas i Tyskland och köps av tyska väldigt kritiska kunder. Tyska Heckert skulle ha mycket svårt att kunna komma undan garantikrav jämfört med en okänd fabrik långt borta i Vietnamn eller liknande som byter ägare och namn efter kort tid. Det skulle samlas arga tyska kunder utanför Heckerts fabriksgrind och kräva ersättning om inte fabriken uppfyller sina garantikrav.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
This post was updated on .
När jag skulle installera min anläggning så letade jag efter paneler med hög effekt då jag har ganska liten takyta till förfogande. Att det blev LG:s normalt mycket dyra paneler beror på att jag hade tur och fick dom till ett mycket förmånligt pris. Grossisten reade ut lagerpaneler då de var tvungna att snabbt göra plats för en ny stor leverans av paneler som var på ingående.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
@viberg

Det är så här det kan se ut om man vill ha paneler som släpper igenom mycket ljus.

https://kundnyheter.ellevio.se/martin-utvinner-solenergi-ur-sitt-altantak/

Panelerna ser ut att vara av samma typ som ETC el har i sitt växthuspaket. Effekten blir lägre än på en vanlig panel då solcellerna bara täcker en del av panelens yta.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Nej, det finns också transparenta paneler som är som vanliga panaler men har inte svart- eller vit baksidesfolie utan transparent. De täcker hela ytan precis som vanliga paneler. De släpper tydligen igenom 25 % av infallande ljus.
https://solarenergy-shop.ch/de/solarmodule-netzeinspeisung/278-20-stueck-transparente-solarmodule-fuer-die-veranda-oder-andere-spezialanwendungen.html

De är 48 celliga och på 210 Wp/st, och ca 1,65 x 1 meter.
Det motsvarar en 72 cellig panel på 315 Wp, eller en 60-cellig panel på 263 Wp,
Det är inte de bästa cellerna och mest högeffektiva cellerna, men dugliga.
Med bara 48 celler i en ram på 1,65 x 1 meter, måste de vara glest packade. Normalt är det ju 60 celler i en sådan.
Det står i texten att man kan välja transparensgrad från 6 till 53 %. Det verkar litet konstigt, speciallbeställs panelerna? låter dyrt. Men de kanske menar att man lägger in genomskinlig plast i mellanrum mellan panelerna och får totalt 53 % ljusgenomsläpp.

Det står inget i texten om att inte hela ytan producerar ström, endast att ljusgenomsläppligheten upp till 53 % är möjlig, om man läser noga.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
Om man tittar riktigt noga på bilden i Arnes länk så ser man att panelerna har ett mörkare fält så jag skulle tro att solcellerna är  koncentrerade dit. Effekten är bara 210 w vilket tyder på att hela panelytan inte har solceller. Om man läser texten så framgår det också att hela ytan inte producerar ström.

Här är ett exempel på genomskinliga paneler av Soliteks fabrikat.
https://shop.solelgrossisten.se/product/list/solitek-glasglas-solpaneler/420

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Gunnar
@Arne

Texten att man kan välja transperans mellan 6 och 53% ser lite märklig ut. Jag skulle gissa att det är en generell text som gäller en serie med paneler med olika transparens. Den här firman säljer endast modellen med 22,5% transparens och då ser texten lite konstig ut när övriga panelerna i serien inte finns med.

När det gäller hur stor del av modulen som producerar el så får du läsa en gång till Arne. Det står "vilket innebär att upp till 53% av modulen är transparent, resterande del producerar el."  Det tolkar åtminstone jag som att inte hela ytan producerar el.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
Tackar för alla tips rörande transparanta solpaneler, men som sagt så ligger de lågt i effekt och högt i pris.
Får se om jag går vidare med altantaket eller ej, där får ju bara plats 6-7 paneler somdet ser ut idag.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

En budgetlösning för altanen kan ju vara att täcka den med vanliga paneler varvade med några "fönster" av glas eller kanalplast. Ett par glasrutor i ett alantak släpper ju in ganska mycket ljus.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
@Micke
Jorå, jag har tänkt den tanken också, kul att fler tänker lika. :) Kanalplast med samma tjocklek som panelen (40mm) är svindyrt, men det skulle ju fungera även med vanlig polykarbonat, fast svårare att få tätt.
12