Installation på garage i sthlmsområdet

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

knauer
Regeringen vill slopa kravet på bygglov för altaner och solceller.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/7aL7W/slopat-bygglov-for-altaner-och-solceller
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Hej,
Ja, det verkar faktiskt som att de tänker ta bort bygglovet i min kommun (Ekerö) för solceller. Byggnadsnämnden förväntas besluta om detta imorgon Så det är troligt att jag lägger min beställning på paneler i slutet av veckan.

Har satt ihop ett eget paket där jag tänker mig 16 paneler i 2 rader med 8 paneler i varje rad monterat i porträttläge. Då fyller jag ut min takyta nästan helt och kostnaden för att istället montera billigare paneler men i 4 rader x 5 paneler i liggande läge (som kräver mer alu-profiler mm) blir ungefär densamma.

Bifogar min offert här, om någon vill kika igenom den och se om det saknas något uppenbart så är jag mer än tacksam!

AN_PV4ALL_1718289.pdf

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Ser bra ut!
Separat DC brytare?
Hade även fungerat  mycket bra med en 5kW växelriktare, men det skiljer kanske inte så mycket I pris?

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Uffe
En Symo 5.0 borde räcka. Om du vill kunna logga data och följa produktionen via app så välj inte en "Light". Har inte koll på montagematerialet.
Lycka till!
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Hej,

Det skiljer runt 300:- mellan 5 & 6 kw riktaren (ej light-versionen) och eftersom panelerna ska ge minst 5,6kw som bäst så kan jag lika gärna ta den lite större växelriktaren.

Tror jag kommer hoppa över DC brytaren och bara köpa en AC-brytare. Ser faktiskt inte riktigt behovet av en DC-brytare, i annat fall än att man måste göra jobb i själva växelriktaren och det hoppas jag verkligen slippa.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Symon har inbyggd godkänd DC brytare. När du brytare DCn så kan du ta lös växelriktaren från väggen och brytaren blir kvar. Jag kör utan.

Men ska du ha en *light* "ohne Fronius Datamanager" - "Utan Fronius Datamanager", den går inte att köra online uppföljning på. Den utan *light* har både wifi och Ethernet inbyggt.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Tack!
Av någon anledning hade de lagt in light versionen i offerten, vilket var helt fel. Det hade jag missat helt. Kunde blivit ett trist misstag.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

TommyE
Har du med något DC överspänningsskydd? Jag har kört i snart ett år utan, men det frestar på nerverna när åskan går, så nu har jag beställt ett.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Nej, Jag har inte tänkt att ha det. Kanske är dumt?! vad kostar de?
Platsen där de ska sitta är inte utsatt alls för blixtar och liknande, har höga tak på båda sidor av garagetaket inom 10m så jag tror iaf att läget är ganska så skyddat.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
En annan fråga:

När man monterar panelerna i två rader. Bör man försöka få en springa mellan de två raderna om det är möjligt tex på 10cm för att det ska bli bättre ventilation och för snö/vatten?

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Du behöver nog inte oroa dig för en direkt träff av blixten, om du får en sån så hjälper nog inte överspänningsskyddet ändå :-) Det du skyddar dig mot är inducerad spänning om blixten slår ner i närheten. Jag vet inte hur stor risken eg är, men jag köpte skydd för 1700kr nu, det känns iaf tryggt.
Jag tror inte att panelerna tar stryk av spänningen, det är nog växelriktaren som inte gillar det.

Jag har för mig att dom brukar skriva om att det behövs en springa på ca 2cm - men jag är mkt osäker på det.
Hm, 24mm mellan panelerna står det i renusols montage anvisning.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Tvärtom så kan snön från övre raden få svårare att glida av då den gärna fastnar i 10cm springan. För ventilationens skull är det bättre att se till att du får ett ok avstånd mellan tegelpannor och paneler,  på mina takkrokar feån schletter så kunde jag ställa höjden en hel del uppåt.

Har oxå köpt överpäningsskydd till mina två strängar i efterhand köpte två st  zjbeny direkt från Kina för typ 600spänn (kostar det dubbla i Sverige) Har dock inte montrar dem ännu, men för dessa pengar kan det vara eTT billigt extra skydd för växelriktaren. Ska även montera ett mwllanskydd för 2000 kr på inkommande el till fastigheten. (Dessa prylar ingår även i solcellsbidraget)

Bra att se till att du får växelriktaren med loggning och wifi!

ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
OK, så om man vill få till någon extra ventilation så är det bättre att ha den som vertikalt istället?! ex. om det får plats kanskte sätta panelerna i två grupper på taket med 2x4 paneler i varje grupp och kanske en springa på 30-40cm mellan de två grupperna. Vet dock inte hur snyggt det blir?!
Hur stor roll spelar ventilationen egentligen?

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

TommyE
Jag kommer sätta ihop mina så dom ligger så nära varandra som det är möjligt. Det blir någon cm luft under panelerna, jag räknar med att luften bakom panelerna blir varm och att den då stiger, det dras då in kall luft underifrån - tror att det är svårt att få bättre ventilation än så.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Jo det är väl lite bättre i så fall, tycker dock att du ska montera för ett så bra och enhetligt utseende i första hand!

 Då det ju ändå är ett relativt litet modulfält så kommer kylningen utan problem att bli fullt tillräcklig ändå!

ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Hej igen,

Bygglovsplikten är numera borttagen med vissa undantag i min kommun.

Så nu håller jag på att undersöka olika alternativ var jag ska köpa mina paneler.

Hittade dessa på nätet: solcellsgrossen.se är det någon som har handlat av de? Erfarenheter?

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

TommyE
Jag har mailat med dom lite, hade en två, tre frågor - dom hade inte lust att svara på dom. Dom kräver att du vet vad du behöver, dom har ingen "support" alls. Jag valde en annan leverantör pga det. Men annars ser ju priserna bra ut.
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Jo, jag såg också att priserna såg bra ut, därav frågan, men ett företag som inte har telefonnummer, något skumt med adressen samt dålig omsättning enligt allabolag.se gör att jag väljer ett annat alternativ.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Jo deras adress går till en postbox... verkar dock som att det går att handla mot faktura och man behöver således inte betala något innan man har fått prylarna vilekt ju ger en viss liten trygghet iaf..

Grannen handlade hos rofoto.se där han verkade att få mycket bra hjälp och support både före och efter köp.

Själv har jag handlat det mesta från TST www.photovoltaik-shop.com vilket jag för min del varit väldigt nöjd med, både prismässigt samt support.

ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Tänkte bara uppdatera med några bilder.

Takkrokar och monteringsprofiler är nu på plats. Kabeldragning, montering & installation av växelriktare samt installation av själva panelerna återstår.

123