12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Jahapp, då har man tryckt på "köp" knappen, ca 13 kr/ watt med paneler, inverter, monteringsannordning, strängbox, kablar och kontakter.

Invertern blir en SMA tripower 7 kw.
Panelerna blir Solar frontier SF160.

Så varför tunnfilm?
Tillverkning som är skonsammare mot miljön.
Utseendet.
Mitt läge blir i öst och väst, samt att jag har en 2 meter hög skorsten till kaminen som kommer att skugga.

Vårat hus har haft orange tegeltak som vi har bytt till svart plåt för att spara lite vikt och att de ska smälta in med panelernas utseende som jag gillar.

Jag fick tips om förberedande åtgärder om att få elektrikern att  göra föranmälan till energibolaget.
Är det något mer som jag bör förbereda tro?
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

callec
Föranmälan till nätbolaget är det viktigaste, försök att bilda dig en uppfattning när färdiganmälan kan skickas in så att nätbolaget har en uppfattning när mätarbytet skall ska.
Är inte SMA-7000 i minsta laget, säger jag utan att ha kollat i deras program.
tycker att själva panelerna är intressanta och tunnfilm med så bra verkningsgrad
Har du kollat avtal med elhandlare?

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
7kw skulle funka enligt snubben jag köpte av eftersom panelerna fördelas i olika riktningar enligt hans beräkningar.
Ena ingången var på 10A och den andra på 15A och panelerna ligger och sniffar på max vid optimala förhållanden. (5600wp + 6720wp)
Så jag hoppas att det ska gå bra :)

Nä jag har inte kollat något elavtal ännu.
Vi gör av med ca 3.500 kwh/år nu, iom fjärrvärme och kamin.
Men tanken är att sätta in en luft/luft värmepump, och köra den tills det blir minusgrader och sen låta fjärrvärmen ta över istället då jag bara betalar för den fjärrvärme jag gör av med.
Så förhoppningsvis gör jag av med en hel del av det anläggningen genererar, men visst kommer det bli över på den varma delen av året.

Som jag förstår det rätt så kan jag köpa el av t.ex. godel och sen sälja det till något annat elbolag?
Om det är någon som har tips om bra elbolag som köper min el till bra pris vore det ju toppen.
Bästa vore ju om man kunde göra någon form av nettodebitering...

[...]

De flesta som du säljer el till vill att du ska vara deras kund.
Kolla med vattenfall, falkenbergs energi och sölvesborg energi
Nelos har en tråd här om bara handlare.
När det gäller nettodebitering som är det absolut mest korrekta enl mig, då ska det vara på årsbasis.
Nettodebitering på månadbasis, då blir du lurad.
Sma har ett designprogram som finns på nätet, använd det, lek lite med det så kan du lägga in dina uppgifter och då kan du se vilken inverter du ska ha, jag tror utan att veta att du bör ha smas 9000.
Kolla det med smas program.
Lycka till, det ska bli intressant att följa din anläggning

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Aha, ja jag måste sätta mig in i det där känner jag.
Ska kanske ringa till några av dom och se vad dom säger.

Hmm ja du kanske har nått där om växelriktaren. Jag får dubbelkolla med han som levererar anläggningen. Det kan vara så att han redan har beställt grejerna.

Ja det blir spännande, just där jag bor så är det väldigt få som har solceller av någon anledning.
Det blir faktiskt den största privatägda anläggningen i den här staden enligt energirådgivaren jag pratat med.
[...]

Fick svar från säljaren, och det ska fungera med 7 kw invertern och 8 kw ska vara optimal. Och eftersom jag inte har några fler enkronor kvar på kontot så litar jag på vad han säger och kör med 7 kw.

Ringde till kraftringen och kollade med dom, men de gav bara 1.7 kr /kw till dom som var elnätskunder. Så till mig vart det bara spotpris.
Får leta vidare.
[...]

Pruta till dig en 8000 eftersom dom säger att den är optimal för dig.
Din största produktion sker under sommaren med hög solvinkel därför bör du ha en större inverter.
Du kommer bli besviken annars.
Med 7000 kommer du antagligen maxa varenda solig sommardag och förlora mycket energi

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

jansimon
Spännande anläggning detta! Grattis!

Ja prata med leverantören tycker även jag.... Har en 6000 modell till min 7200W anläggning. Ser att från maj-september klipper den energin så fort det är soligt väder. Detta trots sydöstlig orientering på min anläggning. Det är ju denna period som den tillverkar mest energi. Så med facit i hand så borde jag nog valt den större invertern.... Tror jag förlorar fler kW än vad jag vinner i maximalt utnyttjande den övriga tiden. Tycker han skall motivera valet bättre iaf :)

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

magneten
Är väl inte någon större prisskillnaden att tala om för dessa,  eller?

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Tack för era råd.
Nä det handlar bara om 1400 kr skillnad. Jag har pratat med säljaren, han skulle kolla om han hann ändra innan de skickade iväg grejerna.

Jag kollade med sölvesborgenergi, där skulle jag få 115 öre + moms men det skulle krävas att jag var momsregistrerad.
Är det någon som har någon erfarenhet av dom?

Hur funkar det att sälja elcertfikaten? Måste man ha en mätare liknande som egen-el har?
http://varuhuset.etc.se/product.html/elcertifikatsmatare
[...]

Säljaren hann ändra till en 8kw
[...]

Härligt!

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

magneten
Du kan får elcertifikat  på all el du säljer utan att köpa någon extra mätare,  gissningsvis så komer du att sälja en stor del av din produktion såvida du inte har några storförbrukare såsom polvärme och liknande sommartid. Med ex vis egenels mätare får du certifikat även för di  egenproduktion,  dock så tar ju de en viss % av intäkterna samt installationen på någon tusING. ..

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Grattis till 8 kw invertern,   du kommer bli nöjd.
beträffande elcertifikat, det är inte lönt att köpa en mätare.
skapa ett Cesarkonto hos energimyndigheten, och sälj de certifikaten du får.
Sölvesborgs energi har ett gott rykte.
momsregistrering för försäljning av solelen gör du hos skatteverket, det är enkelt.
lycka till

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Norrlandssol.
Föranmälan gör man väl endast vid nyinstallation? Jag skickande endast in en färdiganmälan när anläggningen var just färdig.

7kw inverter hade räckt, mina 6380w på min 4kw inverter, det maxar väldigt sällan, igår blå himmel och sol, och ändå ej Max.! Tycker den maxade lättare förre året, men ändå så små kWh att tjäna med en större inverter, samt att när den maxar så handlar det om 1.5-2 timmar vid en perfekt solig dag, och de är ganska få, med större inverter kanske det skulle komma upp i 4.5kw.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Joeri001
Hej
Varje anläggning är ju ganska unik men till min 11kw anläggning har jag en steca 10000 som kan ge max 10300w. Om jag hade haft en 7kw Inverter så hade jag förlorat ca 5kwh varje fin dag och det blir ju endel i längden. Den är uppe och nosar i övre gränsen nästan varje dag när solen visar sig. Och ändå har jag integrerade paneler med lite högre temperaturer som följd. Så till en anläggning på 12,3kw så borde väl nästan 8kw vara i minsta laget också? Men helt klart får man ju ta med merkostnaden för en större inverter.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Norrlandssol.
Hej igen

Jag får nog ändå hålla med att valet är bättre med 8kw, 12.3kw blir nog lite mycket övereffekt för en 7kw inv, sen torde prisskillnaden vara relativt liten i sammahanget..

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Tack för att ni engagerar er :)
Lite tråkigt med mätaren för elcertifikat, dels att den är rätt dyr i inköp och att de tar 10% av försäljningen... Man får hoppas på att det kommer nån som gör en liknande mätare som blir mer prisvärd.

Joeri001: Notera att solcellerna kommer vara i öst och väst, vilket innebär att jag inte kommer få max effekt från båda sidorna samtidigt. Vilket gör att jag inte behöver ha lika stor växelriktare.
Och helt rätt, jo kraftigare inverter desto dyrare...

[...]

Ett bra exempel är Callebo på Tjörn, hans anläggning finns på pvoutput

Systemet är på 5,7 kw och han använder sig av en 7000 inverter.
Panelerna är åt olika håll och hans produktion är anmärkningsvärd hög.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Joeri001
ljs-s

Japp helt riktigt, det skiljer ca 20% mellan ditt läge och mitt läge (om du har 45' lutning) enligt Bengt stridhs diagram och om man nu kan räkna så som jag tänker så är ju en växelriktare som är 20% mindre än min =  8kw. Så du är nog helt rätt ute. Sen vet jag ju inte om jag har helt rätt uppsättning till min anläggning då jag inte konstruerat den i något program utan helt från mitt egna nybörjarhuvud.

Till elcertifikaten köpte jag den elmätaren du skriver om. Håller med om att den är dyr och de tar t.o.m 20% upp till 1000:- sen 10%. Men det är framförallt helt underhållsfritt oavsett vilket elbolag du har. Behöver inte göra ngt förutom att vänta på utbetalningarna. Om det är värt investeringen eller inte återstår att se.
1234