13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Planerar för sol-el anläggning på mitt 80kvm tak som ligger i sydväst. Taket lutar 25 grader och är beläget i Falun.
Jag kommer gör allt arbete själv utom inkoppling i centralen.

Är inne på två pall luxor 265w paneler från svesol. Dessa har typ 14% verkningsgrad, är billiga om man köper dem på pall (1300:- st).
Skuggning på taket kan förkomma men jag är osäker, det är nog isåfall inget som inträffer under högproduktion (April - Septemer). Utan sker då vid lägre effekter under vintern.

För att undvika skuggproblem tänkte jag dela taket i två halvor lodrätt. Då skulle det bli 24 paneler per sträng.
Om jag använder Fronius 15kw växelriktare blir det på gränsen med tomgångsspänningen, 940v. Det står att max input är 1000v men MPP området går till 800?

Andra Tänkbara växelriktare:

Steca - En granne i området säljer dessa men jag har inte fått något pris.
SMA - tål högre inspänning? Dyrare och bättre men hur mycket? Gissar på 5tusen ca.
Fronius - Dessa verkar populära och prisvärda, men webgränsnittet kräver någon extra model för elmätning?
Solaredge - Helst ingen handel med Israel
Enphase microinverters - För dyra i dagsläget men helst skulle jag köpa dessa.

Riktarens plats:

Vinden: gott om plats och nära panelerna men om den brinner är det trä och spån runt omkring. Kan bli 40-50 grader varmt en het sommardag.
Garaget: Nära till elcentralen i källaren. Nära till taket och panelerna. Jämn temperatur, 10-15 grader. Brandrisk?
Pannrummet: Jämn temperatur, gott om plats, ingen brandrisk. Långt till panelerna, långt till elcentralen.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Hej och välkommen till forumet!
Se upp med priser, ibland anger firmorna priset utan moms. Och du får en rejäl kalldusch när du skall betala, pga blir 25 % dyrare.

14 % modulverkningsgrad är dåligt idag. De flesta kvalitetssolcellsmoduler har i alla fall ca 16 %.
Kanske gammal och utgången modell?

Det går inte att ha 24 st moduler med Wp 265 på en sträng till en växelriktare som tål 1000 Volt på DC-ingången. Jag tror max är 22, möjligen går det med 23 st. Växelriktarens beräkningsprogram(ofta gratis tillhandahållna) protesterar om det inte går.

Men du kan parallellkoppla ena takfallets 24 st moduler till 2x12 moduler. Och samma för det andra takfallet.
Det är dock litet ogynnsamt att bara ha 12 st seriekopplade, pga ger ganska låg spänning, och växelriktaren riskerar att starta senare på dagen, än om t.ex. 22 st moduler i en sträng. Du får prova att göra beräkning med beräkningsprogrammet för växelriktaren du tittar på, och se vad det säger.

Flera forumsmedlemmar har Fronius växelriktare.
De behöver inget extra. Men Fronius Symo finns som avskalad model, light-version, som saknar inbyggd webserver och WiFi. De kallas då inte t.ex. Fronius Symo 10.0-3-M, utan Fronius Symo 10.0-3-M light, och är ca 1000-lappen billigare.

Du skall nog inte ha växelriktaren på heta vinden. Då kommer kylfläkten att ständigt gå, och kanske inte ens kunna kyla växelriktaren. Placering på het vind, det förkortar även livslängden på växelriktaren, som redan är en komponent, som får stryk och redan har ett svårt liv. Placera växelriktaren i garaget!

Du verkar ju inte ha något nämnvärt som skuggar. Det brukar vara träd i närheten, skorsten, flaggstång, takkupa, grannens hus, som orsakar besvärande skugga.  Har du endast en skogsdunge 100 à 200 meter bort som endast skuggar senhöst, vinter och senvinter, är det inget skuggproblem. Då behöver du rakt inget dyrt SolarEdgeSystem.

Kan du inte ha 12 st i porträtt per rad på takfallet? Då blir det 12 x 992 + 11 x 20 = 12124 mm.
och 3 rader på varje takfall. blir 72 moduler totalt.
På varje takfall då 36 st moduler och du kan då parallellkoppla 2 x 18 moduler på varje takfall.
18 moduler seriekopplade är tillräckligt bra.

Lägger du moduler istället i landskapsläge bör du kunna ha 8 st moduler per rad, blir 8 x 1640 + 7 x 20 = 13260 mm. Sticker kanske ut en snutt över gaveln. Blir då 6 rader på varje takfall, blir 6 x 992 + 5 x 20 = 6052 mm.  Hela 48 moduler på varje takfall. Du får då parallellkoppla 3 x 16 moduler per takfall. Det räcker då du lägger nu på det ena takfallet, det åt sydväst, och sparar det andra åt nordost, och har det som framtida utbyggnadspotential. Eller kanske ha 6 rader à 7 moduler = totalt 42 moduler, och koppla 2 x 21 st moduler. 21 st moduler i serie är väldigt bra.

Jag tänker på moduler med standardstorleken 1640 x 992 mm. Finns dock större 1956 x 992 mm.

Vad har du för takbeläggning förresten?

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Kanske kan du få till det med endast 44 paneler 2 strängar a 22 st? Du får då 2 helt optimala strängar med hög spänning, samt en enkel installation.
Du får då 11.88kwp och med ditt sydväst läge så räcker det med ex en 10kw växelriktare ex SMA eller Fronius!  Blir även perfekt ihop med ex 16A huvudsäkring :)

Anledningen 24 paneler blir som sagt var för mycket då deras utspänning stiger med sjunkande temperatur så en kall vinterdag ger de betydlig högre spänning än vad som står i databladet.

1300 kr låter som ett pris exkl moms men för typ 1700 kr kan man iaf köpa tysktillverkade heckert nemo på 270w! Installerade dessa hos en granne nyligen och han har varit mycket nöjd (bra produktion även vid svagt ljus vintertid)

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
This post was updated on .
Tack för snabba svar och ett informativt forum!
Har ett fem år gammalt betongpannetak. Skönt att skuggning inte verkar vara något problem, jag var lite osäker där.
7 x 20? är det ett avstånd man måste ha mellan raderna för att komma åt om något inträffar eller är det omöjligt att montera utan glipa?
Har nu 16a huvudsäkring och hade inte tänkt höja den. Men om man förbrukar en del el själv kan det väl inte gå att sälja ut över 3X 16 ampere? Är osäker på hur man ska räkna dock.
Googlade lite på Heckert nemo, 174 euro hos photovoltaik-shop.com och 1880 SEK hos Rofoto.
En teknikfråga: Hur synkas 50hz från växelriktaren ihop med nätets 50hz?

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Klämmor som används för att klämma fast solcellsmoduler bygger ca 20 mm. Så det blir tvunget ett sådant avstånd mellan modulerna i en modulrad. Avståndet mellan modulrader kan man emellertid göra annat, t.e.x. 5 mm eller 50 mm, eller tom 200 mm. Man har fria händer där.

På sommaren kommer din anläggning att producera mycket ström, och då har du troligen endast ett litet behov av ström. Du behöver t.ex. ingen ström till el-element och dagarna är långa och ljusa, dvs litet behov av elektriska lampor. Då går den mesta strömmen som din växelriktare producerar ut på elnätet och säljs. Har du tänkt ha ca 48 st moduler på 265 Wp, blir installerad effekt 12,72 kWp. Då producerar nog din anläggning kanske uppåt ca 10 till 12 kW i goda stunder, soliga dagar kring lunchtid, och betyder att 14,4 till 18,4 A går ut på varje fas, ut på elnätet. Men du har alltid en liten egenförbrukning på någon Ampère, eller så. En 16 A mätarsäkring klarar det flera timmar utan att smälta av. Det brukar dessutom gå att ställa in en effektbegränsning på växelriktaren.
För 3-fas effekt: Du skall klart ha en 3-fas-växelriktare:
Man räknar P = I x U x (roten av 3).
P = effekt, W
Där U = spänning mellan faser, 400 V
I = fasström A

Växelriktaren är en avancerad apparat. Den sköter infasningen helt automatiskt.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Dock kan ditt nätbolag säga nej om du vill ansluta en växelriktare som är större än 11kW ihop med 16A huvudsäkring. Och lite mer dc paneleffekt +10-20%  jämfört med växelriktarens max är inte fel att ha!

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Christerljung,

Först nu ser jag att du ritat tallar på din bild. Det syns bara om man drar i skjutreglaget under bilden, pga bilden är alltför stor. Du har lagt in en för stor bild, och då lätt att forumsmedlemmar missar viktiga delar av bild.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Ja bilden blev inte bra. Dock har tallarna bara en liten effekt nu i februari, från mars o framåt kan de inte skugga från ca 10:00 på dagen.
Kan man gardera med en stor växelriktare för att senare komplettera med fler paneler? Om uteffekten begränsas i mjukvaran (för 16ampere) så gör det väl inget om man tex köper en 15kw istället för 10kw. Prisskillnaden  verkar vara marginell.
En annan faktor jag glömt nämna är att huset inrymmer tre hushåll. Jag har två lägenheter i källaren för uthyrning. Ibland (när en hyresgäst laddade sin elbil) kan en huvudsäkring lösa ut. Ja kanske borde gå upp till 20 eller 25a. Detta ser ut att ge en merkostnad på ca 1200:- i Falu Energis nätbolag.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Arne
Jovisst, kan man välja en större växelriktare än vad man nu i början behöver. De är så bra nu för tiden och har bra verkningsgrad även långt ner i effekt. Ofta har de ca 90 % verkningsgrad även vid så låg last som 10 % av märkeffekten. Se deras datablad. Och som du nämner, kostar det inte nämnvärt mycket mer om man väljer en litet större växelriktare.

De flesta växelriktare, i alla fall de stora kända fabrikaten, kan man ställa in uteffektbegränsning, för att undvika smälta av mätarsäkringar.

Att gå upp i mätarsäkring innebär dyrare elabonnemang. Är det 1200 kr, inkl. moms dyrare per år eller per månad, det blir för dig att gå från 16 till 20 A?

Elbilar belastar vid laddning ofta bara en enda fas, vilket är ogynsammt, och då blir strömmen tvungetvis hög om man ska hinna ladda fullt på ca 10 h. Bättre vore om elbilladdarna belastade alla 3 faserna, men så lång har man ännu inte kommit, tror jag, med laddkablarna.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Det är 315 per månad för 16a
440 för 20a
540 för 25a

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
This post was updated on .
I teorin kan värmepumpen(3kw), elpatron på 6kw, tvättmaskin och tre spisar gå samtidigt och då ryker nån huvudsäkring. Jag ska nog gå upp till 20a. Bra med marginal när hyresgästerna är beroende av att det fungerar.
Nu är jag klar med ett underlag för offert. Tänkte begära in från: svesol, rofot och min lokala rörmokare.
Det finns intressant leverantörer i Tyskland. Nu surfade jag fram denna panel:
PHOTON SOLAR SCP-260/270 från:http://www.photon-solar.de/index.php?seite=SCP-260-270-EU
Priset ser ut att ligga per pall på: 27 x 270W     = 7.290 Wp (7,29 KWp)
€ 124,20 per styck.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

mattiasc
Det var billigt. Undrar om det är bra grejor?
4 pallar för
108 x €114,40

Hm frakten blir?

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Vad är det för paneler, länk?

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

mattiasc
magneten wrote
Vad är det för paneler, länk?
Jag tror detta är rätt datablad:
http://www.photon-solar.de/uploads/PDFs_2017/SCP_260_270_260_270Wp_Poly_dt..pdf

/M

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
This post was updated on .
Detta med takfästen.... Det finns ett från CW Lundberg i Mora.
https://www.cwlundberg.com/media/1289/cwl0053-13-se.pdf
Med det fästet verkar man inte behöva slipa ur pannan på undersidan. Vilket krävs med många andra fästen.
Fel av mig. Tydligen är det lämpligt att slipa även detta. Men inget krav.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Att slipa ur pannan med en vanlig liten vinkelslip och en billig diamantklinga  är ett relativt enkelt ingrepp som tar max 30 sekunder/panna (bara att markera på pannan vart takkroken ska komma ut och sedan slipa ur några mm.

Har inte läst att det finns något krav på att slipa ur pannor med vanliga takkrokar heller, men det blir ju VÄLDIGT mycket bättre om man gör det! Det blir säkert lite på samma vis med cw lundberg fästet, kapar man inte ur så kommer pannan att sluta dåligt tätt.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Nu fick jag hem en kraftig krok i aluminium från Rofoto att prova med(se bilden). Den är väldigt grov, jag ska prova att slipa ur en panna och se om det blir något kvar...
Enligt Svesol som har CW Lundbergs fästen så är det en 40cm lång platta som man skruvar i råspånten, den är det pålitligaste som finns för snölast menar han.

Jag står och väger mellan följande tre alternativ för paneler:
Heckert Nemo 265w B-kvalitet.
http://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-heckert-nemo-60p-265-poly.html

Luxor ecoline 265w.
http://www.svesol.se/images/lx_db_ecoline60poly_240-260w_en.pdf

JAP6-60 265w.
http://www.solarsupply.se/cms/wp-content/uploads/2016/12/JAP6-60-255-275-4BB.pdf

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Oj det var en väldigt rejäl krok med bra justeringsmöjligheter,  men tämligen tjock ser den ut att vara jämfört med mina från schletter som är gjorda i rostfritt... grannen köpte oxå från rofoto men fick inte sådana krokar som du visar på bilden,  utan betydligt smalare.

Val av panel är en smaksak och prisfråga, vill ju tro att de tysktillverkade heckert ska hålla hög kvalitet, men vem vet? Svaret får vi först om 10-25 år är för övrigt nöjd med mina REC paneler. Grannen köpte b kvalitet heckert och de verkar oxå prestera som de ska..

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Tänk även på att det skall vara ett mellanrum på minst 3-5 mm mellan krokens undersida och den underliggande takpannan när du monterar dom! Viktigt så att inte den underliggande takpannan knäcks då kroken böjs ned vid stora snölaster.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Ju tjockare krok, ju mer att slipa bort. Köp krok i stål i stället.