Köpa begagnade solceller?

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Det du skriver låter logiskt, Krux.

Det borde komma ett nytt lägstapris till havårsskiftet inom ramen för överenskommelsen med KIna.

Men jag tror jag kan avyttra 104 paneler el motsv (beroende på hur de ligger i pallarna), om vi är flera som spanar så ökar det ju chanserna att vi hittar något riktigt vasst.

Det fanns tidigare en batch med 190 W-paneler som skulle passat väldigt bra på mitt stalltak och som skulle löämnat en bra klätterväg upp.

Det är väl bara att spana vidare...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Då lutar det återigen åt dom där 4 år gamla begagnade panelerna med svart ram för min del, om det inte dyker upp nåt extraordinärt på Secondsol inom en rimlig tid.

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Ja man vill ju vara säker att man får några paneler om man köper. Attans då jag som blev lite peppad på dessa så det stämde bra överens med mina befintliga. Men vi livet går vidare. Solen lyser även imorgon som man brukar säga :) Vi håller denna tråd levande tycker jag. Vi alla spanar väl efter grymma deals gissar jag!

/Janne

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Utan spaning ingen aning...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Tittade på "våra" Shinetime paneler hos Secondsol och nu var det sålt två pall.

Kan inte riktigt släppa detta........... Svider en aning...

Krux! Inget hört från dom?

/Jan

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Jan, inte ett knyst. Har dock mailat nu precis igen, gör allt på nätet från min telefon, kan ju ha blivit någon störning på nätet, vem vet. Känns ju bättre att det saknas 52 paneler från 1000 som det var tidigare. Ger intrycket av att det finns paneler som sälj/köps iaf. Borde ha svar på mitt mail i morgon eftermiddag senast. Jag var ruskigt nära att köpa 38st av evergreen panelerna idag, men jag lade band på mina känslor åter igen. ;)

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Jag tycker Du skall avvakta ditt köp :) Ja.. Håller tummarna att dom iaf. Hör av sig så man får klarhet i våra frågor.

/Janne

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Å där var hela posten med Shinetime-paneler borta. Vi jagar vidare!

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Hahaha vilket elände. Tror nog inte att de var intresserade av 100 paneler hit eller dit helt enkelt när jag frågade. Nu har för övrigt skatteåterbäringen trillat in, det kliiiiar i köpnerven. Sna skicka in papper om solcellsstödet idag. Hoppas på att få besked om berättigande imorgon.. ;D

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Nä vi hade nog behövt deala med hela partiet på 1000st. För att få det till affär :)

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Här är delar av ett svar jag fick idag tex:

"Shipping of 24 modules will not work - they are packaged on pallets with 27 modules. We have one pallet with 25 modules, maybe that works for you. But please be aware, that if you order 25 modules and you want more, the others might be sold already.

I know this might all be a little confusing, but I am getting so many request for those modules since yesterday, that I really can't promise that everyone will get the amount they want.

You might want to make your decision soon.

Sunny regards,
Silvana Hardt"

Det verkar vara bra snurr på panelerna på secondsol helt enkelt. Detta gäller de 210w i början på tråden. Jag har så svårt att bestämma mig när dom är 4 år gamla.

Re: Köpa begagnade solceller?

Jansimon
Man får ju väga priset mot de 4åren i verkningsgrad. Samt om man köper 240w paneler ( som jag tror ligger bäst i pris för tillfället) och jämföra utfallet. Har man bara inte misshandlat de begagnade panelerna vid upp/nertag så är det nog liten risk.....

Ja det är just att dom varit med om en storm som gör mig tveksam. Nytt är ju alltid nytt och dessa ligger också ganska bra i pris. http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5926,UP-M270P.htm

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
OK en storm. Hmm. Varför har man plockat ner (eller blåste ner kanske) dessa kan man undra?

Den 270W:aren hamnar verkligen i bra pris. ca: 1700:- med Tysk moms (väl 19%?) och en kalkylerad frakt på 200kr/panel, vilket är troligt för en pall på ca: 25st.

Jag skulle nog faktiskt gå på den nya. Bara storleken passar? Rätt långa, 195cm. Tunga var dom, men kanske inte spelar någon roll när dom väl är uppe :)

Den effektökningen som dessa ger i förhållande till dom andra kan man ju titta på. Det kanske motiverar de nya panelerna!

Driftspänning 35Vdc. Kolla bara att du hamnar inom stränggränserna. Attans att denna inte hade måttet 1650mm..... Då hade den passat mig.

Re: Köpa begagnade solceller?

Norrlandssol.
Tycker nästan bättre de är längre och smala, lättare att utnyttja taket då, i Allafall för min del...

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Ja det beror så mycket på hur taket ser ut. Jag skulle inte kunna använda så långa paneler. Som jag brukar säga: Varje anläggning är unik, anpassa den optimalt efter förutsättningarna.

Re: Köpa begagnade solceller?

magneten
Skulle kankse fungerat för mig hade tänkt att bygga ut med en sträng på runt 1000w med endast 4 paneler och behöver således ha en panel som levererar en så hög utspänning som möjligt för att få det att fungera acceptabelt (minst 35V MPP)

Re: Köpa begagnade solceller?

nelos
Kan man få tag på solpaneler för 4 kr/W så skulle man kunna satsa på en riktigt stor anläggning i storleksordningen 50kW.
Det skulle då inte ske som mikroproducent, utan i företagsform.

Jag gjorde en (mycket) snabb överslagsberäkning, och enligt den skulle det kunna ge hyfsad avkastning.

I det fallet görs allting med ett företag registrerat för F-skatt, så moms betalas inte på inköp.

Så här skulle det kunna se ut:

Kostnader linjära mot storleken på anläggningen
===============================
Solpaneler 4 kr/W (utan moms)
Växelriktare 1,5 kr/W
Underkonstruktion 2,5 kr/W (Markmonterad anläggning.)
Summa: 8 kr/W

Fasta kostnader
==========
Inkoppling el, elmätare etc, markkostnad 100 000 kr.

För 50 kW ger det totalt anläggningskostnad: 100 000 + 8 * 50 000 = 500 000 kr.

Driftkostnad, elabonnemang etc: 5 000 kr/år

Betalning för producerad el: nordpool + elcert + nätnytta => 30 + 20 + 6 öre = 56 öre.
Troligen kan man få något elbolag att betala lite mer för solel, säg 60 öre totalt per kWh.

Årsproduktion 1000 kWh/kW => 1000 * 50 = 50 000 kW.
Total inkomst från elförsäljning: 0,6*50 000 = 30 000 kr/år.

Totalt efter kostnader för drift = 30 000 - 5 000 = 25 000 kr/år

Sammanfattning:
Inköpskostad: 500 000 kr
Inkomst per år: 25 000 kr

Återbetalningstid: 500000/25000 = 20 år

Avkastning: 25000/500000 = 0,05 = 5%

Det är som sagt bara en mycket grov överslagsberäkning men den tyder på att det skulle kunna gå runt ekonomiskt och ge en del vinst.

Och ju större anläggningen är desto mindre blir de fasta kostnaderna jämförelsevis vilket ger bättre ekonomi i det hela. En 100 kW-anläggning vore trevligt exempelvis.

Re: Köpa begagnade solceller?

nelos
Tog inte med det statliga bidraget på 35% i beräkningarna ovan, det är nog svårt att få del av det nu.

Men 35% bidrag skulle gör det mycket lönsamt.
12345