Ansluta växelriktare till färdigt system?

Ansluta växelriktare till färdigt system?

Har ett trefassystem som är nätanslutet, och vill bygga ut med ytterligare växelriktare/paneler, behövs igentligen ingen färdiganmälan till nätägaren? Eftersom anläggningen är redan nätansluten, men hörde det skulle bli mer utredningar på alla nätanslutna anläggningar..

Hur har ni andra gjort..?

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Mats Gustavsson
Hej
Jag lämnade in en föranmälan till Fortum på min andra anläggning ,dom ringde upp mej och ställde lite frågor .Sedan sa han att det var ok att installera min anläggning.Verkade som dom ville ha koll på att inte jag monterade för stor anläggning i förhållande till mätarsäkringarna
Hälsningar Mats

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Så man måste lämna in föranmälan igen.?

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

filip71

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Var litet gråzon med färdiganmälan när anläggningen redan är nätansluten, är ingen som vet om detta.

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Hej igen

Håller på att kolla inställningarna på SMA 4000TL, en sak som jag funderar på är på denna så switchar den tydligen mellan DC ingångarna A och B varje 10Sek, varför? Och går det att ställa bort? Inte så bra i mitt fall när A kommer att vara i Öst och B i Väst..

Filip, vet du?

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

" problemet" löst...

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

filip71
Öh, vad var problemet? Switchningen på 10 sekunder har bara med presentation på displayen att göra - ingenting som speglar hur växelriktaren jobbar.

Tänk på att denna växlare har default funktionen "Optitrac Global Peak" satt som "disabled" som default. Om du har den minsta ansats till skuggor på någon av dina paneler så bör denna parameter vara satt till "enabled". Du sätter parameter med hjälp av Sunny Explorer under rubriken "DC". Det borde bli bättre (men förvänta dig inga underverk).

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Var lite det jag menade med "problemet", men fattade inte nåt av det andra du pratade om..!

Har en 4x10mm2 liggandes hemma, som jag tänkte använda på DC sidan och köra 2 slingor,  kör ni enledare på DC sidan?

Hur kommunicerar Sunny Explorer med SMA'n?

/A

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

filip71
Sunny Explorer som är ett Windowsprogram pratar antingen RS485 eller Bluetooth. Bluetoothmodulen är standard för 4000TL. Para ihop Bluetooth mellan PC och SMA först så brukar det inte vara något problem att få Sunny Explorer att snacka (BT-nyckel brukar vara "0000").

Optitrac är en SMA-innovation som sitter i mjukvara för växelriktaren och är till för att reducera effekterna av skuggor.
http://www.sma.de/en/solutions/medium-power-solutions/knowledgebase/optitrac-global-peak.html
Du kan slå av och på denna funktion beroende på om du har skuggor eller inte. Jag har precis den typen av skuggor som de visar i sina exempel så det ska bli spännande att jämför i vår om det blir lika bra som i reklamen.

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Aha, fattar, har inga speciella skuggor, vad jag vet än, men ska prova och ansluta den närmare våren när den är inkopplad.

Hur har ni gjort med kablaget? Har som sagt en 4x10mm2, och tanken vara att köra denna som DC kabel med 2 slingor i denna, eller kör ni enledare? Hade annars tänkt sätta en dosa på taket, och därifrån enledare på taket.

/A

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

magneten
Man skall väja en enkeledare som är dubbellisolerad på DC sidan (krav). En av anledningarna är att det lätt kan uppstå en otrevlig ljusbåge om du har + och - i samma kabel om det skulle uppstå en skada i kabeln eller att att den skadas av en yttre "händelse"

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

4x10mm2 är godkänd för 1000v, och torde bli samma när man kör växelspänning på den, växelriktaren sitter i förrådet och solpanelerna kommer att sitta på huset, ca 4m imellan, men blir ändå ganska lång kabel, samt att den skall ligga i mark.

Säkras DC sidan? Eller finns det inbyggt skydd i SMA'n..? vid kabelfel etc på DC sidan..

God fortsättning..

/A

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

filip71
Det finns inga krav på en yttre säkring på DC-sidan - bara en frånskiljare, och den sitter ju inbyggd i din SMA 4000TL (stora plastgrunkan på undersidan som du drar ur när du vill frånskilja. Men innan man gör det så frånskiljer man ju först på AC-sidan för annars kan det bli otrevligt).
Och om du nu ändå vill ha säkring på DC-sidan så får du absolut inte använda en AC-säkring... men det finns en tråd om det sedan tidigare
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Fr-gor-om-automatsakring-amp-DC-brytare-td5001600.html

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Hoppar säkringen, hur bra skydd finns inbyggt i SMA'n? Tänkte vid tex fel på DC kablage? Hittar inte att det skal vara krav på dubbelisolerat kablage på DC sidan,  men blir nog enledare på taket.

Nu ska jag bara jaga rätt på några solpaneler innan i vår..

/A

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

mageten
Vet inte vad det är för kabel du har men förmodar att det är typ EKKJ jordkabel eller nåt liknade, vilken förmodligen består av endast en kardel/kabel (som ej passar så bra ihop med snabbkontakterna)
.
Din lösning  som du beskriver innebär ju att du måste ha 2 st extra skarvar mellan paneler och växelriktare.  Din kabel 4x10mm2 ej är lämplig! att ansluta till växelriktarens "sunclix" kontakter.

Installationen blir då solcellskabel på taket/övergång till 4x10 kabeln inomhus/övergång tillbaka till solcellskabel strax före växelriktaren. alltså 2 st onödiga skarvar med allt vad det innebär.

Angående klassningen på din kabel så gäller den förmodligen för växelström AC, vilket inte skall blandas ihop med likström DC som ställer helt andra krav. (ex en vanlig dvägrbrytare för växelström fungerar inte alls i ett likströmssystem)

Torde inte vara nån stor kostnad med riktig solcellskabel, tror jag betalade max 8:-m för 6mm2 solcellskabel när jag köpte i somras. Du får då en bra installation utan onödiga skarvar (där det kan uppstå problem som dålig kontakt, varmgång och spänningsförluster)

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Hej igen

Den är godkänd för 1000v, och borde ej spela nån roll om det är AC eller DC, hade fel, det är en 5x10mm2, den är gratis! Kollade på en 6mm2 enledare, och den kostade 25kr/m..! Hutlöst.! Och måste ha 4st, och ca 20m= 80m.

Får se hur jag löser det, men torde ej vara nåt problem att ansluta kontakterna, annars blir det en dosa under växelriktaren, men på taket så blir det en annan lösning, eftersom 2 parter måste på andra sidan taket..

Och det är ganska många anslutningar mellan växelriktaren och gatan med..

Vill bygga snålt och smart..av det som finns, egna takfästen mm.

Hursom, tack för input.

SV: Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Jag drog mina solcellskablar DC i kraftig PVC vatten slang för markläggning och den sedan i ett 50mm gult plaströr. Sedan 30cm ner i marken. Vattenslangen går inte att få hål på med spade. Detta är en säker installation.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- mageten [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ansluta-vaxelriktare-till-fardigt-system-tp5002570p5002638.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Ja 25 kr metern lät dyrt, då förstår jag att du funderar i andra banor.
Jag betalade 0,98 EUR/m för 6mm2 (köpte 75m) http://www.photovoltaik-shop.com/solarkabel-ibc-flexi-sun-1x6-mm.html

Ska du bara ha en kabelrulle så är nog inte frakten mer än nån hundring, kan ju även vara värt att kolla övrigt installationsmaterial i deras shop, var under halva priset jämfört med hemma i Sverige då jag beställde i somras.

Är oxå en snål hemmabyggare men vissa grejer är faktiskt värda sitt pris, rätt pryl med bra kvalitet på rätt plats, dessutom blir det en "snygg" enhetlig/riktig installation.

Överväger du ändå att köra med "vanlig kabel" så kan det ju vara värt att slå en signal till tillverkaren och höra så de anser den ok för ändamålet!
12