Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo

Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Hej

Ny här och tänkte höra med er innan jag lägger en beställning på min anläggning.
Ska göra allt arbete själv och köpa in paneler och inverter från Tyskland då jag vill hålla nere kostnaderna men ändå köpa material med erkänt god kvalitet.
 Montagesystem gör jag eget, har inte bestämt hur jag ska göra ännu.

Har takyta ledigt i fritt söderläge och har redan bestämt mig för SMA växelriktare och det blir en 10kW Sunny Tripower 10000.
Panelerna tänker jag mig av fabrikat Heckert och har tittat deras panel NeMo 60p 265p Poly. Alltså 265w.

Läser i databladet på denna Heckert panelen att den ger max 36,49V open Circuit.
Det står även att max antal moduler man får koppla i serie är 22 stycken.

Lite data på SMA invertern:
Det står att max DC effekt vid cosfi=1 är 10250W
SMA inverter spänningsområde på DC ingången är 370-800V.
Samt att max ström på inverter DC ingång A är 18A och ingång B är 10A.

Kan/bör jag ha mer än 38 paneler totalt (265Wx38stycken= 10070W)?
Kan/bör jag koppla 22 moduler på ingång A (265wx22stycken=5830W >> (5830W / (400VxSQRT3) = 8,4A och jag ligger inom spänningsområdet.
Resterande 16 moduler på ingång B blir då 4240W och ger  6,1A.
Tänker jag rätt?

Som skrivet är att jag redan bestämt att invertern blir SMA Sunny Tripower 10000.
Jag vill nu bestämma max antal moduler jag ska köpa, kan/bör jag ha fler än38 stycken?

Tack på förhand

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
Du kan utan problem ha fler moduler till denna riktare ex 2 st strängar x22 moduler i varje om du har plats på ditt tak? då blir det 11,66kWp totalt vilket innebär 16% överdimension vilket är helt ok.
Alla moduler i samma sträng kopplade till en MPPT på riktaren skall ha samma montageläge.

Man vill ha så många moduler som möjligt i varje sträng för att få så lite förlutser som möjligt alltså har du tänkt helt rätt med en maxad sträng med 22 st moduler till mppt ingång 1 och en andra sträng till mppt ingån 2 med de resterande modulerna.

Du kommer att få samma Ampere (8,4 vid full/nomiell effekt) in på bägge ingångarna oavsett hur många moduler du har i varje sträng. Amperen blir alltså samma då modulerna seriekopplas, däremot så ökar spänningen för strängen ju fler moduler du kopplar samman.

Vad är det för typ av tak du skall montera anläggningen på eller är det ett fristående markmontage?

Är du osäker på din konfiguration så kan du enkelt göra en körning av det i SMA sunny design och se så att du får gröna/ok värden.

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
Gjorde en snabb körning i Sunny design med montage av 44 st heckert nemo 265w i rakt söderläge med 38° lutning och fick då följand resultat:
Energy usability factor: 99.8 % du förlorar alltså enbart 0,2% av produktionen med denna överdimensionering!

Om montageläget avviker från rakt söder och/eller lägre lutning än 38° så kommer förlusten som redan är försummbart liten att bli ännu mindre!

Tycker som sagt att 44 moduler är lagom och bra till denna riktare! Du har då även tagit höjd för att modulerna kommer att degraderas (minskad effekt) något i framtiden och anläggning kommer då fortfarande att passa bra ihop med den valda riktaren. Sen är det ju väldigt få timmar på året som en 265wP modul lämnar så hög effekt som just 265W, detta pga ex varma moduler, moln, låg solhöjd, låg solinstrålning osv.

Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Taket är brant, 43-44 grader. Bor i västra skåne.
Inte helt söderläge, ca 5 grader mot väst.

Tänkte beställa från samma tyska webhandlare där jag sett att bla du och Arne köpt prylar.
Lägger beställningen i veckan och sen får jag uppdatera här framöver!

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
ok korrigerade för ditt montage i sunny design beräknat årsutbyte landade då på 11533 kWh/år med 44 st paneler a 265Wp i Göteborg, kan dock tänkas att du har ännu lite mer solinstrålning hos dig nere i södra Sverige.

Ok vad är det för typ av takyta? lite fundersam då du tänkt att montera med egendesignat montagesystem?

Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Har korrugerad eternit.
Tänker köpa änd och mittbleck från handlaren att klämma modulerna med, sen blir det tryckt trä att dra fast det i. Kollade lite snabbt på alu profiler men prisnivån blir fel för mig så därav blir det tryckt trä. Att man bör upp på taket regelbundet och kolla så de sitter där, ja det hade jag känt mig tvungen till även om jag haft aluprofiler då här blåser bra. Sen efter ett par år har det väl satt sig så då händer troligen inte så mycket.

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
Jag har ju tryckta reglar på min relativt platta carport, även då jag efterdragit panelklämmorna någon gång  så märker jag att panelerna blir "lösare på våren sommaren när träet torkar pga lägre fuktighet i luften ute. för att sedan svälla och bli fastare framåt hösten igen.

Jag hade dock inte velat ha denna lösning på ett brantare tak utan att i så fall montera ex en stoppskruv på baksidan av panelerna så att de EJ kan rutcha ner så att säga. På ditt relativt stora modulfält blir det ju även jobbigare att komma åt alla panelklämmor för att efterdra...

Vet ej vad montagesystem för eternittak kostar? men til mitt tegeltag så gav jag lite drygt 300kr/panel med takkrokar på 70cc, det borde rimligen vara en del billigare till eternittak utan dessa stora krokar? Skulle definivt övervägt ett montagesystem med aluminiumskenor under panelerna för att garantera att de sitter ordentligt fast de närmsat 30 åren....

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Henrik här på forumet har byggt träställning på marken och monterat, se hans tråd som är väldigt bra och detaljrik:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-6-12kW-p-trastallning-blev-9-24kW-tp5003396.html
Jag har för mig att han har aluminumprofiler som han skruvat i träställningen.
Han har sedan vanliga modulklämmor och fäster modulerna. Jag tror modultillverkarna annars har synpunkter på om man monterar modulerna direkt mot trä, jag kan tänka mig att de avsäger sig garantierna.
Aluminiumprofiler är inte så oerhört dyra, kring 75-100 kr/m. Klart det behövs några meter men man sover bättre på natten. Magneten, skulle du idag använda trälister för att fästa dina moduler, nu när du har ett par års erfarenhet av det?
Arne
Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Angående tanken på att de kan rutscha ned, så tänker jag montera de liggande alltså med långsidan parallellt med takfot/taknock för att undvika detta. Men jag tar tacksamt emot era erfarenheter, inget är hugget i sten ännu men prisbilden på aluprofilerna talar emot.

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Nopp idag när jag vet bättre så hade jag definitivt köpt ett "riktigt" montagesystem då detta finns ruskigt billigt på ex. rofot.se för just kurrugerat plåttak som jag har på carporten. Sen går det ju inte att använda vilken billig skruv som helst för att fästa de tryckta reglarna då salterna i virket i kombination med luftens fuktighet blir mycket aggresiva mot metaller.

Om jag ändå hade velat montera på ex träställning så hade jag iaf kostat på mig att köpa aluuminiumprofilerna och fäst dessa uppe på träreglarna! Bara aluminiumprofilerna är som sagt var ingen jätte stor kostnad.

Kanske fungerar det fint att skruva fast en sådan här profil uppe på de tryckta reglarna:
http://www.alucon.se/product/profil-for-plattak-6-meter
Man skulle ju även kunna kapa den i kortare bitar och montera enbart där "panelskarvarna" hammnar

Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Då låter det som att inverter + modulerx44 jag är spekulant på är ett vettigt köp. Montering av de löser sig, har sett högre priser tidigare men alucon lösning verkar prisvärd! Montagelösningar på 25000:- har jag tidigare sett, men det är mer än jag klarar. Ser ut som jag kan hamna på hälften om jag bottnar med trä och kör aluskenor där ovanpå. Tack för era åsikter det är mycket värt.
Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Förresten, vilka klämmor/bleck är det jag ska använda till alucon skenan som är länkad ovanför?
Eller kör jag "vanliga" ändklämmor och sen en spårmutter i skenan?
Paneltjocklek är = 38mm

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
Vet ej exakt men kolla med Alucon då de bör ha passande klämmor för dessa skenor.

Kolla även på www.rofoto.se som har en liknande lösning avsedd för plåttak, med tunna kortare skenor som kan skruvas fast nedåt. TROR priset komplett ligger runt 120:-/panel för detta system hos rofoto! Det skulle ju då bli knappt 6000 spänn!

Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Den där tyska webhandlaren verkar mindre seriös
De svarar inte på mail, inte via sitt webformulär på hemsidan och inte heller på telefon jag har ringt flera gånger idag. Förstod som det funkat ok för er andra men jag är tveksam då jag inte lyckats etablera kontakt på två dagar. Någon som handlat från sida www.skitbilligt.se ?

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
Om det är tst photovoltaik shop du tänker på så har de alltid svarat relativt snabbt på mail och i telefon de gånger jag ringt dom. Hade även en tysk vän som kollade upp företaget innan jag gjorde min första affär med dom. (senaste gången jag beställde några kontakter fungerde det smidigt för ca 1 månad sen)

Har mailat direkt till Sven Weber på: weber@solarladen.de

Weo

SV: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo

Jadå det är det företaget.

Nej de svarar inte varken på mail eller telefon så de verkar ha tillräckligt många kunder.

Man kan ju tycka att de skulle vara intresserade av att svara då jag har lagt en order och har en enkel fråga.

Hör jag inget ifrån de imorgon så köper jag från någon annan.

Om det är någon som har handlat från www.skitbilligt.se (märkligt namn men sidan ger ett gott intryck) och kan säga hur det var?