Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Kanske finns de flesta av tsts kunder i Tyskland och där vet väl veranda kotte att de har nån typ av helg och de flesta firmor kanske håller stängt.....Men klart irriterande då man idag oftast förväntar sig svar helst samma dag...

Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Nu är det helt färdigt sen några veckor.
Blev följande:
* 44 styck Heckert Solar 265W = 11660 Wp
* 10 kW SMA växelriktare
* Panelerna är klämda med Schletter klämmor för 38mm panel på tryckimpregnerad 45x95 regel. Rostfri skruv.
* 45x95 reglarna är i sin tur upphöjda från eternitplattorna drygt 50mm. De sitter dragna med 12mm vagnsbult på en 45x195 regelbit.
* Denna regelbiten är i sin tur infäst med 4st M12 takstolsbult/stockskruv. Takstolarna är dubbla så därav kunde jag få en väldigt stabil infästning mot takstol på fyra punkter.

Då jag har 3,6 meter mellan takstolarna och bärläkt inte var kraftig nog att bära så krävdes det så grova (dyra) alu profiler därav valde jag tryckt trä.

Totalkostnad för allt nu när anläggningen är klar blev 125.000:-
Då har jag inte snålat på elmateriel heller utan valt ABB frånskiljare, OBO DC överspänningsskydd etc etc
Statligt stöd beviljades i vintras så det betyder att jag slutar på 100.000:- när jag skickat in kvittona.

Skriver en rad här om ett år eller två, kan vara kul att se hur mycket det producerat samt om jag redan då fått göra något underhåll med tanke på trä istället för alu, ni var ju oroliga för detta.

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

magneten
Gött att vara igång! Hade varit kul med en bild på hur montagelösningen blev! Nu har du många sköna rekord dagar att se fram emot :)

Weo

Re: Funderingar inför beställning av 10kW anläggning

Weo
Här är ett par bilder för de som är intresserade av hur en lite billigare montagelösning på eternit kan se ut.

12