Köpa begagnade solceller?

Re: Köpa begagnade solceller?

Norrlandssol.
Är de fasta kostnader det brakar på, inkoppling el servis med nya avgifterna för endast en villa med 16A kostar 66000:- upp till 200m mellan anslutningspunkt till Trafo, efter det meter pris..

Sen ev markkostnader, det som skulle gå att spara på är underkonstruktionen, och mark i bra läge och gärna svalt och havsbris, och nära med elanslutning..

Men helt klart intressant..! Underhållskostnader är mycket låg, enda svaga punkten är tex åsknedslag och förstörd växelriktare.

Re: Köpa begagnade solceller?

Mark är inte gratis....

en investerare hade aldrig gått in i en sådan kalkyl, det är bara vi som gör det

Re: Köpa begagnade solceller?

nelos
Mark är inte gratis, men inte speciellt dyrt heller.

Här är lite kostnader för jordbruksmark:

http://www.lrfkonsult.se/Press/Vara-publikationer/Lantbruk1/Prisstatistik-skogs--och-akermark1/Akermark-star-sig-i-pris-men-stora-variationer-i-landet/

I norrland kostar det 18 000 kr/ha, dvs 1,8 kr/m²,

Och då är det ändå användbar åkermark. Det finns mark som inte går att använda till så mycket, bredvid vägar exempelvis.

Förorenad mark där det legat någon gammal soptipp på 60-talet slumpas bort...

En anläggning med 50kW kommer ha ca 50000/250 = 200 paneler.

Om man placerar panelerna 100 st i två rader blir arean ca 100m*5m = 500 m^2.

500 m² för 2 kr/m² ger en markkostnad på 1000 kr, dvs försumbart.
Det är väldig skillnad på mark i Stockholms villaförorter och industrimark i obygden.

Det finns många bönder som har mark till övers.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
jag har inte ens fått iväg papperna än, känns som om det är kört för mig att få en del av bidraget.

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Skicka in även om det ser mörkt ut! Vad vet vi om vad som kommer efter detta? Är du med i rullarna så finns du med för nya möjligheter!

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Jo, det finns ju enorma mängder mark t ex längs vägar, där det är jämförelsevis lätt att komma till och där det ofta finns kraftledningar nära.

Den dä'r jätteanläggningen utanför Västerås med sina jättelika solföljare gör rmig ju litet skeptisk. Vore det inte bättre att satsa på stora ytor och optimera för kostnad/Wp?

Jag tog beslut och lade en order på 18 x 100 W tunnfilmspaneler á 39 EUR till stallet, blir visserligen knappt halva effekten jämfört med kristallina paneler, men jag insåg ju att här finns rätt mycket byggnader och rätt många tak kvar ännu, så jag har ju ingen anledning att snåla med ytan.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Det är ju otroligt häftigt med solföljare

Någon måste ju ha räknat på detta tycker jag. Men jag håller med. Finns det ytor så är ju detta den bästa ekonomin. För mig är kostnad/Wp. Det som är intressant, inte hur dyr en anläggning blir. Jag vill ju ha en så kort återbetalningstid som möjligt. Det är ekonomi!

Man kan ju ana vilket stöd i Skr. Den anläggningen fått.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
jag har bara vad jag har i takyta på mitt hus och thats it, men jag kan ju klä i princip hela taket o, det behövs förutom där det sitter solfångare. såg att dom ny blivit av med hälften av dom begagnade panelerna jag var intreserad av och desutom gått höjt priset från 85 till 105 per panel. då kan jag lika gärna strunta i det, det är egentligen bara det svarta ramen aom tilltalade mig. idag har jag också kikat lite på tunnfilm, 145w.
http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,4155,NT-145-AX.htm

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Det handlar om att optimera effekt och ekonomi till vad man har för förutsättningar. Det är ju inte bara priset som skall vara lågt. Vad behöver jag (vill jag ha) för effekt av min anläggning? Kombon mellan effekt och pris är alltid intressant.

Re: Köpa begagnade solceller?

Ja, det finns några märkliga fakta angående megawattparken utanför Vasterås.

De är t ex inte godkända för tilldelning av elcertifikat enligt energimyndighetens lista över anläggningar daterad 140401.
Elcertifikat är en stor inkomstkälla för en så stor anläggning, så att de inte registrerat sig för elcert är uppseendeväckande minst sagt.

Solföljarna i megawattparken står ganska nära varandra. När solen står lågt skymmer de varandra!
De ligger längs en väg i öst-västlig riktning. Hade de istället legat längs en nord-sydlig väg hade detta inte inträffat. Eller om de hade haft större avstånd mellan solföljarna.

Vidare så publicerar de inte sina driftdata offentligt. Om det bara varit en vanlig anläggning så är det ju deras val, men tydligen är används några av solföljarna för "forskning" som jag förmodar finansieras av det offentliga.

Märkligt ljusskygg forskning som inte vill publicera sina rådata/resultat offentligt.

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Men det är ju iofs inte konstigt att placeringen används för Mälarenergi/Kraftpojkarna i marknadsföringssyfte också, liksom att en så stor anläggning utgör en bra plattform att registrera rådata.

Men detta med elcertifikat låter ju konstigt, man kan ju tänka sig att vika en eller några solföljare för forskning pch t ex medvetet låta dem stå i "fel" riktning, men resten?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Hur har denna anläggning finasierats undrar vän av nyfikenhet?

Re: Köpa begagnade solceller?

Zune
Ja jag åkte förbi parken och många av solfångarna stor helt åt fel håll. Känns lite korkat att bygga park på rörliga ställningar med dagens solpanelspris, kan inte finnas någon förtjänst med det.

Re: Köpa begagnade solceller?

Norrlandssol.
Måste väl vara affär med solföljare, när man ser att de producerar 1400-1500kwh motför 750-1000kwh för en fast anläggning...

Men klart står de still i norrläge måste det vara mindre bra investering..

Re: Köpa begagnade solceller?

callec
Allt beror på var man bor
I storstäder är det takmontage med prestandamoduler som gäller, eventuellt solföljare.
På landsbyggden där det finns mer disponibel mark borde stora anläggningar med tunnfilmsmoduler vara optimalt.

Re: Köpa begagnade solceller?

Norrlandssol.
Vad kostar tunnfilmsceller? kr/watt?

Re: Köpa begagnade solceller?

nelos
Här är Anders exempel:

http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,4155,NT-145-AX.htm

Man får 145W för 63 Euro, dvs 0,43 Euro/W exkl moms.

Det är mindre än 4 kr/W. (men moms tillkommer)

Fler exempel finns här:
http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz,1850,Thin-film-solar-modules.htm

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Tänk dock på att det brukar vara max 5st paneler i seriekoppling på tunnfilmsceller.

Re: Köpa begagnade solceller?

39 euro för 97W ger 0,40 euro/W dvs ca 3,64 kr/W:

http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5827,Protect97.htm

Re: Köpa begagnade solceller?

Ja, tunnfilmscellerna har en ganska hög spänning i förhållande till effekten. Men det ska ju gå att parallellkoppla paneler för att få högre effekt inom växelriktarens spänningsområde.

När det gäller kiselpaneler brukar problemet oftast vara att spänningen är låg, men för tunnfilm blir det istället att spänningen är hög.

12345