Betalningsvillkor vid anläggningsköp

CF

Betalningsvillkor vid anläggningsköp

CF
Hej
På väg att köpa en anläggning ca 200k
Vilka betalningsvillkor har ni accepterat, vid en snabb koll av leverantörerna i Sverige så är väldigt många nystartade eller omstartade. Mao det finns ingen soliditetsbedömning av flertalet leverantörer.
Hur resonerar ni vid köp vilka betalningsvillkor kan ni godta?
Jag har fått 7 offerter, endast 2 leverantörer har en historik.

SV: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

calle

50% på panelerna vid tecknande av kontrakt.
Resterande vid leverans.
Betalade montaget 30dagar efter att anläggningen kopplades in.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- CF [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Betalningsvillkor-vid-anlaggningskop-tp5003141.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Ja skulle nog oxå säga att man bör ta någon typ av säkerhet.

Antingen som Calle skrev 50% på paneler osv. Kändes som en vettig lösning för båda parter tycker jag!

Alternativt be dom ta en bankgaranti på det upphandlade beloppet som säkerhet, men det kostar pengar för leverantören.... Det är ju ett risktagande man gör där ingen historik eller bokslut finns.

Löften håller inte riktigt juridiskt om något skulle hända.

/Janne

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Vilka leverantörer av anläggningar är att lita på, vilka fullgör sina förpliktelser idag.

Vilka rekommenderar ni

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

50% på paneler låter vettigt, men är man osäker på leverantören så finns det fler milstolpar i ett projekt där man kan delbetala systemet.

Ett projekt börjar med kontraktskrivning. Sedan levereras material, dvs paneler och växelriktare. Panelerna monteras sedan på tak. Slutligen kommer elektrikern och kopplar in systemet.

Man skulle då kunna dela upp betalningen så att en viss del betalas vid kontraktskrivande, nästa del efter materialleverans när pallen med solpaneler levererats. Sedan nästa betalning när solpanelerna sitter monterade på taket. Slutbetalning görs när systemet kopplats in och matar in el till elnätet.

Kanske något i den här stilen:

* Kontrakt 25%
* Materiallevereras 25%
* Panelmontering 25%
* Inkoppling/klar 25%

Vid små anläggningar och kända leverantörer behövs inte alla dessa milstolpar. Men vid stora projekt och nyetablerade firmor är det en extra säkerhet med fler del-leveranser.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Går det inte att handla grejorna själva? Och leja in el kille för det lilla AC jobbet som skall göras, och ev byggfirma för denna del.

Men är man lite händig så har man villa så bör man klara det själv, inget svårt lego, är höjden och taket som är den farliga biten.

Men det är såå kul och göra det själv..

/A

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Här är några leverantörer som är lite större eller har funnits ett tag på marknaden:

http://egenel.etc.se/
http://news.cision.com/se/bauhaus/r/nu-blir-det-enkelt-for-privatpersoner-att-producera-egen-miljovanlig-el,c9380846
http://www.upplandsenergi.se/energiprodukter/24595.solel.html
http://www.ppam.se/

Men delar man upp betalningen i tre/fyra delar så minskar man ju osäkerheten av en nyetablerad leverantör.

Leverantören är nog mycket medveten om sin korta historik så det borde inte vara några problem med att dela upp i fler delar. Det är väldigt lite extraarbete med extra betalningar.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Jag fick offert från SolElDalby
Det var en rätt så bra offert som väckte mitt intresse, men......
SolElDalby kräver full förskottsbetalning 160.000:- för materialet.
Det här företaget är helt nystartat och accepterar inte ens bankgaranti.
Glöm såna bolag.
Bättre betala några % till och veta att man får betalt för sina surt förvärvade pengar.
Det finns så många som vill sälja.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

nelos
Soleldalby har varit med ett tag, jag köpte själv växelriktare från dem för ungefär ett år sedan.
De stängde butiken helt under vintern, men öppnade igen den 1:a mars.

Jag har bara bra erfarenheter av dem.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Använd åtminstone detta som påverkan av SolElDalby. Du sitter ju i förhandlingssits. Naturligtvis är det ju bara att gå vidare och fråga andra. Nu har du ju en bra grundoffert att jämföra med.

När det gäller betalningsvillkor så är det tydligt att branschen är omogen.

Jag skulle kolla med PPAM. Verkar vara bra det jag har pratat med honom. Men vad för betalningsvillkor som gäller hos honom vet jag inte.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Ja ombildning av bolaget och ny ägarbild som verkar stoppat in pengar. Verkar ju lovande, men som sagt tidigare. Nystartade trots allt med vad det innebär. Det bör ju dom själva vara medvetna om och lyhörda gentemot kunderna tycker jag.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Nelos, inte betalar du 160.000:- i förskott till en firma som har varit verksamt i en vecka.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

nelos
Nej, det skulle jag inte göra. Det måste ju gå att dela upp på något sätt, det borde ju gå att diskutera.

De har varit verksamma i något år eller två, men jag skulle nog ändå föreslå att dela upp det.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

nelos
Här är information om dem:

http://www.ratsit.se/810130SELM00001-SolEL_Dalby

De skulle tydligen ombilda bolaget till annan företagsform, ochn enligt informationen ovan är den gamla firman avregistrerad.

Vore intressant att se data för den nya.

http://www.soleldalby.se/om-oss

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Björn
Hej.

Jag köpte en anläggning av SolEL Dalby i förra veckan och den är levererad. Jag tog inte någon montering då det är 80 mil från deras drifställe. Men jag betalade 114.000 cirka för en anläggning på 11kW.
Detta betalade jag i förskott till dom. Och jag fick min anläggning som utlovat i måndags. Allt var till belåtenhet.

Så från mina erfarenheter så rekommenderar jag dom.
Jag har också tidigare handlat av dom men bara till husvagnen.
Jag vet att dom lade ner förra företaget på egen begäran då dom blivit lurade av kunder med betalningar. Kanske därför dom är försiktigare nu.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Skönt att höra att det gick bra! Ett bra pris om det var med allt materiel, utan arbete!

Om dom blivit lurade så hade dom ju haft möjligheten att plocka hem utrustningen tycker jag......?
Kanske inte orsaken till bytet, men deras förklaring ut mot kunder som ju låter bra :)

Men som sagts tidigare. Det är mycket pengar som man vill få något för. Skulle man hamna som kund i en konkurs och förskottsbetalt, då står man där med skägget i brevlådan.

Känner till situationer där kunden äger utrustning som står hos leverantören för service och i och med konkursen hamnar all utrustning i konkursboet och går inte att rädda, trots kvitton på ägandet. Det kan få konsekvenser...

Tror det är viktigt att förstå vilka situationer som kan uppstå. Inget man önskar någon, varken vi som kunder eller leverantörerna.

/Janne

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

nelos
En möjlighet är att åka och hämta varorna själv. Då kan man betala samtidigt som hämtningen.

Har man 80 mil är det långt, men det kanske går att kombinera med en resa man ändå skulle ha gjort.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Jag är mycket nöjda med Soleldalby, bra priser och service, fraktfritt på montagesystemet för 22st paneler, och prisvärt! Men håller med, 160' i förskott känns sådär..

Skulle lätt åka 80mil och plocka upp, om det rymms vill säga? Eller nån form av " paypal" lösning..

Men de verkar seriösa..

/A

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Fredrik
SolEl Dalby har ombildats nyligen. Tydligen från enskild firma till AB och med vad de säger ny ägare. Men frontfiguren är densamma VD Peter Larsson. Jag har köpt en anläggning av dem som visserligen var billig men de höll inte kontraktsvillkor (nästan 7 månader försenad). En altandörr som skrapades och blev lovad att de skulle ta på sin försäkring, anläggningen är dåligt monterad (stora glipor mellan takkrokar och tegelpannor) och två gånger var de uppe hos mig med fel material så min anläggning har två ändklämmor istället för en mittklämma vilket gör att anläggningen inte ligger jämt mot taket. Har sökt kontakt med dem men aldrig fått svar den senaste tiden - förklaringen vet jag nu... Ombildat företag och de gamla "åtagandena" gäller inte. SE UPP

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Oavsett att man bytt form på bolaget, men samma folk involverade så är det mycket dålig stil att inte sköta sina tidigare uppdrag. Riktigt illa! Tycker du skall ligga på mer om detta. Bra att du tar upp detta oxå här. Oavsett hur bra priser ett företag har så skall dom sköta affärerna snyggt!