Ansluta växelriktare till färdigt system?

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Hej igen

Står inget i kabelspecen om AC eller DC, endast isolationsklassen 1000V, förstår kanske en brytare, men kan inte spela nån roll på kabel.

Jag kollade på en svensk ÅF på nätet som säljer sol installallationsmatrial, sen har jag kabel liggandes hemma, men får se, men håller med dig, är DC kabel i rätt prisklass köper jag denna, ska kolla på länken.

Håller på att fundera ihop takfästerna, takkroken blir att handla, men resten bli hemmabyggd med L -profil i Alu, eftersom standardfästen blir alldeles för breda, och snyggt och enhetligt blir det alltid, sparar där det ej syns.

Hade varit bra om man kunde sambeställa, men EV Power har ej takkrokar eller DC kabel, och lite ångest att beställa från utlandet med förskottsbetalning på 44000:-.

/A

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

nelos
EV-power har kabel med 4 mm^2 area:
http://www.ev-power.eu/Solar-GridFree/Connection-cable-5-m-solar-MC4-M-F-4mm-black.html?cur=1

Men ingen 6mm^2, tyvärr, och priset hos var bättre hos den andra firman.

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Strider inte mot några regler att använda EKKJ 5X10mm i en solcellsinstalation på DC sidan då den är klassad för 1000V, hade inte tvekat en sekund.
Det viktiga är att den är dubbelisolerad, det är ju en starkströmsinstallation.
Detta kan du lösa genom att skala upp yttermanteln vid anslutningen, pressa (presskarv) på en stump t.ex. 6mm2 solelkabel på ledarna så de passar i kontaktdonen för växelriktaren. Men du måste krympa på lämplig krympslang över de delar av kabeln som annars får enkel isolering.
Gör på liknande sätt på vinden.
Märker du kabeln med area måsten den märkas med den lägsta arean kabellängden innehåller (5X6mm2).
Glöm inte att märka upp ledarna så du vet vilken som är vilken!
På detta sätt får du en smidig installation.
Lars N
(Behörig elinstallatör)

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

Jobbar med inom "branschen", dubbelsolerad är den med all säkerhet, och blir bra Area, kabel kommer endast att gå in genom förrådsvägen och in till växelriktare, annars endast utomhus.

Hade tänkt precis som du sa, ska se hur det funkar med kontakterna mot växelriktaren, annars blir det en dosa där jag byter till "rätt" dimension, sen betydligt smidigare att dra en 5 ledare än att dra 4 enledare, samt att denna är gjord för mark.

Tack för input..

Re: Ansluta växelriktare till färdigt system?

DrivMedEl
Jag hade skippat dosan, bara skalat och pressat på lämplig avslutande kabel sedan isolerat med lämpliga krympslangar för dubbelisoleringens skull. Det blir ju mycket smidigare så.

Har uppfattningen att i en bostad får det inte se ut som ett "kopplingsutrymme i ställverk".