Köpa begagnade solceller?

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Att det var med moms hade jag missat, då är det ju riktigt, riktigt billigt.

Jag har evt en kompis som skulle vilja ha 32 st dessutom. Fast jag vill helst köpa utan moms i så fall och betala svensk moms själv, jag är momsregistrerad. Men det borde ju gå att ordna, det viktiga borde ju vara totalvolymen.

Det skiljer ju inte mycket mellan svensk och polsk moms.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Då får man försöka bena ut vilka försändelser med vilka antal paneler som skall vara momsfritt och vilka som skall vara momsade och få allt skriftligt på papper tillsammans med leveranserna. Börjar vi dessutom komma upp mot 150-200 paneler så börjar det bli logistikbekymmer. Jag antar att det inte ryms 52 paneler per pall, utan kanske 21 (men jag vet inte) då är det 2 pallar per minimumbeställning a' 52 paneler.

90st paneler plus 32st "kompispaneler" gör att vi då är uppe i 122st paneler. Antar man att det är 21st per pall(?) ger detta oss 6st pallar, förutsatt att det ÄR 21st per pall. Detta är inget man kan husera hemma så förutsättningen är att respektive pall går till respektive köpare direkt, det är just där det blir lite besvärligt med vem som skall ha vad, med och-eller-utan moms och så vidare, inget som inte går att lösa, men det blir klurigare.

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
6pallar har jag tak till, inga problem med det :) Ja jag behöver tyvärr momsen. Har sökt bidrag privat då jag redan börjat köpa grejor innan ansökan om bidrag lämnats in.

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Finns i västra götaland, utanför göteborg.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Jag kan också ordna med lagerplats för 6 pallar, men jag känner inte att det är lämpligt att husera ett sådant kapital OM det skulle hända något. Sannolikheten är låg, men den finns där, och med lite tur så köper vi alla hans tusen paneler ;) Jag finns strax utanför Helsingborg, pallarna skickas ju dit vi vill, vi får i såfall se var det blir lämpligast att skicka allihop, eller hälften var, allt går att lösa. Onödigt att någon från Malmö ska hämta i Göteborg och någon i Jönköping hämta i Helsingborg.

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
När jag tog hem paneler från EV så var det 25 paneler på en förlängd pall, 500 kg. Jag tror också att 52 paneler är två pallar. Hur vore det om vi försökte skaffa oss en uppfattning om hur många paneler vi vill ha tills på söndag kväll?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Låter bra med söndag kväll. På med tankemössan

vi stämmer av då.

/Janne

Re: Köpa begagnade solceller?

Ja 25st. Var det när jag hämtade mina oxå.

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Jag arbetar på Söndag, men jag aka försöka hinna med att hålla mig själv uppdaterad här. Jag har inte fått tummarna ur att söka bidrag ännu, jag vet att det är dumt, men för dessa pengar är det ingen katastrof om jag skulle bli nekad, även om det inte vore särskillt trevligt men jag vill ha 40 paneler oavsett. Hade varit trevligt om fler hoppar på detta tåget, jag förväntar mig svar angående eventuell prisjustering samt fraktkostnad tidigast på Måndag.

Re: Köpa begagnade solceller?

Jansimon
Ja tänk om vi kunde rådda ihop några hundra paneler till Sverige! Hade varit coolt!

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Så länge det finns kapital och ett geniunt intresse så ser jag inte varför vi inte ska kunna det, ju fler paneler som ska köpas, ju större chans att påverka, vilken säljare skulle inte vilja skicka iväg 200 paneler på samma gång. Enkelt för alla, hoppas jag. :)

Re: Köpa begagnade solceller?

Följer er "shopping runda".
Skulle gärna ha följt med, men bor tyvärr i mellersta norrland. Lite långt att hämta hos er där nere.

Enligt "http://en.secondsol.de/handelsplatz/marktplatz_anzeige,5986,Shinetime-XTP60-P-240W.htm"
så är det 26 st per pall.

Hoppas det går bra för er!!

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
Det är inget som hindrar som jag ser det att du får en pall med 26 paneler (om databladet stämmer med antalet) skickat direkt hem till dig från säljaren, förutsatt att du ska ha 26st. Jag tror dock att betalningen får komma från ett och samma konto som sedan hänvisar transportdestinationerna för respektive pall.

Jag själv ska ju ha 40st så jag har 12st som måste hämtas av någon, eller lämnas av mig till någon, som vill ha de andra tolv panelerna. Som exempel är Göteborg bara 20 mil från Helsingborg, åker man halva sträckan var så är ju den biten löst, som sagt, det mesta är logistikbekymmer och prioriteten ligger på ett så lågt wattpris som möjligt.

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Då har jag mätt och räknat. 26st. Behöver jag. Så en pall är av intresse.

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Jag har läst litet mera på secondsol och jag blir inte riktigt klok på hur det fungerar.

Om priset:

Derzeitiger Artikelpreis: 118.00 €

Geben Sie Ihren Preisvorschlag ein

Menge:
 (1000 Stück verfügbar)
Preisvorschlag (Stückpreis):
 € / Stück inkl. MwSt.
Ihr Preisvorschlag ist verbindlich und für max. 72 Stunden gültig! Erklärt sich der Verkäufer einverstanden, kommt sofort ein rechtsverbindlicher Kauf zu Stande!

Det framgår ju att ett bud är bindande i 72 timmar och om säljaren är nöjd med budet så uppstår det ett bindande köp.

Men det verkar ju inte som om systemet förutsätter att man bjuder över 118?

Dessutom, under allmänna villkor:

"...price include 0% tax rate"

Någon som grävt djupare i detta?

Jag kan inte låta bli att fundera över att "Om det låter för bra flör att vara sant så är det antagligen det!"
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Kanske får man läsa in sig lite mer. Samtidigt står det att priset är förhandlingsbart. Borde väl innebära förhandlingsbart för köparen väl?

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Tycker vi ställer frågan om pris och sedan får man se vad det innebär. Vet vi något om företaget som säljer?

Re: Köpa begagnade solceller?

Anders J
Bara att de är med i Secondsol sedan i mars och det är bara denna batch som dyker upp när man klickar.

Men jag håller med, man borde kunna bjuda ett lägre pris, går det så går det. Jag har tidgare sett att paneler plötsligt varit borta, får säljaren ett tillräckligt bra bud så går affären igenom, det är tydligen ingen auktion på det viset.

Någon hade väl mailat?

Jag har ställt frågan om VAT.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Köpa begagnade solceller?

jansimon
Ja jag tror krux mailat. Ja frågan är fri, så får vi göra en bedömning när svar kommer. Hur hade du med behovet?

Re: Köpa begagnade solceller?

Krux
This post was updated on .
Jag håller med, känns det för bra för att vara sant så är det förmodligen det, men när man resonerar på det sättet så går man miste om världens klipp alltid. Men med det sagt så skickar jag inga pengar, någonstans, innan jag försäkrat mig själv om att det är en genuin handlare som har lite på fötterna. Att denna handlaren bara varit med sedan i Mars, och dessutom är från Polen (generaliserar lite här) gör att jag känner att vi borde hoppa över denna säljaren. Har inte fått något svar angående skatt, frakt och lägre panelspris än.

Jag har haft flitig kontakt med SpecialOffers som dom benämner sig på Secondsol, det är från den säljaren de första bilderna på den begagnade panelerna i tråden kommer från. Silvana Hardt, som hon heter, lade upp bilder på de faktiska panelerna i annonsen på min begäran, hon letade även upp fler paneler de saluför med svart ram åt mig, även på min begäran, och svarar alltid på mina frågor inom ett par timmar när det är vanlig arbetsdag. Det ger mig förtroende när man är så tillmötesgående. Vi kanske borde handla av SpecialOffers istället?

Jag har även haft kontakt med som säljer Windon, Svenskrillverkade solceller, jättedyra i jämförelse 9.23:-/w
http://www.swemodule.com/assets/files/Technical%20info_Framed%20module_2013-08-16.pdf

Jag har även mailat direkt till fabriken i Glava i Värmland och frågat om pris och prisjusteringar vid ett samköp som det vi gör här.

12345