Är utbytet ok ?

Re: Är utbytet ok ?

BengtK
Då har den "nya" anläggningen varit i drift i 2 dagar. Med hjälp av DrivMedEl jämförs utbytet på våra resp. anläggningar. Varierat väder - sol, moln, störtregn mm - gör att det ännu är svårt att se hur bra det har blivit.

Dock finns det ett mycket stort körsbärsträd, som skuggar rejält till höger fram till c:a 11.00 och detta påverkar givetvis utbytet.

Vid 15-tiden såg det ut enl. bild.

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Är utbytet ok ?

nelos
Anläggningen producerade 36 kWh den 1:a augusti, det är betydligt högre än någon tidigare dag.

Re: Är utbytet ok ?

Uffe
Ser rimligt ut. Skönt att det verkar ha fixat sig. :)
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Är utbytet ok ?

BengtK
Då har det kommit in 2000:- på mitt konto, som ersättning för den förlorade produktionen. Detta motsvarar c:a 2000 kWh ( Jag har nettodebiterings-avtal på 97,75 öre/kWh ). Arbetet utfördes på ett snabbt och effektivt sätt, så jag är helt nöjd.

Jag följer nu 2 andra anläggningar ( Klockarebänken i Södra Sandby /DrivMedEl/, samt Lärkvägen i Höllviken ) och jämför med min. Värdena verkar rimliga.
Utbytet/produktionen är dock lägre än dessa, men det handlar då om att  ta beslut om nertagning av ett stort , mer än 40 år gammalt körsbärsträd, ,,,,,,,,

STORT TACK till alla här inne för all hjälp och speciellt till DrivMedEl, som tog sej hit med hjälp av sin el-bil ett antal gånger.
[...]

Skönt att det fixade sig, och snyggt att de kompenserade för utebliven prod.

Hur mycket och när skuggar trädet? Annars går det att kalkylera lite antal uteblivna kWh/ alt hur goda/dyra körsbär, alt kvistkapa och ansa..

Re: Re: Är utbytet ok ?

BengtK
Trädet har mest ett affektionsvärde i början på maj, när det står i full blom.
Alla bären / nästan/ äts upp av fåglar ( det krävs en rejält hög stege och sedan riskfylld klättring för att få tag i några bär själv )
Hade 2 olika "trädnertagningsexperter" här i våras - båda sade att ansning/ delkapning inte möjlig - endast nertagning.
Mina försiktiga uppskattningar är att det tappas c:a 12 % pga skuggningen. ( Baserat på augustis värden )
Bengt

http://www.Care2.com - the world's largest community for good. You care; We Care2. Start a petition - we'll help you win! http://www.thePetitionSite.com/create.html

[...]

Tittade på effektkurvorna för att se hur skuggningen påverkar anläggningen.

Har inte varit så många dagar med inga/få moln under augusti, men dagens kurva ger en del information:

Skuggningen verkar inträffa ungefär mellan kl 9 till 13 om jag tolkar kurvan rätt och inte blir lurad av moln.

Så här kanske det skulle kunna se ut utan skuggning:

Arean under kurvan motsvarar energiproduktion, så 12% kan nog vara rimligt, möjligen lite mer.
123