Köpare av solel

Re: Köpare av solel 2016

Vi har 16 A mätarsäkring.
Men bekanten, som har 18,1 kWp solcellsanläggning och Eon, har 20 A, och har direktverkande elvärme.
Eon krävde att bekanten skulle säkra upp til 25 A, för att växelriktaren SE16k kan leverera max. 25,5 A, och Eon tror felaktigt att den ständigt levererar den strömmen.
Vi har sett att det möjligen går att gå ner till 16 A. (anledningen att inte genast gå ner till 16 A, är att bekanten kan riskera att bränna 16 A säkringarna en kall februarinatt.) Bekanten har emellertid ställt in effektbegränsning på växelriktaren till 15,5 kW, vilket motsvarar 22,5 A vid 3x400 Volt.

Bekanten får väl konfrontera Eon med varför de inte höjer ersättningen för nättnyttan.

Re: Köpare av solel 2016

calle
När jag installerade min anläggning 13,25kwp så ville EON att jag skulle säkra upp till 25A eftersom växelriktaren var på 15kW och kunde leverera 23A.
Efter att ha ringt och pratat förstånd med handläggaren så gav han sig och konstaterade att 20A räckte. Jag hade 16A innan men jag har provat och byta ner mig och då har jag faktiskt blåst en säkring mitt på dagen i maj.

3 oktober 2016 23:05:51 +02:00, skrev Arne [via Solcellforum] <[hidden email]>:
Vi har 16 A mätarsäkring.
Men bekanten, som 18,1 kWP solcellsanläggning, och har Eon har 20 A, och har direktverkande elvärme.
Vi har sett att det möjligen går att gå ner till 16 A. (anledningen att inte genast gå ner till 16 A, är att man kan riskera att bränna 16 säkringarna en kall februarinatt.)
Bekanten får väl konfrontera Eon med varför de inte höjer ersättningen för nättnyttan.

To start a new topic under Ekonomi, elavtal, elpriser, email [hidden email]

Re: Köpare av solel 2016

Jonas Nordström
Hej, egentligen borde alla priser anges ex moms, det är lite blandat nu. / Jonas Nordström, koordinatör UppsalaSolenergiProjekt - http://www.uppsalasolenergiprojekt.se

Re: Köpare av solel 2016

Westcoast
Jonas,

Är det så i vår summering? Min bild är att vi som privatpersoner alltid får pris inklusive moms. Så tycker jag det ska vara eftersom momsregler dessutom ändras vid årsskiftet.

Re: Köpare av solel 2016

Westküste,

Du har rätt i att elnätsägare och elhandelsbolag betalar ut till dig ersättningar för solström, inkl. 25 % moms. Du får alltså momsen. Men den är inte din, utan den giriga statens.

Men, men, fogden han kräver sedan in momsen. Du får inte stoppa momsen 25 % i din egen ficka.
Därför bör alla ersättningar och priser anges exkl. 25 moms. Det är nämligen ersättningar exkl. moms, som du får behålla och kan stoppa i din ficka.

Vad är det för momsregler som skall ändras från och med 1 jan 2017? Finns beslut på det, eller är det bara önskemål? Endast om det finns beslut är det något som man kan beakta. Finns endast förslag, så ändrar det ju inga regler.

Re: Köpare av solel 2016

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Eftersom de flesta solcellsägare är privatpersoner och denna lista i första hand vänder sig till dem bör det vara
- Alla "köppriser" från elbolagen ska vara exklusive moms, eftersom eventuell utbetald moms ska betalas in till staten, man får alltså inte behålla momsen.
- Alla "säljpriser" ska vara inklusive moms, eftersom privatpersoner betalar moms på abonnemangsavgifter och den el man köper.

Om man byter köpare för sin solel är det viktigt att man jämför vad man får betala för elen hos det nya elhandelsbolaget och då måste man räkna med momsen. Om man får lite mer betalt för sin sålda solel men samtidigt får betala mer för den köpta elen, inklusive abonnemangsavgifter!, kan det bli en förlustaffär att byta elhandelsbolag.

I kolumnen för abonnemangsavgifter anges inte om de angivna priserna är med eller utan moms. Bör förtydligas om det är priser med eller utan moms som angivits.

I köppris för Mölndals energi har någon lagt in nätnytta 4 öre/kWh. Om elhandelsbolaget Mölndals energi inte köper solel bör det stå 0 i denna kolumn. Nätnytta betalas av nätbolaget och det är alla nätbolag skyldiga att betala ut enligt ellagen. Vill man ta med nätnyttan bör man göra en egen kolumn för det. Det skiljer väl inte mer än 2-3 öre mellan olika nätbolag så detta värde är inte lika viktigt och man kan inte heller välja nätbolag, så det är inget man kan påverka.

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Räkneexempel

I år kommer vi att sälja ca 2 300 kWh solel och köpa ca 14 000 kWh (vi bor utanför fjärrvärmeområde…). Om vi exempelvis skulle få 10 öre/kWh, exklusive moms, mer betalt från något elbolag för vår sålda solel skulle det göra 230 kr i år. Om vi samtidigt skulle betala 2 öre/kWh, inklusive moms, mer för vår köpta el hos det nya elbolaget skulle det kosta oss 280 kr mer i år och det skulle bli 50 kr i förlust att byta, antaget att de fasta avgifterna är lika (vilket de troligen inte är, så man måste jämföra dem också) och antaget att det elhandelsbolag som köper vår solel även skulle kräva att vi  köper elen av dem.

För närvarande säljer vi vår solel till Telge Energi och köper vår el av OX2. Vårt nätbolag är Vattenfall Eldistribution, så det är tre elbolag inblandade i våra elaffärer.

Re: Köpare av solel 2016

Arne
Någon som vet vad som hänt med Kraftringen och deras köppris av solström?
De har nämligen försvunnit från google-arket.

Re: Köpare av solel 2016

Patriksse
Hej Arne,

Här kommer ett urklipp ifrån Skatteverket angående dom nya momsreglerna:

Hur blir jag befriad?
Om ditt företag inte redan är momsregistrerat så är du automatiskt befriad om du inte kommer över beloppsgränsen 30 000 kronor under året.

Om du redan är registrerad men vill bli befriad ska du lämna in en ändringsanmälan på blanketten SKV4639.
För att du ska kunna få befrielse får du inte heller ha kommit över beloppsgränsen 30 000 kronor de två senaste åren. Befrielsen gäller tidigast från den dag Skatteverket beslutar om befrielse.

Tänk på att du kan bli skyldig att genom jämkning betala tillbaka moms för investeringsvaror som du har fått dra av i den momspliktiga verksamheten när du blir befriad. Mer om jämkning på Rättslig vägledning.länk till annan webbplats
Momsbefrielsen är frivillig
Du kan alltid välja att bli momspliktig även om du inte kommer över beloppsgränsen 30 000 kronor.

Det gör du på blanketten Företagsregistrering, SKV 4620, genom att kryssa i rutan i block F att befrielsen ska upphöra.

MVH Patrik

Re: Köpare av solel 2016

Westcoast
Fick nyligen reklam där de länkade till ditt (vårt) dokument med köppriser. Kul!

Re: Köpare av solel 2016

Henrik.L
Oj kul... Vilka var det?

/Henrik

Den 25 mars 2017 5:23 em skrev "Westcoast [via Solcellforum]" <[hidden email]>:
Fick nyligen reklam där de länkade till ditt (vårt) dokument med köppriser. Kul!

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kopare-av-solel-tp5010556p5012863.html
To unsubscribe from Köpare av solel, click here.
NAML
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Köpare av solel 2016

Westcoast
Jag önskar jag kom ihåg...

Henrik.L wrote

[hidden email]>:

> Fick nyligen reklam där de länkade till ditt (vårt) dokument med
> köppriser. Kul!

> .
> NAML
> <http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/template/NamlServlet.jtp?macro=macro_viewer&id=instant_html%21nabble%3Aemail.naml&base=nabble.naml.namespaces.BasicNamespace-nabble.view.web.template.NabbleNamespace-nabble.view.web.template.NodeNamespace&breadcrumbs=notify_subscribers%21nabble%3Aemail.naml-instant_emails%21nabble%3Aemail.naml-send_instant_email%21nabble%3Aemail.naml>

bat

Re: Köpare av solel 2016

bat
Kraftringen kommer justera sina priser:
"Efter den 1 september 2017 justerar vi vår ersättning för överskottsproduktion av solel.
Vi ersätter dig med 1,75 kr/kWh inkl. moms tom 2017-08-31 (förutsatt att din anläggning inte överstiger 10 kW).
From 2017-09-01 ersätter vi dig med Spotpris/kWh ex. moms."

Re: Köpare av solel 2016

alfred
hej alla! grymt initiativ, det här!
ser bara lite ouppdaterat ut, så tänkte jag får hjälpa till, meeen..

Kan någon t ex fixa aktuella spotpriser, gärna enl bengts rek om förra årets snittpris (maj-aug/08-18)
Jag försökte få fram denna siffra på http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/SE/Yearly/?dd=SE3&view=chart men lyckas inte.

och slutligen vill jag stödja bengts idé om extrem tydlighet, det är bara då man vågar gå in och ändra som utomstående

//mvh

Re: Köpare av solel 2016

Westcoast
Har bara telefon några dagar, men här är en lista med historiska priser:
https://www.bixia.se/foretag/elavtal-tjanster/elmarknadslaget/historiska-elpriser

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Här är länk till  diagram för genomsnittspriser per år från Nord Pool spot
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/SE/Yearly/?view=chart

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
En energi- och klimatrådgivare skrev till min solcellsblogg och önskade rubriker i Excelbladet. De saknades för flera kolumner. Jag la in rubriker. Kolla gärna och justera vid behov. Ändrade i kolumn J till "Köppris" istället för "Säljpris", för att vara konsekvent med att kolumn C döptes till "Pris såld solel".  Köp och Såld sett ur solcellsägarens synvinkel.

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Jag antar att priserna för såld solel är angivna exklusive moms. Skrev dit det och hoppas att det är korrekt.

Hur är det med priserna för köpt el?
1. Är de angivna med eller utan moms? För Tibber anges 48 öre/kWh vilket är långt över övriga priser, kan det vara så att det priset är angivet med moms och övriga utan moms?
2. Är de inklusive elcertifikatavgift? Antar det. De flesta elhandelsbolag specificerar inte elcertifikatavgiften, utan den brukar vara inbakad i elpriset.

Re: Köpare av solel 2016

Bengt Stridh
Någon har den 15 oktober lagt in ett felaktigt pris på Mälarenergi. Det står -1 öre i priskolumnen. I kommentarskolumnen står timspotpris -1 öre. Eftersom ett timspotpris på 26 öre/kWh används i Excelbladet ska man då skriva 26-1 = 25 öre/kWh. Jag ändrar till 25 öre/kWh för Mälarenergi.

Timspotpriset på 26 öre/kWh gällde under sommarhalvåren 2013-2015 kl. 8-18 enligt texten överst i Excelbladet. Timspotpriset är inget fast pris, det varierar över tiden, det blir därför lite missvisande att ange det som ett fast pris i priskolumnen när man får timspotpris minus ett avdrag, där vissa andra priser är fasta priser.
12345