10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
This post was updated on .
Hej alla!

Tack för all nyttig information på forumet.

Jag är ny här och tänkte berätta lite om vad jag planerar och samtidigt, om möjligt, ta hjälp av er värdefulla kompetens.

Då vi nu kommit fram i kön till bidrag för solceller avser jag och min fru installera 9 kW på vårt villatak i Helsingborg. Rakt söderläge och 23 graders lutning.

Bygglov är inte nödvändigt i Helsingborg om man följer takvinkeln och inget sticker ut.

Panelerna är 36 st ZNShineSolar ZXM5-96-250W (mono) och växelriktaren en Fronius IG Plus 100 V-3.

Så här hade jag tänkt konfigurera strängarna:

Fråga 1: Är det viktigt att undvika loopar i kabeldragningen för att minimera risken för överspänning vid åska (induktivt kopplat)?

Fråga 2: Ska man jorda panelerna (bortsett från säkerhetsaspekten)? I profilerna eller via jordskruv i varje panel?

Så här vill jag koppla in växelriktaren (växelriktaren har en intern DC-brytare):

Fråga 3: Brukar ni använda överspänningsskydd på DC- och/eller AC-sidan (växelriktaren innehåller väl eget överspänningsskydd, fast kanske bara typ 3)?

Fråga 4: Är det vanligt att solcellsutrustning slås ut pga. åska?

Fråga 5: Då växelriktaren är transformatorbaserad kan man jorda plus eller minspolen på strängarna. Bör man göra det och i så fall varför?

Övriga synpunkter?

Snart är det dags att sätta igång med installationen. Återkommer.

Hälsningar
Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 9 kW i Helsingborg

När det gäller kabeldragningen ska man minimera den "yta" som kablarna spänner upp,
för att minska den spänning som kan induceras vid blixtnedslag i närheten.

Nu finns det ju vissa begränsningar på hur kablarna kan dras, så man kan inte få ytan hur liten som helst,
men om det finns flera möjligheter för kabeldragningen så är det något man kan tänka på.
Har sett ett dokument som beskriver det, ska se om jag kan hitta det.

Panelerna skall jordas, se installationsguiden för solceller avsnitt 3.2.3, sidan 14:
http://www.svensksolenergi.se/upload/pdf/installationsguidesolceller07.pdf

Det allra bästa är att jorda både i panelerna och profilerna, men det är nog långt ifrån alla som gör.
Solpaneler är normalt sett eloxerade, så ytan leder ström mycket dåligt.

Jag själv använder inget överspänningsskydd, men det finns några här på forumet som gör det.
Här är en tråd om ämnet:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Overspanningsskydd-td5001429.html

När det gäller jordning av minuspolen kan denna tråd om "PID" vara intressant:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/PID-Potential-Induced-Degradation-td5000962.html

Här är tillhörande dokument:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/file/n5000962/PID-TI-UEN113410.pdf

Re: 9 kW i Helsingborg

nelos
Jag antar att du använt Fronius Solar.configurator för din konfiguration?

http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-1B03C189-40CAEE70/fronius_international/hs.xsl/83_20348_ENG_HTML.htm

Jag provade "Solar.configurator", och det ser ju bra ut för 4 strängar med 9 paneler i varje:

Re: 9 kW i Helsingborg

Uffe
Japp, jag har kört Solar.configurator . Intressant är att den inte ger någon vägledning i valet mellan 4X9 och 6x6. Jag har dock antagit att 4x9 ger en spänning som oftare håller sig inom växelriktarens MPP-spänningsområde (230-500 VDC).
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kW i Helsingborg

Uffe
Nu är panelerna uppe och allt inkopplat. Väntar bara på hjälp med inställning av växelriktaren till svenska förhållanden och mätarbyte. Sen kör det igång

Jag kompletterade med ytterligare 6 paneler, som det fanns plats för (lika bra då man ändå var igång). Därför ökade toppeffekten till 10.5 kW. Växelriktaren kan svälja max 8.43 kW på DC-sidan så det ska bli intressant att se hur ofta den "klipper". Simuleringen i PVsyst gav "Inverter Loss over nominal inv. Power" till -0.4% (ca -40 kWh per år). Om det stämmer bör det inte bli speciellt ofta.

Strängkonfigureringen blev också lite annorlunda. Jag upptäckte att 9 paneler i serie gav Voc mycket nära max input voltage (600V). Ändringen gjorde även installationen enklare.

Jag kommer att jorda minuspolen på strängarna för att minska risken för PID. Kanske inte gör så mycket men varför inte då växelriktaren är transformatorbaserad och tillåter jordning på DC-sidan. PU-jord från profilerna tänkte jag dra ner till ett jordspett utanför växelriktaren (tack nelos och calle för tips om åska mm).

Öresundskraft köper överskottet för 1 kr/kWh + elcertifkat ca 20 öre/kWh + nätersättning 5 öre/kWh. Har ansökt om rätt till tilldelning av elcertifikat och ursprungsgarantier hos Energimyndigheten och Cesarkonto hos Svenska kraftnät. Vem köper ursprungsgarantier?
Återstår också att begära utbetalning av bidraget, då alla fakturor kommit in.

Sen återstår att konfigurera loggning mm. Det blir nästa kapitel.

Tack för alla tips och värdefull information i forumet
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kW i Helsingborg

Snyggt!

Svarta paneler är ju lite elegant.

Re: 10.5 kW i Helsingborg

Andreas
Like A gloove..!! Passade otroligt bra, ångrade att jag ej köpte svarta paneler med..

/Andreas

Re: 10.5 kW i Helsingborg

Uffe
Första dagen med full drift är till ända.

I det närmaste perfekta förhållanden. Full sol, rel svalt, frisk bris som kylde. Det blev 59.86 kWh eller 5.7 kWh/kWp. Växelrikteren "klipper" vid ca 8.3 kW men förlusten blev marginell, ca 0.3 kWh. Obs mätarbytet vid kl 2 (tack Öresundskraft för snabb och smidig hantering )

[...]

Hur läser man ut driftdata från Fronius-växelriktaren, är det WLAN/ethernet eller någon annan typ av koppling?
Jag antar att du sedan har använt en mjukvara på PC för att skapa driftkurvorna.

Har den inbyggt ethernet skulle du kunna ladda upp driftdata automatiskt till en server på Internet.

Re: 10.5 kW i Helsingborg

Uffe
Tack!

Jag använder Fronius Datamanager, ett instickskort i växelriktaren. Den har WLAN och webserver och skickar data regelbundet till Fronius Solar.Web som kan visa basic information. Förutom access via browser finns appar för Android och iPhone. Dock inte helt stabilt. Just nu kommer jag åt datan via mobilen (Android) men inte via iPhone/iPad eller webben (webben funkade igår). Kurvan ovan är från Solar.Web.

Det finns även en Windows app (Solar.access) med realtidasdata, export till Excel mm.

Viken är bästa site om man vill exportera och jämföra data? PVoutput eller? Jag antar att men inte kan få växelriktaren att automatiskt sicka data dit, utan en server i huset som sköter om det?
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kW i Helsingborg

filip71
Av de öppna lösningarna föredrar jag helt klart  pvoutput.  Jag har en tråd som handlar om det här men den är lite sma-specifik.  Kolla in http://www.solcelledebat.dk/showthread.php?tid=2805
Kanske kan ge något

Re: 10.5 kW i Helsingborg

nelos
Solar.web verkar vara Fronius egen server för hantering av driftdata:

https://www.solarweb.com/

Den har troligen fördelen att det är enklare att sätta upp än de fria alternativen(?)

Men jag hittar i dagslägen ingen lista med offentliga anläggningar (förutom 3 exempelsystem).

Under "Community" skriver de att "The Solar.community will be created here",
så det kanske kommer en möjlighet att lägga upp anläggningen offentligt framöver.

Men i dagsläget är ju det en klar nackdel för den som vill offentliggöra driftdata.

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
This post was updated on .
Nu finns det en möjlighet att skapa en URL för gäster:

https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=2744bcde-f8a5-4bcc-940c-a23000f911ab

Välkommen in för en titt
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

MattisH
Riktigt snyggt. Är själv på väg att göra en investering i 6,5 kW. Det är vad jag får plats med på mitt tak i söderläge.  Har en dum skorsten som inte går att flytta.

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Tack. Hör gärna av dig hur det går i en ny tråd. Har du valt leverantör och utrustning?
[...]

Sigge, vår solkatt
[...]

All time high igår (6.43 kWh/kWp)

Tappade ca 1.6 kWh (ca 2%) p g a växelriktaren klippte. Blå kurva är teoretisk uteffekt baserad på solinstrålning och celltemperatur.
Intressant att notera är att kl 13:40 skulle panelerna tillfälligt kunna uppnå sin nominella effekt 10.5 kWp (Solinstrålning på 1084 W/m², Celltemp på 44 °C) om växelriktaren kunnat ta emot den effekten.

Simulering i PVSyst ger att på årsbasis ska sådana förluster kompenseras genom bättre verkningsgrad jämfört med en större växelriktare. Ska bli intressant att se.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Norrlandssol.
Ser att växelriktaren är på 8kw, men på kurvan verkar den ändå överladdat strax över..

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Den verkar bjuda på några tiondelar. Vanligtvis klipper den vid ca 8.2-8.3 kW. Som mest har den levererat 8.48 kW.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Anders J
Suveränt bra bild Uffe!

Med mer än tre decennier industrielektronikdesign i baken så är min ryggmärgsinstinkt instinkt att överdimensionera litet snarare än underdimensionera. Men det är möjligt att resonemanget om verkningsgrad är riktigt. Hur som helst är det ju inte så ofta som vi har veckor som den vi just haft (på Södertörn i alla fall...) med maximal solinstrålning och ändå ganska svalt.

Jag ligger sedan 8 dagar tillbaka stadigt på 4,65 kWh / (kWp x dygn), så april gör en formidabel spurt!
123