Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Mats Gustavsson
Hej jag har köpt 2 anläggningar av soleldalby känner inte igen det dåliga bemötandet .Min första anläggning var jag inte nöjd med ,men dom åtgärdade felen snabbt och utan gnäll.På den andra anläggningen där jag har betong tegeltak har jag glipor jag valde själv att inte slipa ut för krokarna anser att pannorna kan spricka då en liten glipa under märks knappt .Så jag vågar rekommendera dom till mina vänner
Hälsningar Mats G

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Callec
Soleldalby lovade återkomma omgående angående förskottsbetalnigen för ca två veckor sedan.

Jag har sedan dess skickat dem 3 st påminnelsemail för att höra hur det ska bli.
Har hittills inte hört av dem överhuvudtaget.

Det här är inte seriöst.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Hej Mats

Jag har med betongtegeltak, och  slipade ej heller ur för takkrokarna, står och "väger" några mm, detta är på garagets tak, undrar hur jag skall göra på husets tak som är dags att dra igång nu, exakt sammalika tak där..

Och frågan är hur man ska jobba på taket och ta sig upp och få upp materialet..

/A

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Vad gäller takpannorna har jag ingen erfarenhet, men tror nog flertalet skulle säga kapa av en "snutt" för kroken så den ligger jämnt. Detta kanske skall ses som en estetisk detalj. Tror inte att det påverkar vatten eller vindpåverkan på taket. MEN, man behöver inte fundera på detta..

Vad gäller arbetet på taket kan jag bara rekommendera ställning. Handlar det om många paneler så finns inget alternativ. Jag drog upp mina paneler till taket/ställningen med snöre och 2st karbinhakar. Bra träning.

Hade själv planerat att inte använda ställning, men insåg att det enbart var en otroligt dum tanke. Trots att jag inte har en gnutta höjdskräck.

/Janne

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Å håller med CalleC. Man skall sköta korten mot kunderna. Branschen är liten så det gäller att ta saker seriöst. Detta oavsett priser man har.

/Janne

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Mats Gustavsson
Hej Jag skulle inte slipat på pannorna den lilla glipan syns knappt nerifrån ,bättre än att dom blir tunna och kan spricka .Jag har börjat på gamla dar låna ställning det blir mycket enklarera att jobba på taket då,samt det är väldigt dyrt att vara sjukskriven när man ramlar ner(Vet av erfarenhet)
Hälsningar Mats

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Norrlandssol.
Hej igen Det lilla glappet synd ej, eftersom de hamnar under solpanelerna, och tror inte det kan komma in vatten, på garagets tak täcker solpanelerna hela taket, ändå upp till nock. Huset har masardtak, klart bökigare med byggställning, och mycket jobb att dra denna runt huset, och altaner mm, tänkte i allafall montera takkrokarna utan byggställning..

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Ja inte lätt med det taket. På något sätt måste man säkra sig iaf. För svara man eller halkar........... Aj!
Sele och säkerhetslina. Inte roligt att ha på sig, men enda rätta. T.o.m. ställning.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Norrlandssol.
Har sele och lina från arbete med hög höjd, men svårt vart man skall fästa sig, ingen skorsten eller dyligt, får montera en skena och fästa sig i den, svårast är att fästa solcellerna längst ut, och skruva fast ändklämmor mm..

På nåt sätt löser det sig, annars blir det 2 dagar skylift..

Trevlig kväll..

/A

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

jansimon
Montera de nedersta panelerna först och jobba uppåt.  Det är den sista i varje rad som stökar till det.
Ja lift kanske är bäst. Inget att fästa på andra sidan?

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Fredrik
Peter Larsson från SolEl Dalby kontaktade mig igår och de kommer att fixa till de brister som finns på min anläggning. Tack för snabb respons Peter.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Peter Larsson VD SolEL Dalby
Tack Fredrik för rättelsen.

Tidigare SolEL Dalby kunder som ingått avtal med den enskilda firman som funnits, har fulla garantier i det nya företaget. Vilket innebär att ombildningen inte skulle vara något för att försumma tidigare köp eller brister. Utan endast för att expandera och även inte ha full personlig risk vid ordrar som inte betalas. Vid frågor eller frågetecken kring detta, vänligen kontakta oss via chatt, telefon eller mail.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Peter Larsson VD SolEL Dalby
Hej Callec.

Först vill jag beklaga att du uppfattar det som att vi inte vill ha dig som kund. '

Vi arbetar hårt för att vara våra kunder till lags, även för att tillmötesgå till varje pris. Men vår betalningspolicy vi har i dagsläget är inget vi kan ändra hur som. Utan endast om vår bank tillåter detta.

Våra kunder behöver absolut inte betala 160,000 i förskott till oss, men däremot en summa av offert. Detta har du fått förklarat av Tomas Åström hos oss via mail vid ett flertal tillfällen. Våra kunder har utan problem accepterat detta, och är nöjda med detta för sin del. I sista meddelandet du erhöll från Tomas är att du skulle ta kontakt med mig om du ville diskutera detta närmare. Detta har du inte gjort vilket innebär att vi frånsett din förfrågning. En företagspolicy har inget med seriositet att göra, utan endast en säkerhet gentemot kunder och företagare. Vi har utan problem möjlighet att erbjuda våra kunder 90,000 i kredit.
Så några 160.000tkr har jag svårt att få i hopa att du som kund skulle stå för. Detta har också förklarats för dig. Vill du diskutera detta ytterligare så är du välkommen att ta kontakt med mig personligen på 046-240 40 00 och fråga efter Peter Larsson

Med vänlig hälsning, Peter Larsson

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Jag ringde till Peter Larsson samma dag 31 mars.

Han beklagade att jag inte fått riktig betalningsinformation vare sig i mail eller i offerten.
Allt skulle ordna sig.
Så jag utökade min offertförfrågan så att slutsumman skulle bli ca 210-215.000:-.
Peter Larsson lovade då en ny offert senast nästa dag.
2/4 fick jag ett mail att jag inte var bortglömd.
4/4 fick jag åter ett mail, nu var allt jag ville ha slutsålt, även nästa inkommande leverans var slutsåld, så tidigast i höst kan jag få det önskade materialet.
idag 9/4 har jag fortfarande inte fått någon offert med de riktiga betalningsvillkoren.

Fakta 9/4
Solel dalby FILIAL   Filial är en bolagsform med utländsk ägare.
Företaget innehar ej F-skattsedel
Företaget är ej momsregistrerat
Företaget är ej reg. som arbetsgivare.

Kolla gärna upp bolagsformen "Filial" det är intressant

Varningsklockorna ringer högljudt

Nej tack, Peter Larsson, Jag avstår från era låga priser.

Har nu beställt på annat håll utan tramsigheter.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

nelos
Här är bolaget:

http://www.ratsit.se/5164090028-SolEL_Dalby_Filial

Ja, F-skatt och moms ska de ju ha för att man ska kunna göra affärer med dem.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Att inte F-skatt finns registrerat ännu skulle kunna bero på att det ännu inte registrerats.
Här är ett exempel där F-skatt-registreringen skedde något senare än själva bolaget:

http://www.allabolag.se/5568080104/verksamhet

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Vi får se när infon i denna länk ändrar sig

http://www.merinfo.se/foretag/SolEL-Dalby-Filial-5164090028/2dekdd8-1c7eo

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Wikipedia: Bolagsform Filial

Svensk rätt
Sverige har tillåtit utländska bolag att under vissa förutsättningar idka verksamhet i landet utan att bilda dotterbolag sedan den 1 januari 1956. Numera regleras sådan näringsverksamhet som bedrivs i Sverige av utländska företag i lag (1992:160) om utländska filialer m.m. (nedan kallad ”LUF”). LUF definierar en filial som ett ”avdelningskontor med självständig förvaltning”. Ett och samma företag får bara ha en filial i Sverige, men detta hindrar naturligtvis inte en filial från att ha kontor och driva verksamhet på flera orter i landet. Det hindrar inte heller ett utländskt bolag från att ha både filial och dotterbolag. Filialen är inte en separat juridisk person utan en del av det utländska företaget. Filialen saknar eget aktiekapital, och dess tillgångar och skulder är en del av det utländska företagets förmögenhetsmassa. Således svarar det utländska företaget, utan begränsning till de tillgångar som finns i Sverige, med hela sin förmögenhet för de förpliktelser som ingåtts eller uppstått för filialen.

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

Viktig information detta. Naturligtvis så beslutar man själv hur man gör affärer, men fakta behövs för att ta sina beslut då det kan röra sig om stora summor. Bra research Callec!

Re: Betalningsvillkor vid anläggningsköp

callec
Beträffande näthandel, ni ska vara försiktiga, tro mig

Jag har varit fotograf i min karriär så jag följer gärna den marknaden.

Några tusen andra fotografer var inte så försiktiga, koll här så lätt är det

http://www.dn.se/ekonomi/fangelse-for-natbedragare/