Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

hompe
Hej.

Har installerat ett 82 kvm system med 48 Q-Cell's paneler som ska kunna ge 12,96 kWa och en SMA växelriktare (12000TL).
Total investering ~235 000:-, varav installationen som var för första gången för installatören på ~30 000:-.

Betalade cirka 50% i förskott när dom första panelerna hade anlänt och först när allt var på plats och fungerade efter installationen så betalades resten.

Mycket nöjd med Nyedals Solenergi (http://nyedalsolenergi.se/).
Dom har kunnig personal och som är med vid själva installationen och driftsätter det hela.

Kan rekomenderas!

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Vad kul, i vilken riktning och taklutning har du?
Min beställda anläggning har ungefär samma kapacitet 13,3 kw samma inverter men bara 66m2.
Taket är inte större tyvärr.
Prislappen hamnade ungefär på detsamma med samma betalningsvillkor.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

hompe

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Antar att du har fyra strängar, 3x12 på A och 1x12 på B.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

235 000 kr inklusive moms men utan statligt stöd för ett nyckelfärdigt system på 12,96 kW om jag förstått det rätt?

Det blir 235 000/12960 = 18,1 kr/W.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Re: SV: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Hej Calle, du kör SolarEdge om jag minns rätt. Var köpte du detta?

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Jag köpte Solaredge delarna utav Solar Supply.
Resten Paneler, kablar, underrede utav Direct Energy (Har väl bytt namn nu tror jag, solkompaniet eller så)
Jag köpte extra prylar så som åskskydd och elmätare och lite brytare ifrån lite olika ställen bla tyskland.
Sedan så monterade DirectEnergy folket anläggningen. Dock så var jag med och assisterade hela tiden. 4,5 dagar

Jag har en kraftig skuggning vinter tid pga att husen ligger endast 6 m ifrån varandra. Endast de två översta raderna är belysta i December.
Dessutom så har jag en skyggning på morgonen pga en skog och dessutom ligger på en höjd!
Detta totalt gör att jag förlorar ca 14% ifrån ett perfekt läge. Dock så kompenseras det av Solaredge högre verkningsgrad och effektivare utnyttjande av alla panelers maximala Wp.
De kostar mer men totalt över 30år så kommer de att ha betalat sig.

Solar Supply har fungerat bra. De har svarat samma dag när man mailat frågor eller ringt dem. Har haft ett garanti ärende som de fixade galant.
Har köpt lite mer senare för att bygga ut systemet ytterligare.
Det ända jag ångrar är att jag köpte en för stor omvandlare. En mindre skulle ha haft ännu bättre verkningsgrad och den skulle bara ha gått på absoluta max endast någon timme under dessa snart två år jag haft den.

Sent: Wednesday, October 08, 2014 11:26 PM
Subject: Re: SV: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Hej Calle, du kör SolarEdge om jag minns rätt. Var köpte du detta?
ännu inga solceller, Skaraborg, 45° takvinkel, syd-syd-väst.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Betalningsvillkor-vid-anlaggningskop-tp5003141p5006059.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Kronblom
Helt rätt, var noga vid internetköp! Här har ni en klant som blev blåst på en rejäl summa av Peter Larsson på Solel Dalby Filial.
Givetvis polisanmält men det gör inte att pengarna kommer tillbaka till plånboken tyvärr:(

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Illa Illa! Så tråkigt när det blir på det viset. :(

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Fredrik
Tråkigt att bli blåst. Jag fick min anläggning installerad men de saker SolEl Dalby och Peter Larsson skulle fixa och som de lovade har inte gjorts. Istället har även deras filial avregistrerats. Nu blev jag uppringd från ett byggföretag som SolElDalby anlitade för att byta min skadade dörr eftersom fakturan inte blivit betald.
123