Köpa begagnade solceller?

Krux
Vågar man köpa 4 år gamla, begagnade, 210w polykristallina solceller?
Priset exkls frakt är 4,36:-/W, det är ett väldigt lockande pris. Är man bidragsberättigad även om man köper begagnat från tex Tyskland? Eller är det bara urbota korkat och man borde stödja Svensk solcellsindustri och Svensk kvalite' men till minst det dubbla priset?

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Så här kan de se ut i glasen i så fall.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux

Re: Köpa begagnade solceller?

Du får mycket för pengarna för det priset.

Med en livslängd på 30 år har de förlorat lite drygt 10% av sin livslängd, men prisskillnaden är ju betydligt större än så.

Själv skulle jag gärna köpa begagnade solpaneler, med den marknaden är väldigt liten i Sverige än så länge.

Se bara upp så det inte är något fel på dem. Köper du från ett större företag specialicerat på andrahandsmaknaden för solceller kan du nog vara ganska lugn.

Köper du privat - provmät både den öppna spänningen och kortslutningsströmmen när du hämtar dem.

En solpanel med en öppen spänning på exempelvis 36V kommer en monlig dag att kunna ge lite drygt 30V eller så.

Har man en tångamperemeter så är det enkelt att också mäta kortslutningsströmmen.
Koppla helt enkelt ihop MC4-kontakterna så panalen kortsluts. Mät sedan strömmen med tångamperemetern. Jämför med den angivna kortsluttningsströmmen.

Vid molnigt väder borde exempelvis en 8A-panel kunna ge ett par Ampere.

Re: Köpa begagnade solceller?

Du ska vara bidragsberättigad för begagnade solceller, det finns inget krav vad jag vet på att de ska vara nya.
Kravet är att du ska redovisa produktionen för anläggningen i tre år.

Köpte själv några av mina solpaneler från en privatperson, och det var inte några problem med länsstyrelsen. I det fallet var de visserligen oanvända, men de köptes privat.

Ett tillägg om strömmätning:
Många enklare tångamperemetrar klarar bara växelspänning, så en sådan kan inte användas.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Nu är det lite av en chansning att köpa panelerna jag tänker på. Dom finns inte i Sverige och jag har ingen chans att utföra någon mätning över huvud taget tyvärr, att dom dessutom suttit på en stormskadad byggnad gör det ännu mer riskfyllt och de säljes förstås utan någon som helst garanti av försäljaren, och eventuella kvarstående garantier kan eventuellt hanteras av ursprungsförsäljaren, vilken jag inte har en aning om vem är och det finns inte överdrivet mycket på nätet om Evergreen.

Panelerna har blivit sorterade efter kvalitet där de mest skadade åkt till återvinning och enligt utsago så bör det inte vara några problem med dessa. Jag förstår att dom inte testat dessa då det är flera hundra paneler till antalet. Repor på glaset och någon bula i ramverket bryr jag mig inte särskilt mycket om, så länge funktionen är vad den bör, vilket jag inte vet, vilket gör det till en chansning. Funderar på att köpa 40st paneler och sätta 25st Öst och 15st Väst. Jag borde kanske hyra en skåpbil och köra och hämta dom själv, så att man kan mäta upp alla paneler på plats.

Re: Köpa begagnade solceller?

Jag vet inte hur tätningen mellan glaset och aluminiumramen ser ut, men om den är skadad så att fukt kan tränga inbakom glaset är det nog kört.

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Jag såg idag nya paneler på secondsol.de för exakt 0,50 EUR/Wp (borta nu) och det finns fyra år gamla utan garanti för 0,40. Jag föreställer mig att risken att bli blåst inte är så stor om man köper via en stor tysk förmedling som den, men för sådana priser måste man köpa en hel pall. Och MwSt och frakt tillkommer ju om man inte är momsregistrerad.

Ibland kan man se väldigt låga priser på tunnfilmsceller, men då är det billigt per Wp, men med låg verkningsgrad så det blir många kvadratmeter.

Det visar ju ändå vad man borde kunna åstadkomma om man inte är rädd för litet besvär.

Det blir ju en ny kostnadsgräns i avtalet EU-Kina vid nästa kvartalsskifte, men man anar att det inte sjunker särskilt dramatiskt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Hade jag sett nya paneler för det priset hade jag tryck på köpknappen direkt. Dessa paneler jag är intresserad av är just från Secondsol (Solcellernas Ebay) och säljarna har bara goda omdömen i sin "rating". Priset jag nämnde är förstås inklusive skatt men utan transport. Frakten skulle kosta styvt 400€ vilket adderar 0,42:-/W på total panelkostnad, med förutsättning att alla är funktionsdugliga, vilket fortfarande är ett bra pris. Kanske är det någon skåning som vill åka med mig ner och köpa? Finns ~240st paneler av samma sort.

http://secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,6492,1848,neu.htm

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Ah, det var samma paneler som jag hittade då ;-)

Vad som är väldigt konstigt är att det tydligen säljs paneler som är väldigt dyra, det är kanske rika tyskar som vill ha Spitzenklasse?

Men du såg också det där partiet med 1000 sprillans 240-wattare för motsv. 0,49 €/Wp? Aber Mindestbestellmenge 52 Stück!

Det låter ju ganska billigt det också, även om man måste inse att man sparar 20 % när man sänker priset från 0,50 till 0,40. Det är svårt att bedöma risken att man får en eller ett par dåliga paneler och hur man ska värdera det.

Så där i största allmänhet så står nog lyckan den djärve bi. Kör på bara!

Däremot så är min magkänsla nog att vara vaksam med begagnade växelriktare.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Micke, ja om tätningen är kass så är det kört men detta kan man ju inte prova sig fram till eller?
Anders, nej dom panelerna har jag missat, har du nån länn? Köper förstås hellre nytt om det går för ett mindre påslag än dessa. Men att projektera för 5kw för att sedan hitta 8kw för samma pengar är sjukt lockande. MEN det kan ju också bli så att man slänger 40 000:- i sjön för att man varit riktkigt dumsnål. Jag antar att ingen kan svara på frågan åt mig, men med lite goda råd så går det kanske väl ändå.

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
http://secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5986,Shinetime-XTP60-P-240W.htm

Där står ju också "auf Verhandlungsbasis" om priset. Man kan ju bjuda motsvarande 0,40 och se vad man får för svar. 52 st är litet i mesta laget, jag skulle behöva 20 st...

Och om tätning, jag jar aldrig läst om att detta är ett problem.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Dom finns i Polen, inte i Tyskland som jag antog, hade dom haft svarta ramar, eller allra helst monokristallina med svart ram, så hade vi säkert kunnat lösa något gemensamt.

Re: Köpa begagnade solceller?

Nu blev jag sugen! Skulle behöva runt 27-30st. Ju mer som köps desto bättre chans att få ner priset!

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Samma mått och data som mina JA Solar vad jag kan se.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Var dock uppmärksamma på att Polen har 23% påslag och inte 19% som Tyskland, så att ni räknar rätt. :-)

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Om jag ser rätt så är moms med i priset. Det står incl. VAT.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Ja minsann, det gör det ju, vilken miss. :-)  Då är det ju ett snuskigt bra pris för alldeles nya paneler, 4,42:-/W. Nu känns det som om jag också borde köpa och bry mig mindre om färgen på ramen.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
This post was updated on .
De finns listade i Sunnydesign som tillverkare men det finns inga modeller i rull-listen att välja, vilka andra beräkningsverktyg finns det förutom Sunnydesign? Om vi förutsätter att Anders vill ha 20st, Janne vill ha 30st och jag vill ha 40st så är vi uppe i 90st paneler, nästa två "minimumbeställningar" redan, köper man över 100st paneler så tycker jag nog att det borde gå att justera ner priset något. Jag har mailat säljaren och frågat angående prisjustering samt fraktkostnad.

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Ja 14st. Borde väl någon nappa på detta?