Elmätare för elcertifikat

nelos
Har beställt och fått hem emulsionens "elcertifikatmätare":

http://www.emulsionen.org/produkter/smarta-elmatare-for-solceller/

Jag har monterat mätaren i undercentralen vid växelriktaren, väntar nu på att en elektriker ska koppla in mätaren.
Jag kommer även kunna sälja mina nuvarande elcertifikat som producerats innan mätaren användes.

Mer info och bilder kommer.

SV: Elmätare för elcertifikat

calle

Installerade en själv innan Jul.
Hemsidan som presenterar värdena kan förbättras men är ok.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elmatare-for-elcertifikat-tp5006888.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Elmätare för elcertifikat

Elcertmätaren levererades i en liten undercentral.
Jag hade dock gott om plats i den befintliga undercentralen för växelriktaren så jag monterade in den där istället.

Här är undercentralen mätaren levererades i:

Re: Elmätare för elcertifikat

Kan man inte själv rapportera in till elmyndigheten?

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Det vore mycket bra om det gick på en enkelt sätt. Energimyndigheten borde göra så det blir möjligt och enkelt.

Skulle tro att även om det skulle gå, så är det nog i dagsläget mycket omständligt, och kanske även kräver företagsregistrering.
Men Emulsionen har ju uppenbaringen lyckats att få rapportera in produktion.

Re: Elmätare för elcertifikat

magneten
Borde vara tillräckligt att 1 gång om året uppge/rapportera in  hur stor produktion man haft under året. Och få elcertifikat tilldelade efter det.

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Här är elmätaren monterad i den befintliga undercentralen.

Tidigare fanns bara tre säkringar och en AC-brytare så det var gott om plats att få in elmätaren
och mätdatorn, dvs raspberry pie-datorn.

Det återstår bara att koppla in trefasledningen till elmätaren, men det får elektrikern göra så håller jag mig på rätt sida om lagen.
Det är en kort sladdstump som ska kopplas in.

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Det går att överlåta hanteringen av elcert för den som inte vill logga in i Cesar med Bank-id.

Här är den blankett man fyller i för att exempelvis Emulsionen ska kunna hantera elcert:

https://www.energimyndigheten.se/Global/F%C3%B6retag/Elcertifikat/MALL%20F%C3%96R%20FULLMAKT_140320.pdf

Man behöver då aldrig logga in i Cesar själv.

Men för den som vill går det också att göra motsvarande i Cesar, så jag valde att göra så istället.

Re: Elmätare för elcertifikat

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Elmätaren ansluts till elnätet imorgon om allt går enligt plan.

Mätaren på växelriktaren står nu på 8494 kWh.

Ska bli intressant att jämföra mätvärdena från växelriktaren och den externa elmätaren och se om de skiljer.
Och i så fall hur mycket.

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Nu är elmätaren ansluten till elnätet.

Produktionen som registrerades under dagen av mätaren blev 3,6 kWh.

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Produktionen enligt den nya mätaren, 3,6 kWh:

Datablad för mätaren:
http://www.universalmeterservices.co.uk/images/dts353.pdf

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Nu är elmätaren uppkopplad som den ska, och jag har fått tillgång till mätdata via en webb-portal.

Här är gårdagens mätdata via Emulsionen/EnergyInBalance:

Och här är samma data via piko solar portal:

Här är webbportalen, men den kräver inloggning:
http://www.energyinbalance.com/account_pages/sign_in_new.aspx

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Effektkurva för en dryg vecka från elmätaren:

Re: Elmätare för elcertifikat

Morby
Den där elmätaren önskar jag Vattenfall skulle erbjuda sina solelskunder. För det pris du betalade har jag lite svårt att se hur jag ska kunna räkna hem. Jag med idag endast 1,7 kW på taket.

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Om anläggningen ger 1700 kWh per år innebär det 1,7 elcertifikat. Med exempelvis 180 kr/elcert ger det ca 300 kr/år.
Det ger 2900 / 300 = 9,7 år återbetalningstid.

Fast du skulle ju även kunna få elcert för den el du matar ut på elnätet utan att köpa elmätaren.
Men med en liten anläggning blir egenutnyttjandegraden hög, så det är ju inte så mycket el du matar ut på nätet.
Mer än 10 år blir det om vi tar skillnaden jämfört med att få elcert för den del du matar ut.

Men man kan se det som att du får elmätaren utan kostnad, den betalar sig själv i ditt fall.

För större anläggningar kan den betala sig bra.

Re: Elmätare för elcertifikat

callec
Egentligen är det här helt knäppt.
tänk så lätt allt hade varit om all produktion gick rakt ut på nätet och all egenkonsumtion köptes tillbaks.

Mer betalt för nätnyttan, fler elcertifikat någon extramätare skulle inte behövas, skattereduktion för hela produktionen och bättre betalt för all elförsäljning.

Re: Elmätare för elcertifikat

Morby
Jag håller helt med!

Enda problemet då är att Vattenfall i så fall måste sätta upp en extra elmätare för att mäta hur mycket mina växelriktare producerar ut på nätet samt husets egen förbrukning.
Då först skulle man kunna få betalt för hela elproduktionen, inkl. nätnytta, elcertifikat, kWh och skattereduktion. Samma som nelos elcertmätare gör.

Har som sagt lite svårt att se varför jag ska investera i en "elcertifikatmätare" som jag inte får ett enda öre tillbaks på. I så fall skulle jag hellre investera pengarna i några fler solpaneler som jag får betalt för i form av kWh. Fast det ska jag göra under våren ändå.

Re: Elmätare för elcertifikat

Nej håller med, förstår ej heller nyttan/vinsten med det, jag gör tvärtom som de flesta här, jag använder absolute så lite solenergi dagtid, och så mycket möjligt på natten till lägre spotpris, helt klart den mest ekonomiska lösningen, helst nu när vi får 60öre/kWh till..

Feb tar sig, mulet men ändå ljust..

Re: Elmätare för elcertifikat

Jag räknar med att producera ca 12.000kwh/år = 12 elcertifikat
Egen konsumtion 25% 3.000kwh = -3 elcertifikat

Vid nuvarande pris ca 175:-/elcertifikat får jag in 1.575:-/år
Med elcertifikatsmätare får jag in 12x175:- = 2.100:-/år minus 310:- i avgift blir resultatet en vinst på 215:-/år

Elcertifikatsmätaren kostar inkopplad ca 4.000:-

Det kommer ta många många år innan den är betald om den överhuvudtaget ens fungerar då.