Installation på garage i sthlmsområdet

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

mattiasc
Hej,

Fint med bilder!

Jag har en liknande konstruktion på mitt hus och garage tak med masonit skivor och bara bärläkt.

Hur lång tid tog det för dig att montera krokarna och den underliggande brädan ungefär?
Skruvade du dom långa skruvar i takstolen?

/Mattias
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Jag skulle nog räkna med ca30min per krok. Det tar ju lite längre tid i början och sen går det fortare och fortare.
Började med att lossa 6pannor i mitten på taket och sen lirkade jag in en bräda åt varje håll.
Krokarna sitter med 2st 8x120, förborrade de med 5mm tror jag. Sen satte dit ytterligare 3st 6x30mm skruv per krok, mest för stabiliteten.

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

magneten
Snyggt, nu är det bara den roligaste biten kvar!

ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
This post was updated on .
Lägger till några bilder. Kanske hjälper de någon framöver.

Drog kablarna ned till växelriktaren på vinden med genomföringar som brukar användas till båtar. På bilden är kablarna (röd/svart) dock felmärkta!

Paneler monterade

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

Trapz
Snyggt!👍 Har du börjat producera nu? Hur ser produktions statistiken ut?
40 st Trina Solar mono 275W 11,00
40
66,8
 KW Svart monokristallin 275
Solar Edge SE17K
-
1
Solar Edge P600
11kw söderläge solaredge delat på villa tak och garage
ove

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

ove
Tack!
Nej, tyvärr inte! Väntar på att elektrikern ska ansluta växelriktaren till elcentralen. Och sen måste man väl vänta på att få elmätaren utbytt av nätägaren, innan man kan starta?

Eller är det möjligt att starta växleriktaren (Fronius 6-3.0) och sätta begränsning så att den inte producerar mer än det vi förbrukar och på så vis inte producera något överskott?

Re: Frågor kring eventuell installation på garage i sthlmsområdet

TommyE
Det ska det gå att göra, eller iaf så att den exporterar väldigt lite. Sen är frågan om du kommer åt den sidan i växelriktaren - den är lösenordsskyddad och sätter installatören lösenordet så kan det blir svårt.