Installation på garage i sthlmsområdet

ove

Installation på garage i sthlmsområdet

ove
Går i tankar att investera i solceller och funderar på att ev. köpa delar av den i tyskland för att minska kostnaderna något. Har läst en hel del i forumet men är tacksam för svar på en del frågor jag har som jag inte hittills hittat svaren på. Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

Förutsättningar:
- Garagetak med betongpannor ca 34kvm (8,5x4m) ca 16 paneler
- Lutning 27grader
- Rakt i söderläge
- Stockholmsområdet
- Endast delvis skuggat nu under vintermånaderna, annars bör inget skugga.
- Allt monteringsjobb exkl. el-jobb tänkte jag göra själv.
- Årsförbrukning runt 5000kwh, har fjärrvärme

Funderar på att köpa:
Växelriktare
SMA 5000 tl(http://www.swedensol.se/pdf/st5000-9000.pdf)
eller är någon annan att föredra?

Paneler runt 5kw - några olika alternativ
ca 2750:- 320w, 19,5% verkningsgrad -  http://www.photovoltaik4all.de/en/pv4all-deal/3865/lg-solarmodul-lg320n1c-g4-neon-2-cello
ca 3100:- 335w, 20,5% verkningsgrad - http://www.photovoltaik4all.de/en/pv4all-grid/solarpanels/benq-solar/4125/benq-solar-sunforte-pm096b00-335-watt
alternativt köpa några för 1500-2000 med något lägre effekt & verkningsgrad.

Frågor:
1. Kan man köpa en växelriktare i tyskland och den uppfyller de svenska nätinställningar SS-EN50438? eller bör man köpa växelriktaren i sverige?

2. Hittat två olika webbsidor där den första verkar ha något lägre priser än den andra.
http://www.photovoltaik4all.de
http://www.photovoltaik-shop.com/

Frakt till sverige för bara solcellerna verkar bli runt 3500:- och ytterligare 500:- om man beställer växelriktaren. Att köpa monteringsskenor verkar inte löna sig med tanke på att frakten blir nästan det dubbla. Någon som beställt från den första sidan?

3. Eftersom ytan är begränsad för panelerna så funderar jag på om jag ska satsa på dyrare paneler med högre verkningsgrad än de billigare?

4. Hur mkt spelar verkningsgraden in? Ska man satsa på hög effekt (+300w) med hög verkningsgrad (20%) eller hög effekt (+300w) med lägre verkningsgrad (18%), alternativt billigare paneler med lägre effekt (+265w) och lägre verkningsgrad (16-17%)?

5. Jag funderar på att montera panelerna i porträttläge (stående) två slingor en för övre raden närmast nocken på taket och en slinga för den nedre raden som nu i februari kan vara skuggad delvis under dagen. Hur gör man detta rent praktiskt? Kopplar man ihop varje rad för sig på taket och sen drar ned separata + & - för varje slinga som sedan ansluts i växelriktaren?

6. Går det bra att ansluta växelriktaren på inkommande 3-fas i el-centralen som finns i garaget? Från garaget går det sen till en avsäkrad anslutning i el-central inne i huset, därefter finns ett proppskåp på utsidan av huset som går mot elnätet.

7. Från kanten längst ned på mitt garagetak står närmaste grannhus ca 9m ifrån med kortsidan emot min södersida på garagetaket. Jag uppskattar nockhöjden på det huset till ca 3 m högre än garagetakets nockhöjd och från kanten på garagtaket till nockhöjd på grannhuset ca 5m högre. Mellan garage och grannhus står grannens carport med ungefär samma nockhöjd som mitt garage så jag tror inte att det kan skugga något. Jag tror inte att det kommer att skugga mitt garagetaket något men har någon en uppfattning? Ska försöka bifoga bilder.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Välkommen till forumet
Du tror inte du kan lägga modulerna i landskap?
Då 5 st i varje rad och 4 rader, blir 20 st. Antar paneler 1,64 m x 0,992 m.
om ordinära moduler på ca 260 Wp, då 5,2 kWp.
radlängd då ca 8,28 meter
panelfälthöjd då 3,991 meter. Bör passa, om än med skohorn.
Kanske får du skjuta upp paneler aningen över nocken, kan nog gå.
Då slipper du köpa dyra effektstarka moduler. Du skall titta på pris per Wp.

T.ex 12 st 275 Wp moduler är 3300 Wp.
10 st 330 Wp moduler är samma 3300 Wp.
Du skördar precis lika många kWh per år med dessa båda alternativ, trots att de har olika verkningsgrad.
Det trodde du inte?
Inte stirra dig blind på verkningsgraden, om du vill ha valuta för pengarna.
Kaffet du brygger på ström från moduler med högre verkningsgrad blir inte ett dugg godare än det från moduler med lägre verkningsgrad, utan precis lika gott. Det blir samma kvalitet på strömmen.

SMA är nog bra, men ca 10 till 15 % dyrare än andra stora märken. SolarEdge behöver du inte, då inga skuggproblem, om du inte har gravt loggning- och övervakningsbehov. Kolla österrikiska Fronius Symo!
De modulerna du nämner vill man allt gärna ha, men då betala med annans plånbok. De är mycket dyra.
Det där med verkningsgraden är så att om du tvunget måste ha en viss installerad effekt på en begränsad takyta, då tvingas du välja moduler med högre verkningsgrad. Däremot har du stora lediga takytor, då kan du välja plånboksvänliga moduler, som har lägre verkningsgrad. Med kreativ pussling kan man få in fler moduler på ett tak än man från början trodde. Man kan på samma takfall ha både moduler både i landskap och i porträtt. Det sker en ständig förbättringa av verkningsgraden på solcellsmoduler. Vill man tvunget ha de senaste landvinningarna, så blir det djupare tag i börsen, som med allt annat.
8 st solcellsmoduler i en sträng(slinga) är alltför få. Bättre att ha dem i en enda sträng, vilket även blir bättre solarkabeldragningsmässigt. Modulerna seriekopplas som ljusgransljus, och kopplar du dem i en sträng, övre raden från höger till vänster, och nedre raden vänster till höger,  så är du tillbaka där du började med solarkabeln, om du förstår. Därifrån raka vägen till växelriktaren.
Hur växelriktaren kopplas in på elnätet, bör du höra med en elfirma. Du måste i alla fall ha en elfirma, som kopplar in den. Vår växelriktare kopplade elektrikern via en lång grov 3-faskabel, som vi grävde ner, in i fasadskåpet där elmätaren finns. Jag tror inte en växelriktare kan kopplas in som en normal elförbrukare(t.ex. en varmvattenberedare), utan litet speciellt. En normal elförbrukare behöver man inte koppla in vid elmätaren.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Tack för dina svar!
Jo, ytan är rektangulär så jag kan säkert pussla ihop så det täcker så mkt som möjligt.

Ytan är begränsad men det är såklart är lite mer ekonomiskt att välja något billigare paneler i prisklass 2-2500:- jag tänker dock på att de ska sitta så länge så det kanske ger större utväxling på 30år med lite bättre paneler med högre verkningsgrad.

Är det inte så att när man räknar och jämför olika paneler så bör man väl ta med verkningsgraden på panelerna? Att bara räkna på effekt/pris känns lite förenklat och ger väl inte en korrekt jämförelse?

Om man lägger allt på samma slinga så kommer väl alla ge lika mkt som den panel som ger minst effekt pga av skuggning? Därav tänkte jag att två slingor vore en bra ide. De dyraste panelerna har en lägsta spänning på runt 50v så jag tänkte att om jag har 8st i varje slinga så blir det iaf ca 400v per slinga och att det borde räcka för att växelriktaren ska jobba effektivt.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Håller med Arne, se om du inte kan pussla lite för att använda billigare ex 270w moduler och få plats med fler som en första lösning!
8 paneler i en sträng går faktiskt att ha iaf med SMA växelriktare  (även om fler är att föredra) prova gärna din tänkta layout med paneler och växelriktare i gratis Design verktyget SMA Sunny design på webben!

Jag har enslutit min anläggning till garagets "undercentral" som sedan tidigare hade en nedgrävd kabel vidare till mätarskåpet för inkommande el,  så det borde inte vara några problem! Med en 3 fas 5kw riktare så är det ju inte fråga om så stora strömmar på varje fas så troligen duger den kabel du har idag mellan centralen och mätarskåpet.

Jag har beställt både paneler och montagematerial från tst photovoltaik shop.de   med 4 m långa skenor och allt,  tyckte att frakten var helt ok iaf!

Köpte även min SMA växelriktare från Tyskland och det är inga problem att ställa in till EN50438,  man ställer detta på en liten switch när man ansluter riktaren under kåpan.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Då du har en elförbrukning på 5000kwh om året så räcker det ju om du får plats med 5,2 kwp med paneler för att producera just 5000kWh/år!

Sen spelar det ingen roll om du har 5,2 kw med "effektiva" 330W paneler eller 5,2kW med "vanliga" 270W paneler, då bägge alternativen kommer att producera exakt lika mycket el/år!

Paneler med högre verkningsgrad betyder endast att du behöver montera paneler på en mindre yta för att få samma mängd elproduktion.. men har du plats för ex 5,2kw med billigare paneler så är det självklart att föredra.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Verkningsgraden kommer inte in ekonomikalkylen, så länge du har plats för prisvärdare moduler som har lägre verkningsgrad. Verkningsgraden innebär bara att vid moduler med lägre verkningsgrad behöver du bara några extra av jämför med de med högre verkningsgrad, så skördar du precis lika många kWh per år.

Men är det så att du verkligen bara får plats med t.ex. 10 moduler på ett tak.
Då kommer de med större verkningsgrad att ge dig större årlig kWh-skörd jämfört med de med lägre verkningsgrad. Då betyder det en extra-intäkt, över modulens livslängd, och kommer med i en ekonomisk kalkyl. Verkningsgraden uttrycks för en solcellsmodul just med dess märkeffekt, alltså Wp.
Har 2 solcellsmoduler lika stor yta, och har samma Wp, ja då har de också samma verkningsgrad.

Verkningsgraden räknas nämligen just ut med:

Verkningsgrad= märkeffekt/(bestrålning STC  x modulens yta inkl. alu-ram)

T.ex. för en modul med storlek 1,64 x 0,992 m och 270 Wp.

verkningsgrad = 270/(1000 x 1,64 x 0,992) = 0,166, dvs 16,6 %.

Ibland ser man att för en solcellsmodul att själva solcellens verkningsgrad anges. Den är större än för hela solcellsmodulens verkningsgrad. Det är ett trick, som används ibland för att en modultillverkares moduler ska framstå som bättre än andras. En ouppmärksam köpare kan lätt sväljer det tricket. Hela solcellsmodulen har nämligen en alu-ram och vissa döda ytor på solcellsmodulen, som gör att den verkningsgraden aningen lägre. Alu-ramen producerar faktisk inte ett dugg ström, men behövs för modulens mekaniska styrka.

Ofta är det så att man först planerar sin solcellsanläggning och drömmer om effektstarka moduler, men efter en kort blick i plånboken nyktrar man till, och inser att det blir tokdyrt med effektstarka moduler. Så var det för oss. Du bör kunna få moduler av bra kvalitet på ca 260 till 265 Wp för runt 1900 kr.

Om vi säger så här, att du skaffar 10 st 330 Wp moduler och monterar dem på taket i 2 rader med 5 st.
En övre rad och en undre rad. Om du nu gör ett avstånd mellan dessa rader på 0,65 m för att du vill kunna gå där, servicegång. Hela modulfältet i m2 blir då lika stor som om du skulle ha använt  12 st 275 Wp moduler i 2 rader och 6 st per rad. Båda modulfälten får då precis samma verkningsgrad. Man ska nämligen räkna verkningsgraden per yta på taket man ockuperar, och då ingår servicegången.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Återigen, tack för värdefulla svar och synpunkter!

Jag ska hålla mig till 20st liggande montering med storlek 1,64 m x 0,992 m.

Är det något/några fabrikat på paneler som ni har goda erfarenheter av?

Har tittat på några olika paket i tysklad (ca 6000e + frakt) och ett i sverige.

http://www.photovoltaik4all.de/en/solar-power-kits/pitched-roof-pv/475/5-kwp-viessmann-sma-photovoltaikanlage

och

http://www.photovoltaik4all.de/en/solar-power-kits/pitched-roof-pv/475/5-kwp-viessmann-sma-photovoltaikanlage

och
http://www.photovoltaik4all.de/en/pv4all-deal/1199/solarpaket-l-5-3-kwp-viessmann-photovoltaikanlage

och
http://www.photovoltaik-shop.com/pv-komplettset-mit-5-1-kwp-made-in-germany.html

Från sverige
http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket/solcellspaket-5000w

Verkar inte vara jättestora skillnader i de olika paketen så det kanske inte spelar någon roll vilket man tar? Några synpunkter?

Tyvärr fick jag nu besked från kommun att de vill ha runt 4500:- för bygglov av solceller. Måste fundera om jag vill betala så mkt för den "tjänsten".

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
De billigaste paketen i Sverige brukar dock även innehålla billigare moduler ibland. Moduler från en känd tillverkare behöver inte vara dyrare se denna heckert modul tex för knappt 1600 kr
http://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-heckert-nemo-60p-260-poly.html

På denna sidan är inte alltid de färdiga paketen helt up to day så det kan löna sig att via mail be om offert på ex 20st sådana moduler och en prisvärd och bra Fronius 5kw växelriktare samt erforderligt montagematerial  för ditt tak! Det räcker att bifoga en enkel skiss på takytan där man ser hur du vill ha modulerna placerade så får du ett paket med exakt de detaljerna som behövs!
Maila dom och fråga,  min kontakt på tst photovoltaik shop.de har varit Sven Weber som svarar snabbt på både mail och tel på bra engelska och verkar mycket kunnig! Du når han på weber@solarladen.de

Angående kommunens hutlösa avgift så kan det ju vara värt att ta en diskussion med dom och fråga om dom vill motverka omställningen mot en mer hållbar elproduktion! Kanske kan det räcka enbart med en enklare bygganmälan?

ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Jag ska mail till din kontakt i tyskland och se vad de kan plocka ihop åt mig och till vilket pris.

Jag har även mailat kommunen och frågat om de inte vill medverka till miljövänlig energiframställning. Det märkliga är att det är bygglovsbefriat upp till 15kvm och då har man ju redan förändrat utseendet på taket. Sen att de vill ha 4500:- för bygglovet så motsvarar det nästan 10% av prset på den utrustning som ska monteras där vilket känns dyrt.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
This post was updated on .
Har nu funderat ytterligare...

Takytan med betongpannor som är möjlig att montera paneler på är ca 8,61x4,01m

Vad bör jag välja?
Om jag väljer landskapsmontering så bör jag kunna få plats med 20st paneler med 5kw växelriktare
- Då måste jag? (se separat fråga med bild nedan) ha ett extra lager med skenor ca 40m extra samt en 5kw växelriktare

Om jag väljer porträttmontering av paneler så kan jag få plats med 16st paneler.
- Då kan jag ha en mindre växelriktare och endast ett lager med monteringsskenor.

Landskapsläge ger en större men dyrare anläggning, Porträttläge ger en mindre men billigare anläggning. Vad bör man välja? Hur skulle ni ha gjort?

En sak till. Är det inte möjligt med endast ett lager av skenor för kunna montera paneler i landskapsläge då jag verkar ha rätt kraftiga "bärläkt" som pannorna ligger på och som är spikade i takstolarna? Se infogad bild.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Jag hade definitivt valt att fylla taket med 20 paneler, blir snyggare med ett fullt utbyggt tak!
40 m extra skenor kostar inte mer än 2-3000:-

vet inte riktigt om det finns något annat smart sätt att montera på för att EJ behöva dubbla skenlager på ditt tak?

Dock så har du ju oerhört stabila "läkt" gjorda av 2" virke vilket torde hålla för en del, så om inte alla takkrokar skulle hamna direkt över takstolarna så kan det nog fungera bra ändå!

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Arne
Någon ströläkt syns ej. Finns det ingen sådan?
Vad är det under takpappen eller vad det är?
Råspånt?

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Du kan också välja 16st BenQ SunForte 330w paneler i portträttläge, det passar ditt tak perfekt.
Den installerade effekten kWp blir 5,28 vilket bör täcka ditt elbehov. Kostnaden blir dock högre men panelerna har många fördelar så att livslängdsproduktionen trots allt blir mer fördelsaktig.
Kan vara värt att tänka på

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Bra ide med stora 2m paneler istället!
Tycker du att priset är för högt för Benq som förmodligen är en panel med toppkvaliet så finns det ju även billigare "storpaneler" ex denna på 310w från ev-pover för 2500:- (var väl några här på Forumet som köpte paneler från EV-poer för något år sedan vill jag minnas..
https://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-GWL-Sunny-Poly-310Wp-72-cells-EUFREE-MPPT-35V.html#tab2

16 st stående paneler blir då 4,96kWp installerad effekt (samt billigare/enklare montage)

ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
1. I början funderade jag på just dyrare paneler men det blir ofta rätt hög kostnad per kw. Såg iofs precis denna 350w panel för 252e i tyskland om man köper därifrån.
http://www.photovoltaik4all.de/en/pv4all-grid/solarpanels/axitec-solar/3993/axitec-axiworldpremium-ac-350m-mono

2. Någon ströläkt tror jag inte jag har utan det är takstolar, masonitskivor och sedan bärläkt som är två tum tjocka. Så de borde nog orka bära den extra viken även om någon rad med takkrokar hamnar mellan två takstolar. På den ena bilden syns ytterpanelen (som syns spikad omlott) och sen kommer första takstolen.

3. Men om jag köper denna typ av takkrokar (http://www.photovoltaik4all.de/en/solar-mounting/pitched-roof/2854/schletter-dachhaken-rapid2-45v)
Då bör man väl kunna fästa de på bärläkten och sen endast ha vertikala skenor? De krokarna kostar visserligen lite mer men man slipper å andra sidan skenorna.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Den 350W panelen var ju definitivt prisvärd!

Hade samma tanke som dig med skenorna faktiskt, så hade nog iaf jag gjort om det var mitt tak med så rejäla bärläkt!
Tror även det skulle fungera bra med de något billigare takkrokarna son finns på www.rofoto.se för på dessa så vilar ju skenorna uppe på krokarna, borde således gå bra att montera skensystemet åt valfritt håll även med denna krok för 60 spänn.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

callec
Så det inte blir något missförstånd
Måtten på BenQ SunForte 330w är1559 x 1046 x 46 mm

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Man skruvar inte takkrokar i bärläkt. På bärläkten ligger ju tegel- eller betongpannorna. Takteglet vilar alltså på bärläkten och hur skall en takkroksfot kunna ligga där emellan? Skall man då slipa ur tegelpannan inte enbart för takkroksarmen utan också för takkroksfoten? Takkrokarna har ett visst mått takkroksfot till takkroksarmens knä, ofta 45 mm. Sätter man en takkroksfot ovanpå bärläkten då passar nog inte normala takkrokar utan man får försöka få tag i någon special. Jag är litet fundersam hur det skall gå till att skruva takkrok i bärläkten.
Kanske går det att montera en takkrok(med smal takkroksfot) just under en vågtopp på betongpannan och låta takkroksarmen gå ut mellan 2 betongpannor i vågtoppen?
Jag har för mig att calle(http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/template/NamlServlet.jtp?macro=user_nodes&user=355937 han som brukar göra tokinlägg på engelska här i forumet, eller om det är ett virus) har låtit takkroksarmen gå ut mellan 2 pannor just i vågtoppen.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Så sant so Arne säger,  är ju dock en del tak som är kostruerade på liknande sätt så det borde finnas något smart tillvägagångssätt...

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove,

gå upp personligen till byggnadskontoret som handlägger ditt byggnadslov. Det är ett så pass enkelt fall, för dem att godkänna en solcellsanläggning på ett litet tak för ett enfamiljshus. I många medborgarvänliga  kommuner(finns faktiskt sådana) behövs ju inget byggnadslov alls för solcellsanläggning på ett enfamiljshus. Det är egentligen bara formalia, att de skriver under och stämplar. Förmodligen får du underskrift och stämpel med en gång, och kan vissla hela vägen hem och sätta igång redan nu i vårsolen med montaget.

Det var en annan forumsmedlem här på forumet som hade lämnat in ansökan om byggnadslov för sin solcellsanläggning och han väntade i flera månader utan att få besked. Kanske hittar du den tråden, jag kommer inte längre ihåg vem det var. Då gick han personligen upp till byggnadskontoret, och det visade sig att ansökan blivit liggande och bortglömd. Han fick bygglovet på direkten. Nu vet jag inte vem det var.
123