12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Nu är anläggningen i drift!

Kl 16 satt vi igång anläggningen och en timme senare hade den genererat 4 kwh under klarblå himmel.

Det var 3 st från Sundsvalls elnät, våran elektriker och leverantören som var på plats.
Leverantören kom lite tidigare och kontrollmätte lite och kollade så vi gjort allt rätt innan vi satt igång anläggningen.
Sen testade Sundsvalls elnät om växelriktaren bröt ifrån som den skulle om en fas från fasta elnätet försvann och det gjorde den.
Elektrikern fick back-jobb på att huvudbrytaren för huset även bröt strömmen för elmätaren, så han skulle komma tillbaka och koppla om det. Men inget som hindrade att anläggningen startades.
Sundsvalls elnät var bra att göra med, och rätt noga med att allt kollades och var kopplat som tänkt.

Appen Sunny portal till min android lur lämnade en hel del att önska.
Jag kollade lite på SMA Sunny View som verkade trevlig att ha i köket, leverantören skulle se vad han kunde göra för pris på den och återkomma.

Kul att allt är igång nu iaf :)
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s

Här är första hela dagen, det var klarblå himmel och sol hela dagen. 54.2 kwh totalt den dagen.
Än så länge ser det ut som att jag skulle klarat mig på en 6 kw inverter, men man får väl se efter ett helt år hur högt max värdena når.

Nu håller jag på och göra lite skript för att exportera ut datat från sma inverter så jag kan använda det i min Vera (hemautomations kontroller) och skicka till pvoutput.
[...]

Du sniffar nu strax under 6 kW, så växelriktaren tycks i alla fall nu att räcka till.

Du har tunnfilms-moduler. De är billigare att tillverka än
monokristallina eller multikristallina solcellsmoduler,
pga det åtgår mycket mindre mängd verksamt material.

Normala kisel-tunnfilms-solcellsmoduler har emellertid nackdelen att de
tappar ganska snabbt verkningsgrad.
Under 1:a driftmånaderna, tappar de snabbt verkningsgrad med
ca 1 à 2 %-enheter och lägger sig på en lägre nivå.

Det som orsakar den snabba verkningsgradsförlusten i kisel-tunnfilms-moduler
är tydligen Staebler-Wronski-effekten. Efter 3000 timmar solsken,
kan upp till ca 35 % verkningsgrad förloras, men stabiliseras sedan på den nivån.
Detta enl. sidan  125 i boken "Photovoltaik" av Konrad Mertens,
2:a utgåvan, tryckt år 2013.

Nästa år i juni, ger dina moduler möjligen inte lika mycket
effekt som nu när de är alldeles färska? Men det är oklart.

Tillverkaren av dina tunnfilms-solcellsmoduler, har väl uppgift på det?
Jag kan inte i Solar Frontiers Datablad se att de lämnar någon effektgaranti
för sina solcellsmoduler. Märkligt. Annars brukar tillverkare skryta med sådant,
om den är bra, annars håller de tyst.
Det är emellertid viktigt för kunden att veta hur länge (många år)
modulerna ger den angivna effekten, som kunden betalar för.

Allmänt kan sägas, att mono- och multikristallina solcellsmoduler gradvis
tappar max ca 20 % av sin verkningsgrad efter 20 år.

Dock är tydligen Solar Frontiers solcellsmoduler av annan typ,
nämligen av typen CIS, med vilket de menar Koppar, Indium och Selen.
Tydligen lägger Solar Frontier till även Gallium och Svavel. Därför
kallas tekniken även CIGS. De innehåller alltså inget kisel alls.
Långtidserfarenhet finns väl inte ännu för den typen?

Sätt igång nu att hitta en köpare av er solström!
Hör med Sölvesborgs Energi vad de köper solström för.
http://www.solvesborgenergi.se
De påstår på sin hemsida att de värnar om miljön,
och verkar för förnyelsebar energi och mindre miljöpåverkan
vid elproduktion. Menar de allvar, eller är det bara tomt prat?

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Joeri001
Kul att du är igång! Uppdatera gärna sen vad du skapar för olika scener i veran. Jag använder samma men styr med två elmätare och power arithmetic i veran. Har dock inte skapat ngn styrning än utan enbart övervakning.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Arne:
Det är främst den äldre generationens tunnfilm som tappar verkningsgrad fort.
Solar frontier lämnar 25 års effekt garanti, det vanliga som de flesta lämnar, 80% efter 25 år.
http://www.solar-frontier.com/eng/news/2011/C002121.html

Och om jag har förstått saken rätt så ska deras paneler stå sig väldigt bra när det kommer till degradering av effekten: http://www.solar-frontier.com/eng/casestudies/caselist/C002283.html

Ja Sövlesborg verkar bra att ha och göra med när jag pratade med dom sist. Jag ska bara hitta rätt på papperna jag fick av dem sist så jag kan skicka in dom.
Sen måste jag ju momsregistrera mig oxå...

Joeri001:
Jorå det går framåt iaf, jag har fått till ett skript som hämtar datat från sma invertern och laddar upp det till veran. Där har jag gjort en egen enhet som populeras med värdet så jag kan grafa produktionen med datamine.

Min nya elmätare jag fick från Sundsvalls elnät sög på det viset att det bara finns ett öga på den, och det rapporterar ALLT som passerar den. Både in och ut. Vilket gör att det blir väldigt märkliga kurvor från den.
Men nu kan jag iaf lägga kurvorna över varandra så jag kan jämföra vad solcellerna har genererat och vad elmätaren säger.

Men det hade varit betydligt bättre med 2 ögon som blinkade, en för in och en för ut...
[...]

Ja det är samma på min elmätare ute i skåpet. Har löst det på det viset att jag använder två Aeon labs hem3. En till husets förbrukning och en till växelriktaren. Jag får då mätning på alla tre faser och vet då på vilken man säljer på och vilken man köper på med hjälp av arithmetic.

Vet du om det finns något sätt att plocka ut data från veran så man kan skicka till tex pvoutput? Jag har steca växelriktare och den saknar vissa funktioner som tex sma har.Så jag letar efter en lösning som jag kan lösa det på annat sätt.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Ljs-s

De länkar du länkar till verkar väldigt gamla.

I en där de själva nämner att de har installerat en solcellsanläggning på en oljetanker år 2007 och att de 3 år senare, dvs år 2010 inte skulle ha sett någon "degradation" (försämring av verkningsgraden) eller korrosion. I dag då? År 2015 hur är det idag med den anläggningen? Varför rapporterar de inte det? Det vore bra mycket intressanta att få veta.

På Solar Frontiers tyska hemsida nämns inget om att de skulle lämna någon effektgaranti. Man får icke en enda träff då vid sökning med ordet "Gewährleistung". Inte ens på deras engelska hemsida fås någon träff med sökord "Warranty". Har du fått ett utskrivet garantibrev från Solar Frontier?

I din gamla länk från år 2011, där nämner de att garanti lämnar de endast på tunnfilms-solcellmoduler, som tillverkats vid en viss bestämd fabrik av deras fabriker. Dessutom måste köparen tydligen registrera sig. Pass upp, pga lätt att glömma.

Det är nog så att Solar Frontiers tunnfilmssolcellsmoduler är mycket bättre än de äldra amorfa alfa-kisel-tunnfilmssolcellsmodulerna, som led av snabb och stor verkningsgradsförlust. Utvecklingen går ju framåt.
Man skall likväl vara kritisk speciellt när en leverantör själv skryter om sin egen vara.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

om du knackar två gånger på SMA-displayen så får du fram vilken standard som är satt på invertern.
om ingen har ändrat eller gjort någonting så kommer CosPhi-värdet att ligga på 0,95 istället för 1, och då förlorar du ca 5% produktion soliga sommardagar.
så kolla att den står rätt "EN50438"

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Joeri001:
Ja jag tycker att det borde gå fint att dra ur värdet ur veran tycker jag.
Du kan säkert göra det via flera sätt, t.ex. posta en http sträng via luup som innehåller datat från din enhet när var 10 minut via en schemaläggning eller liknande.
Om du kör datamine så tror jag att den samlar in datat i en csv liknande fil som bör gå att läsa ut om inte annat.

Jag kör en powershell webbserver som tar emot loggar, där använder jag luup kod som postar en http sträng med logg-datat som sen powershell webbservern sparar. Bra för felsökning när man kan se vilka enheter som ändrar status i vilken ordning :)

Lite knöligt att man inte kan interagera bättre med invertern, när jag frågar invertern efter data så tar det oftast runt 10-20 sek innan den ger svar. Vilket får mig att misstänka att den i sin tur hämtar ner datat från SMA portal för att inte behöva ha så mycket minne inbyggt.

Arne:
Ja länkarna var inte nya men det är ju fortfarande samma teknik (dock förfinad med åren) och panelerna ser likadan ut. Googlar du på warrenty och solar frontier så ser man flera försäljare som även dom anger 25 års garanti.

Bra tips om garantier och registreringen, jag ska kolla på det.

Callec:
Jag satt vreden till 6-1-1, det är de enda inställningarna som är gjorda på invertern.
Jag har dock inte kollat vilken standard den anger när man knackar på den.
Är det något mer utöver vreden du menar att jag bör ändra?
[...]

Jag har med endast ställt rattarna  enligt spec på min SMA, eller måste man göra nåt mer?

I slutet av Aug tappar jag 1200-1500w på toppeffekten på min Öst/Väst anläggning, och du verkar ha brantare takvinkel, så det borde bli större skillnad för dig.

Tycker Sunny View är för dyr, kör som som alla andra med Androidtelefon och antingen appen eller länken och kan kolla värderna på iphone/Ipad, sen när den producerar som mest är man ändå borta hela sommaren, och Sunny View gör dålig nytta då..men klart snygg! helt klart..

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Ja, du måste gå in i Sunny Explorer och ändra standard, det räcker inte med bara vreden.
det kan behövas en behörighetskod som du kan begära från SMA eller från din leverantör.
Väl därinne kan du ändra på allting, men gör inte det om du inte vet vad det innebär.
dina värden kan du se utan kod men du kan inte ändra dem.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s

Callec:
Det ser ut som att det är rätt även fast jag inte har ändrat något?
CosPhi värdet kunde jag inte hitta i Sunny Explorer...

Norrlanssol:
Aha, bra info :)
Ja jag såg att vissa ställen skulle ha närmare 3 lax för Sunny View, ska se vad jag får för svar av säljaren.
Snygg är den som sagt :)

[...]

Då är allt OK, när standarden är satt till EN50438 så sätts CosPhi automatiskt till 1.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Ljs-s

Du har ju 160 Wp Solar Frontier.

Jag såg att Solar Frontier 170 Wp vid köp av fler än 25 st
säljs för 1260 kr, inkl. moms, dock utan frakt.
Frakt från Tyskland är ca 4 % av varuvärdet.
Skulle bli då 1310 kr, inkl. moms och frakt till Sverige.
Det blir 7,4 kr/Wp, inkl. moms och frakt.

Jag såg att Solar Frontier 160 Wp vid köp av fler än 25 st
säljs för 1120 kr, inkl. moms och frakt till Sverige.
Det blir 7,0 kr/Wp, inkl. moms och frakt.

Se hemsida: photovoltaik4all.de
Det är en firma, som ligger i orten Genthin i Sachsen-Anhalt,
dvs i forna kommunistdiktaturen Östtyskland.
Orten ligger ca 40 km nordost om Magdeburg. Troligen en liten
effektiv firma, med låga omkostnader, som troligen säljer stora volymer
och som kan hålla anständiga priser.
Jag tror inte de har något eget varulager,
utan en är ren försäljningsfirma.

Polykristallina av bra kvalitet(tysktillverkade) t.ex. 260 Wp får
man för ca 7,6 kr/Wp, inkl. moms och frakt.

En SMA växelriktare Sunny tripower 6000 20 TL-20 kostar ca 17000 inkl. moms och frakt.
Montageprylarna uppskattar jag kostar ca 15000 kr, inkl. moms och frakt.

Solarkablar(2,5 mm2), kopplingsbox behövs också,
men kostar inte så mycket, kanske 2000 kr, inkl. moms och frakt.
Totalt för en anläggning på 12,3 kWp blir det då 120200 kr,
inkl. moms och frakt. eller 9,8 kr/Wp.

Dessa tunnfilms-solcellsmoduler är alltså vid jämförelse inte speciellt billiga,
trots att de är billigare att tillverka. Tunnfilms-solcellsmoduler av
CIS-typ är nog dock inte så dåliga, som man först kan tro.
Man har ju hört om snabb degradering av tunnfilms-solcellsmoduler,
men då är det sådan av helt annat typ, nämligen av kiseltyp.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Arne: Du verkar vara bra på att gräva rätt på priser på grejerna :)
Vilken sajt är det du hittar priserna på själva panelerna?
[...]

Idag kom det faktiskt en kort peak på 6900 watt. Väldigt ostadig sol, kurvan går upp och ner hela tiden.
[...]

Nu momsregistreringen gjord, gjorde den via verksamt.se. Valde enskild firma men utan f-skatte sedel och sen försökte jag gissa mig till alla andra 399 frågorna man skulle uppge.
Nån som vet hur lång tid det tar innan det kommer igång?

Ansökt om cesar konto för elcertifikaten.
Ansökt om solcellsbidrag.
Bytt elbolag för inkommande och utgående el. Lite tråkigt att lämna godel, tyckte dom var bra att ha och göra med. Köpte bara grön el från dom. Ska se om det går att göra samma sak via Sövlesborg energi.

Mycket blanketter vart det att fylla i...

[...]

Blanketten för att registrera moms i kraft av att vara privat
innehavare av en solcellsanläggning, gör man med
skattemyndighetens 2 sidiga blankett med vilseledande namnet
"Företagsregistrering, SKV 4620 33"  trots att det inte är frågan om någon
företagsregistrering, men blanketer heter så.

För en korrekt ifylld momsregistrering för en solcellsanläggning se här:
Momsregistrering.pdf

På sida 1:
Skall du endast kryssa för vid "momsregistrering".
Och fylla i vid Punkt A, namn, personnummer, postadress. Inget annat vid punkt A.
och absolut inget vid Punkt B, C, D eller E. (då riskerar du att bli förföljd
av skattemyndigheterna, som vill pressa skatt ur dig).

På sidan 2:
Fyller du vid F i "beräknad datum för första inköp eller försäljning", sätt ca 1 sep. 2015.
Jag tror dock inte ens det behövs.

Vid övriga upplysningar, anger du. "Denna momsregistrering avser försäljning av solströmsöverskott från privat solcellsanläggning."

Du skall inte fylla i någonting annat på sidan 2.

Man skall inte ange några telefonummer, eller epostadresser för "Storebror"
eftersom det är förtroliga uppgifter.

Datera och skriv under, stoppa i kuvert, sätt på frimärke och posta, Klart!

Det kan väl sedan ta 2 veckor för fogden att vakna, och meddela
dig ditt momsregistreringsnummer.

Monowafer, blanketten heter väl inte så som du nedan anger, om du tittar på den.

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

Mono Wafer
Blanketten jag fyllde i heter "Skatte- och avgiftsanmälan" SKV 4620  32

Re: 12.3 kw tunnfilmsanläggning i öst och väst.

ljs-s
Det gick som sagt fint att även göra det via verksamt.se. Få se om det går snabbare eftersom man använde deras e-tjänst. Men det ska man väl inte sätta så stort hopp till kanske...
Och smidigt skulle jag inte heller säga att det var, fick sitta i 35 minuter telefonkö för att fråga vad jag skulle svara på vissa saker. Men det gick det med.
12.3 kw tunnfilm via 77 st solar-frontier 160 watts paneler som sitter i öst och väst. Azimut 250 och 70 grader. Taklutningen är 38.5 grader. Invertern är en SMA STP 8000TL-20.
1234