13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Stecan har suttit hos Rörmokaren/grannen i ett år nu utan problem.
Angående loggning har jag tittat på lite olika varianter. Den billigaste verkar vara Efergy:
http://www.ebay.com/itm/262537113846?_trksid=p2055119.m1438.l2649&var=561388794013&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Den har dock 10% felmarginal vilket beror på mätmetoden, induktionsklämmor runt faserna. En del har kalibrerat mot inverterns inbyggda mätare och fått ett system de är nöjda med. Även fått den att ladda upp till pvoutput.org. Det kom från detta forum:
http://forums.whirlpool.net.au/archive/2413985

Väntar lite med loggning. Kanske jag vill bygga ut så då får loggningen inköpas/anpassas vid utbyggnaden.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Ett alternativ är att sätta in en elmätare som mäter produktionen. Köp isf en mätare med blinkdiod så läser du av den sen. Blinkdiodläsare som jag använt mäter mkt precist. Bla efergyn mätte inom 1kWh per månad, den mätte hela husets förbrukning.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

TommyE
Eller kanske...
http://www.steca.com/index.php?StecaGrid-Portal-en

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Ok! Hårt arbete väntar :-) Det mesta har anlänt!
Det enda jag är osäker på är sträng-dimensionen.

2 * 24 parallellkopplade på den enda MPP:n som Stecan har.
Panelerna ger: 30,92 V   och   8,57 A nominellt.
Toppspänning 37,95 V open circuit.

Stecans data: 350 - 700 volt ingångsspänning, 845v max spänning. 32A maxström.

24 * 30,92 = 742,08 V normal drift.
24 * 37,95 = 910,8 V teoretisk toppspänning? Kan detta någonsin uppstå?

Annars 3 * 16 parallellt. Men då blir startspänningen ganska låg (494v vid normaldrift). Och strömmen nära max.
21,8 volt per panel behövs för att nå startspänningen 350 volt för Stecan.
Eller så tar jag bort två paneler och kör 46st. 2 * 23.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Stopp och belägg!! Du får absolut inte koppla 24 st paneler i en sträng då de lätt kan komma upp i över 1000V i öppen spänning en kall vinterdag vilket är direkt skadligt för både paneler och växelriktare !!!

 Det är den öppna spänningen man måste räkna med 37V som anges i databladet gäller vid +25 graders paneltemperatur,  denna spänning blir dock högre ju kallare panelen blir så man måste räkna med ex -25°C  vilket ju inte är osannolikt att det inträffar vid något tillfälle under de närmsta 25-30 åren som du anläggningen kommer att vara i drift!

Normalt brukar även växelriktaren tåla en öppen spänning på 1000V,  men din steca tål som sagt var endast MAX 845V!!
Utan att ha kört dina paneler i beräkningsprogrammet så skulle jag nog våga påstå att det är MAX 18st paneler/sträng för att du skall klara dig under 845V under kalla vinterdagar.

(Med ex en SMA eller Fronius  riktare som tål 1000V så brukar man kunna installera max  ca 22 st standardpaneler i en sträng för att få godkänt av dimensioneringsprogrammet)

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
This post was updated on .
3 * 16 ska det vara ja.

Nu är alla paneler på plats. Det var ett mäktigt jobb! Kanske 2 timmar varje dag i 2 veckor gissar jag att det gick åt. Ibland var vi flera som hjälptes åt.
Svårast var att få i takkrokarna i takstolarna. Intervallet 1200 mellan takstolarna och 1660 långa paneler ger otakt och kräver att man lägger en extra regel på insidan emellanåt.
Det ojämna intervallet krävde att jag fuskade med 80cc mellan krokarna, det varierar hit o dit för att kunna pricka in takstolarna. Den sämst placerade panelen fick ett överhäng på kanske 55cm istället för rekommenderade 40cm. Hur detta påverkar panelerna vid snölast är svårt att veta, troligen inte alls.
All denna problematik hade löst sig om jag lagt dubbla lager med skenor, men då blir det mer vindfång.

Jag valde den gjutna kroken från Renusol som tål 240kg. En vanlig stålkrok klara 46kg!!

Skruvdragare med hög effekt krävs för att få i de fetare skruvarna. Dewalt 784 nånting fungerade bra.

Pannorna går lättare sönder när de är urslipade och man kliver på dem.

Själva slipningen var olustig med mängder av betongdamm. Diamantklinga fungerar bra.

Monteringen av panelerna var rolig och gick ganska snabbt. Vi kunde jobba från garagetaket som ligger i bra höjd intill stora taket.

Återstår lite el-jobb i centralen och att skruva upp växelriktaren.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Snyggt jobbat,  sista bilden var riktigt fin :)

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
Tack!
Första dagen i drift! 59 kw/h blev det. Växlande molnighet. Det verkar som panelerna ger >10kw under dagen när det är molnfritt för Stecan går på max hela tiden.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Jo med 27% överdimension i söderläge så är det fullt naturligt att växelriktaren maxar och begränsar uteffekten under några timmar mitt på dagen!

Har du någon produktionskurva som visar hela dagen?

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
This post was updated on .
Har inte fått tag på loggningsprogrammet till Stecan ännu.
Allt är i drift sedan någon månad. Max effekt per dag var 1:a Juli med 87 kw/h , annars ligger det mellan 50 och 70 kw/h för det mesta.

Nu till det tråkiga, ekonomin.

Göta Energi som jag är bunden till ger spotpris -2 öre. För Juni blev det 856kw * 26,34 = 208:- (Dock är Juni bara 60% av full produktion eftersom allt startades runt 10:e)

Samma månad betalade jag för förbrukning: 363 * 29,36 * 29,56 * 5,80  + 143 + fast avgift 76= 743,50
************************************kw/h * elpris * skatt * cert  + moms + fast avgift

Alltså kommer jag aldrig ens nära att få pengar tillbaka på sista raden från mitt el-bolag

Men lägger man på resten ser det bättre ut:
Tillbaka på skattsedeln 60 öre och cert o garantier ca 10öre samt elpris 26öre.
Alltså 96 öre per kw/h. Ca 9600:- per år.
Detta ger återbetald anläggning ca 12år. Men då måste staten fortsätta med 60öre sponsring via skatten.

Dalakraft ger mig 60öre per kw/h från Mars nästa år när mitt avtal med Göta energi går ut. Ska nog ringa någon mer o höra efter. Dalakraft trodde inte att ersättningsnivåerna för mikroproduktion skulle ligga kvar på dessa nivåer utan snarare sjunka framöver.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Varför har du inte brutit avtalet med Göta Energi, som du tydligen nu har avtal med för att de ska köpa din solström till tydligen ett skampris? Det är ju mycket dåligt pris för dig, men bra för Göta Energi.  Det kan hända att du då tvingas betala en straffavgift på kanske 500 kr eller så. Men det lönar sig troligen ändå att bryta avtalet i förtid och du blir en fri människa. Du kan bryta avtalet direkt, utan uppsägningstid, skulle jag tro. Men administrationsmässigt tar det nog i alla fall ca 2 veckor eftersom du ska teckna nytt avtal hos annat elbolag.

Om en ny person tecknar avtal för ert elabonnemang på er elmätare, t.ex. kan vara din fru, son eller dotter, då bryts avtalet utan någon straffavgift. Det är samma som ni säljer ert hus och en ny husägare står för er elmätare och abonnemanget. En ny person som ska ha teckna avtal, kan inte tvingas överta den tidigare personen avtal.

Bekanten var bunden till ett elbolag, men bröt/avslutade avtalet, ca en månad innan han körde igång sin solcellsanläggning, och tecknade nytt hos annat elbolag. Det lönade sig mycket bra.

Titta i avtalet vad det står där under "uppsägning", "bryta avtal", innan du kontaktar elbolaget.
Så du är förberedd.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
675:- kostar det att bryta avtalet med Göta Energi.
Vattenfall ger spotpris + 40öre. Jag får en övergångsbonus om jag byter till dem, 1000:-
En utmärkt deal tror jag.
Frågade om de köper mina cert och ursprungsgarantier, han visste inte och skulle åtekomma imorgon.
Kan man sälja dem åt nåt annat håll annars?

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

magneten
Låter som en god idé!  Övergångsbonusen är säkert tänkt för att täcka eventuella uppsägningsavgifter :)

Vattenfall köper inte elcertifikat och UG,  jag sparar istället mina på cesar kontot då jag tror på högre priser i framtiden med de nya framtida högre kvotplikterna för elcertifikat :) certifikatten har inget bäst före datum så de går bra att spara på hög i ex 10-15år

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Enkla Elbolaget ger 0,60 kr/kWh, exkl. moms. Jag tror de köper även dina elcertifikat, om du vill det.
Man ger dem en fullmakt så de får tillgång till ditt Elcertifikatkonto, så tar de hand om elcertifikaten.
Ursprungsgarantierna är inte värda något, kanske 1 öre/kWh, kan man glömma.

Men elcertifikaten kan du även låta vara kvar på Elcertifikat-kontot hos Energimyndigheten och sälja dem i framtiden, kanske blir priset bättre. Nu får du inte mer än 0,10 kr/kWh. Elcertifikaten kan man spara, jag tror det är 15 år, sedan förfaller de. Du har litet tid på dig.

Har du 13 kWp installerad effekt, producerar du troligen rund 11500 kWh/år, och av det kanske du egenförbrukar ca 30 %, blir 8190 kWh du kan sälja. 0,20 kr mer per kWh ger dig 1638 kr/år.
OK spottpriset är väl kanske nu 0,20 kr/kWh gissar jag, jag vet inte. Då ger Vattenplask dig ca samma pris som Enkla Elbolaget.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

christerljung
This post was updated on .
Så är det dax för utbyggnad. Jag sökte för att bygga för 170000 och fick 30% beslut av Länstyrelsen nu. Har fram till Juni att bygga resten.
Sydväst-taket har ju sedan tidigare 48st 265w paneler från JA-solar. Dessa fyller min Steca 10000+ med överwatt i lagom dos.
Tänker nu att bygga på norra taket och där finns skorsten och köksfläkt. 32 paneler får jag in utan att pressa. I nästa skede kan 13 paneler på baksidan komplettera i en tredje utbyggnad.
Överväger även starkar monopaneler med tanke på norrläget. Kanske JA-solar 290w.
Solaredge kan vara lämpligt mot skuggningaroch lättare att bygga ut senare?
Eller en Huawei med tre st MPP:er?
Eller en Fronius med två MPP:er?
Eller en SMA som har nån slags tracking av skuggade paneler?
Tror det blir långa besvärliga skuggningar av skorstenen.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

JonteY
This post was updated on .
Du får nog ha typ Solaredge och en optimerare per panel. Vet ej vilka fler som har den typen. Kör du i slinga utan optimerare blir det nog ingen ström alls pga all skugga. Jo lite ger det ju...

Alltså på produktdatabladet för Steca står det max 12500W på DC sidan. Max output är 10300W AC.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Jag har en känsla av att optimerare är onödiga i många fall. I iaf mina paneler finns det bypass-dioder som gör att jag inte tappar så mycket även om ett helt gäng ligger i totalt mörker, naturligtvis så kommer inget från de mörklagda panelerna, men övriga ser ut att producera mer eller mindre normalt.

Ett exempel från idag.
En referensbild från i höstas då hela anläggningen var snöfri:

Nu är hälften av anläggningen under tung och djup snö. Det ligger någonstans mellan 3 och 4dm på de paneler som inte är synliga. Jag gissar att det i princip är svart under snön. Det är ca 5 (av 21) paneler som är helt snöfria, resten har mer eller mindre snö på sig (kanske kan vi diskutera de 2 översta till vänster, dom har bara lite snö på sig).

Trots detta så levereras just nu 1.12kW, max är 6kW Men det är svårt att veta vad max skulle varit idag, solen står fortfarande lågt. Vi får alltså ut 20% av max, med 5 fria paneler har vi 24% (max 1,2kW) av anläggningen snöfri, med 7 rena blir det 33% (max 2kW).
Om vi säger att det är 5 paneler som är fri så producerar vi på 93% av max
Om vi istället säger att vi har 7 rena paneler så producerar vi på 56% av max. vilket är precis det som vi gjorde förra året i februari med helt snöfri anläggning.
Jag tycker med andra ord att det fungerar riktigt bra utan optimerare.

Solen strax före kl 13:00 (inte vid vårt hus men samma azimut på husen)

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

jonteY,

uttrycker meningen att om kristerljung lägger paneler på sitt norrtak, där han har en del objekt som skuggar, att det inte skulle bli någon ström alls om paneler seriekopplas och kopplas i en enda solcellssträng. Det bevivlar jag.
T.ex. en mulen dag, då inga direkta solstrålar når modulfälten, då kommer faktiskt norrtaksmodulerna att producera lika bra(eller dåligt) som södertaksmodulerna, vilket bekanten just ser på sin SolarEdgeanläggning som har båge moduler på norr- och södertaken.

I en lång seriekopplad sträng av solcellsmoduler, säg 20 st, och om en solcellsmodul skuggas, då körs den förbi eftersom den har by-pass-dioder. Skuggas ytterligare solcellsmoduler, så körs även dessa förbi. Detta tack vare by-pass-dioderna, vilket det oftast finns 3 st i varje solcellsmodul.

Man behöver inte ha 1 st effektoptmerare till varje solcellsmodul, eftersom det finns tandem-effektoptimerare t.ex. SolarEdges P500, P600, P700 och även P800. Dvs 1 st effektoptimerare per 2 st solcellsmoduler. Blir litet billigare då.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

Gunnar
Vinsten med ett SolarEdge system vid skugga är inte så stor då det numera finns by-pass-dioder i panelerna som kopplar förbi dessa vid skugga. De flesta paneler har som Arne skrev 3 dioder men det finns även panaler som har 5 st som kan göra att mindre effekt tappas om del av panelen skuggas. Här är ett exempel på en panel som har 5 dioder.
http://www.solelgrossisten.se/product/solcell-jinko-eagle-280w-60-120-cell-half-cell-polykristallin-med-40-mm-ram/2097 Ett SolarEdge system är också dyrare varför det kan ta lång tid att tjäna in merkostnaden för systemet med den lilla merproduktionen som det ev. ger.

Re: 13kw på villatak i Dalarna. Sydvästläge 48 paneler.

JonteY
OK. Då är det bara att köra på då..

Har alla solpaneler dioder? Vilka har det?

Alltså jag har inte själv solaredge, och jag tycker också det är för många dyra komponenter som dessutom riskerar att ge upp innan 25år. Finns det diodlösningar så är det bra. Jag har bara förstått att paneler utan någon lösning för delvis skugga stryper hela systemet då resistansen blir hög i den skuggade cellen.

23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).
1234