Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

Man kanske kan använda tunnare (billigare) kanalplast och lägga en distanslist under kanterna för att få rätt tjocklek.

Någonstans på forumet finns en tråd där någon beställde en skräddarsydd fejk-solpanel för att fylla ut hela taket på ett smyggt sätt. Paneln levererades av en tillverkare av solpaneler och var tillverkad som en riktig panel. Det norde gå att få "tomma" paneler tillverkade, med bara glas och alu-ram i samma mått som riktiga paneler. Inte billigt, kanske, men det kan bli snyggt, plus att du får riktiga härdade glasfönster.

Jag hittade tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/M-ttanpassad-solpanel-for-att-tacka-en-glugg-tp5016778.html

När jag tänker efter kanske det blir billigare att köpa riktiga paneler och försöka skära ut det som finns under glaset från insidan...

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
Det har rört på sig lite sen sist, men jag tror jag nu börjar landa i en lösning som jag gillar.
Tänker mig Ferroamp med batteri och två SSOer och 36 Trina paneler, vilket ger ungefär 11,5 KWp.Har en offert som ligger runt 160K utan inräknade bidrag, tillkommer installation.
En del på carport och en del över altan, glest placerade så att ljus kan komma mellan. Sätter nog vanlig kanalplast under panelerna så att det blir vattentätt, apropå diskussionen tidigare i tråden.

Nu återstår att hitta en lämplig elfirna/elektriker.... Nån som vet nån?

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
Tärningen är kastad, beställning lagd.
35 Trina paneler och Ferroamp 14KW med batteri. Allt ska upp på carport taket för enkelhets skull.
Bilr en spännade vår. :)

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
Dags att börja bygga så smått, installatören bokad till om 2 veckor.

Fråga till er som kör FerroAmp, vad har ni dragit för kablage mellan kopplingsboxen (dit SSOerna ansluts med sitt likströmsnät) och EnergyHuben? Vanligt DC kablage plus en PE ledare? Har ni lagt dem i samma rör eller separerade?

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

genua
Här använde elektrikern en femledarkabel med två ledare parallellkopplade för + respektive -.

Re: Ny anläggning Jönköping 10-12 KW

viberg
Så var det då äntligen dags för installation. Till slut har det landat i 7x4 paneler på carport-taket, med Ferroamp och två SSO.
Allt flöt på bar med ett lycket resultat i mina ögon.

Under den sista självande timman av solljus innan den försvann bakom träden fick vi igång anläggningen på test och i det bleka ljuset tuffade panelerna igång med 1KW.

Så ser vi fram emot att nätbolaget masar sig hit och byter mätare... :)
12