Elmätare för elcertifikat

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Du får alltså 3 elcert extra per år med elcertmätaren.

Avgiften för att sälja elcert via etc el är 20% av elcertifikatens årliga värde upp till 1 000 kr och 10% av elcertifikatens årliga värde över 1 000 kr.

http://egenel.etc.se/sites/all/files/atoms/files/2015/01/egenel-elcertifikatsmatare.pdf

Om försäljningen sker med priset 200 kr/styck ger det 600 kr minus 20% av det, dvs 600 * 0,8 = 480 kr.
Kostar det 4000 kr ger det 4000/480 = 8 års återbetalningstid.

Hade elmätaren monterats av elektrikern när växelriktaren monterades skulle extrakostnaden ha varit försumbar.
Återbetalningstiden bli då 2900/480 = 6 år.

Re: Elmätare för elcertifikat

Det är lite fel, tror samtidigt inte att det kommer betalas så mycket som 200:-/st

Jag säljer 9st a 200, blir 1800:-

med mätare säljs 12st a 200, blir 2400:-

Kostnaden för att sälja 12st blir 340:-

Återstår 260:- som ska finansiera investeringen på 4.000:-

Re: Elmätare för elcertifikat

A.Dent
En viktig fråga.
Tar de 10-20% i avgift på ALLA elcertifikat eller endast på de certifikaten man får extra för att mäta hela produktionen?

Re: Elmätare för elcertifikat

callec
Som jag förstår så tar dom betalt för alla enligt den mätaren som de säljer.

Re: Elmätare för elcertifikat

A.Dent
Så uppfattar jag det med.
Om man producerar 12kWh och förbrukar 3 av dessa själv så blir kalkylen.

Vid elcertpris 200kr:

Utan mätare: 12-3=9x200kr=1800kr
Med mätare:12x200=2400-200-140= 2060kr
Vinst: 2060-1800=260
Payoff: 4000/260=15år meningslöst +/-0kr
Payoff. 2900/260=11år vinst 4*260kr =1000kr

Elcertpris 150kr
Utan mätare: 12-3=9x150kr =1350
Med mätare:12x150=1800-200-80= 1520kr
Vinst: 1520-1350=170kr
Payoff: 4000/170=23år
Payoff. 2900/170=17år
Man får bara elcertifikat i 15 år så det blir förlust.

Med så högt försäljningspris och väldigt höra avgifter är det meningslöst att installera en elcertmätare.

SV: Re: Elmätare för elcertifikat

Ett problem är att hitta någon som vill köpa enstaka certifikat.
Vattenfall vill tex inte köpa certifikaten. Så har man det som elköpare så blir man sittande med osålda certifikat. Dock så makuleras de först efter 15 år för privatpersoner så det är bara att spara dem för bättre tider.
Det borde snart dyka upp någon som vill köpa enstaka certifikat men man kan undra hur mycket de vill ha betalt för att hantera den försäljningen.

Om en handlare måste lägga ner 3min per affär så blir timkostnaden minst 20kr. Därtill en porton mm. Då är 20% inte så dyrt.
Aktie handlare som hanterar många anslut brukar kräva minst 49kr eller så för varje affär.

Om något år så borde våra kära politiker ändrat på sig och hittat på något som bara kanske underlättar för oss.;-)

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- A.Dent [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elmatare-for-elcertifikat-tp5006888p5007365.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

magneten
Man borde kunna få slippa köpa elcert på elen man köper och istället få kvitta bort mot de certifikaten man redan har I första hand.

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

Norrlandssol.
Min gamla elhandlare gav ett kWh pris inkl elcert, så vart tvungen att ansöka om detta! Sen hann bara få detta klart så ändrade de priserna, så bytte till vattenfall, allt bök bortkastat! ja de finns de som köper endast elcert, men de betalar dåligt för att de ska givetvis göra vinst på dessa, detta med elcert är endast löjligt att ens fundera på när man håller på med solceller, skulle jag äga ett 3Mw Vestasverk på gården kanske de skulle betala sig..

Hur gör man för att gå in att och ta bort detta med elcert? Eller åtminstone ta bort så det ej tillfaller den gamla elhandlaren?

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
OK, de tar ju betalt för alla elcert antar jag, och det förändrar ju kalkylen.

Fast i mitt fall har jag ingen köpare för elcerten jag får utan den extra elmätaren.
Och jämför jag med att inte kunna sälja något alls så är det en god förtjänst.

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

Norrlandssol.
Hur kan det vara en god förtjänst om du ej säljer dem? Är inte ens bra affär om man säljer dem..

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Sälja kommer göra, och det kommer bli fler än 5 elcert per år, motsvarande mer än 1000 kr om man säljer när priset är 200 kr/styck.

Räknar man bort 20% ger det mer än 800 kr, låt säga ca 900 kr/år.

Det är 900 kr mer än om jag inte kunnat sälja något alls.

Hade elmätaren monterats samtidigt som resten av anläggningen så rör det sig om ca 3,5 års återbetalningstid.
Nu blev det lite längre, men jag elektrikern fick installera andra enheter jag behövde, så extrakostnaden blev inte så stor.

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

Norrlandssol.
Är bara att hitta en elhandlare som betalar okej och även köper elcerten, betalar de bra, så är det antingen inkl elcert, eller att de betalar bra och ej köper elcerten..

Och då enligt mig ganska död affär, antingen ta ett bolag som betalar mindre och köper elcerten.

Hur gör man för att stryka bort dessa när man redan ansökt?

Re: SV: Re: Elmätare för elcertifikat

callec

Arise: Spår pris för elcertifikat kommer öka från 2016 ? IR

   STOCKHOLM (SIX) Arise gör bedömningen att priserna för elcertifikat
kommer att stiga till följd av ett förslag om förändringar i marknaden
för elcertifikat som väntas implementeras från 2016. Den nya
regeringen som tillträdde i höstas kom så sent som i februari 2015 med
utökade ambitioner kring elcertifikaten.

   "Vår bedömning är att förslaget kommer att gå igenom", säger Arise
IR-chef Leif Jansson under sin presentation hos Erik Penser.

   Varje 10 kronors förändring i priset på elcertifikat skulle ge en
påverkan på 7 miljoner kronor på resultatet, uppger Leif Jansson utan
att vilja gå närmare in på hur stor prisförändring som förslaget
väntas ge.

   Arise förväntningar om ett stigande pris för elcertifikat speglas
även av en begränsad användning av prissäkring för elcertifikat 2015.
För 2015 har Arise för närvarande prissäkrat 95.100 megawattimmar till
ett snittpris om 220 kronor per megawattimma av en bedömning om totalt
413.000 megawattimmar.

   "Vi ligger lite lågt med att säkra certifikat", säger Leif Jansson.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
mailto:magnus.bernet@six-group.se
www.blogg.six.se    @SIXNews
SIX News

Re: Elmätare för elcertifikat

Hur är det om man själv äger en elmätare, t.ex. en elcertifikatsmätare, måste den regelbundet (kanske vart 5 år eller så) kalibreras av certifierat institut? Elmätarägaren måste då själv slanta upp för den kostnaden. Om inte elmätaren kalibreras, så kanske Svenska Kraftnät inte godkänner de data den anger, och solström inmatad på allmänna elnätet erkänns inte, och ersätts inte.

Ni som har köpt egen Elcertifikatmätare, hur ofta måste ni låta kalibera den, och vad kostar en sådan kalibrering?

Re: Elmätare för elcertifikat

Nu när man har två mätare för energiproduktionen är det intressant att jämföra de båda elmätarna för att se vilken precision de har.

När vi anslöt den nya elmätaren stod den på 0 kWh, och mätaren på växelriktaren visade 8494 kWh.

Jag läste nyss av båda energimätarna.

Emulsionens energimätare: 3497,4 kWh
Växelriktarens inbyggda energimätare: 11993 kWh

Det innebär att växelriktarens elmätare har registrerat 11993 - 8494 kWh = 3499 kWh under samma tid.

Dvs Emulsionens energimätare visar 3497,4 kWh och växelriktarens energimätare anger 3499 kWh.

skillnaden är (3499 - 3497,4) / 3497,4 = 0,046%

En skillnad på mindre än 0,1% får väl anses utmärkt.

Re: Elmätare för elcertifikat

nelos
Har nu fått min första utbetalning från emulsionen för elcertifikat.

Utbetalningen var på 1060 kr.

Re: Elmätare för elcertifikat

magneten
Hur många certifikat var det du sålde? Är ju lite intressant att se vad snittpriset blev efter emulsionens handel och avgifter? Men helt klart skönt att det sköts automatiskt ☺

Re: Elmätare för elcertifikat

mats
Är det inte bättre att vänta tills priserna gått upp på elcertifikat, är ju väldigt dåligt betalt nu
alla tror ju att priserna ska stiga
12