Köpare av solel

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Ser att i priset för såld el för Affärsverken energi Karlskrona har man räknat in 10 öre/kWh för nätnyttan. Man ska inte ta med nätnyttan i priset för såld el, eftersom den inte ingår i övriga prisuppgifter. Jag ändrade därför till 80 öre/kWh.

Man får ersättning för nätnytta från alla nätbolag, ersättningen varierar dock mellan de ca 160-170 nätbolagen. Men man kan inte välja nätbolag så det blir vad det blir. Däremot kan man välja vilket elhandelsbolag man säljer sin solel till.

Re: Köpare av solel 2016

callec
Jag skickade nu in ett nytt avtal påskrivit till SHE
Innbär 3år från 1/1 2018 säljpris är Npoolpris + 20öre/kWh.

Tycker nog att allt detta bara är trams, nettodebitering hade varit bättre.

Re: Köpare av solel

Jonas
Problem med arket. Eftersom elbolagens köp-pris anges som ett belopp och flera bolag erbjuder spotpriset plus ett belopp, hur skall man då visa bolagets totalpris ?

Re: Köpare av solel 2016

Jonas
Jag fick precis svar av affärsverken Karlskrona och dom betalar inga 80 öre utan spotpriset plus 10öre.

Re: Köpare av solel

Bengt Stridh
@Jonas. Om exempelvis någon betalar spotpris + 10 öre/kWh skulle man ta medelspotpriset från den övre delen av arket och lägga till 10 öre/kWh. Nu har någon istället ändrat det hela och bara skrivet in skillnaden jämfört med spotpris. Det var inte så det var tänkt från början vad jag förstår (det var inte jag som startade arket). Jämförelserna med en del andra priser som är givna som fasta priser, som inte är i förhållande till spotpriserna, blir därmed helt missvisande.

Dessutom är vissa priserna angivna med elcertifikat och ursprungsgarantier och vissa inte.

Det gör att listan är väldigt rörig för närvarande. Den som startade listan borde styra upp det hela.

I kolumnen "Pris såld solel" är det rimligt att ange priset i förhållande till spotpriset, men då måste man fundera på hur man hanterar de som betalar ett fast pris. Om någon ger ett fast pris på exempelvis 60 öre/kWh kan man inte ange det priset, man måste dra ifrån ett spotpris. Då får man väl lämpligen dra ifrån ett medelspotpris, av den typen som räknats fram för sommartid.

I kolumnen "Pris såld solel" bör det bara vara elhandelspriset tycker jag, annars blir det att man jämför äpplen med päron. Pris för EC och UG kan man skriva in i kolumnen till höger om den.

Re: Köpare av solel

Bengt Stridh
Senaste veckan har jag fått mail från två olika personer på min blogg, varifrån jag länkar till Excelfilen med priser, där man påpekat felaktigheter och inkonsekventa prisjämförelser. De har trott att det är min lista och inte fattat att jag bara länkar till listan. Idén med listan är bra, men vore bra om någon kunde kolla igenom listan noga och bringa ordning i den.

Re: Köpare av solel

Henrik.L
Ja jag startade listan och många kanske tycker att jag ska ordna upp
den. Idén med listan är dock att alla som vill matar in i den och
upprätthåller aktualiteten i den. Man är även fri att förbättra
struktur och formler efter alla bästa. Det kan säkert fungera bara man
är konsekvent och inte bara småduttar. Jag får också ofta frågor om
den och kommentarer att den inte stämmer särskilt bra längre men som
sagt, grundidén var inte att jag skulle förvalta den utan jag drog
endast igång ett crowd sourcing-dokument.

Själv har jag inte tid att sitta och kontrollera allas ändringar,
priser på el eller supportera det hela så är det för mycket fel och
ingen är intresserad av att moderera listan till det bättre så kanske
det är att skrota den.
Jag kan även tycka att elbolagen är jävligt usla på att presentera
jämförbara prismodeller och vi skulle som solelsproducenter kämpa för
ett jämförpris på såld el. Kan väl tänka mig att elhandelsbolagen är
sjukt ointresserade av detta då de inte vill att vi ska kunna välja
den bästa firman och avtalet... Sedan kan man ju fråga sig om det är
lagligt att ha olika priser om man är inom eller utanför ett företags
elnät??? Men det kanske tarvar en egen tråd.

mvh
Henrik
___________________________
Henrik Lundqvist
[hidden email]

Den 18 december 2017 19:32 skrev Bengt Stridh [via Solcellforum]
<[hidden email]>:

> [...]
> bra, men vore bra om någon kunde kolla igenom listan noga och bringa ordning

11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Köpare av solel

Enkla Elbolaget köper vår solström och betalar för närvarande 0,60 kr/kWh, exkl. moms.
Givetvis exkl. ursprungsgarantier och elcertifikat, ej heller nätnyttoersättning ingår.

Men Enkla Elbolaget kontaktade oss igår den 5 feb. 2017 och vill tydligen ändra avtalet per den 1 juni 2018, till nordpools spottpris minus 0,5 öre. Vilket inte låter det minsta fördelaktigt. På sommaren då vi har solström i överskott, och har möjlighet att sälja, ja då är nämligen ofta spottpriserna låga och då ter sig spottpris - 0,5 öre än mindre fördelaktigt.

Samtidigt vill de att vi tecknar köp av deras ström Relaxa, som är ett rörligt förvaltat pris.
Nu har vi vanligt rörligt köppris hos Enkla Elbolaget för ström vi behöver köpa.

Har ni några bättre förslag på elhandelsbolag som istället betalar anständigt för solström?

Tydligen ska elnätsbolaget(och inte elhandelsbolaget) från den 1:a jan 2018 agera fogde åt skattemyndigheten och driva in energiskatten. Men det spelar ju ingen roll, bara det att den hutlöst dyra skatten kommer på annan faktura.

Re: Köpare av solel

Westcoast
Arne, har de kontaktat dig idag med ett sånt "generöst" erbjudande?
12345