11kw takintegrerat

Joeri001
This post was updated on .
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: 11kw takintergrerat

jansimon
Intressant! Monteringssystemet, vem tillverkar dessa? Har inte sett något sådant tidigare!

Berätta mer vad du har för produkter! Solcellspanel? Inverter? Hur många strängar?

Vi är nyfikna har på forumet :)

Re: 11kw takintergrerat

Joeri001
This post was updated on .
Gse intergration heter det. Då jag aldrig monterat något vanligt system så har jag ju inget att gämföra med men detta var ett smidigt system tyckte jag.

Re: 11kw takintergrerat

jansimon
Ja ser onekligen smidigt ut. Ska bli spännande och se hur din anläggning presterar vid olika årstider. intressant med ett sådant system på forumet. Berätta gärna mer efter som det blir klart!

Re: 11kw takintergrerat

Joeri001
Japp d lovar jag. Det ska bli spännande att se då jag själv inte har lyckats hitta så mycket info om prestanda med detta system.

Re: 11kw takintergrerat

Joeri001
Taket är nu så gott som klart. väntar bara på wakaflexen som ska sitta nederst. Tar nog en vecka till innan elinstallationen är klar.

Re: 11kw takintergrerat

Re: 11kw takintergrerat

callec
Finns det några uppgifter hur kylningen påverkas?

Re: 11kw takintergrerat

Joeri001
Nej jag har tyvärr inte hittat några sånna siffror. De ligger ju på läkten så det finns ju utrymme bakom för att termiken ska kunna kyla lite. sen är det ju inte helt tätt i nederkant på panelerna så luft kommer att leta sig in bakom panelerna ändå. Jag ska även ta tilluften till huset bakom plattorna så vår och höst så har man kanske lite nytta av den ökade temperaturen. Om jag ska gissa så tror jag att det kanske rör sig om en tusing i förlust på ett år kontra ett system som inte är intergrerat men det tycker jag det är värt.

Re: 11kw takintergrerat

Joeri001
Första testet gjord, toppade 9306w då det också var 27C i skuggan ute så det var en bra dag att se va det går för i varma förhållanden. Mätaren byts innan midsommar hoppas jag. Kul att äntligen komma igång!

Re: 11kw takintergrerat

Kan omöjligt vara värt merkostnaden att integrera dem, ser knappt nån skillnad? Och att man slipper lägga tak under panelerna, täcker ändå inte merkostnaden.

Men kul ändå att du byggt, fick du bidrag?

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Bilderna "ljuger" litegrann då jag inte satt dit den nedersta wakaflexen så det sticker upp en papp så de ser ut att ligga på taket men så är inte fallet. Smaken är som baken men kollar man i verkligheten så är det stor skillnad tycker jag. Kollar man på kostnaden för detta integrerade systemet så vet jag inte om jag håller med om att det blev en jättestor merkostnad. Jag har betalat 140k inkl. allt utom montering. Har sökt bidrag men inte fått det beviljat ännu. Lär ju vara lååång kö tyvärr. men kommer det så kommer det.

Re: 11kw takintegrerat

magneten
12700 kr/kwp är ju inte så blodigt samt att man ju slipper köpa takpannor.

Re: 11kw takintegrerat

Norrlandssol.
Hej igen

Då får jag be lite om ursäkt! Tyckte att du nämnde ett pris tidigare, som var betydligt dyrare som jag reagerade över, som jag ej kan hitta nu.

Lite olika vilket tak man har, vi har brutet sadeltak, och panelerna ligger längst upp, så de syns knappt..

Men jag har byggt lågbudget, till bra pris inkl bidrag, och gjort precis allt själv..

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
hehe du behöver inte be om ursäkt! Det är ju det som är tjusningen med forum att diskutera olika tankar. Priset du har sett kan kanske vara från en annan integrerad lösningen i en annan tråd som inte är i närheten av schletter. Det lönade sig att kolla runt ett ex antal timmar och jämföra olika offerter. För mig var det alltifrån lite över 200k till 140k.
Det är precis som du säger, man anpassar ju sin anläggning efter sina egna förutsättningar.

Re: 11kw takintegrerat

Norrlandssol.
Hej igen

Ja precis, det var ett nyproducerat hus, blandade ihop..

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Idag har det varit det första riktiga driftdagen efter mätarbytet och utan avbrott. Min växelriktare var inställd på för låg gräns för överspänning (243,8V) så fick uppdatera den till 255,3V som det ska vara. Innan så klippte den så fort solen tittade fram. Idag blev det iaf 68kWh. Tyvärr lite molnigt i början på dagen så inte helt optimalt. När man ska räkna ut effektiviteten är det så att man tar installerad effekt/dagsproduktion? I så fall bör det bli 5,27kWh/kW?

Re: 11kw takintegrerat

magneten
Dagsproduktion/installerad effekt ger effektiviteten eller normaliserad produktion som ju är lämpligt värde när man vill jämföra olika anläggningar.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Jag vet att det kanske knappt går att säga vad normaliserad produktion är då det beror på temperaturer osv men vad skulle man kunna säga på ett ungefär vad en anläggnings max värde är en sommardag utan moln? Kanske en korkad ställd fråga men ifall det finns ett svar så vore det kul att ha något att jämföra med.

Re: 11kw takintegrerat

magneten
Går ju att räkna ut ungefär man behöver dock veta den aktuella solinstrålningen (finns små mätare som man kan montera  på taket) man behöver även  veta solcellerna aktuella temperatur.

Misstänker du att anläggningen inte producerar som den borde? Ett bra sätt är att jämföra med nån anläggning i närheten med ungefär samma riktning och lutning.

Har du någon loggning av din anläggning på nätet ex pvoutput?