12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Norrlandssol.
Mitt på dagen blir effekten hög med Öst/Väst anläggning, men endast att bägge sidorna belyses samtidigt endast 1.5-2h, och högst effekt i Maj-Juli, och med denna sommar endast nåt maxeffekt några ggr i sommar.

Helt annan fråga, om man monterar solpaneler på vägg mot söder?

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Mmm sant, smidigt när mätaren går underhållsfritt. Får se hur man gör.

Ja det är oxå nått jag funderar över, jag kanske skulle kunna lägga till nån panel på kortsidan av huset vilket då blir 90 grader åt söder.
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Min öst-väst-anläggning med 27 grader takvinkel har märkeffekten 7,2 kW på en 5,5 kW växelriktare.
Det innebär drygt 30% större paneleffekt än växelriktarens maxeffekt.

Det har fungerat bra för mig, den maximala effekten har precis nått upp till växelriktarens märkeffekt
(Har registrerat 5513 W som högst)

Jag skulle kunna ha en ännu större skillnad mellan paneler och växelriktare eftersom maxeffekten nås så sällan,
så att över anläggningens livstid blir det inte så mycket energi som förloras om det sker tillräckligt sällan.

I ditt fall blir det 12,3 kW på 8 kW som ger 53% större paneleffekt än växelriktarens maxeffekt.

Om vi antar att 30% gör att man precis tangerar växelriktarens effekt skulle det innebära 53-30% = 23% över detta.
Det är mer än man brukar rekommendera, men inte något mycket stor skillnad.

Mer om min anläggning:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-td5001237.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/7-2-kW-mot-oster-och-vaster-td5001810.html

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Lägger du till ytterligare paneler på södersidan behöver dessa ha en egen mppt ingång, alltså 3 st separata mppt vilket inte alla växelriktare har,  du skulle nog oxå gå upp ytterligare i storlek på riktaren i så fall.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Nelos: Det fanns mycket nyttigt att läsa i dina trådar :)

Magneten: Jag tänkte nog mer komplettera med en liten inverter till om det blir några fler paneler i söderläge. Borde väl funka?
Tänkte passa på att byta fasaden om nått år, och då gick mina tankar till att fälla in några paneler i fasaden samtidigt som fasad bytet.
[...]

magneten
Jo en till mindre enfas inverter är inga problem,  med 16A huvudsäkring? så får du plats med en 1000 w enfas inverter eller en 3000w trefas inverter tillsammans med din befintliga 8000 inverter

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
This post was updated on .
Japp, 16A huvudsäkring. 3000 watt extra är ju alltid nått :)

Säljaren var här igår och kollade hur allt såg ut och gjorde lite beräkningar. Han hade något program som han körde där han ritade upp taket och hur panelerna låg.
Då kunde vi se att ena panelen skulle få 9.1% skugga så vi flyttade om de lite så då vart det max 1.4% skugga på några av panelerna som värst. Vet inte hur bra 1.4% är, men det låter ju inte så farligt iaf.

För att hitta symmetri på själva panelerna så skulle han även få fram en panel som de hade liggandes så att det ser bättre ut på taket. Den kommer inte var inkopplad utan bara vara där för att det ska se bättre ut.
Det tyckte jag var en bra grej av säljaren.
Ev kanske jag kan dra ner en kabel från den iaf och använda den till att ladda ett 100A gel batteri som jag har liggandes. Gör nån form av usb laddare av den eller nått sånt, om orken faller sig på :)

Edit: skrev fel % skuggning
[...]

Kanske går det att koppla den lösa panelen till en liten mikroväxelriktare eller så kan du ju driva nån router eller några telefonladdare från12 v batteriet ☺. Känns ju seriöst med en skuggberäkning! Läs gärna upp lite bilder och strängkonfigurationer osv om du fick några utskrifter från beräkningarna, alltid intressant då vi ju inte har så många tunnfilmsinstallationer på forumet...

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Nu händer det grejer!
Så här långt kom vi på första dagen, det gick en del tid åt till att fundera ut hur allt skulle vara och tyda arbetsbeskrivningen jag fick från säljaren. Jag hade även fått några skruvar av fel sort som skapade lite förvirring som behövdes redas ut. Men sen kom vi igång och det flöt på rätt smidigt efter det.

Jag snodde ihop en liten ställning av lite spillbitar som jag hade för att panelerna skulle ta sig upp på taket någorlunda säkert. Man sätter panelen på den lilla vaggan eller vad man ska kalla det, sen drar man i snöret där uppe på garaget och panelen låser fast sig bakom en liten kant när man kommer högst upp.

Vart ju fingeravtryck överallt på panelerna när man satt upp dom, men det kanske inte är nått man ska orka bry sig i att göra rent? Tänkte att väder och vind tar hand om saken inom kort?

[...]

callec
Om du har jobbat med panelerna utan handskar bör du torka av panelerna pga att det blir en fet yta som samlar på sig mer skit.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s

Byggde även upp en liten vägg för invertern bredvid inkommande proppskåp och satt dit strängboxen bredvid den.
Vart OSB med lite spillbitar bakom så skruvarna för den 40 kg tunga invertern skulle greppa bra, och sen gips på det.
[...]

Klarar panelerna angiven snölast på de nedre raderna? Normalt så ska man ju ha aluminiumskeorna centrerade under panelen för att klara angiven snöllast, garantier osv

På mina paneler var det inte godkänt att ha skenan närmare än ca 20 cm från över/underkant av panelen vid "stående" montage. (Dock är de ju mina paneler lite längre 1.64 m)

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Magneten,

Jag tycker också alu-profilernas läge under modulerna, verkar märkligt.

Solcellsmodultillverkaren brukar ange inom vilket område som modulklämmorna
får monteras, för att han inte skall avsäga sig sina garantier.
Det har med snö- och vindlast att göra.
Nedersta modulraden är helt ounderstödd på ca 0,5 m meter,
tycks det enligt fotot ovan.

Se skiss nedan, på hur moduler brukar läggas på alu-profiler:

Vi använde en stege, som vi hade lagt kartong(som skydd) på
(från solcellsmodulemballaget) och drog upp solcellsmodulerna på den.
En man nere en man uppe.
Taket ligger ca 2,6 m över mark. Inte behövdes en komplicerad konstruktion
för att ta upp våra 40 moduler, inte.

Ljs-s är det falska tegelpannor(korrugerad plåt) du har på taket?

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Hehe guillotin, kul beskrivning. Den gick snabbt att bygga ihop och speciellt avancerad skulle jag inte kalla den :) Jag tycker det är lite kul att snickra ihop såna där saker så varför inte.

Det är CC 40 på läkten och det vart så att panelerna ligger nästan ann mot skorstenen högst upp på taket, så de kan inte komma högre upp. Och överhänget vart på ca 36 cm. Det blir inte speciellt mycket snötryck på panelerna eftersom garaget är i samma höjd som takfoten.
Jag har även kollat med säljaren som sa att det inte skulle vara några problem.

Jag vill ha panelerna så högt upp det går eftersom den nedre delen av taket blir skuggad ju närmare vintern kommer.

Ja det är plåttak som ser ut som tegel.
[...]

De var iaf snabba på att byta elmätare för mig. Jag lämnade in föranmälan i tis hos Sundsvalls elnät och idag kom dom och bytta elmätare. Själva bytet tog runt 5-10 minuter. Snabbt och smidigt.
Måste säga att Sundsvalls elnät har varit väldigt bra att ha och göra med. Trevliga och väldigt bemötande till projektet.
Kabeln blir lite klämd när man stänger "dörren" men det skulle tydligen vara en klämtålig kabel till antennen sa installatören.

Elektrikern har även varit här och kollat lite, får se när han har tid att komma och koppla in invertern. Förhoppningsvis tar det inte så himla lång tid.

Sundsvalls elnät hade även pratat med Kyab, enligt dem tog de 1200 kr/år i fast avgift för sin elcertifikatmätare. Så inget för små producenter direkt... Men jag antar att man inte behövde köpa mätaren med det priset, annars vore det ju hutlöst.
[...]

Nu börjar vi bli klara, alla paneler är på plats och alla kablar inkopplade.
Sundsvalls elnät säger att vi inte får sätta igång anläggningen utan att de är på plats så imorgon om allt går bra så sätter vi igång anläggningen

Här är ena delen av taket. Det är lite plåtar som ska till för att dölja kablarna och ändarna på alu-skenorna.

Lite suddig bild men så här ser det ut vid invertern.

Gott om brytare för att koppla ifrån anläggningen vart det iaf :)
[...]

Ljs-s!

Det ser fint ut med svarta moduler på svart tak.

Tips: man kan måla alu-profilerna med svart färg för att de inte skall synas.
(Man kan också köpa svart-eloxerade alu-profiler, kostar dock ca 50 % mer)

Är det en Garo likströmsbrytare ni har där?

Ni verkar ha ohemult många solarkablar från solcellsmodulerna.
Hur många strängar har ni från solcellsmodulerna?
(in till själva växelriktaren har ni givetvis endast 2 st oberoende MPPT-ingångar).

Hur är uppställningen?
antal solcellsmoduler, effekt Wp, azimut och uppvinkling?

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Jag kollade på svarta skenor, men dubbla pengarna var det inte riktigt värt tycker jag.

Japp, det är en Garo brytare som sitter där. Bryter båda kanalerna samtidigt.

Det blir många strängar eftersom det är tunnfilm. Panelerna ger 110v obelastat så det är 6 + 5 slingor.

Det är 77 paneler på 160 watt som totalt blir 12.3 kw. Taklutningen är 38.5 grader men azimut vet jag inte.
Hur listar man ut azimut på enklast sätt?

Sen är det en extra panel oxå, bara för att det skulle bli lika på båda sidorna av kamin skorstenen. Den tänkte jag göra nått kul med senare.
[...]

hej!

Jag har ingen erfarenhet av tunnfilms-moduler.

Man skall inte skjuta ihop solcellsmodulerna helt mot varandra,
utan lämna en spalt på ca 3  à 5 mm.
Det är för att solcellsmodulramarna skall kunna värmeutvidga sig.

Har ni endast moduler på ena takhalvan?

Azimut är inget annan än vilket gradtal som solcellsmodulerna tittar åt.
Ett fint ord att svänga sig med. Det finns tyvärr
flera olika definitioner på azimut, man får se upp.
Nåja,

Jag tycker denna definition är bra:

azimut= 0 grader, moduler tittar rakt åt norr
azimut= 90 grader, modulen tittar rakt åt öster
azimut = 180 grader, modulen tittar rakt åt söder
azimut=270 grader, modulen tittar rakt åt väster

Alltså, azimuten, dvs vinkelgraderna ökar medurs.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Det blir solceller på båda sidorna av taket.

I så fall blir det 250 grader för ena halvan och 70 grader för andra halvan av taket.
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.
1234