9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Hej! Med hjälp av Solcellsproffsen kommer vi få en helt integerad lösning på vår villa som byggs just nu.

Installeras under vecka 31 samt 32,

Bifogar några bilder på hur systemet ska installeras

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Vi kommer ha växelriktare från SolarEdge samt även ha 24st optimizers

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Snyggt. Hur är prisbilden på det här systemet? Jag antar att det är dyrt, men man slipper ju aluminiumstomen. På ett nybygge sparar man ju in kostnaden för tegel också.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

jansimon
Superintressant detta! Blir spännande att följa upp detta :)

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

callec
Kul lösning, precis som ett äldre skiffertak.
Ställer mig ändock frågan om en skruv i träregel håller efter x antal år med tanke på undertrycket av vinden när det stormar över taknocken.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

jansimon
Hur sitter skiffertak? Är inte det på liknande sätt? Ja riktigt snyggt iaf. Vettigaste lösningen hittills som jag sett på integrerat tak. Intressant att se hur verkningsgraden/ventilationen klarar av varma soldagar. Nog bra att bygga upp det hela som på en av bilderna med stående regel.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Leidner, bilderna som visas ovan är alltså inte från ditt husprojekt,
utan från försäljarfirmans tidigare solcellssystemet-projekt.
En av bilderna finns nämligen på solteq.eu.

Varför har du valt växelriktare SolarEdge? Är det flera tak
som tittar i olika väderstreck, eller finns mycket träd eller
annat som skuggar? Är det endast ett enda tak, och inget
nämnvärt, som skuggar, finns inga fördelar med SolarEdge.
(utan endast ett högre pris)

Är det solarkabel, som skall kopplas till varje liten
solcellsmodulplatta?

Det står att man kan få varmvatten också?
Skall man koppla vattenslang till plattorna?

Kan man gå på plattorna? De förefaller vara av plast.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Nej, det stämmer bilderna kommer från tillverkaren, ännu är de inte levererade till sverige.
Det är inte jag som valt växelriktarna, det är ett förslag från Solcellsproffsen. Det finns inget som kan skugga vårt tak, borde vi byta växelritkare?
Varmvatten ska vi inte ha från plattorna, jag har förståt det som att man kan ta ut varmluft under plattorna och värma vatten med hjälp av denna.

Oklart vad din fråga angående solarkabel, jag tror man kan gå på plattorna, men precis som med tegel så kommer vi installera en gång för sotaren till vår skorsten.

Och ja... det är en skitdyr lösning :-) Bara solcellerna kostar 258.400 kr
Tur att vi fick 400.000 mer än vad vi tänkte oss nu när vi sålde vår lägenhet.
/Marcus

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
This post was updated on .
Det slog mig att solceller är för bägge sidorna av vårt hus, på andra sidan finns det lika dana skivor fast utan solceller, så det är totalt 120 kvm pannor.. Varav 60 kvm är aktiva plattor

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
En platta väger 14 kg, knappast plast...

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
En platta vägde tydligen 3,3 kg per kvadratmeter 14 kg
Källa: http://solteq.eu/SolteQ_Energy-Roof-Quad40-GB.pdf

Angående att bara en skruv inte räcker, enligt samma fil så
Storm and hail proof by
3 point safety mounting

The backside hang up aluminium hooks makes sure that the shingles
cannot lift up. With help of the tick rubber seal the wind will
get no possibility to get a grip to lift up the shingles.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Leidner,

Det blir då 4,2 plattor per m2. (1 st normal sollcellsmodul
är på 1,63 m2). Det måtte bli en herrans massa kontakter
att sätta ihop för att få 9,2 kWp. Kanske sitter det kontakter
i plattorna, som sluts där de monteras ihop?

Leidner, om du måste byta en effektoptimerare,
som troligen ligger under en platta, och det råkar
vara en längs ner på taket. Då måste du kanske riva upp
alla plattor från taknock och neråt för att komma åt
och byta?

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Nej @Arne tanken är att allt ska finnas på vinden.

"Tanken är också att placera optimerarna på vinden istället för som traditionellt under panelerna. Det blir lite mer jobb men gör att man kan koppla och serva enklare om något problem skulle uppstå." - Staffan, Solcellsproffsen

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Resonemanget och uträkningen om hållbarheten är helt felaktigt.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Hade jag inte haft några specifika och stora skuggningsproblem eller
många olika mo tagevinklar så hade jag alla gånger valt en vanlig strängväxelriktare utan en massa extra optimerare.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
PS. Jag ska inte montera något, allt arbete är utlejt till Solcellsproffsen.
/Marcus

@Callec Vad menar du?

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

callec
Arnes resonemang att första optimeraren går sönder efter drygt ett år.

På det sättet kan man inte räkna, det är helt felaktigt.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
@Magneten Men det är inget problem om vi nu kör på Solteqs optimerare? Mer än att det är slöseri med pengar?
1234