Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Jag tittade på att installera solceller på taket för typ kanske 2 år sedan. Jag tyckte lite för mycket var osäkert med att sälja elen, skatter(vem vet hur det ändas), elmätare osv plus att det verkade som om jag som säkert byter till bergvärme när frånluftpumpen går sönder (vem vet, pannan är från 2007) kanske inte har något nytta av det.

Men så plötsligt kommer ett brev som fick mig att bli lite orolig från Länsstyrelse (vem visste vad det kunde vara :)). Men det var visst att jag fått bidrag för solceller godkänt (har ett svagt minne att jag la in en ansökan, men trodde inte den var komplett eller så). I vanliga fall sätter jag mig ner och går igenom och lär mig allt om detta, men eftersom panelerna måste vara i drift sista december så har jag lite mindre tid så jag gör den lata metoden(fick nyss 3e barnet också så det dryper inte med undersökningstid direkt) och hoppas att jag kan få många genvägar här.

Förutsättningar:
220kvm hus från 90 tal med nu frånluftvärmepump. Drar typ 25kkWh / år (25MWh alltså :) ).
Uppvärmd pool under 3 sommarmånader som ju drar ganska konstant 1.4Kw under dagarna.
Jag har en takyta(betongpannor utan papp under) enligt skiss som ligger i ganska exakt söderläge, ingen skuggning (när jag "reducerat" ett träd som står där nu) och kanske 35 graders lutning.

Som ni ser så är det ett parallellogram som är den "aktuella" delen. längst ner finns som på de flesta tak en "takfot"(vet inte vad det heter) där vinkeln är lite mindre. Detta kan ju "delvis" användas för paneler också om man skulle få platsbrist (se punkt 4 nedan). Den är ca 90cm djup.

1) Skall jag ens bygga detta? Mitt bidrag är 35% på en max totalkostnad på 85kkr och jag har uppgett 5kw. Kommer detta vara lönsamt för mig? (roligt kommer det ju vara, älskar tanken på detta). Jag har som sagt funderingar på bergvärme om några år.

2) Skall man försöka trycka in så mycket som möjligt och sedan köra 3 fas inverter? Eller bara på en fas?

3) Microinverters? Solaredge P600 (en mppt enbart tror jag)? Vad behöver jag?

4) Paneler, verkar som finns tex dessa : 310w  som är strax under 2m höga (dvs jag får in två på höjden, 7st på bredden)
eller kanske dessa: 270w som är 1,64m höga dvs med skohorn och utnyttja lite av "takfoten" så kanske jag kan få in 3st på höjden.

5) Köpa från tex ev-power.eu, kan man få tag på det bevis/dokument som länsstyrelsen kräver för bidraget när det är utländska företag? Eller skall jag titta på något i Sverige?

Alla ideer är VÄLDIGT välkomna.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Får man fråga var i Sverige du tänker bygga anläggningen?
Jag tänker på vem som skall köpa din solström.

Du har nu en duktigt hög elförbrukning må jag säga 25000 kWh per år.
Om du installerar en bergvärmepump i framtiden, så kommer den att behöva ström. Då kan ju den få en del av din solström från din solcellsanläggning. Att nu installera en solcellsanläggning, hindrar dig inte från att framöver installera en bergvärmepump. Eller har du tänkt att montera bergvärmepumpen på södertaket?

1) För 85 000 kr, får du om du bygger själv en solcellsanläggning på ca 6 à 7 kWp, som ger ca 5500 till 6300 kWh per år. 28 st solcellsmoduler á 250 Wp blir 7 kWp.

2) Idag finns det ingen anledning att ha 1-fas-växelriktare. Utan då bättre en 3-fas. Elnätsägare gillar inte om man kör ut effekt på deras elnät på en enda fas, pga snedlast.  De kan vägra dig att monterar en 1-fas-växelriktare.  3-fas växelriktare finns väl från MW neråt ca 3 kW, tror jag. Välj 3-fas-växelriktare!

3) Du menar inte "mikro-inverter, utan "effektoptimerare". En SolarEdge växelriktare har 2 strängar, dvs du kan ha 2 slingor(eller strängar, som man snarare säger) med solcellesmoduler till den.

För ett SolarEdgesystem behöver du:

1 st SolarEdge-växelriktare, t.ex. SE6k på 6 kW.
28 st effektoptimerare t.ex. P300 på 300 W(en till varje solcellsmodul)

4) Det är ingen stor takyta, den du funderar att lägga moduler på, bara 7,3 x 4,5 m.
Du kan där ha ett modulfält om 2 rader med 7 st moduler i porträttläge.
Fältet blir brett ca 7060 mm  och högt 3300 mm. Om modultstorlek 1640 x 992 mm.
Blir ca 3,5 kWp. Ger ca 3150 kWh/år.

Eller om du lägger dem i landskapsläge, blir det ett modulfält på 6620 x 3983 mm, och då 4 rader med 4 moduler i varje rad, dvs 16 moduler a 250 Wp = 4,0 kWp.

Modulerna på det taket kommer att delvis skuggas mot kvällen av taket till vänster.
Visst, det finns större moduler på 1956 x 992, av sådana kan du ha 2 rader i porträtt à 7 moduler dvs totalt 14 st. De brukar vara effektstarkare, så det kanske blir 14 x 300 Wp = 4,2 kWp.

Du menar att längst ner på ditt söder-tak, har taket mindre takvinkel på 90 cm.
Den ytan verkar vara ca 8 m x 0,90 m.  Men det sitter väl en stupränna där vid takets slut(vid takfoten).
Regnvatten måste kunna hamna i stuprännan ( och inte utanför). Därför kan du nog inte montera moduler på den 90 cm-remsan.

Men du har ju en mycket större takyta mot väster. Där kan du lägga moduler.
En modul där ger 82 % av vad en likadan modul på södertaket ger. Inte så illa.
Bäst är givevis att ha modulerna rakt mot söder och ca 35 grader uppvinklade,
men i många fall har man stora takytor, som är riktade i annat väderstreck,
och då kan man lägga moduler där istället( eller också).

5) Är inte ev-power.eu en öststatsfirma. Förtroendeingivande?
För att få solcellstödet utbetalt, tror jag säkert man får köpa från utlandet.
Åtminstone i något land som tillhör den europeiska unionen. Det skall säkert vara momskvitto och allt, för att få kvittona godkända för utbetalning av solcellstödet, skulle jag tro.

En forumsmedlem, fick nyligen liknande besked av sin Länsstyrelse om att han skulle få solcellstödet.
Han talade då genast med länstyrelsen, och kunde öka sitt ansökningsbelopp. Kanska du kan göra detsamma?

Att du angivit 5 kWp anläggning i din anökan, har ingen betydelse. Du kan bygga en på 10 kWp om du vill,
men den skall inte överskrida ansökt totalbelopp (var det 85 000 kr, sa du?) som är det viktiga.

Jag hoppas att ovan kan ge dig en knuff framåt mot en strålande framtid.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Tack för ett långt och utförligt svar!
Arne wrote
Får man fråga var i Sverige du tänker bygga anläggningen?
Åkersberga, NÖ om Sthlm.

Arne wrote
[...]
Det är ett ganska stort hus, runt 220kvm uppvärmt och "nästan" bara enplan så det går en del el.
Jag är helt med på att bergvärmepumpen också vill ha ström :) . Frågan är ju bara om det fortfarande blir lönsamt med solceller kontra investeringen. Får jag verkligen "hyggligt" betalt av att sälja överskott?

Arne wrote
1) För 85 000 kr, får du om du bygger själv en solcellsanläggning på ca 6 à 7 kWp, som ger ca 5500 till 6300 kWh per år. 28 st solcellsmoduler á 250 Wp blir 7 kWp.
Blir ju ytan som är begränsande då egentligen. Men jag MÅSTE ju inte lägga ner 85k :)

Arne wrote
[...]
Det gläder mig. Annars måste jag ju fundera ut vilken fas jag skall ha mina effektförbrukare hemma. Innan jag bad om bidrag så fick jag in lite offerter (det var nog där siffran 85k kom ifrån) och de tyckte att jag skulle ha enfas.

Arne wrote
3) Du menar inte "mikro-inverter, utan "effektoptimerare". En SolarEdge växelriktare har 2 strängar, dvs du kan ha 2 slingor(eller strängar, som man snarare säger) med solcellesmoduler till den.
Nja, jag menar nog som jag skrev. Jag vet att P600 inte är en inverter utan en MPPT. Men det verkar ju som man kan ha inverter per panel ELLER MPPT per panel. Vad jag egentligen undrade är vad jag borde ha.

Arne wrote
För ett SolarEdgesystem behöver du:

1 st SolarEdge-växelriktare, t.ex. SE6k på 6 kW.
28 st effektoptimerare t.ex. P300 på 300 W(en till varje solcellsmodul)
Dvs jag MPPT:ar från varje cell och sedan växelriktar jag den DCn jag har och "fasar" ut på nätet. Vad är fördel resp nackdel mot mikroinverter per panel (dvs jag antar att det innebär att jag MPPTar, växelriktar och fasar ihop det med de övriga X antal mikroinverters). Mikroinverters känns lite som att göra det onödigt avancerat, men kanske är något bra med det? (jag blir såklart inte beroende av EN single-point-of-failure växelriktare, men det är ju inte så farligt).

Arne wrote
[...]

Precis. Men man försöker trycka dem så tätt som möjligt antar jag, ingen anledning till större mellanrum (större än några millimeter kanske)?

Arne wrote
[...]
Skissen är inte så skalenlig. Jag kanske skall mäta västtaket också. 82% är ju tillräckligt bra om jag nu har mer area där.

Arne wrote
[...]
Yes, det är så jag menar, men jag tänkte i så fall bara inkräkta typ 45cm på den (för att få plats med 3x1,6 m på höjden).

Arne wrote
[...]
"Eller också" är ju en bra ide. Då får jag ju inte mer total effekt (jo kanske lite) men fler totalt
kwh.
Arne wrote
[...]
Absolut. Men solpaneler är ju inte raketforskning precis (i alla fall inte i de verkningsgraderna det handlar om här) och jag tror det mesta i alla fall tillverkas i Kina så...
Beror ju såklart på prisskillnaden.

Arne wrote
En forumsmedlem, fick nyligen liknande besked av sin Länsstyrelse om att han skulle få solcellstödet.
Han talade då genast med länstyrelsen, och kunde öka sitt ansökningsbelopp. Kanska du kan göra detsamma?
Bra input. Då skulle man ju potentiellt kunna lägga på västertaket också.

Arne wrote
Jag hoppas att ovan kan ge dig en knuff framåt mot en strålande framtid.
Absolut! Mycket tacksam för svar!

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco,

Definitioner för olika begrepp inom solcellsanläggningar:
(det verkar behövas)

Micro-inverter
Det är engelsmannens benämning på en mikro-växelriktare. Alltså en apparat, som omvandlar ingående likspänning från en enda solcellsmodul till växelspänning, oftas 230 V.
De kostar ca 2000 till 3000 per styck, enbart denna apparat. Sedan skall du ha själva solcellsmodulerna också, kostar ca 2000 kr/styck.

Där man endast har en enda solcellsmodul och vill ha ut litet ström 230 Volt att driva radio och belysning, där kan en mikro-växelriktare vara rätt. Men inte i en stor solcellsanläggning. Det blir på tok för dyrt.
Men man kanske måste ha batteri också då? Jag vet inte.

MPPT
Betyder maximum power point tracker
På ren svenska alltså maximal effektpunktssökare
En sådan sitter det numer minst 2 st av i en växelriktare.
Varje tar hand om varsin solcellssträng, för att ständigt kräma ur maximal effekt.
Det gör den genom att variera belastningen på solcellsträngen(kan vara t.ex. 20 st solcellsmoduler i serie) för att hitta punkten med högst effekt. Effekt = spänning x ström.

Effektoptimerare
Engelsmannen kallar den power optimizer.
Det är en apparat, till vilken man kopplar oftast en enda solcellsmodul.
Effektoptimeraren får in likström från solcellsmodulen och matar även ut likström, men med annan spänning och ström än den inmatade. Apparaten är alltså en DC-DC-omvandlare.
Om den innehåller en MTTP är oklart. Det är växelriktaren, som ger order till varje effektoptimerarna vilken ström och spänning den skall mata ut. Växelriktaren är likt en dirigent i en orkester och effektoptimerarna är musikanterna.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Westcoast
En tanke... ta hem 2-4 firmor och be om offert. Om de föreslår fler tak och större anläggning kan du redan nu kolla med länsstyrelsen om ökat bidrag...

Och glöm inte att kolla bygglov om inte Arne redan tipsat om det... 😀

[...]

Nja, 800kr är more like it (även om det också är mycket per panel). För 2-3kkr st så hade jag ju inte ens funderat på om det är en bra ide. Se tex denna : Micro-inverter 248W 230VAC
Och ganska självklart är det ju MPPT inbyggt i en sådan. Vad den kostar SKULLE man potentiellt spara in på att slippa ha en stor 3fas växelriktare istället. En sådan som du nämner verkar ju gå på 10-15kkr vilket med mitt antal paneler faktiskt blir 1000kr/panel = dyrare än microinverters per panel. Dessutom behöver jag då inga separata MPPTer om jag fattat allt rätt.
Arne wrote
[...]

Det är en apparat, till vilken man kopplar oftas en enda solcellsmodul.
Effektoptimeraren får in likström från solcellsmodulen och matar även ut likström, men med annan spänning och ström än den inmatade. Apparaten är alltså en DC-DC-omvandlare.
Precis som jag menade och trodde på varenda en av dem, inte säker på vad som gav intrycket att jag inte visste? Tack för bekräftelsen i alla fall!
Men är inte en effektoptimerare också en MPPT? Solarendge P600 säger ju i alla fall att den gör MPPT i sin dokumentation (P600 dokumentation. Dvs en P600 är inte enbart en DC-DC omvandlare. Annars hade det väl inte så mycket optimering, bara omvandling (som tex vanliga buck converters).

Jag har befintlig anläggning på husvagn med MPPT såklart och har noga testat hur den testar och experimenterar med spänning/ström för att få max ut. Ganska kul teknologi faktiskt. Hade till och med ett tag en tanke att använda en av mina Arduino för att bygga en sådan, men det blir lite mycket jobb :)

Men frågan är faktiskt fortfarande : kör man en MPPT (eller om du vill säga effektoptimerar) per panel, eller per "sträng"? Det låter på dig som man skaffar en per sträng. Och serie eller parallellkopplar denna sträng beroende på hur skuggsituationen ser ut, hur feta sladdar man vill dra och såklart vad man kan hitta för MPPT (effekt och inspänning).

Jag springer nog ut och mäter västtaket nu.

BTW 28MWh drar visst kåken (kunde kolla på Eon), min gissning var i alla fall inte helt tokig.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Westcoast wrote
[...]

Ja, jag får leta upp ett par firmor och höra vad de säger. Jag är inte ute efter en all-in lösning (eftersom jag nog inte har förutsättningarna för det) , mest en vettig och kul komplettering :)

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Bygglov behövs inte där jag bor (trots detaljplanerat) om man lägger panelerna direkt på taket, dvs inte med annan vinkel osv.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

TommyE
Solceller tillsammans med bergvärme tycker jag är en riktigt bra ide, jag har så :-)

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Angående mikroväxelriktare så är några erfarenheter härifrån annvändare på forumet att de ger en relativt låg verkningsgrad jämfört med en större strängväxelriktare.

Provar själv för tillfället en relativt dyr enecsys mikroriktare tillsammans med 1 st 200w panel i perfekt söderläge!  Dock så ger den samma eller vissa dagar lägre utbyte än mina andra panler med 8-14° lutning, mot sydöst och sydväst som är kopplade till en SMA strängväxelriktare.

Med ditt tak så hade satsat på vanliga standard paneler på 260w riktade mot söder i 3 rader a 7 panler till att börja med i en sträng till en vanlig strängväxelriktare ex SMA eller Fronius.

 Vill du bygga ännu större skulle jag även lagt på det stora väst taket o kopplat dessa paneler på MPPT ingång nr 2 på växelriktaren.

Dessa växelriktare har 2 st oberoende  MPPT trackers/ingångar. Till varje ingång kan du sedan seriekoppla upp till ca 22 st standard panler i varje sträng. Panelerna i en sträng ska ha samma montage läge.

Börja dock och se om du kan öka beloppet och bestäm dig för hur stor anläggning du vill bygga. Elen som du säljer är med skattereduktionen och elcertifikat idag värd mer än elen du konsumerar själv.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Bra input, tackar så mycket! Jag tycker själv det verkar lite "mycket" mer att köra inverter på varje panel.

Jag skall läsa på lite om elcertificat. Trodde man bara hade det på större anläggningar.

Jag fick en offert nu på 27st 270W paneler, de utnyttar hela ytan ink de 2 "trekanterna" på sidan. Jag är lite tveksam till att få plats med alla på längden bara (får upp och mäta lite). De hävdar dessutom att mitt läge är perfekt för solceller (men de säljer ju saker) med mina 30-35grader taklutning och läget.
Givetvis så är totalen på den offerten mycket högre än mitt godkända bidrag, men jag skall kolla med länsstyrelsen om något går att göra. Ett alternativ (som jag inte vet är ok) är att ta materialet med bidraget och så jobbet med ROT. Då hamnar jag mycket närmre mitt ursprungliga förslag som jag fick bidrag för (fast högre effekt).

Så här ser det ut uppifrån idag :

Björken som kan skugga är redan i planerna att bli kraftigt reducerad.

Jag inser att jag måste göra något. 28MWh per år är ju högt och därmed ett perfekt läge att göra något :) Jag värmer ju pool på sommaren (perfekt för solcellerna) och en husvagn på underhållsvärme på vintern (~1,5 MWh)
(bergvärmeofferter kommer jag nog ta in också, men snarare till våren).

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Arne
Man kan bara ha det ena eller det andra, vad gäller solcellstöd och ROT-avdrag.
Det är vad jag har hört. Vad säger ni övriga?

Vad är det för system solcellsfirman vill sälja till dig, SolarEdge eller ordinärt system med vanlig växelriktare?
Vilket fabrikat på solcellsmoduler och växelriktare?

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Arnes uppfattning är korrekt, olika stöd får EJ kombineras. Däremot kan du ju köpa materialet själv en del billigare och låta en "vanlig" hantverkare snickare/elektriker montera anläggningen för att komma ner i pris!

Lägg gärna upp lite mer info om vilka prylar som har offereras och priserna för dessa,  för att få lite bra input från forumet så att du förhoppningsvis kan bygga en så bra/optimal anläggning som möjligt!

[...]

Jag läste det också, men det är oklart om de menar det "uppenbara" dvs att man inte kan få en faktura på 100k, 35k i solcellbidrag OCH sedan få ytterligare 30% på de 25kkr som är arbetskostnad(obs påhittade siffror). Jag vill ju bara i så fall ta bidraget på 75kkr (som är materialkostnaden) och inget bidrag på arbetskostnaden utan ta ROT på det. Men jag vet inte, får kolla upp det.

Arne wrote
Vad är det för system solcellsfirman vill sälja till dig, SolarEdge eller ordinärt system med vanlig växelriktare?
Vilket fabrikat på solcellsmoduler och växelriktare?
27 st 270W Solarwatt solceller P60 och Fronius 3-fasinverter . Ink moteringssaker och sladdar osv = 108kkr.
(SMA inverter finns som option i "premium" paketet)

Jag kan också välja solaredge inverter och optimerare istället. Kan man tänka sig är bra för skuggning. Kostade faktiskt inte blod att köpa det istället. 7kkr extra för det.

Elcertifikatsmätare 8,5kkr (ink installation).

De räknar att jag får ett bra utbyte (tror det är bra iaf) på ca 7400kWh/år

magneten wrote
[...]

Det låter lite som jag tänkte göra det, dela upp det.
Se ovan, jag är mycket tacksam för feedback på saker osv.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco,

Priset 108 000 kr, inkl. moms för 7,29 kWp är alltså utan montage?
Det blir 14 815 kr, inkl. moms per installerad kWp.
Montaget kostar sedan troligen ca 30 000 à 40 000 kr, inkl. moms

SolarWatt solcellsmoduler är icke de allra billigaste, utan ganska dyra.
Jag gissar ca 2500 kr/styck, inkl. moms.
Man kan annars få bra kvalitet för 2100 kr/styck inkl. moms, för den effekten 270 Wp.

Om du väljer moduler på 250 till 260 Wp, så får du nog mest effekt(Wp, dvs Watt peak) för pengarna.

Är det SolarWatts glas-glas solcellsmoduler de offererar dig, eller vilken typ är det?

Vilken Fronius är det? Är det en Fronius Symo, och vilken typ.

Sedan är det tveksamt att lägga 8500 kr på elcertifikatmätare.
Man har en sådan för att även få elcertifikat för solström man själv förbrukar.
Och du kan bara förbruka ca 25 % av totala solströmproduktionen, dvs 0,25 x 7000 = endast 1750 kWh/år, dvs 1,75 elcertifikat, och om ett elcertifikat är värt ca 150 kr, blir det 1,75 x 150 = 262,50 kr /år du får i intäkt per år!! Återbetalningstiden blir hela 32 år!! Det är värre än så, rapportören av dessa certifikat skall ha ca 10 % av de 262,50 kr. Vad visar säljfirmans kalkyl och återbetalningstid för installation av elcertifikatmätare de föreslår?
Eftersom de föreslår dig en sådan, måtte de anse att den snabbt tjänas in, men hur gör de det?

Skulle du i framtiden vill ha en elcertifikatmätare, så kan den klart installeras då. Inte en massa krimskrams och krusiduller nu som försenar ditt montage. Skulle du inte bli klar före 31 dec. 2016?

På vintern, när du behöver mycket ström, får du knappt något från din solcellsanläggning, och på sommaren då du inte behöver knappt någon ström alls, då får du omängder av solström. Därför kan man inte förbruka särdeles mycket av den egenproducerade solströmmen. Man hamnar på ca 25 till 30 %.
I ditt fall med simbassäng, som värms med elström, kanske du kan komma upp i litet högre solström-egenförbrukning, om du värmer under ljusa tiden på dygnet.

Kuriosa:
Man kan även montera solcellsmoduler på väggarna(utomhus-väggarna så klart).
På södervägg. Och även på markstativ. På en södervägg får du ca 71,2 % av vad en optimalt(rakt mot söder, uppvinklad 35 grader) riktad modul har, vilket icke är helt fy skam.

Har du ett SolarEdge-system kan du belägga flera olika tak med moduler, och även väggar, trots de har olika väderstreck och uppvinkling. Det går icke med Fronius-system för fler tak än 2 st, som har olika väderstreck eller uppvinkling.
Du kan därför lättare växa i ett SolarEdge-system. T.ex. genom att redan från början köpa litet större växelriktare än den nu tilltänkta installerade solcellsmodul-effekten. Sedan är solceller gravt beroendeframkallande, ja nästan som ett knark.

Köper du själva materialet till solcellsanläggningen, och får ett kvitto på det, så kan du givetvis få ditt solcellstöd 35 % på det. Det bör inte vara något problem. T.ex. om materialet kostar 100 000 kr, inkl. moms, blir då solcellstödet i ditt fall 35 % kr, dvs 35000 kr.

Men då har du endast materialet liggande på backen. Det måste monteras också.
Du kanske kan montera tillsammans med en kollega. Men du behöver åtminstonde då en behörig elfirma för föranmälning till din elnätsägare och för inkoppling av växelriktaren till elnätet.

Du kan klart välja en firma som monterar ditt inköpta material. Säg att det är annan firma än den du köpte  materialet av, och du får kvitto på det. I och med att det då står på fakturan att det gäller arbetskostnad för montage av solcellsanläggning, och dessutom inte innehåller något endaste material, så tror jag inte du får ROT för det, pga du redan har begärt solcellstödet för samma anläggning. Däremot får du klart solcellstödet även på montaget. Är inte ROT-avdraget numer minskat till 35 % av arbetskostnaden och är inte 50 % som tidigare? Varför du vill blanda in ROT, när du redan har beviljats solcellstödet på 35 % av investeringen,inkl. moms, förstår jag ej.

Du kan köpa modulerna från en firma, växelriktaren från annan, montagematerial från en 3:e firma, och montaget från en 4: firma, och elinstallationen från en 5: firma.  Du måste klart få kvitto från alla dessa firmor. Dessa kvitto skall du sedan skicka in till din Länstyrelse, som granskar dem, och som sedan betalar ut 35 % av totala investeringen till dig.

Men, är det då inte bättre att köpa allt, material och montage av en och samma firma och få 35 % solcellstöd på det? Alltså, om du inte själv vill montera. Det kan vara svårt att hitta en firma som monterar egen-inköpt material. Ofta vill solcellsfirmorna tjäna även på materialet.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
jag hade övervägt en billigare standardpanel på 260W ex Heckert nemo från tyskland för knappt 2000 kr/panel, såvida du inte fått ett grymt bra pris på 270W panelerna?. elcertifikatsmätaren hade jag nog valt bort pga det höga priset samt att du flemodligen kommer att få en hel del certifikat iaf som Arne säger.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Oj, vilka svar! Tackar!

Står inte vad det är för Fronius.
Det är inte glas-glas, men mot ett tillägg så kan man få det också.
Installation är speccat till 35kkr.
Jag skall se om någon annan kan erbjuda andra paneler, dessa är ändå lite för långa så det blir lite tight att få in dem.

Man ser inte specifikt mätaren i deras beräkning. Tack för input här, låter som något jag skall avvakta med.

Jag har redan i tankarna att ha en kraftigare växelriktare, jag vet att det är som knark. De jag har på taket på husvagnen blir fler och fler.... Jag har ju ett Västtak och en yta till som är söderriktad att köra vidare på .

Anledningen att jag skulle vilja ha ROT och inte 35% solcellbidrag är enkelt. Jag har fått det beviljat på en för låg peng så det tänker inte allt. Och istället för att få 20% på allt med ett nytt bidrag så kanske jag kan ta 35 på materialet och 30 på jobbet. Men nu är det ju ett del undersökande innan det blir något beslut, fler offerter skall in, det skall prutas, jag skall se om jag kan utöka bidraget osv. Men det är deadline 31dec2016.

magneten wrote
[...]
Tips på tysk plats att införskaffa på?

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Om du talar per telefon med din Länstyrelse, som du säger, är beredda att bevilja dig solcellstödet på 35 % på  investeringen, så kanske du kan snacka upp beloppet. När du ansökte för ca 2 år sedan uppskattade du på tok för låga kostnader, säger du. Givetvis gäller då klart 35 % solcellstöd även på uppsnackat belopp. Alles klar Herr Kommisssar! Om du snackar upp beloppet, innebär det inte en ny ansökan, utan är den du lämnade för ca 2 år sedan, som justeras.

Det var ett besynnerlig offert du fått som saknar vilken växelriktare Fronius de offererar.
Det kan ju variera något enormt i prisskillnad, kanske från 10000 till 30000 kr.

Jag tror magneten enbart menar tysktillverkade solcellsmoduler för att erhålla kvalitet.
Sådana säljs klart även i Sverige.
Jag är inte riktigt säker, men SolarWatt, tror jag nästan är tillverkade i Tyskland.
Men det klart finns andra moduler, som är tillverkade i Tyskland.
Annars finns klart billiga asiatiska och solcellsmoduler med oklara tillverkningsländer och oklara garantier.
Det är nämligen tillverkaren som lämnar och skall uppfylla sina garantilöften, som kan vara upp till 20 år, inte säljfirman. Det är uppfyllandet av garantierna som är skon som klämmer. Om säg 7 år, när dina asiatiska billig-moduler dra sin sista suck och du kontaktar solcellstillverkaren, om du överhuvudtaget kan ta reda på vem som utfärdat garantierna och lyckas få kontakt med tillverkaren Långtbortistan, tror du på att de kommer att byta ut alla dina moduler du köpte och ersätta dem med nya, som de lovat i sina garantier?

Många asiatiska solcellsmoduler säljs från ett försäljningsbolag med säte i Tyskland, för att ge sken av att de skulle vara tyska och tillverkas i Tyskland. Men att de de i själva verket endast importeras till Tyskland från billig-länder. Eftersom de säljs från Tyskland, tar många för givet att de även är tyska och tillverkas i Tyskland. Det är också det som är poängen med att de asiatiska tillverkarna öppnat säljbolag i Tyskland. Se upp!

Standardmoduler är ca 1640 mm långa och ca 990 mm breda.

Slutligen, för att värma vattnet i er simbassäng under 3 månader på sommaren, skall ni inte använda solström, utan solfångare(solkollektor). En solfångare eller som den kallas ibland, solkollektor, den har ca 80 % verkningsgrad, medan en solcellsmodul endast har ca 16 %. Det är litet tok att gå från solstrålar till solcellsmodul, som omvandlar endast 16 % av solstrålningens energi till solström, som du sedan använder för att värma simbassängsvattnet. En solfångare omvandlar solstrålarna som träffar den till ca 80 % till värme, och det är ju just värme ni vill ha för att värma simbassängsvattnet. Dessutom har ni endast behovet av att värma simbassängen under sommarmånaderna, som dessutom sammanfaller med mycket solstrålning. Det skall finnas solkollektorer av plast(svart), som ser ut som madrasser. Simbassängsvattnet pumpas långsamt genom dessa madrasser och uppvärms.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Arne wrote
Standardmoduler är ca 1640 mm långa och ca 990 mm breda.
Jag såg sådana som var 1480 tror jag, men jag får kolla igen. De var på 250W dock (vilket ju är okey det med). Men det kanske var asiatiska.

Arne wrote
[...]
Det där är ju inte riktigt så enkelt. Jag värmer ju inte med direktverkande el utan med luft/vatten pump. Så om den har en cop på 5 (de anger högre) så får jag ju faktiskt 5 gånger de 16 procenten vilket ju faktiskt inte är så tokigt. Men det är ju såklart en omväg, som jag valt aktivt då det inte är helt trivialt att slanga upp vattnet på taket (jag vill inte ha solkollektorer på marken)

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Vi har 54-celliga Heckert solcellsmoduler 230 Wp på taket som är 1482 mm långa och 991 mm breda.
Men Heckert slutade (har dragit ner tillverkningen) av dem för ca 1 år sedan. Vi valde dessa kortare moduler, för att det lättare gick att pussla in dem på våra små tak. Och för att Heckert då (maj 2015) endast hade svarta moduler av dessa små-moduler, och vi ville tvunget ha svarta.
Nu har de även stora som är svarta.
1234