Är utbytet ok ?

BengtK
Efter att ha följt utvecklingen av solceller under några år, var det för c:a 1 år sedan dax för beslut.

Hela installationen var klar i sept 2013 och fr o m 2014-10-01 producerades el.

Först per 2014-10-27 kopplade jag upp mot Piko Solar

Växelriktare PIKO 7.0
Name  SE Veberöd Möllegatan 6
Description  30 st Sharp ND-R245A6 48 m2
City  24761 Veberöd, Sweden
Installed Power  7.35 kW
Installation type  Roof
Direction  180°
Inclination  27°

Jag har också noterat att uppgifter om anläggningen finns med i de av Nelos presenterade driftsdata mm .

Det jag undrar över är nu om allt är rätt installerat, baserat på det, som jag tycker, låga utbytet.
(Jag har jämfört med en del likvärdiga på Piko Solars portal ) )

T ex Högsta dagsprod 25,95 kwh ( 2014-05-27 ) - Maj månad gav totalt 533,81 kwh.

Högsta värdet Max Power  (Peek) 5618 W - vet inte när.

I Driftdata maj 2014 / Nelos är utbytet 72.6 kWh/kW vilket är lägst av de redovisade

tacksam för synpunkter / Bengt
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Är utbytet ok ?

Spontant utan att gå djupare in i detalj är det lågt. Min anläggning är på 7.2kW och har producerat som bäst för några dagar sedan 48.9kWh. 6800Wh/kW. Toppnotering ligger på 6012kW.

Min anläggning ligger i Syd-sydost med lutning 38gr. Skuggproblem tidig morgon, sen kväll.

Det verkar som om något inte är optimalt.

Hur är panelerna ihopkopplad? Två slingor? Hur ser värderna ut på dessa isf?

/Janne

Re: Är utbytet ok ?

Norrlandssol.
Jag håller med, nåt måste skugga eller dylikt, eftersom detta är en 3-fas, matar den ut på alla 3 faser? Ingen säkring eller nåt? Får du spänning från alla slingor? Rätt polvända?

Känns som att 1- fas på AC sidan kan vara borta? Tycker maxeffekten borde vara över 6kw.

Min lilla anläggning producerade i Maj månad (2205w)i rakt söderläge med viss skuggning från huset på fm, 283kwh, och med inte så effektiva microinverters.

Och 6380w anläggningen producerar som mest hittills per dygn, sen 2/6 i år, Öst/Västläge 43-44/kWh/dygn och ca 500kwh på 16dagar, trots inte alltför för muntert väder..

Har du installerat själv? Eller har du nån att tillfråga som installerat?

Re: Är utbytet ok ?

Uffe
Hej Bengt,

Helsingborg ligger inte långt från Veberöd jag har 23°/180° och du har 27°/180°. Jag hade 7.0 kWh/kWp 2014-05-27 och du hade 3.5 kWh/kWp. Maj hade jag 152 kWh/kWp och du hade 73 kWh/kWp. Det verkar som om du ligger på runt 50% av beräknad produktion. Jag antar att du har 2 strängar med 15 moduler i varje(?). Har du kollat att båda stängarna är rätt inkopplade? Vad jag kan läsa ut bör ha en Vmpp på ca 450VDC och Voc på ca 575VDC per sträng.

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Är utbytet ok ?

Det ser ut som någonting inte är som det ska.

Här är listan med maj-produktionen med alla anläggningar i piko solar portal som har värden inrapporterade för maj:

MB Solar: 170.1 kWh/kW
Bo Solar: 164.5 kWh/kW
Lyckedal: 160.4 kWh/kW
Lyngåkra 4:179: 158.4 kWh/kW
HP Solar: 156.1 kWh/kW
PW Solar: 154.8 kWh/kW
EK Solar: 154.7 kWh/kW
Micke_Solar: 154.0 kWh/kW
Knipen: 149.0 kWh/kW
Kaj Solar: 147.1 kWh/kW
BJ_Solar: 146.5 kWh/kW
Mats Solar: 141.7 kWh/kW
Larsens Residence, Ed, Sweden: 141.4 kWh/kW
Inger2: 141.1 kWh/kW
Enerum: 140.1 kWh/kW
Söderkulla Gård: 139.1 kWh/kW
Brattehall: 138.8 kWh/kW
Kavlanda: 132.1 kWh/kW
Skogsvagen1: 132.0 kWh/kW
Solaris: 131.5 kWh/kW
Vaxjo Sweden: 131.3 kWh/kW
Larkvagen: 130.9 kWh/kW
Bråta-Mölnlycke: 127.8 kWh/kW
Betula 2013: 127.5 kWh/kW
L8: 124.3 kWh/kW
Luddes: 124.0 kWh/kW
Solhyttan: 118.0 kWh/kW
Nelos: 111.2 kWh/kW
Berndt Solar: 106.3 kWh/kW
SE Veberöd Möllegatan 6: 72.6 kWh/kW
http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=8a9fdbd3-66e2-4483-a828-eb2a1cabf67e

Även min öst-väst-anläggning med skuggning tidig morgon har högre utbyte än din södervända anläggning, med god marginal.

Det måste vara två strängar eftersom totalspänningen annars skulle bli högre än vad din växelriktare kan hantera (950V).
Min gissning är att den ena strängen inte fungerar som den ska.

Multiplicera ditt utbyte ca 73 kWh med 2 så får man ett utbyte som är mer rimligt, ca 145 kWh/kW.

Då skulle du hamna i den övre halvan av listan ovan.

Kontrollera spänning, ström och effekten för de två strängarna och jämför.

Re: Är utbytet ok ?

Hur mycket effekt lämnar 1 slinga? Han hade som mest 5.3kw, så det låter för mycket effekt för att ha en slinga borta, skulle hellre säga att han hade en fas borta på AC sidan, antingen trasig växelriktare eller dylikt..

Visst kan man läsa slingorna på DC sidan även i denna växelriktare? Som på SMA'n..då måste det vara att lätt avläsa om det är stor avvikelse mellan slingorna...

Re: Är utbytet ok ?

jansimon
Jag tror på problem med en sträng. Kan det vara problem med någon panel som kanske har kontaktproblem?

AC-sidan är jag tveksam till.

Har inte Piko själv, men på SMA får man mycket bra info om strängspänning och ström. Likaså ut på AC-sidan.

/Janne

Re: Är utbytet ok ?

För att kontrollera strängarnas spänning och ström kan man läsa av den lilla displayen direkt på växelriktaren, men ännu bättre är att läsa av via pikons interna webbserver:

Effekten är sedan P = U*I så i exemplet ovan blir effekten för sträng 1:
P1 = U1 * I1 = 468 * 6,83 = 3196W

Sträng 2:
P2 = U2 * I2 = 492 * 5,19 = 2553W

Exemplet ovan är för min öst-väst-anläggning men för din söderanläggning med samma vinkel mot solen för alla paneler borde alla parametrar vara ungeför lika, dvs spänning, ström och effekt.

Viktigast är att effekten är (nästan) lika. Är den inte det när anläggningen är oskuggad så är det något problem.

Re: Är utbytet ok ?

BengtK
Tack alla för synpunkter.

hela paketet är köpt färdigt , all inclusive .
Skuggningar finns - tidig morgon - sen kväll
Uppdelningen är 3 strängar ( 10 paneler i varje  )
Gjorda så för att till höger (öst) finns skuggning tidig morgon, i mitten ok hela dagen, samt till vänster (väst) skorsten sen kväll.
Bifogar bild från idag c:a kl 13.00 - ser inte bra ut .

Jag har för avsikt att kontakta installatören, men ville få in lite synpunkter ifrån detta utmärkta forum först.
[...]

magneten
Ojdå, ser ut som att två av strängarna är kopplade parallelt in på string 1 mppt tracker, är i så fall meningslöst att dela upp panelerna i flera strängar pga skuggning om man ändå ansluter dem till samma ingång.

Är inte så hemma på piko men är det kanske även så att du får lite för låg ingångsspänning med endast 10 paneler i varje sträng, vilket skulle kunna förklara en sämre verkningsgrad..

Re: Är utbytet ok ?

Du har två strängingångar. På den ena ingången ligger 2x10st och den andra 1x10st. Vad jag reagerar på är din låga spänning. 197Vdc fördelat på 10st. Skulle ge 19.7V. Det är ca: 30% lägre än det borde tycker jag.

Med 197Vdc ligger du nära lägsta Vdc för inverterns uppstart 180Vdc.

Re: Är utbytet ok ?

jansimon
Verkar som om det inte är någon erfaren/kunnig Solelsfirma som kopplat ihop detta.

Re: Är utbytet ok ?

Ja, 3 strängar med 10 paneler på varje kan inte stämma.

Piko 7.0 Har bara två ingångar/maximaleffektföljare!

Sidan 7:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/datasheets/2014/Datasheet-Booklet_PIKO-4.2-10-1_EN.pdf

Re: Är utbytet ok ?

BengtK
Det jag beskrivit är som jag uppfattade det vid installationen, men är då tydligen felaktigt.

> [...]
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

nelos
Jag simulerade systemet med Piko plan:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/PIKO_Plan_2-0_BA_en_201302_final.pdf

Finns för nedladdning här:
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=75&as=303&ass=0&al=en&mp=303&kat=5

Två strängar med 15 paneler skulle fungera bra enligt dimensioneringsverktyget:

(grönt= bra, gult=godkänt, rött=använd ej)

Även 10 paneler i en sträng skulle enligt verktyget vara möjligt, men 15 st är tveklöst bättre,
eftersom spänningen blir högre så att verkningsgraden för växelriktaren blir bättre.

Jag ser ingen som helst anledning att göra någon annan inkoppling än två strängar med 15 paneler i varje.

Och som jansimon skriver så är spänningen 197V lägre än förväntat även med en inkoppling med 10 paneler.

Re: Är utbytet ok ?

En annan konstighet är strömmarna som är 4A respektive 13A.

Om inkopplingen har skett med 10 paneler i ena strängen och 10+10 paneler parallellkopplade i den andra strängen så borde strömmen vara dubbelt så stor i den andra strängen, men det är den inte.

Borde vara 4*2=8A, inte 13A.

Re: Är utbytet ok ?

Ja och ström på sträng 1 är högre än maxvärde Imaxdc: 12.5A. Du har 13.6A där. Fungerar, men är på gränsen skulle jag gissa. 8% över max.

Bara att reklamera detta tycker jag. Du har inte fått en bra installation tycker jag.

Re: Är utbytet ok ?

Ok ligger uppstart på 180 v och 10 paneler ger 197v (vilket för övrigt verkar lite lågt som sagt) mitt på dagen så jobbar ju växelriktaren långt ifrån optimalt.

Då du bara har 2 mppt trackers på din piko så skall du till att börja med göra endast 2 slingor med 15 paneler i varje(en till varje ingång), vilket bör ge dig en mer acceptabel strängspänning

(3 slingor fyller ingen funktion då du ju bara har 2 ingångar)

Strömmen A på sträng 1 ser ju ut att stämma för två slingor dock så är det ju något strul med sträng 2 ty den borde ge runt 6,5A...

Vilket företag är det egentligen som har utfört detta?

Re: Är utbytet ok ?

jansimon
Slingor med 10st paneler skulle innebära 303Vdc. Du ligger på 197Vdc.

Maxvärde ström din panel 8.09A. Det skulle innebära 16A på sträng 1.

Kan det vara så att invertern sänker till 13.6A pga överlast på ingång 1? Borde dock inte sänka spänningen från 303Vdc till 197Vdc.

/jansimon

Re: Är utbytet ok ?

magneten
Hur har det gått för dig, vad säger din leverantör?