11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
This post was updated on .
Så var orderbekräftelsen här och planerad leverans/ installationsvecka är preliminärt vecka 21. Förberedelser så här långt är att flytta takstegen till skorstenen, så den sitter på norrsidan av huset, byta avluftningsventil till avloppet, så den ligger infälld i taket, dra fram ett LAN-uttag till elcentralen och beställa en separat elcertifikatsmätare som är på väg med Schenker. Idag skickade jag in momsregistreringsblanketten, så nu är det väl bara att vänta, för nu tror jag att allt jag kan göra är gjort... Just ja, efter beslut i kommunfullmäktige nyligen så behövs inget bygglov inom Göteborg om panelerna följer taket...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Trevligt att ni har kommit igång!

Vad du skall göra beträffande byråkrati är:

1. Föranmälan till din elnätsägare (då får du ett Anläggnings-Id för produktion av solström)
Med det Anläggnings-Id kan du sedan redan nu:
2. Ansöka om elcertifikat och ursprunsgarantier.
3. Ansökan om certifikatkonto.

När du ansöker om momsregistrering, sätt som  början av aktivitet dagens datum.
Sätter du ett datum framåt i tiden, så blir det bara besvär. Elnätsägaren kommer nämligen då att se att du ännu inte är momsregistrerad, och då blir det problem för det. Vi hade sådant problem.

Om du vill se exempel på ifyllda exempelblanketter, se:
http://www.rofoto.se/pub_docs/files/Heckertfiler/solcellskrift.pdf
Där finns även tomma blanketter på den hemsidan.

Får man fråga hur stor SolarEdge växelriktare och vilken typ av effektoptimerare,
och vilka solcellsmoduler det blev?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
This post was updated on .
Vilken ambitiös guidning! Tack! Det blir 34 BenQ 330 för att få ut så mycket energi som möjligt från ett relativt litet tak både sommar och vinter Solaredge 12,5 Kw Inverter och P405 optimerare. Solaredge av flera orsaker: - Garanti 12 år istället för 5 år (hyfsat billigt att förlänga till 20 eller 25 år dessutom). Jämför det med vad konkurrenterna erbjuder så är det värt minst sådär 5-7000 kronor tänker jag. (Skillnaden för mig mellan konkurrerande system och det jag valde stannade på ca 10-11000 för växelriktare och optimerare med standardgarantier för resp system.) - Jag har en skorsten som skymmer upp till 5 paneler och farstukvist, båda skymmer året om. Höst, vinter och vår har vi dessutom horisontskugga från berg mm som skymmer delar av taket. - Resterande del av den högre kostnaden, med möjligheterna att mäta varje panel osv, får väl gå på "nördkontot"...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Alltså Benq 330 Wp, vilka är mycket dyra per kr/Wp.
Du har lagt mycket slantar på din anläggning, vad kostade den per kWp allt inkluderat?
Den mindre SolarEdge 12,5 kW, är faktiskt ca 1500 kr dyrare än den större SolarEdge 16 kW.
Förvånande men, så är det.
Hade du valt en SolarEdge 16 kW, så hade du i framtiden kunnat välja större effektoptimerare P700, dvs på 700 W för utbyggnad. Dessutom hade du haft möjlighet att i framtiden bygga ut anläggningen till max ca 21 kWp. De P405 du nu har läggs nog i en sträng. I framtiden kan du alltså lägga moduler på den nu lediga strängen, och om en 16 kW växelriktare då välja t.ex. P600 eller P700.

Jag ser nu att dina Benq 330 Wp, har hela 65 Volt tomgångsspänning, och P700 tål max 125 Volt.
Två Benq 330 Wp blir då 130 Volt. Alltså för mycket för en P700 effektoptimerare. Det går ej.

Jag har just varit med och hjälp en bekant att installera en anläggning på ca samma kWp som din, men just med en 16 kW SolarEdge växelriktare och P600. Vi bedömer att vi har lyckats komma ner i anständigt låg kostnad kr/kWp, jämför med många andra här på forumen.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-beskrivning-foton-m-m-tp5010267.html

Visst är det ofta så att många väljer ett dyrare fint sportcykel-märke,
trots att det finns likvärdig märke till bra mycket billigare penning.

Jag vill bara visa för andra solcellforumbesökare, vad man kan göra för att få en anläggning till överkomligt pris. Många tycker nog, när de tittar i sin plånbok, att en solcellsanläggning kostar för mycket, och avstår därför. Ni har inga problem att få slantarna att räcka, men många har tyvärr det.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Slutsumman för min anläggning blir inte så billig som det billigaste system du kan hitta, det är riktigt, men jag har fått väldigt bra totalpris. Lite upp här, lite ner där och jag är ändå på en mycket bra nivå totalt sett, med exempelvis bra egenskaper i svagt ljus, låg förväntad degradering av effekten över tid och generösa garantier. När jag jämfört återbetalningstid mellan det billigaste system jag hittat och min setup hamnar jag på mellan 18-24 månader extra återbetalningstid i det mest extrema fallet och om jag använder samma ingångsvärden, dvs inte ens korrigerar för förväntad extra produktion med optimerare eller förväntad lägre degradering av levererad effekt.

För övrigt har jag fått feedbacken att jag "verkar vara mycket, mycket mer påläst än normalkunden" och jag har haft en bra dialog med de olika företag jag haft kontakt med under utvärderingen av olika konfigurationer. För att summera, jag tycker jag gjort, för mig, genomtänkta, kloka och kostnadseffektiva val. (Sen kan man kanske tänka att det i sista änden blev lite som ett val tex mellan Skoda och Volvo... )

Priset jag fått vill jag för övrigt inte skylta öppet med, men såklart jag är nöjd...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Är det verkligen effektoptimerare P405 du har? De är främst för tunnfilmsmoduler!
Jag vet inte, men skulle inte P404 passa bättre?

Har dina Benq 330Wp verkligen ingen antireflexskikt på täckglasen?
Inget nämns om det i databladet, märkligt nog.

Men fråga gärna din solcellsfirma, vad skulle en SolarEdge 16 kW innebära för priset, istället för en 12.5 kW Det är ju enkelt att fråga. Troligen ca 1500 kr billigare för totala anläggningen, men du får fortfarande ett SolarEdge-system och samma moduler. De blir kanske då ännu mer imponerade på pålästheten? Det är helt riktigt, inte lätt att välja solcellsanläggning. Ta upplysningen inte som personlig kritik, utan just som info över möjligheter.

Varför skall man då ha en SolarEdge 16 kW växelriktare? För att din SolarEdge 12.5 kW är spärrad och du kan inte i framtiden ansluta effektoptimerare P600 eller P700. Med 16 kW kan däremot alla SolarEdges effektoptimerartyper anslutas.

Med de 34 st 330 Wp modulerna du valt, skördar du nog ca 10100 kWh/år.
Med moduler till bra mycket bättre pris, men ändock av hög kvalitet t.ex  260 Wp,
skulle du bara skörda ca 8000 kWh/år.
Skillnaden är 2100 kWh/år. Ofta egenförbrukar man ca 30 % av den egentillverkade solströmmen,
resten säljs alltså. Alltså du slipper köpa 0,3x2100 = 630 kWh/år, innebär ca 630 kr minskad kostnad.
Du kan sälja 1470 kWh/år, som du kanske får i bästa fall 2,0 kr/kWh(allt beaktat, skatteredukt, elcert. m.m.), dvs 2940 kr/år. Dvs totala intäkter per år pga 330 Wp moduler istället för 260 Wp moduler 3570 kr/år.

Detta skall jämföras med merkostnaden för investeringen för 330 Wp modulerna jämfört med prisvärdare 260 Wp moduler och effektoptimerare P700 per 2 moduler, som är ca 50000 kr, inkl. moms. Det blir ganska lång återbetalningstid, enbart för att välja 330 Wp moduler, istället för 260 Wp moduler, nämligen ca 14 år. Men du kanske inte får 2,0 kr/kWh såld solström, och då ser det ännu sämre ut med återbetalningstiden.

Du har troligen betalat ca 220 000 kr, inkl. moms för din 11,2 kWp anläggning, monterad och klar.
Men, kanske monterar ni själva? Det blir ca 19700 kr/kWp. Du får klart en högkvalitativ och bra anläggning, inget snack, men till ganska hög penning.

En annan sak du kanske inte ännu tänkt på: hur skall din SolarEdge-växelriktare snacka med internet och lägga data på SolarEdges Server? Man kan klart dra en RS-485-kabel till ert internetmodem i huset.
Smidigt är annars SolarEdges kommmunikationskort+antenn SE1000WiFi01. Kortet sticks in på växelriktarens kommunikations-kretskort. Då kan den snacka trådlöst med ert internetmodem och nå internet. Inte så dumt.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Men visst är det 404 jag ska ha. Och tack för tipset om större - och billigare växelriktare. Ska undersökas även om jag är tveksam till framtida utbyggnad pga att jag inte har något bra tak kvar... :-/

För att få ut data på nätet så har jag roat mig med att dra fram ett nätverksuttag till elcentralen, så det har jag koll på (och sparade några hundralappar... :-)  )

Din gissning om pris ligger tack och lov ganska långt över det jag kommer att betala... Jag har för övrigt fått priser från mågra håll på 260w paneler utan Solaredge som legat långt över det jag kommer att betala nu. Det gör att det känns hyfsat rätt det val jag gör, men det är klart att om jag gått ner i effekt så hade priset per installerad watt sjunkit. Till mitt tak hade jag kunnat få ett bra system installerat och "nyckelfärdigt" för motsvarande pris som det du och din vän installerade, men jag tror det system jag monterar kommer att bli rätt för mig långsiktigt.

Jag har för övrigt en hyfsat jämn förbrukning över året och räknar med att "optimera" min konsumtion och produktion efter prisförutsättningarna, dvs köra poolpump och poolvärme, ladda bilen och värma tappvarmvatten så långt möjligt efter när det är mest ekonomiskt fördelaktigt, dvs just nu "mitt natten" :-D.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

TommyE
Jag har en sån här (eller eg en äldre modell av samma).
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-och-natverk/NGWN3000RPV2/netgear-wn3000-wifi-range-extender?scid=EXT_SEM_GPLA&gclid=CJTDueCPzMwCFer0cgodoT4C7w
Det är en WiFi-repeater med LAN-port. Ett i mitt tycke enkelt sätt att dra LAN kabel, utan att behöva dra kabeln :-)
Jag köpte min för att ansluta min gamla TV som inte hade WiFi utan "bara" LAN-port.
Nu sitter den i garaget för att förstärka WiFi signalen till min växelriktare.

Jag inser att det är för sent för dig, men det kanske sparar in mödan med att dra kabel för någon annan.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Så kan det vara att du nu fyller allt takutrymme med dina 34 styck 330 Wp moduler.
Men med ett SolarEdge-system, kan du även t.ex. ha moduler på en södervägg, alltså inte på ett tak.
Alltså uppvinklade 90 grader. Eller på markställning. Dessutom kan man faktiskt lägga solcellmoduler på ett tak, som tittar mot norr. Speciellt om taket har liten uppvinkling. Bekanten,
som jag nyligen hjälpte med 12 kWp anläggningen, funderar redan på det. Han har 13 grades uppvinkling på norrtaket och överväger att lägga 12 st 260 Wp moduler där. kWh-skörden blir för de modulerna klart inte som de som tittar söderut, men ca 77 % av vad dessa 12 moduler skulle producera om de sutte på södertaket, där det tyvärr inte finns mer plats.
Det är ju inte så dåligt, som man skulle tro.

Väljer du den billigare 16 kW SolarEdge-växelriktaren, så har du möjlightet till rejäl framtida utbyggnad, utan att behöva handla ytterligare en växelriktare. Den större 16 kW växelriktaren, är faktiskt inte fysiskt större eller tyngre än 12.5 kW:aren, utan har precis samma mått och samma vikt som en 12.5 kW:are.
Det är också märkligt, faktiskt. Frakten blir alltså inte dyrare för solcellsfirman.

Säljaren på solcellsfirman vill nog gärna försöka försvara sitt val av en 12.5 kW växelriktare, pga att han har missat fördelarna med 16 kW. Han kommer att säga att med en 16 kW, blir verkningsgraden mycket sämre för din anläggning. Teoretiskt har han nog litet rätt där, men förlusten är obetydligt liten. Dagens växelriktare har även mycket hög verkningsgrad också nere vid effekter på så lågt som 10 % av märkeffekten. Förvånansvärt hög. SolarEdge växelriktaren beordrar effektoptimerarna att tillsammans ge en spänning till växelriktaren, där den har hög verkningsgrad. Andra vanliga växelriktare, får nöja sig med den spänning de får från solcellsmodulerna.

Du borde nämna vilken firma du köper ifrån. Det är säkert många andra,
som är intresserade att köpa därifrån nämligen, speciellt som den verkar vara särskilt prisvärd.
Vi kan väl hjälpa varandra här på forumet? Det är ju det forumet är till för, om du skulle ha missat det.
Mitt tips t.ex. om 16 kW växelriktare, sparar du ca 1500 kr på.
Bekanten skulle ju kunna lägga 12 st prisvärda Benq 330 Wp moduler på norrtaket,
då skulle de nämligen ge lika mycket som 12 st 260 Wp moduler på södertaket.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
This post was updated on .
Det var ju väldigt bra att vi började diskutera optimerare fram och tillbaka och att "en del" fick fel  på sina 16K växelriktare.  Resultatet blev att vi tillsammans insåg att vi höll på att gå fel, men nu är det justerat. Det blir P500 optimerare och en Soalredge 17K :-) Ska komma nästa vecka, men med reservation för att det kan dra ut på tiden pga det sena bytet av optimerare.

Fast det kommer att bli bra detta! Och när det väl sitter på taket så ska jag ge ett totalbetyg om min installatör (och berätta vem det är  ), men så här långt är jag nöjd för egen del. :-)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Arne
västkusten,

Det var nära bekanten fick en SE17k, istället för den SE16k som beställdes.
SE16k var nämligen slut på lagret i Europa. Hade de inte fått fram SE16k i tid,
så skulle de ha levererat en SE17k till samma pris.
Men jag misstänker hårdvarumässigt att en SE16k är identisk med en SE17k.
De har samma mått och samma vikt, nämligen. Det är nog bara programmässigt,
som de strypt ner SE16k litet grand.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Henrik.L
Väntar med spänning på rapport från din installation :-)
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Krokmontering pågår för fullt på taket...  :-)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Henrik.L
Som ett barn på solafton! ;-)
[...]

Japp!  ;-)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
This post was updated on .
Så!

Paneler på taket, växelriktare i huset och nu väntar jag bara på data för anläggningen för registrering till/i Solaredge portalen.

Föredömlig installation av Nordhenergy (Arne, där kom den... )
34 BenQ 330w paneler
34 Solaredge 500 optimerare
1 Solaredge 17K växelriktare
Monteringssystem Schletter

Anläggningen tjuvstartad nu på kvällen när andra förbrukare är igång.

Det som återstår är registreringen i Solaredge portalen,  byte av elmätare (Gbg energi säger 3 arbetsdagar från att färdiganmälan finns inne till byte) och att köparen av solel börjar betala. (Jag fick anläggningsnummer idag och de behövde 2? veckor på sig för att aktivera att de börjar betala.)

Och nu njuter vi i solen av mat gjord av egenproducerad el...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

callec
Grattis till en fin anläggning och välkommen till BenQ klubben

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
This post was updated on .
Tack CalleC! En milstolpe passerad idag, första MVH producerad! Tyvärr är inte elmätaren bytt ännu, men det beror garanterat inte på elnätsägaren... :-/ Hoppas det reder ut sig före midsommar i alla fall. Status idag, en mulen dag. ..

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

callec
Bra start
Lägg upp din anläggning på PVoutput och sedan på team norden.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag får leta reda på det API som ska finnas från SolarEdge till PC output... (För det är så data hämtas va?)
1234