23 meddelanden Alternativ
12
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

nelos
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

Anders J
Bra med tipset om Theia, 2-kilowattaren blir ju perfekt för min tunnfilmslågbudgetstalltaksutbyggnad (om ingen har  mikroväxelriktare till salu inom ett par dagar...).

Men det där med att underdimensionera, jag är ju läskunnig och så, men det skaver åtskilligt i min elektronikdesignhjärna att tänka så. Jag har avläsningar på över 2,2 kW på min 2,16 kWp-anläggning, även om jag ju inser att det egentligen inte finns någon nämnvärd energiproduktion gjord med effekter över 1,7 kW egentligen.

Fast det är ju två olika begrepp egentligen, det ena dimensionering och det andra optimering.

Intressant med det norska projektet. Norge har ju valt att skattesubventionera elbilar väldigt tydligt, annars hade ni ju inte haft Teslor på det viset, men tydligen gäller det då inte alls solceller...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
Svara | Threaded

Re: 5.17kW solcelleanlegg i Norge

jkirkebo
nelos wrote
Systemet med elcertifikat är gemensamt för Sverige och Norge:

http://www.energimyndigheten.se/Foretag/Elcertifikat/en-svensk-norsk-elcertifikatsmarknad/

Du skulle alltså kunna producera elcertifikat och sedan sälja till Sverige.

Du skulle då bli först i Norge med elcertifikat från solel. Inga elcertifikat från solel har ännu utfärdats i Norge enligt statistiken från Svenska kraftnät.
Dessverre får man ikke sertifikater i Norge om man er såkalt "plusskunde". Da må man bli vanlig produsent, og det koster en god del. Bare behandling av søknaden koster rundt 30.000,- etter hva jeg skjønner.

Dessuten er inntektspotensialet ca. en hundrelapp i året...
12