11kw takintegrerat

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Nejdå det tror jag inte. Tvärtom så ger det mer än vad jag trodde från början. Tänkte mer på att jämföra ett traditionellt system ovanpå pannorna mot mitt integrerade. Men det är som du säger att då måste man ju ha all data.
Jag ska börja mäta temperaturen så småningom och se vad man kommer upp i nu i sommar.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri,

Jag tittade genom denna din tråd. Det är ett mycket intressant
och snyggt projekt du har gjort.

Men, du nämner inget om:
-fabrikat och typ växelriktare.
-antal, fabrikat och typ av solcellsmoduler.
-hur modulerna är kopplade( 1 sträng?, 2 strängar?, parallella?)
-taklutning.
-takets azimut (dvs vilket väderstreck taket tittar mot).
-orten där anläggningen är uppställt(exakt plats behöver inte avslöjas, län räcker).

Montagesystemet omnämns, vilket är bra.

Dessa saker skulle du kunna ange i ditt första tråd-inlägg.
Då ser läsarna direkt vad du har. Vilket är bra.

Som Magneten nämner, finns det så kallade globalstrålningsmätare
att köpa och som monteras bredvid solcellsmodulerna (samma lutning,
samma väderstreck) och som kopplas till växelriktaren.
Globalstrålningen som den mäter är direkt solstrålning
+ diffus solstrålning + markreflekterad solstrålning, dvs all solstrålning som träffar den.
De har ofta inbyggd termometer. Jag tror de kostar ca 2000 à 3000 kr.
En sådan globalstrålningsmätare är egentligen inget annat är en litet solcellsmodul,
som har inbyggd termometer och litet elektronik. En sådan tingest kan vara bra,
men kanske litet onödig.

Växelriktar-tillverkarna tillhandahåller gratis beräkningsprogram för beräkning av
förväntad energi-skörd, per år, per månad. Men för en så kort period som "en dag"
har jag inte sett att man med dessa beräkningsprogram kan göra beräkningar.

Jag har därför gjort ett eget beräkningsprogram, där jag kan göra energi-beräkning
för en enda dag. Jag baserar beräkningen på SMHIs mätstationer för globalstrålning
(det finns 17 sådana runt om i Sverige).

Som Magneten nämner är det givetvis bra att jämföra sin egen anläggning, med vad
andra anläggningar (helst i närheten) energi-skördar, t.ex.  per dag.

Det går faktiskt också att räkna ut ungefärlig solcellstemperatur för en
solcellsmodul bl.a. för integrerad i tak.

Se tråden "Beräkning solcellstemperatur bl.a. takintegrerat" i detta forum, där det står precis hur
du räknar ut den.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
This post was updated on .
Det har du ju helt rätt i Arne, har helt glömt bort det. Får skriva det på min profil sen.

Lite info då om anläggningen.
StecaGrid 10000+
44st Viasunic 250w kopplat i tre strängar, 15+15+14
Montagesystem Gse integration
Elcertifikatmätare från egenel
Loggning temperatur,effekt osv med Vera
Syd/väst läge i kalmar län

Re: 11kw takintegrerat

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Såg nu hela ditt inlägg, först såg jag bara den första delen i mobilen. Men tack så mycket Arne för infon. Ska räkna lite på det.
Sen man skaffade solcellerna så är det nästan lite beroendeframkallande att kolla produktionen. Iaf nu i början. Sen skiter man kanske i det hehe

En annan kanske korkad fråga. På min växelriktare står det maximum active power 10300w. Är detta vad det kan leverera med all verkningsgradförlust inräknad? Jag har ju legat på 10228w ut på mätaren så det borde väl vara så?

Re: 11kw takintegrerat

Joeri,

I databladet för din Steca 10000+ står:

Maximal Wirkleistung(bei Cos phi = 1,00) = 10300 W
Wirkleistung = aktiv effekt, på ren svenska.
Alltså då ingen fasförskjutning, då ju reaktiv effekt och kapacitiv effekt båda är 0.

Det är väl det engelsmannen kallar för "maximum active power," tror jag.

Re: 11kw takintegrerat

magneten
Då skall den kunna lämna 10300w till nätet,  vilket är bra dimensionerat till dina 11kw med paneler.

Finns det möjlighet att ladda upp mätvärden från din växelriktare till ex pvoutput? Det gör det väldigt lätt att se hur anläggningen presterar i så fall

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Kul att veta att man har komponerat ihop allt rätt då utan förkunskaper.
Jag håller på att läsa på lite om hur mina mätvärden ska kunna laddas upp till pvoutput från mitt hemautomationssystem. Eller kan det finnas möjlighet att synka det med energy in balance som hanterar mina elcertifikat? Nån som vet?

Re: 11kw takintegrerat

Dina 250 Wp solcellsmodulerna verkar vara tillverkade i Kina.
Men de importeras till Danmark, av en dansk firma Viasunic, och säljs
från Danmark.

Man kan få intrycket(och de vill de att man skall tro), att firma
Viasunic skulle ha egen tillverkningsfabrik i Danmark,
men så verkar det inte vara.

Om du ännu inte skulle ha tittat på det, titta gärna på tråden:
"Beräkning solcellstemperatur bl.a. takintegrerat"

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Nä precis det vet jag om. Jag köpte de via ett svenskt företag.

Tack det ska jag göra.

Re: 11kw takintegrerat

Max dagsutbyte ligger på drygt 7 kWh/kW.
Jag har aldrig sett någon stationär anläggning som kommer upp i 8 kWh/kW dagsutbyte, även om det legat nära.

Men ska du kontrollera att anläggningen producerar det den ska så är det bättre att jämföra med närliggande anläggningars driftdata.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri,

Det fanns faktiskt värden hos SMHI för ditt dygn den 25 juni, 2015.
Här en beräkning av antal skördade kWh för detta dygn.

Din anläggning står i Kalmar Län, säger du.
SMHI har en mätstation för globalsstrålning i Växjö och en i Hoburg (södra Gotland).
Det är nog de närmaste du har.

SMHI mäter där globalstrålningen(W/m2) (Dock på en horisontell platta),
och registrerar tim-medelvärden.

Vem som helst kan ladda ner dem kostnadsfritt, se länk:

http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/?parameter=9

Timmedelvärden för globalstrålning för SMHIs mätstationer
Växjö och Hoburg(södra Gotland)
Den 25 juni, 2015.

Klockan      Växjö    Hoburg
UTC-tid      W/m2    W/m2

00:00:00  -0,02      -0,41
01:00:00  0,36       -0,36
02:00:00  0,41       -0,03
03:00:00  12,76     16,87
04:00:00  68,83     89,37
05:00:00  169,24  155,08
06:00:00  248,88  320,31
07:00:00  240,73  509,18
08:00:00  266,76  654,12
09:00:00  240,32  758,79
10:00:00  175,02  809,1
11:00:00  344,78  802,92
12:00:00  251,85  806,07
13:00:00  224,07  779,65
14:00:00  139,92  681,45
15:00:00  75,11    462,32
16:00:00  76,14    412,29
17:00:00  93,86    265,32
18:00:00  59,08    135,01
19:00:00  26,81    18,71
20:00:00  4,39        1,64
21:00:00  0,29       -0,43
22:00:00  0,85        0,28
23:00:00  0,87        0,42

summa=2721,3 Wh/m2  7677,7 Wh/m2

Över detta samma dygn är globalstrålningen ca 2,8 gånger större för Hoburg än för Växjö.
En och samma solcellsanläggning ger 2,8 gånger fler kWh detta dygn i Hoburg.

Joeri, du anger att du skördade 68 kWh detta dygn den 25 juni, 2015.

Du har 44 st moduler varje med ca 1,6 m2. Verkningsgraden är troligen ca 0,15.
För att förenkla, antag att din anläggning ligger platt på marken, då:
Energi = verkningsgrad x antal moduler x modularea x summastrålning
Energi för Växjö = 0,15 x 44 x 1,63 x 2721,3 = 29276 Wh dvs 29,3 kWh.
Energi för Hoburg = 0,15 x 44 x 1,63 x 7677,7 = 82597 Wh dvs 82,6 kWh.

Tar man medelvärdet av dessa två, fås 56 kWh, vilket är ganska nära ditt verkliga
producerade värde på 68 kWh. Men detta är om dina solcellsmoduler skulle ligga platt på marken, dvs uppvinkling 0 grader. Men du har troligen ca 40 graders uppvinkling på ditt tak
(du har glömt att ange det). Optimal uppvinkling i juni är ca 20 grader, så du
ligger 20 grader för mycket uppvinklat, men det är samma som att ha 20 grader för litet uppvinklat.
Alltså, beräkningen här ovan är inte helt dålig jämfört med det verkliga av dig uppmätta 68 kWh.

Obs tiden anges som UTC-tid, dvs den tid engelsmannen har i Greenwich, England.
För att få svensk vintertid,  lägg på 1 h.
För att få svensk sommartid,  lägg på 2 h.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Tack för uträkningen Arne! Man ser ju att det kan bli svårt att jämföra integrerade och ovanmonterade system utan en egen sensor då det skiljer så pass mycket på ändå ganska "korta" avstånd. Men jag är nöjd än så länge då jag producerar som jag tänkt och det är ju huvudsaken.
Skulle dock vilja knäcka nöten att ladda upp mina mätvärden från stecan till pvoutput.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri,

Förekomst av moln är väldigt lokalt. En globalstrålningsmätare på en mätstation
som sitter några km bort, kan vid en tidpunkt mäta solsken,
medan på dina solcellsmoduler kan moln skugga.

Under korta tidsperioder som 1 sekund, 1 minut, 1 timma, 1 dag, 1 vecka,
så kan det vara stora avvikelser på några mils avstånd från en mätstation.
Men betraktar man en längre period t.ex. ett helt år, så jämnar det ut sig ganska bra.

Som du såg, så hade Hoburg just den dagen 25 juni, 2015, mycket mer
globalstrålning än i Växjö. Men nästa dag kan Växjö ha mer globalstrålning
än Hoburg. Med andra ord, vädret kan man lita på minst lika mycket, som på
politrukerna i den nuvarande svenska medborgarfientliga regimen, alltså inte alls.

Jag tycker din anläggningen producerade bra den 25 juni, 2015.

Re: 11kw takintegrerat

Joeri001
Första hela månaden körd nu då, dock får man väl säga att man inte har haft tur med vädret i dessa semestertider. Slutade iaf på 1289kWh. 117kWh/kW. Hoppas på bättring i augusti.
12