5.17kW solcelleanlegg i Norge

23 meddelanden Alternativ
12
Svara | Threaded

5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
Hei,

Jeg går med planer om å sette opp et anlegg i Norge. Her kan man telle de anleggene som alt fins på privathus maks to hender (kanskje en). Derfor er det heller dårlig med leverandører i Norge og jeg må importere det meste selv.

Anlegget skal opp på et helt rent tak (ingen piper eller noe som helst på det og ingen skygge. Sørvestlig retning og 32 grade helling) på 12,9x3,1 meter. Jeg har planlagt å benytte 22 stk. 235W paneler. Siden taket er kun 3,1 meter høyt går det ikke an med to rekker ovenfor hverandre. Jeg har derfor bestemt meg for å gå for 3 paneler liggende ovenfor hverandre. De er 992mm brede, så tre slike + 20mm imellom og endeklemmer skal gå bra. Det blir 7 slike ved siden av hverandre, og ett stående på siden der igjen. Totalt 22 altså, 2 strenger á 11 paneler.

Panelene (Topoint 235W) får jeg fra USA for $0.52 per watt + 650 dollar i frakt for en pall.

Inverteren får jeg faktisk tak i lokalt til en rimelig penge, en Eltek Theia 4.4HE-T. En fase, 4.4kW maks ut. Det er 17.5% mer solcellekapasitet enn den kan levere ut, men det blir neppe mye tap av det.

Problemet mitt er monteringsmateriell. Jeg kan få det billig fra Tyskland eller England men frakten koster en formue (ca. €500 fra Tyskland). Så jeg håper noen har tips på hvor jeg kan få tak i det billig i Sverige, fortrinnsvis maks 30 mil fra Strømstad så jeg kan hente det selv.

Det jeg trenger er aluminiumsprofiler på minst 3,1m lengde, 15 stk. I tillegg modulklemmer for 50mm paneler, 30 mellomklemmer og 30 endeklemmer. Takkroker er ikke så viktig, de kan jeg få sammen med solcellepanelene fra USA om så er.
Jeg vil helst ha profiler på ca. 40x40mm og med spor på tre sider (ikke noe absolutt krav).
Problemet er at jeg ikke finner noen rimelige i Sverige. Soleldaby.se skal ha hele SEK 114,- per meter mens i Tyskland kan jeg få de ned i SEK 33,- per meter. Det blir jo en ganske stor forskjell når det er snakk om 46 meter...

Dessverre er det ingen støtteordninger for solcellestrøm i Norge og strømmen er stort sett rimelig. Jeg er derfor nødt til å holde kostnadene så lave som mulig for at det skal betale seg ned på sikt. Budsjettet er SEK 50.000,- for alt, ferdig montert (stort sett av meg).

Så om noen har tips om billige monteringsskinner blir jeg glad :)
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

nelos
Jag har själv letat efter montageprofiler ganska nyligen, men det är svårt att komma ner i tyska priser i Sverige.

Precis som du skriver finns det billiga underkonstruktioner nere i europa, men frakten kostar, speciellt för montageprofiler som är långa och skrymmande.

Här är exempelvis tyska montageprofiler:
http://www.photovoltaik-shop.com/modultragprofil-solo05-light-6-meter.html

Priset 27 euro för en hel 6-meterslängd är billigt, men sedan gäller det att kunna få hem beställningen också.

Kanske kan det vara ett alternativ att köpa en hel montagesats (och inte separata profiler) för att få ner priset något?

Kompletta montagepaket finns att köpa i Göteborg:
http://nordicsunpower.se/monterings-detaljer

Det är betydligt längre än till Strømstad, men man slipper iallafall åka till Tyskland.

Här är några andra länkar:
http://www.nordensolar.se/product/monteringssystem-tegeltak/
http://webshop.ppam.se/montering-aluminium-p-112-c-148.aspx

Själv köpte jag hos soleldalby, det kostar visserligten drygt 100 kr per meter men då ingår frakten, och de kan leverera hela 6-meterslänger.

Det borde gå att ta vanliga fyrkantiga lättmetallprofiler som inte är direkt avsedda för solpanler.
Man skulle helt enkelt kunna borra hål i dem där det behövs vid monteringen.
Det skulle kunna pressa priset en hel del.

Solpaneler för 0.52 dollar per watt låter intressant, här hittade jag dina paneler för nästan det priset:
http://www.acosolar.com/solar-panel/topoint/jtm235-60p

Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
Ja, de jeg tenkte på i Tyskland er fra nettopp det stedet. 6m profiler er dog lite interessant da jeg trenger ~3,1m lengder...

Nordensolar.se sendte jeg mail til forrige uke og ba om pris på komplett system levert Strømstad men har ikke hørt noe tilbake. Får kanskje sende en mail til.
Har sendt en mail til Ppam også, får se hva de sier.

Hmm, firkantprofiler var interessant. Får se hva jeg evt. kan grave opp lokalt.

Prisen jeg har fått er faktisk fra ACOsolar. Det er nok litt prutningsmonn på disse. Aten Solar ga faktisk en pris på $0.48/watt men frakten var en del dyrere så det kostet mer totalt sett.
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
Det viste seg merkelig nok at det rimeligste var å bestille også dette fra ACOsolar, som får det sendt direkte fra produsenten i Kina til meg. Båtfrakt fra Kina kostet kun $178. Bestilte 16 stk. 3,4m lange rails, 50 takkroker og 70 modulklemmer (35 ende+35 midt). Pris $546, med frakt ble det altså $724.

Det blir i SEK og med moms ca. 5800,- for monteringsmateriell til 22 moduler. Hadde jeg bestilt fra f.eks Soleldaby.se hadde det kostet ca. 20.000,- + frakt...

Det ser ut som om jeg kan få hele 5.17kW prosjektet i havn for ca. SEK 46.000,-.
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

vickersol
Det lät som ett riktigt bra pris.

Själv beställde jag från http://www.profiness.de/ i Tyskland. Dyr(och strulig) frakt men bättre priser än ovan (6.1m för 19€+moms). Dock var de tvungen att kapa skenorna för att få hem dem. Det gjorde inte så mycket för mig, men lite onödigt. 3.5m gick dock bra att få vissa i som jag ville.

Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
Da har jeg kommet litt videre. Sikringsskap i carporten er montert (3x50A fra hovedskap, 37 meter lang kabel) med trefase-måler for solcelleproduksjon og to enfasemålere for lading av de to elbilene (Nissan Leaf og snart Tesla Model S). Inverteren har også kommet opp på veggen. Jeg har lagt ut rør og satt av plass på vegg og i sikringsskap til hele 6 invertere, så det er nok av utvidelsesmuligheter ;)

Panelene og monteringsmateriellet er på vei med båt fra hhv. USA og Kina, regner med å ha alt her innen 4 uker.

Den blå pluggen på veggen er 32A enfase til Teslaen. Cat5 er også strekt ut til inverteren (38 meter kabel), og det er montert et stikk ved siden av så jeg kan sette opp en trådløs basestasjon (med innebygd switch) i carporten i tilfelle Teslaen ikke får dekning nok fra basestasjonen inne.

Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
Da er monteringen på taket i gang. En stor jobb da taket ikke er spesielt rett. Det blir mye justering, måling og justering igjen for å få det noenlunde rett...

Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
This post was updated on .
Har ikke postet i denne tråden på en stund, men her er ihvertfall et bilde av hele anlegget ferdig montert:

Hittil i juni ligger produksjonen på 32kWh/dag i snitt, beste dag har gitt 38.6kWh.

Fase 2 av anlegget er i bestilling. Det skal monteres 22 paneler til (4950W) på taket på hovedhuset (bak anlegget til høyre), den delen som vender mot sør-øst (til høyre på bildet). En pall med ToPoint 225W er på vei fra USA, pris pr. panel ender på NOK 1175,- ca. inkl. frakt og mva (SEK 1290,- eller 5.73 per watt). Monteringsmateriell er på vei fra Kina (Grace Solar bestilt via ACOSolar) og en ny Theia 4.4HE-t inverter hentes hos Eltek i Drammen på mandag.

Siden anleggene blir liggende mot sør-øst og sør-vest blir produksjonen spredt mer utover dagen. Årsproduksjon bør havne på 8-9000kWh eller deromkring.

Fase 3 er planlagt til neste år, 9 paneler på garasjen (til venstre for dagens anlegg) og 9 paneler på den delen av hovedhuset som vender samme vei som dagens anlegg. Mulig jeg her prøver meg på SunPower-paneler for å få høyere effekt, siden plassen er begrenset. Vil helst opp på ca. 5kW, med 18 ToPoint-paneler får jeg bare rundt 4.2kW.

Legger ved en graf av daglig produksjon på en god dag i juni:

Ser ut som jeg traff ganske bra med 5.17kW paneler på en 4.4kW inverter.
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

nelos
Kul att se bilder, posta gärna fler när du bygger ut!

Här är den planerade växelriktaren:
http://www.eltek.com/detail_products.epl?id=1155461
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

nelos
Växelriktaren verkar vara godkänd för Sverige, intressant!

http://www.eltek.com/wip4/download_doc_647.epl?id=6981

EN50438_Sweden_Theia_HE-t_Certificate.pdf
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

nelos
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
nelos wrote
Kul att se bilder, posta gärna fler när du bygger ut!

Här är den planerade växelriktaren:
http://www.eltek.com/detail_products.epl?id=1155461
Jepp, det er den samme jeg har fra før. Første inverter er koblet til nettverket hjemme, videre til nr. 2 er det bare en CAN-bus kabel. Alt oppsett og statistikk styres da fra master-inverteren. Når jeg monterte skapet i garasjen la jeg opp 6 rør ut til veggen der inverterne monteres så det er god plass for videre utbygging ;)

Legger ut et bilde av begge når nr.2 er montert.
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

Norrlandssol.
Vad är det för pris på växelriktaren? Hur ser det ut med solenergi i Norge? Skatt och pris för såld el..?
Bor i nyproducerat hus med låg förbrukning, (7200kwh) har 2205w med 9st microinverters på garagets södertak, viss skuggning av huset, driftsatte den 2/6-2014, 6380w i Öst/Väst läge till en SMA 4000, hoppas hamna nära husets totala köpt energi över året..

6380w anläggningen finns på: http://pvoutput.org/list.jsp?id=32583&sid=29887
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
Norrlandssol. wrote
Vad är det för pris på växelriktaren? Hur ser det ut med solenergi i Norge? Skatt och pris för såld el..?
Jeg har fått en meget god pris på inverterne, som jeg ikke får lov å opplyse om ;) Men den lå vesentlig under tilsvarende fra SMA.

Det er ingen skatt eller avgifter på solenergi i Norge. Det vi mater tilbake på nettet får vi spot-pris for, pluss et påslag på noen få øre pr. kWh pga. lavere tap i nettet (strømmen går jo til nabolaget). For tiden er strømmen billig, så på forrige regning fikk jeg vel 22 øre/kWh for strømmen pluss et påslag på 2,8 øre i negativ nettleie. Ca. 25 øre/kwh altså. Ikke noe å bli rik av, men strømmen er da også ekstremt billig nå. Det jeg kjøpte fra nettet betalte jeg 60 øre/kWh for.
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

Norrlandssol.
Så billig kan den inte vara..?

Jag tecknade nytt avtal i veckan, köper börsel för spotpris/timme, och säljer för 1.5kr..

Kollade nordpols hemsida, tycker priserna vara lite konstiga, att elen är billigast kl 6-7 på morgonen, och dyrast kl 23, trodde det skulle vara billigast på natten? Men inte direkt lönt att köra värmepump och ladda VV och tvätta/diska på natten för nåt öre..
[...]

Växelriktaren Theia 4.4HE-t kostar 600 Euro, ca 5500 kr:

http://shop.eltek.de/index.php?page=product&info=8

Ett mycket bra pris. Motsvarande Kostal, Fronius eller SMA ligger på 15000 kr.
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

Norrlandssol.
Kanske skulle prova sälja min SMA 4000, ja det var prisvärt...

Men med denna mulna sommar så skulle jag klara mig med en 3kw växelriktare på 6380w DC effekt...
[...]

Hmm, har dere ikke samme været i Sverige som i Norge? ;) Dette er vel den mest solfylte juni jeg kan huske. Snittet pr. dag hittil ligger på over 80% av den beste dagen her jeg bor...
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

Norrlandssol.
Vi har sol på morgonen, sen kommer molnen, vi har haft en kanondag, med endast moln på kvällen, inte många minuter växelriktaren slagit i botten trots 2380w för stor DC effekt, samt att Juni vart kall, midsommar 5gr och hagel, nyårsafton 5gr och regn.

Klicka på Pvoutput länken här nedan..
[...]

Systemet med elcertifikat är gemensamt för Sverige och Norge:

http://www.energimyndigheten.se/Foretag/Elcertifikat/en-svensk-norsk-elcertifikatsmarknad/

Du skulle alltså kunna producera elcertifikat och sedan sälja till Sverige.

Du skulle då bli först i Norge med elcertifikat från solel. Inga elcertifikat från solel har ännu utfärdats i Norge enligt statistiken från Svenska kraftnät.

12