9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Morgan
Grymt snyggt, Du blir ambasadör för fina tak. Tänk. Vi spenderade 230 tusen på att reparera vårt 30 år gamla tak med att slänga på betongpannor. Skulle ju var samma pengar eller mindre med denna lösning... antar jag.
31 x 250wp (7,75kwp) Q-CELL PRO3 BLACK
1 x Växelriktare 3-fas Fronius Symo 3.7 (15 paneler i 1 sträng)
16 x Enphase M215 (3-fas array)
1 x Enphase Envoy internet brygga
Eliq online monitoring, SolarWeb Fronius, MyEnlighten Enphase
Elbil Mitsubishi I-Miev 2011 (4500 mil) (remote DLINK D215)
Tesla 3 Reserverad, Tesla Powerwall 2 reserverad

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
En del dagar blir man rätt trött... har haft en firma som målat väggarna utomhus... Gisses vade de stänkt på cellerna.... Blir rätt spännande och se om de lyckas få bort tjärvitirolen från cellerna eller om det blir byta av totalt 6 rader...

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Arne
Leidner,

Solcellsmoduler är ytbehandlade för att minska solljusreflektionen.
Har målarfirman gett sig på med rengöringsmedel och lösningsmedel
på solcellsmodulerna kan de ha skadat denna ytbehandling. Skadad ytbehandling
innebär lägre effektivitet.

Titta i montageanvisningen och skötselråden för dina solcellsmoduler.

En oerfaren person kan tro att det är frågan om "glasruta",
som skall rengöras på modulerna.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner

En uppdaterad bild...

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Det ser fint ut. Dock syns att det är något som skuggar
uppe vid taknocken. Ett träd.
Faller det för bilan?

Har anläggningen kopplats in på elnätet och producerar ännu?

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Ja det ger lite skugga på förmiddagen. Ev ska jag be grannen om att ta bort det trädet

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Henke
Vad har hänt med den här anläggningen? Är den i drift?
Produktionsdata? Vore kul att se vad dessa "tiles"/shingles presterar..
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Arne
Jag har för mig han nämnt han har det på facebook.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Återkommer senare idag med en rapport

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner

Under juni och juli drog jag in strax över 1 MWh

Nu har jag precis i dagarna installerat en ny mätare som ger mer detaljerad data.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner

Här var rätt bild på mätarens resultat..

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Gudrun
Hej, är intresserad av att höra hur det gått med ert tak. Verkar mycket intressant lösning.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Det tuffar på totalt har taket skapat 5,73 MWh.
Här kan du se lite siffror för semptember.

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

leidner
Ny beräknad total produktion ska vara ca 7,56 kWh. Det verkar bli lite längre...

Re: 9200kWh/år integrerad lösning från Solteq

Magnus
Hej,

Väldigt snygg lösning, fungerar det fortfarande felfritt? Vi håller på att titta runt på såna här fasta lösningar till ett nybygge.

Med vänlig hälsning,
Magnus Nilsson
1234