Köpare av solel

Re: Köpare av solel 2016

Arne
västkusten,

Teckna avtal med Enkla Elbolaget då, de betalar dig 60 öre/kWh, exkl. moms, för din solström.
Vi hade dem först ett par månader innan vi lyckades teckna avtal med Sölvesborgs Energi.

Re: Köpare av solel 2016

Westcoast
Jag har lyckats få det gamla avtalet med Umeå på 80 öre ex  moms,  men tråkiga stunder roar jag mig med att dra iväg frågan till några bolag i listan för att bidra i kartläggningen av marknaden... :-)

Re: Köpare av solel 2016

Hör även med Skelleftekraft, jag svarade på deras annons på Facebook och fick ett i mitt tycke riktigt bra pris på den el som jag köper (52öre/kWh) och jag har noterat "Sol-el 1:40kr" - det måste vara totalpriset, dvs 60öre för elen, 60öre skatt och 20öre UG+EC (som dom inte köper). Exkl moms såklart.
Jag har inte tagit dom själv.... än.

Re: Köpare av solel 2016

Solarlars
Har uppdaterat Sala-Heby och Falkenberg med att de kräver att man köper komplementel. Sala-Heby skriver det på sin hemsida, Falkenberg krystade fram det först i svar på mail.

Har en 5kW-anläggning på ingående från Nordh Energy och min utmaning är att jag redan har 1000kWh vindkraftsandelar via Göteborg Energi. Antingen hittar jag en bra elköpare eller så får jag förhandla bra med Göteborg Energi.

Grunnar även på elcertifikatmätare. Är det Emulsionens/EgenEls mätare som är bästa alternativ eller har ni andra förslag?
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Köpare av solel 2016

En elcertifikatmätare för en så liten solcellsanläggning som 5 kWp, lönar sig förmodligen icke.
Vi har en på 16,3 kWp, det lönar sig inte ens för en sådan anläggning.
Se länk och mitt inlägg 5 maj 2016:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

En elcertifikatmätare kostar 2900 kr på emulsionen.
Signalkabel(RS-485) skall dras från växelriktaren(garaget) till fassadskåpet, kanske 20 meter.
Den skall strömförsörjas och monteras och kopplas, av behörig elektiker, kostar kanske 2000 à 3000 kr.
Vår egenförbrukning av egenproducerad solström är uppskattningsvis ca 3000 kWh/år, och vi förlorar alltså 3 st elcertifikat per år, till ett värde av ca 3x200 = 600 kr att inte ha Elcertifikatmätaren.

Skulle vi ha en Elcertifikatmätaren(Emulsionens) så mäter den växelriktarens totalt producerade antal kWh, och Emulsionen sköter då rapporteringen, men vill ha 20 % i arvode. Vi uppskattar att vår växelriktare tillverkar ca 15000 kWh per år, dvs 15 st elcertifikat. Emulsionen skulle då ta 20 % av det, dvs 0,20x15x200 = 600 kr/år.

Alltså vi skulle inte tjäna något alls att skaffa Elcertifikatmätaren.
Utan vi skulle istället få punga ut med anskaffning och installera den, vilket kostar kanske runt 5000 kr.

Vi har alltså valt att endast mottaga elcertifikat för solström vi säljer.
Elnätsägaren sköter den rapporterigen, kostnadsfritt, antar vi.
Vi har inte ännu sett någon räkning för administrering av elcertifikatrapportering ännu.

Re: Köpare av solel 2016

Henrik.L
Har också vindandelar och Gislaveds energi som hanterat dom gav inget
vidare pris så jag förde över vindandelarna på fritidshuset som dock
konsumerar mycket mindre än vad jag har vindandelar för. Funderade på
att sälja dem men just nu är det svårt eftersom elpriset är så lågt.
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Köpare av solel 2016

Solarlars
Skellefteå Kraft har också inskrivet i sitt avtal att man måste bli "fullkund".
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Köpare av solel 2016

Solarlars
Tolkar även Öresundskraft, Umeå Energi och Telge Energi som att de kräver "fullkund" för att köpa överskott.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Arne wrote
En elcertifikatmätare för en så liten solcellsanläggning som 5 kWp, lönar sig icke.
Vi har en på 16,3 kWp, det lönar sig inte ens för en sådan anläggning.
Om det lönar sig inte beror på flera faktorer och det går därför inte att sätta en exakt gräns för storlek på anläggning när det lönar sig.

För 16,3 kW borde det rimligen löna sig att ha elcertifikatmätning på hela produktionen, så det vore intressant att se din kalkyl för elcertifikaten.

Faktorer som spelar roll:
1. Man kan få elcertifikat utan extra kostnad för det överskott av solel man matar in till nätet, eftersom där har nätägaren timmätning av den el som matas in till nätet. Detta betyder att hur stor egenanvändningen är spelar roll. Desto lägre egenanvändning, desto lägre blir också vinsten med att ha elcertifikatmätning på hela sin solelproduktion.
2. Engångskostnad för elcertifikatmätning (elmätare).
3. Årlig kostnad för elcertifikatmätning. Dels kan man använda nätbolaget, dels kan man använda ett oberoende företag som Reijlers eller Emulsionen. Jag tror att Emulsionen är billigast. "Emulsionen sköter alla rapporter och statistik och den tjänsten kostar 20% av de första 1000 kr i elcertifikat och sen 10%." enligt ETC-artikel från september 2014, kan vara annat pris idag!
4. Marknadspriserna på elcertifikat. De har sjunkit mycket i år, trots höjd kvotplikt. Marknadspriserna på handel 2017-2021 hos Svensk Kraftmäkling ligger idag på låga 12-13 öre/kWh. Efter 2020 oklart hur det blir, i energiöverenskommelsen aviserades nya 18 TWh i elcertifikatsystemet efter 2020, vilket möjligen kan höja priserna.

http://bengtsvillablogg.info/

Re: Köpare av solel 2016

Henrik.L
Fullkund eller helkund där man blir tvingad att köpa el av elbolaget för att få sälja taggas i kolumn E i kalkylarket.
[...]

Liten hint

Vill ni lägga till en kommentar som dyker upp när man hovrar i kalkylarket så heter det anteckning. Kommentar är mer för att diskutera en förändring eller process/bugg/ärende.

Google och excel skiljer sig en del åt :-)
[...]

Sure thing Lunken ;) /Lars Bern

Hittills verkar bara Bixia och Gislaved vara de som inte kräver att man blir helkund, lite osäker på Gislaved Å andra sidan ger ju Göteborg Energi hyfsat för UG/EC och det borde man ju få för överskottet om man hoppar EC-mätare. Har lite argument att föra fram till det lokala elverket; elhandel, vindkraftsandelar, fjärrvärme mm.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Köpare av solel 2016

Hej Bengt
Jag producerar ca 12500kWh/år av dessa säljer jag 9500 kWh.
Detta innebär 9,5 elcertifikat, alltså förlorar jag 3 certifikat då jag inte har någon ETC-mätare.
Min förlust blir då årligen ca 150:-, enligt ETCs beräkning för ersättning.
Detta skall då sättas i relation till kostnaden för mätare och montering/inkoppling.

Felet med certifikaten är att det inte finns en fri börs att handla/sälja dessa.
Nätägaren borde även vid mätarbytet installerat mätare för totalproduktion.

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
callec wrote
[...]

Det var som jag misstänkte att du har en låg egenanvändning, ca 24%, vilket minskar lönsamheten att installera egen elcertifikatmätning på hela solelproduktionen.

Det finns en börs för elcertifikat, Svensk Kraftmäkling. Men de är knappast intresserade av att handla med enstaka elcertifikat. Ifjol utfärdades ca 21,76 miljoner elcertifikat i Sverige varav 24 544 (0,11%) var sol. Vi bör vara tacksamma att elbolagen ids handla med våra enstaka elcertifikat. Att vissa elbolag köper våra elcertifikat utan några avgifter är väl en förlustaffär för dem, eftersom deras administration kostar.

Nätägaren har inget ansvar innanför husets anslutningspunkt till nätet, men man kan köpta tjänsten elcertifikatmätning inklusive installation av elmätare från dem.

Som jag påpekat många gånger på min blogg http://bengtsvillablogg.info/ behöver elcertifikatsystemet reformeras så att även den småskaliga elproduktionen kommer med fullt ut. Idag är solcellsanläggningar i majoritet av antalet anläggningar som är godkända för tilldelning av elcertifikat, men merparten får bara elcertifikat för det överskott man matar in till nätet. Dessutom finns det många solcellsanläggningar som överhuvud taget inte är med i elcertifikatsystemet.

Fick igår svar från Emulsionen och deras årliga avgifter är "Administrationsavgiften för datainsamling och rapportering är 20 % upp till 1000 kr sammanlagt årligt värde av elcertifikat och ursprungsgarantier, 10 % på andel av värdet som överstiger 1000 kr och max 1000 kr i avgift per år. För mätare med Emulsionen mobila bredbandsuppkoppling är avgiften 5 procentenheter högre."
Dessutom tillkommer inköp och installation av elmätaren. Emulsionens elcertifikatmätare kostar minst 2 748 kr enligt deras webbshop. Vad det kostar att ta hem en elektriker att installera elmätaren vet jag inte.

Re: Köpare av solel 2016

callec
Det här var årets skämt, men kreatörerna är ju politiker.
Trevlig midsommar

http://www.skm.se/priceinfo/history/#ShowGraph_month_div

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
callec wrote
Det här var årets skämt, men kreatörerna är ju politiker.
Trevlig midsommar

http://www.skm.se/priceinfo/history/#ShowGraph_month_div
Genom politiska beslut infördes elcertifikatsystemet, med start maj 2003. Målet var att öka andelen förnyelsebar elproduktion med 17 TWh till 2016. Det målet har överträffats och det borde ses som positivt. Utan elcertifikatsystemet hade vi inte haft den stora utbyggnaden av vindkraft som vi sett under denna tid.

Förslag till förbättringar av elcertifikatsystemet kan lämnas till Energimyndigheten. Energimyndigheten har skrivit en rapport "Kontrollstation 2017 för elcertifikatsystemet", som kan hämtas på sidan Underlag inför kontrollstation 2017 elcertifikatsystemet.

Re: Köpare av solel 2016

callec
Väldigt konstigt med en börs där de som genererar certifikaten inte har tillgång till den samma.
Någon har tänkt fel.
Politiker säger säkert att detta kunde vi inte förutse, men 2015-2016 måste även en idiot insett problemet och då undrar jag varför rättas inte detta till.

Om man sedan studerar börsen som jag förstår gäller för Sverige och Norge, där används uttryck "ask" "bid"
Vi klarar tydligen inte av vårat eget språk längre
Sedan undrar jag som nyfiken vilka som gömmer sig bakom "ask" och "bid"

Re: Köpare av solel 2016

Morgan
Jag la till Mälarenergis priset i Drive-doket.

Man ger mig nordpol + energiskatt (ev. -1 öre, vet inte)
så för augusti fick jag 61,09 öre/kwh där medelpriset Nordpool SE3 va 30,49 öre/kwh
för aug (som jag fattar det).
Dock står det inte tydligt på faktura att ovan stämmer, inte heller kunde jag få komplett
information om det från kundtjänst. Eller så e jag bara trög.
Det innebär att jag gick från ett abonnemang med spotpris - 2 öre (OX2)
till Spot + 30 öre. Det blir , för mig, ca 1650 kr skillnad per år...
31 x 250wp (7,75kwp) Q-CELL PRO3 BLACK
1 x Växelriktare 3-fas Fronius Symo 3.7 (15 paneler i 1 sträng)
16 x Enphase M215 (3-fas array)
1 x Enphase Envoy internet brygga
Eliq online monitoring, SolarWeb Fronius, MyEnlighten Enphase
Elbil Mitsubishi I-Miev 2011 (4500 mil) (remote DLINK D215)
Tesla 3 Reserverad, Tesla Powerwall 2 reserverad

Re: Köpare av solel 2016

EON har för Område Syd per den 1 juli 2016 kraftigt ökat sina priser för elnätsabonnemang och även kraftigt höjt elnätsöverföringsavgiften:

-elnätsabonnemang, 20 A: 500 kr/mån, inkl. moms, från 1 juli 2016, (tidigare 453,75 kr)
-elöverföringsavgift 20 A, per kWh: 19,8 öre, inkl. moms, från 1 juli 2016 (tidigare 18 öre)

-nätnyttoersättning per kWh: 5,00 från ca 1 jan. 2016, kr, exkl. moms
-nätnyttoersättning per kWh: 5,00 från 1 jan. 2017, kr, exkl. moms

EON höjer alltså, som monopolist, fräckt priserna för elabonnemang och elnätsöverföring med hela 10 %.
Detta är en enorm prisökning, med tanke på den låga eller obefintliga löneökningen, och varuprisökningar i övrigt i samhället, som är ca 0 %, om inte negativ.
EON förvägrar därmed miljömedvetna kunder en förväntad och fullständigt rimlig ökning av nätnyttoersättningen. Den borde i rimlighetens och anständighetens namn ökas till 5,5 öre/kWh, exkl. moms.

För EONs prislistor (som är väl gömda) på deras för övrigt dåliga hemsida, med en massa stora bilder och man tvingas rulla och klicka enormt mycket, utan för den skull hitta det man söker, se:
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/din-elanslutning/elnatsavgiften.html
och för nätnytta:
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/din-elanslutning/ersattning-och-avgifter.html

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Nätbolaget Vattenfall Eldistribution AB, område syd (exempelvis Västerås där vi bor), inklusive moms:
Fast avgift för 16 A = 3 675 kr/år = 306,25 kr/månad (den säkring vi har)
Fast avgift för 20 A = 5 140 kr/år = 428,33 kr/månad
Elöverföring 29 öre/kWh

En hög andel fast avgift missgynnar energisparande... Det vore intressant med en avgift som vore enbart rörlig.

"Energieersättning" ("nätnytta") = 5 öre/kWh, exklusive moms, för nätbolagets minskade överföringsförluster. Om moms utbetalas ska den betalas in till staten.

@Arne.
Behöver du 20 A, eller kan 16 A räcka?
Du kan väl fråga E.ON varför de inte höjer din nätnyttoersättning.
12345