11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Mono Wafer
Westcoast, angående hacken i din konsumtionskurva, du har din anläggning med i PV-output med namnet Faglevik. För du även över din konsumtion dit, även om den inte visas offentligt? Hur är det i så fall med hacken i konsumtionskurvan på den portalen, finns dom även där?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag har inte haken i PC:n i den lite mer avancerade rapporten, bara i appen...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag har inte hacken i PC:n i den lite mer avancerade rapporten, bara i appen...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Mono Wafer
Frågvis, du har alltså en SolarEdge anläggning, och har hack ända ner till noll i din konsumtionskurva (den röda) i SolarEdge appen? Hur många hack har du per dygn?
När du skriver "Jag har inte hacken i PC:n i den lite mer avancerade rapporten" menar du då SE portalens Dashboard eller Chart?
Vad har du för mätutrustning, har du S0-kabel eller den dyrare Wattnode?

Mina hack syns i både appen och Dashboard, men inte i Chart.
Har konstaterat att hacken beror på saknade mätvärden, men i bredare hack kan det ändå finnas ett enstaka isolerat mätvärde, och i Dashboard (och appen) så sammanbinds inte detta mätvärde med de övriga mätvärdena med en linje. I Chart däremot så sammanbinds alla mätvärden med linje även om värden saknas och även om ett mätvärde saknar mätvärde före och efter.
Detta har jag kommit fram till genom att zomma in i Dachboard respektive Chart samt jämföra dessa. Har också fört muspekaren över kurvorna för att hitta mätpunkter. Med min S0-kabel variant så ligger mätpunkterna i Dashboard och Chart för konsumtion med 15 min. intervall.
Frågan är varför mätvärden saknas.

Jag väljer att även lägga detta inlägg i den befintliga tråden "SolarEdge hack i kurvor?" under "Frågor och svar", så fortsätt gärna med inlägg där då ju detta är ett speciellt problem.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Kalle
Jag testade en Sunpower 327w (BenQ) vs LG NeON 2, 300W och kom fram till att LGs panel presterade bättre över tid. Dock hade SP lite högre toppeffekt.

Skulle välja LG alla dagar i veckan :)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

callec
Det var intressant, kan du visa den rapporten?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
De här hacken i kurvan irriterar... tänkte vända mig till Solaredgesupporten med det... 😐

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Snart ett år och jag kan vara konstatera att jag är mycket nöjd! 😀 Det ser ut som att jag på årsbasis kommer att överträffa prognosen från Solaredge sitedesigner.

Och som många andra så går jag och sneglar på garagetaket nu... Jag får plats med 9 paneler i bredd, antingen 1,60 eller 2,00 meter långa och standard ca 1 meter i bredd.

Eftersom det slutade med att jag köpte en Solaredge SE17K så här jag ju kapacitet att lägga till fler paneler. Jag tänker att det enda jag behöver göra är att koppla om slingan på befintligt tak, så jag kommer över 16 paneler inklusive de 9 nya i slinga nr 2. (Har alla 34 paneler i en slinga på huset idag.)

Nu till mina frågor:
- Eftersom jag inte fått bidraget för min installation än, kan jag komplettera med en trolig utbyggnad och få med det i bidraget också, eller är det bättre att ta en installatör och få ROT på hela utökningen?
- Jag kan väl välja och blanda vilken som av Solaredges optimerare mellan P300, P350 eller P500 i samma sträng?
- Vad har ni för tankar om paneler? (Här tänker jag jaga pris/kWp framför max effekt per m2 takyta.)  Det enda är att de behöver vara snygga att titta på för vi ser garagetaket genom köksfönstret, så rimligen går andrasortering bort tänker jag.
- Jag har inte bråttom utan kan vänta på rätt tillfälle/pris och ev samköpa med någon?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Utöver kostnaden för din första installation, om även kostnad för en utbyggnad ryms i det beloppet du angivit i solcellstödansökan till Länsstyrelsen, är det nog inget problem. Vi angav i vår ansökan ett för lågt belopp, och det täckte inte in vår utbyggnad, men så länge man inte har fått beslutet om beviljande av solcellstöd, kan man korrigera upp ansökningsbeloppet, vilket vi gjorde. Vi skickade in en kopia på ansökningsblanketten med korrigerat belopp, och angav att det gäller uppkorrigering av investeringsbeloppet för tidigare inlämnad ansökan.  Detta för att de inte ska tro att det är en helt ny ansökan, och att man hamnar längst bak i kön.

Det går inte att blanda P300 med P600 eller P700 i en och samma sträng. Däremot kan du ha en sträng med enbart P300 och den andra strängen med enbart P600. En SolarEdge växelriktare har 2 DC-ingångar.
Du kan blanda P600 och P700 i en och samma sträng.

Du kan blanda P300, P350 och P500 i samma sträng, tror jag. Se databladet för effektoptimerarna, jag har för mig det står där vilka som får vara i en och samma sträng. Det står även i programmet Site Designer 2, där man anger de olika modulfälten, vilka effektoptimerare som passar ihop med varandra.

Bekanten valde B-kvalitet på modulerna, men vi kunde inte se på dem att de var Bkvalitet. Effektmässigt är det i alla fall inget fel på dem, enligt flashlistan, och garantierna är desamma som för Akvalitet.

Tidigare i din tråd var du inte intresserad av att få mycket kWh för din pengar, och du monterade inte heller själv. Hade du monterat själv skulle du har sparat mycket pengar. Du har tydligen ändrat dig nu.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Som du säger Arne, innan beslut är fattat har jag ett litet fönster att komplettera min ansökan. De tror att den kommer vara framme i kön under hösten.

Jakten på intressanta paneler får börja..

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast, nu är mina hack i konsumtionskurvan fixat. Se under "Frågor och Svar", tråden "SolarEdge hack i kurvor?"

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Suveränt! Då blir det till att felanmäla. 😀

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Så har även vi fått beslut om bidrag. Nu är kompletteringar inskickade och tydligen är det ny 6 månaders kö innan utbetalning i Västra Götaland...

Jaja, det är ju bara att vänta så kommer de nån dag.

(Vi garderade med ROT och de pengarna har vi nu återbetalat genom installatören.)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Kalle
Har sparat som bildfiler men kan inte lägga upp dem här då jag inte orkar registrera mig.
1234