10.5 kWp i Helsingborg

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Norrlandssol.
Anders J, vi har likadan anläggning, och producerar strax över 13kwh/dygn vid en kanonsolig dag, 6.03kwh/kW, men tycker ändå toppeffekten är kass..! Den har blinkat till på 1890w några sekunder ( installerat 2205w).

Så känns just nu ganska rätt med den kommande anläggningen att den är rejält överdimensionerad, men det får jag väl äta upp..

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Tack Anders .

Håller i princip med (har själv jobbat med elektronikkonstruktion, produktutveckling mm sedan 1980) men underdimensionering av växelriktare är ett lite speciellt kapitel. Se gärna artikeln i mitt inlägg här.

Ser fram emot ett bra avslut av April.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Anders J
Jodå, litet mera lutning och en motorsåg skulle ge högre effekt. Vi ska ta bort några bamsegranar kring hönshuset, men en del träd står utanför vår mark så jag kommer alltid att ha skuggbekymmer.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Högsta temperatur på solcellerna hittills, 63 °C. Ca 30 °C i skuggan och vindstilla.

[...]

Hej Uffe.

Kollade på din bild, står 37kwh/dygn, det så exporterad energi eller är det producerad? Förmodar att det är producerad, har du tempgivare på solpanelerna kopplad till växelriktaren?

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Hej!

Japp, 37 kWh är producerat. Har ett sensorkort i växelriktaren för celltemp, utetemp, solinstrålning, vindhastighet och energiförbrukning (husets). Tillbehör till Fronius växelriktare.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Hur får den in husets energiförbrukning?

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
S0-utgång från ABB Odin elmätare kopplad till sensorkortet. Se sidan 5 och 6: Solskivan1.pdf
[...]

Rätt kul att ha en elmätare som endast mäter husets förbrukning trots solcellsproduktion, denna data får jag på nätägarens hemsida vid månades slut.

Annars har jag 2 energimätare, en på ir ögat på energibolagets mätare, samt en egen mätare för producerad energi med ir öga.

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Svar till Henrik: "OK Uffe, Antar att du tankar ut via USB. Kan du dra en skärmdump och publicera här så ser jag hur du rättar till kolumnerna i excel?"

Jag laddar ner rapporten från Fronius Solar.web. Rapporten ser ut så här: Monthly_report_2014_08.xls
Datumkolumnen behöver ändras från "01.08.2014" till "01/08/2014" för att passa PVOutput. Därefter tar jag bort överflödiga rader och kolumner samt sparar den i csv-format. OBS, måste vara komma-separerade värden, inte semikolon. Så här ska filen se ut: Monthly_report_2014_08.csv

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Henrik
Ok, jag fattar. Provade lite förut och lyckades! Har nu häng på två team på pv output "Solsidan" och Sweden.
Tack för detta!!
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Hej!

Nu har vår solcellsanläggning varit i drift i 1 år och jag tänkte att ni kanske är intresserade av en uppdatering.

Total produktion år 1: 10878 kWh (1036 kWh/kWp). Kalkylerat genom Produktion=Sålt-Köpt+Förbrukat (jag mäter husets förbrukning) och skiljer sig något från växelriktaren och Solar.web.

Med en energiförbrukning på ca 8 MWh (exkl. hushållsel) så har installationen av solceller gjort att vi nu har ett plusenergihus enl. definitionen att det producerar mer energi än det använder. Inte dåligt för ett hus från 1969, med självdrag.

Ekonomi
--------
Total elförbrukning: 12013 kWh.
Nettokostnad för el: 3769 kr (Öresundskraft betalar 1.05 kr/kWh samt köper elcertifikaten).

Egenutnyttjandegrad
--------------------
Egenutnyttjandegrad = egen använd energi/total producerad energi (enl. nelos) = (10878-8005)/10878 = 26%
Ganska lågt värde vilket förutsätter bra villkor för inmatningsabonnemang. Å andra sidan blir andelen elcertifikat för produktionen högre (74%).

Max dagsproduktion
-------------------
2014-05-30: 76.35 kWh (7.27 kWh/kWp).

Förlust den dagen p g a växelrikteren klipper ca 1.5 kWh.

Min dagsproduktion
------------------
2013-12-21: 1.84 Wh !

Max celltemperatur
------------------
2014-07-19: 67 °C

Kvalitet & tillförlitlighet
----------------------
Växelriktaren och solcellerna har fungerat klanderfritt. Sensorn för solinstrålning gav larm om kabelfel i april. Detta reklamerades och Fronius bytte ut både givare och sensorkort kostnadsfritt.

Skuggning
----------
Skuggning av björken nedan till vänster på förmiddagen från mitten september t o m mars. Förlust ca 300 kWh/år (enl PVSyst).

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med anläggningen då den har fungerat mycket bra och producerat något bättre än kalkylerat.

Tack för alla tips och hjälp vi fått genom forumet.

[...]

Mycket fin anläggning när du utnyttjat hela taket!
[...]

Med en egenutnyttjandegrad på 26% ligger det i liknande storleksordning som vår på 36%.

Jag gissar att det är ungefär där (~ 30%) som egenutnyttjandegraden ligger om man producerar nästan lika mycket som man förbrukar.

Mindre solelsystem kommer ligga högre, men det är väl ganska vanligt att man dimensionerar för att ligga på gränsen för att vara en mikroproducent.

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Henrik, ja det var tur att skorsten, ventilationer mm sitter på norrsidan. Framsynt huskonstruktör kanske ;)

Nelos, med en utmatning på 8.9 MWh och en inmatning på 7.6 MWh har vi en marginal på 1.3 MWh (15%). Anledningen till vår låga egenutnyttjandegrad är sannolikt rel hög energikostnad under vinterhalvåret. Ett modernare hus hade legat högre.
[...]

Säljer du 8.9 Mwh och köper 7.2Mwh? Eller jag som förstår fel..

Jag verkar vara tvärtemot alla här, jag vill inte använda elen jag producerar alls!, och försöker förbruka det som kans på kvällen/natten, som ladda VV med värmepump mm.

/A

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Din anläggning ser väldigt fin ut.
Jag kan tänka mig fina vinterdagar med snö på fälten framför, fast ni har väl inte så många snötäckta dagar.

Min undran efter första året är:
Skulle du byggt och gjort allt på samma sätt idag?
Hade du idag använt dig av samma material?

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Nej, jag har en utmatning (köper) på 8.9 MWh och en inmatning (säljer) på 7.6 MWh. In och utmatning ses från nätägarens sida.

Så länge man får mer betalt för den el man producerar än den man köper så är det väl meningsfullt. I snitt har jag producerat för 1.23 kr/kWh och förbrukat för 1.04. Men jag tycker att det känns bättre att förbruka min egen närproducerade solel ;)
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

SV: Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Hum...
Alltså du har blivit en netto producent.
Har du EON som nätägare så kommer de ganska snart skicka en räkning på elmätarbytet samt för inmatningsabbonemanget.

Nettokonsument har rätt till gratis produktionsabbonemang och gratis byte av elmätare.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Norrlandssol. [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/10-5-kWp-i-Helsingborg-tp5001999p5005700.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 10.5 kWp i Helsingborg

Uffe
Hej Callec,

Ja, det är inte så ofta snö som uppåt landet men så här kan det se ut i Skåne ;)

Om jag skulle gjort allt på samma sätt idag? Val av komponenter är ofta en fråga om tillgänglighet, tidplan och budget. I mitt fall hade jag relativ kort om tid och val av komponenter var därför begränsad. Jag ville hitta en bra matchning mellan paneler och växelriktare inom en rimlig budget. Jag fick mycket bra erbjudande från NuEnergi (numera Glacell) baserat på ZNShine paneler och Fronius IG Plus eller Kostal. Bästa matchningen med tillgängliga alternativ fick jag med 36 paneler till en Fronius IG Plus 100 V-3. Jag valde Fronius före Kostal baserat på den uppfattningen jag fick om kvalitet (rätt eller fel). Helst hade jag velat gå på en Fronius  IG plus 120 V-3 med 265 eller 275 W paneler men de var inte tillgängliga på kort sikt. Efter beställningen ökade jag på med 6 paneler till för att fylla upp hela taket. PVSyst gav samma utbyte för 100 V-3 som för 120 V-3. Så svaret på din fråga är ja, jag skulle gjort allt på samma sätt idag med samma förutsättningar som jag hade då.

Om jag hade använt mig av samma material idag? Då hade jag nog gått på 42 st 275W-paneler (tillgängliga, prisvärda och rätt geometri för taket) och kanske en Fronius Symo 10.0-3-M. Det hade gett mig ca 1 MWh mer i utbyte, sannolikt precis under min förbrukning.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput
123