Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Nu vill jag bara trycka "köp nu" knappen :)

Jag tänker ha 2 rader med 9 i varje solpaneler i söderläge i en vinkel. Sedan på samma tak kommer det vara 1 rad med 9 st som kommer ha en liten annan lutning.
Jag vill även "börja" på tak i sydväst läge med ett par paneler.

Jag tycker det borde innebära att jag måste ha 3 strängar (en för 2x9, en för 1x9 i annan vinkel och en för SV taket) eftersom förutsättningarna kommer vara lite olika för dessa.

Fronius verkar bara ha 2 mppt (även om det är 2x2 DC ingångar?) vilket ju inte funkar så bra i denna setup. KAnske måste jag ha två växelriktare, men då är det nog kanske billigare att köra SolarEdge med optimerare i stället.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

callec
9st är lite för lite i en sträng, blir lite väl låg spänning. Om du har normala paneler.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Kör du med SMA växlriktare så fungerar det fint med endas 9 paneler i en sträng!

Sitter de första panelerna 2x9st på samma takyta i samma riktning?
I så fall är det bästa att koppla dom i en sträng med 18 st paneler och ansluta dom till ingång A,  sen kopplar de de sista 9 panelerna med annat väderstreck till ingång B på växelriktaren!

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Stort tack för den inputen!

Jag skall se om jag inte kan "fuska" lite och få samma lutning på 27 paneler så de kan vara en sträng.

Men de få jag tänkte ha på SV taket kommer antagligen inte att räcka till för en sträng (skall titta på SMA, tack för det tipset, jag har varit helt insnöad på Fronius och SolarEdge av någon anledning).

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Gjorde nyligen en körning i sunny design med en SMA 15000 och där skulle det fungera helt ok med endast 6 st 270W paneler I en sträng!

Vet dock ej exakt i huvudet vilket mppt arbetsområde som SMA 5000 har.. men 9 paneler är gott och väl godkänt iaf! Skiljer kanske en tusenlapp eller två i pris i värsta fall

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Arne
Men Tommy i Kiruna har på sin Fronius Symo 5.0 bara 8 st moduler i en sträng och han har producerat bra.
Det verkar alltså att gå med få moduler i en sträng på Fronius också.
Man får titta på vad växelriktaren har för startspänning och MPPT-område.
Kollar man med Fronius beräkningsprogram Quick-mode och t.ex. en Symo 15.0-3-M då går 9 moduler 275 Wp.
8 moduler verkar vara minium. När man gör beräkningen måste man sätta ner förhållandet kWp moduler/kW växelriktare.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

TommyE
8st 290W moduler, går som tåget på en 5kW Fronius

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

callec
Hade du kopplat in dubbelt upp på samma sträng så borde verkningsgraden öka med ca 2-4%.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Låter kanon!

Lutar åt 27 paneler (TRINA SOLAR 270W POLY) i söderläge ca 30graders lutning (jag tror jag kan få dem i samma lutning) på en sträng till en FRONIUS SYMO 10.0-M och så så många paneler pengarna räcker till i sv läge på en annan sträng, men det kommer nog inte bli så många.

Jag har fram till 30 september att bli klar, jag tror jag fixar det.

Tror jag har vettig koll på infästningarna också tack vare bra bilder på andra projekt i detta forum.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
27 paneler i en sträng går INTE då den öppna spänningen hamnar över 1000V! (Brukar gå max ca 22 st paneler/sträng)

Alternativet är att göra 2 strängar med 13 paneler i varje och sedan paralellkoppla dessa till MPPT ingång A på  växelriktaren från panelerna på södertaket.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Tack för det!

Alternativen är ju poweredge lösningen eller två växelriktare. Inget av dem är ju kul för plånboken :)

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Nopp det kommer att bli bra med 2×13 till 1a ungången om det inte ser för konstigt ut på taket? Man kan ju även köpa en liten mikroväxelriktare till panel nr 27... om man vill fylla taket.

Till ingång 2 kopplar du sedan den andra takytan med minst 6st paneler.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Jag kan ju sätta upp en 27e och inte koppla till något så ser det bra ut :)

Tack för förslagen!

Att både serie och parallellkoppla panelerna är alltså inget konstigt? (jag förstår ju att det funkar, men är det något som en preofessionell installatör skulle tycka var dumt?)

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Ingen konstig koppling ty det är så man gör :) 2 lika strängar går fint att paralellkoppla.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Jag har nu börjat kolla in hur mycket infästningar jag behöver.

Mitt tak har 27graders lutning. Jag kommer ha två "skenor" under varje panel, dvs fyra stycken klämfästen i skenan. Jag har cc120 på mina takstolar och jag tror då att jag måste lägga horisontala reglar under pannorna för att kunna få ett lägre cc för takkrokarna (TAKKROK SCHLETTER RAPID 45). Såg en bra tråd av Arne om det och 120 verkar inte räcka. De offerter som jag begärde in i höstas har cc80 på krokarna, jag misstänker att det blir bra.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
En granne som köpte sin anläggning från www.rofoto.se hade oxå 1,2 mellan takstolarna och där satte vi endast korkar på varje takstol. (Ev finns det kraftigare krokar för ändamålet)

I en annan offert så från tyska TST så föreslog schletters beräkningsprogram att man istället helt enkelt skulle använda 3 st skenrader under varje panel när man hade 1,2m mellan takstolarna.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Har visst gjort en liten tabbe (som framkom när jag pratade med rofoto.se) och tänkt att mitt ena tak är syd och det andra jag kan "expandera" på var sydväst. Så är det inte. Mitt primära är rakt Syd, men mitt "prio 2" tak är rakt väst. Hade otur när jag tänkte där :)

Nu funderar jag på takkrokar. Mitt tak ser ju lite annorlunda ut. Jag har takstolar cc120 med masonitskivor "hängande" på. Sedan ligger det 45mm bärläkt på som betongpannorna ligger på. Ingen ströläkt.
Det innebär att för att sätta krokar med mindre cc än 120cm så måste jag lägga extra bärläkt och gärna ganska tjocka så de inte böjer sig. Inga problem att göra det, MEN då blir det plötsligt svårare att hitta takkrokar eftersom de flesta verkar vara för minst 45mm mellan läkt och ovansidan på pannan.
Ser ut så här hos mig:

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Jag köpte krokar som endast var 35 mm av märket schettler. Annars är ju ett annat alternativ att köra på 120cm cc och montera 3 skenor istället för 2

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Ja, jag såg dem! Inte så tokigt. Jag kan ju lägga en 95x45mm regel och ta handöverfräsen och göra "snygga" uttag för takkrokarna. Inte perfekt, men inte så tokigt heller tror jag.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Borde fungera helt ok!