Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Jag har handlat några gånger från Tyskland från www.tst photovoltaik shop.de vilket fungerat bra.

En kollega köpte precis en komplett 7,8kwp anläggning för drygt 90000 exkl montage från  www.rofoto.se som verkade väldigt kunniga och de saluför de tyska heckert moduler samt fronius växelriktare.

Angående bidraget så kan du ju kanske handla utrustningen på en separat faktura + inkoppling av elektriker (utan ROT) och lämna in dessa för 35% solcellstöd.  Montaget kan du ju ha gjort själv rent teoretiskt och det är ju inget du behöver nämna för länstyrelsen i din begäran om utbetalning.. så skulle det nog gå att få igenom Rot bidrag på endast en sepparat montagefaktura... Är ju värt att prova, frågar du får du dock troligen ett  nej.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Oj, där fanns det många märken att välja till för bra priser. Hur vet man vad som är bra?

Pratade idag med "min" handläggare på Länsstyrelsen om att utöka. Javisst, skicka in ett brev så hamnar du i kön för vi har inga pengar till utökning nu. Två viktiga saker glömde jag fråga 1) Expirar fortfarande mitt existerande bidrag den 31dec 2) kan jag bygga för första delen nu och sedan om jag får utökningen, kan jag utöka min anläggning.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Vad som är bra paneler på riktigt vet vi först om 25 år år tyvärr.. Heckert är väl iaf tysktillverkade som jag har förstått det.
Själv så köpte jag REC paneler,  Rec är ett norskt bolag som både tillverkar wafers och moduler och de har funnits på marknaden ett tag,  modulerna tillverkas dock i Kina. Är dock nöjd med mina moduler än så länge (inköpta 2013)

Min magkänsla säger mig dock att man kanske skall välja bort de allra billigaste modulerna... som ligger märkbart lågt i pris. samtidigt behöver man kanske inte köpa någon av de allra dyraste heller. man att köpa från en så "känd" tillverkar son möjligt torde vara ett klokt val med tanke på att man ju vill att företaget skall finnas kvar även i framtiden för eventuella garantier.

Tycker att du ska köpa materialet för bidraget,  och så kan du ju ombesörja installationen själv så att säga på ett eller annat vis.....

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Jag har haft noll tid att fundera detta på en månad nu pga jobb.
Hade nästan tänkt att jag inte kommer hinna innan den sista december, men plötsligt dimper det ner ett nytt besked att mitt bidrag är förlängt till sommaren 2017 dvs jag har 6 månader till. Jag har inte bett om det ens men det passar ju PERFEKT.

Ja, jag är lite inne på att köpa materialet för "bidragade" pengar och sätta upp själv faktiskt.  Nu behöver jag bara läsa upp mig lite på olika moduler och tänkte till hur stor växelriktare jag vill ha egentligen.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
grattis! Jo du har uppdaterat förordning om stöd (tidigare var sista datum 31 december 2015, nu är de flyttat till 2019)

Hur stort tak har du och i vilka väderstreck?
kan vara klokt att välja riktare så att den klarar ett fullt utbyggt tak i framtiden då detta med solceller verkar vara  kraftigt beroendeframkallande.

Vad har du har för årsförbrukning och mätarsäkring kan ju även påverka valet av hur stor växelriktare du installerar. Ex på 16A huvudsäkring så kan du ha en 11kw riktare utan problem med kanskke runt 13kw solcellspaneler...

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Har 25A säkringar nu (men det ändrar sig nog om/när jag sätter in bergvärme).

Ytan är inte större än att man får in 27st paneler på.

Såg detta: http://www.solcellsgrossen.se/trina_265W_poly
Väldigt billiga paneler, men kvalitet, vem vet.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Ser ju faktiskt ut som Trina Solar inte är så tokiga om man läser runt lite.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
OJ knappt 1200 kr för en panel, är ju så billigt att man blir lite misstänksam men samtidigt lite sugen på att beställa 20 st till min utökning...

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Jag har sett att det förekommer begagnade solcellsmoduler, som suttit i någon anläggning några år.
Som plockas ner och snyggas upp och säljs, som vore de nya. Kan de vara frågan om det?
Eller (saltvatten)skadade under sjötransporten från långt borta landet.
Sådana dolda skador syns inte utanpå.

Om de vore felfria och tillverkade i känd fabrik, och tillverkaren är ärlig och man kan lita på att han uppfyller sina lämnade garantier, så borde säljfirman kunna få mycket mer betalt. De kränger nu moduler för ca 50 % under normalt pris jämfört med en erkänt pålitlig tillverkare. Är det inte något lurt? man frågar sig. Fabriken som tillverkat dem har kanske gått i konkurs, eller kanske dotterbolaget eller liknande. Alltså finns det kanske ingen juridisk part som kan uppfylla lämnade garantier. Att som svensk kund, före ett köp, utreda om det finns någon juridisk part, som tar ansvar, är näst intill omöjligt för en kund i Sverige. Kanske lämnas ingen flash-lista(prestandatest utförd på fabriken vid utleverans) över köpta moduler till en köpare?

Saknar de antireflektionsbehandling på täckglasen, så innebär enbart det att deras värde är ca 150-200 kr, lägre. Och det saknar de säkert, pga tillverkade Långbortistanen. Och om osäkert om garantiskador kommer att uppfyllas vid ev. skada, så innebär väl det kanske ytterligare ca 500 kr lägre värde. Jag är alltid skeptisk gentemot allt misstänkt oriktigt.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

callec
Kan detta vara orsaken

http://www.pv-tech.org/editors-blog/trina-solar-warns-of-overcapacity-in-2016-should-the-industry-panic

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Onekligen lite skumt. Men svårt att få reda på varför.

Begränsat antal säger det och att de sålt 213st.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
Hög tid nu att ta tag i detta nu.

Läst runt och inser att det inte direkt är raketforskning att skruva fast grejerna själv. Inkoppling elektriskt får naturligtvis någon annan göra.

Min direkta plan ser ut såhär:
1) Köpa 28 st "billiga" paneler (tittar på dessa nu http://www.solcellsgrossen.se/trina_270W_poly )
Skulle gärna köpa någonstans i europa för att få ner priserna, men är osäker hur det kommer funka med kvitton osv när jag får mitt bidrag så att köpa i Sverige kan vara enklare och säkrare.
Detta är totalt ca 7.4kW
2) Växelriktare två alternativ
    a) Fronius Symo 10kW http://www.solcellsgrossen.se/vaxelriktare/fronius-vaxelriktare/symo-10.0-m : ca 21kSEK
    b) Solaredge 28st P300 optimerare + 17kw växelriktare (17kw kostar 1500kr mer än 10kw) http://www.solcellsgrossen.se/vaxelriktare/SolarEdge-vaxelriktare/SolarEdge-SE17k  : ca  36kSEK

Håller på att kolla in lite om infästning också. Har betongpannetak och finfina rejäla läkt horisontellt att fästa i. Antar att jag måste kika på hur många takkrokar jag behöver. Har kikat på denna : http://www.solcellsgrossen.se/montering/takkrok-schletter
Finns det någon bra beräkning hur många man behöver?
Jag tänker mig att jag sätter 2st horisontella aluminiumskenor per "rad" av solpaneler och skruvar fast dem på långsidorna på alltså 2x2 punkter per panel.

Tanken är att optimera på de 85kkr jag har bidrag på, dvs det som "blir över" köper jag extra paneler och sätter på mitt sydvästra tak.

Vilka extra kostnader är det vid inkoppling?
- Elektriker som kopplar in växelriktaren (såklart)
- Utbyte elmätare och något bevis eller liknande som behövs för bidraget har väl kanske också en kostnad?
- Vad är det för utrustning jag behöver "runt omkring" det elektriska? Brytare, skåp, något annat?

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Beräkning av erforderligt montagematerial snölastberäkningar  osv brukar firman som säljer prylarna gladeligen hjälpa till med samt lämna ett pris på exakt det som åtgår, jag och mina bekanta har iaf fått det från ex www.rofoto.se och www.photovoltaik-shop.com !

Skall du köpa så mycket som möjligt för pengarna så ska du ju inte välja en dyrare solaredgelösning med 1 optimerare extra till varje panel, kör istället på en vanlig SMA eller Fronius!

Är inga problem med att få ut bidraget om du handlar direkt från Tyskland, räcker med en kopia på ordern samt en kopia på att du har skickat pengar till solcells firman!

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Solcellsgrossen vill inte göra dom beräkningarna. Dom skriver att "Genom att minimera vår administration och support, kan vi hålla priserna lägre än våra konkurrenter"

Jag ställde 2 frågor till dom innan dom påminde om detta. Den ena var om dom kunde lägga upp databladet till Trina 270W, den andra om priserna på sidan var aktuella, jag visste att priserna på "min panel" gått ner ganska mkt, dom hade inte uppdaterat sidan.

Då dom inte lägre kunde konkurrera med varken pris eller support, så valde jag en annan leverantör.

Utbyte av elmätaren till en dubbelriktad är gratis och sköts av elnätsägaren.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Arne
Med en SolarEdge SE17k kan man använda effektoptimerare P600 och behöver bara 1 st per 2 paneler. Blir billigare. Bekanten gjorde så, han valde en SE16k pga att just från och med SE16k kan både P600 och P700 användas. Givetvis kan även P300 användas för dessa. SE16k var då år 2016 ca 300 kr billigare än SE17k, då kan man lika gärna välja den större.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco wrote
[...]
Som jag skrev, så är utbytet av elmätaren gratis och görs av elnätsägaren.
Övrigt som behövs för inkoppling? Egentligen bara en kabel mellan växelriktaren och en lämplig anslutningspunkt i huset. En AC brytare krävs också så att du kan stänga av matningen mot nätet, jag satte även säkringar, då blir det också en liten kapsling.
På DC sidan behövs en DC brytare och kanske ett överspänningsskydd. Om du köper Fronius, så har den en inbyggd DC brytare.
Du behöver slutligen lite skyltar som talar om att du har en solcellsanläggning.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

magneten
Även SMA har inbyggd DC brytare! Även om om separat endast kostar några hundra spänn

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Barco
TommyE wrote
[...]
Perfekt! Tackar!

TommyE wrote
Då dom inte lägre kunde konkurrera med varken pris eller support, så valde jag en annan leverantör.
Då kommer ju naturligtvis frågan, var köpte du ifrån? :)

Arne wrote
[...]
Fronius jag kikade på hade bara två strängar, vilket ju är lite lite om man har paneler både i SV, S och i S två olika vinklar. Då vill man ju egentligen ha minst 3 strängar. Bra poäng att inte behöva per panel, det är ju lite overkill.

magneten wrote
Är inga problem med att få ut bidraget om du handlar direkt från Tyskland, räcker med en kopia på ordern samt en kopia på att du har skickat pengar till solcells firman!
Ledsen att behöva dubbelkolla, men har du gjort det själv? (jag vill ogärna hamna i "trubbel").

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

TommyE
Barco wrote
TommyE wrote
Då dom inte lägre kunde konkurrera med varken pris eller support, så valde jag en annan leverantör.
Då kommer ju naturligtvis frågan, var köpte du ifrån? :)
Solcellsproffsen.se, riktigt hjälpsamma på alla sätt och vis och inte dyrare än grossen.... men dom har så vitt jag förstår slutat sälja saker till privatpersoner.

Re: Möjligt projekt, mindre effekt upp mot kanske 5kw

Jepp har beställt 2 st anläggningar från Tyskland Tst photovoltaik shop.de  och fått bidrag bägge gångerna, bifogade enbart en skärmdump på överföringen feån min internetbank samt en kopia på ordern! Hur lätt som helst...