11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Gizmo007se
Ser man på Westcoast bild på första sidan.

Skulle vara kul att få det automatiskt.
Men synd att extra prylarna skall vara så dyra

//T
13,5kWp: 55 st CSUN 250W + 55st Solaredge P300 Optimerare. Solaredge SE12,5k. Taklutning 12°. Azimut 225°.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=51397&sid=46742

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Jag kör sedan förra sommaren med en extern elmätare som solaredge rekommenderar. Den kopplas in via Modbus på några pinnar i växelriktaren.
Då får man upp effektflöderna i alla riktiningar.
Efter lite påtryckningar på PVoutput så fungerar numera både solproduktionen och konsumptionen.
sök efter sjokarby på pvoutput eller solaredge portalen.

30 juni 2016 17:07:34 +02:00, skrev Gizmo007se [via Solcellforum] <[hidden email]>:
Jag har begärt och fått Site id och API nyckeln av leverantören.

Har även begärt att få bli admin på Min egen anläggning.

Jag har läst om att man måste ha en modbus modul med strömmätning.

Skulle bara kolla för att vara säker.

To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag köpte en Wattnode från Solaredge, för när jag pratade med dem så fick jag inget tydligt svar om godtycklig elmätare med stöd för Modbusprotokollet skulle funka... Gissar att man möjligen kan spara nån tusenlapp med en annan mätare än just Wattnode, men å andra sidan funkar det kalas nu när den är uppe och snurrar och det är kul att ha de graferna live utan att behöva mecka med data från olika håll. (Sen har jag valt att inte lägga det offentligt, eftersom jag tänker att det kan bli ett skyltfönster om att vi är bortresta...)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Gizmo007se
Hej

Westcoast
Vad fick du ge för den enheten??

Det är mest för egen del jag vill ha en sådan enhet.

[...]

Det var ju en del i helheten vid installationen,  men ca 4 000 tror jag. En separat mätare med Modbus protokoll finns från ca 1000 har jag sett, men jag vågade inte köpa en sån, eftersom jag inte visste tex baudrate (nu vet jag... 9600 kB/s)och inte heller om protokollet skulle funka. Det kändes lite för dyrt att köpa på chans och ha en elektriker att installera för att sen ev upptäcka att det inte funkar... Så nördfaktorn fick ta överhanden helt enkelt...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag kom ut direkt på PVOUTPUT förresten. Plättlätt... Tror det tog max 15 min innan data hämtades.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Gizmo007se
Ok då vet jag.
Måste kolla så att jag fick rätt API.
[...]

Så firar vi 5 MWh jubileum...

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

En gratulerar på bemärkelsedagen! Det vankas månde tårta och kaffe bryggt på solström.
Solgudagott!

Vi vill egentligen inte förstöra er kortvariga glädje, men nödgas motvilligt likväl blygsamt nämna att vi minsann har knäckt 15 MWh, och det redan i aug. 2016.

De 5 MWh anges utan en enda decimal. Det kan mycket väl då vara så att du inte alls har nått 5,00 MWh, utan kanske endast 4951 kWh, och att det blott avrundas till 5 MWh.
Kanske ropat hej för tidigt?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Grattis

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Grattis, men vill även passa på och fråga om de två hacken ner till noll i din röda konsumtionskurva.
Tror väl inte att du haft noll i förbrukning eller två korta strömavbrott vid dessa tidpunkter. Jag är nyfiken för jag har själv liknande hack i min konsumtionskurva, bara idag fram till 13:00 har jag sex stycken hack i konsumtionskurvan varav två är lite bredare hack. Går jag i stället in på Chart sidan så finns inte dessa hack.
Någon som har en förklaring?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag förstår inte heller hacken måste jag säga...

Och vad gäller bilden... det såg bra ut i telefonen... 😮

(Sen gäller ju det här jubileet sedan driftsättning i juni, så jag är rejält nöjd. :-)  )

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Arne
västkusten,

Hur ligger din månatliga verkliga solströmproduktion i förhållande till den som SolarEdge i sitt beräkningsprogram Site Designer 2 förutspådde?

Bekanten har med sin solarEdge-anläggning gjort litet mer än vad solarEdge förutspår.
Se inlägg den 3 sept. 2016
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-18-1-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Arne,

Trots att jag har två paneler i öst resp väst, skugga från skorsten på några paneler och att sommaren varit... "inte den bästa"... så ligger jag mycket nära prognosen för juni, juli och augusti, så en normalsommar tänker jag att jag borde hamna en bit över...

Nöjd alltså! :-)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

callec
Då kommer du att bli väldigt nöjd i framtiden.
Jag är djupt missnöjd med juni-aug, betydligt sämre än mina beräkningar

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Callec, skönt att höra att du tror jag kommer att bli nöjd även kommande somrar.

Eftersom jag vet att många är intresserade av hur anläggningarna funkar tänker jag att en bild över vad panelerna producerat fram till idag kan vara intressant. Notera hur skorstenen skuggar inte bara de närmaste panelerna för resp eftermiddag utan även snett nedanför till vänster märks det tidiga sommarmornar. Sen har jag två paneler på farstukvisten i öst resp västlig riktning, lite för skojs skull och lite för att kanske kicka igång anläggningen lite snabbare på morgonen. (Och i helgen gav östpanelen 60 volt på morgonen när övriga låg markant lägre, så jag tror det gör lite skillnad för hela anläggningen. När det är normal solinstrålning ger alla 20-24 volt ungefär.)

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast, jag tog upp det här med dina två hack ner till noll i din konsumtionskurva, hur har det sett ut sedan dess? Hacken i min egen konsumtionskurva har bara ökat, men varierar från dag till dag, men detta dygn är jag så här långt uppe i 15 st hack.
Du har installerat Wattnode från Solaredge, jag kör med S0-kabel. Några andra som har detta problem med hack i konsumtionskurvan?
Hacken syns i mobilappen och på SE portalens Dashboard, men inte på dess Chart!?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Westcoast
Jag har 2-4 hack varje dygn... 🤔

Eftersom vi har olika mätare ligger det rimligen i växelriktaren eller hos Solaredge.com i deras serverprogramvara...

Borde vi göra gemensam sak och reklamera?

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Mono Wafer
Ja för egen del kommer jag nu kontakta min leverantör. Det är hög tid att göra detta nu då jag även nu också studerat / jämfört SE's siffror avseende min konsumtion, import, export, samt egenkonsumtion mot mina egna siffror för detta.
Jag har nämligen egna mätare för import, export, konsumtion och produktion. Och avvikelsen mellan SE's siffror och mina egna är för stor.
Min S0-kabel är kopplad till min konsumtionsmätare, produktionen har SE från växelriktaren, så import, export och egenkonsumtion måste då vara framräknade värden av SE.
Är det då något fel i datainsamlingen/-behandlingen av konsumtionsvärderna, så blir ju de framräknade värderna också fel.

Re: 11,2 kWp och SolarEdge optimerare

Jag väljer att visa mer om detta problem med hack i konsumtionskurvan, men då i den befintliga tråden "SolarEdge hack i kurvor?" under "Frågor och svar".