solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

DoubleE
Jag har tänkt bygga en mindre solcellsanläggning på en ladugård med eternittak och tänkte höra om någon har koll på vilka delar som skulle passa bäst till detta och vart man kan få tag i dem.
Jag har 35A säkring idag så jag har tänkt att bygga anläggningen för att matcha detta vilket jag har fått till att sika på ungefär 24kw max effekt.
Jag har hittat ett monteringsystem så jag kan sätta nya skruvar i befintliga hål i eterniten som verkar vettigt som heter "Hanger bolt" från schletter eller stockskruv som de verkar kallas på svenska.
Växelriktare har jag inte undersökt ännu men jag vill gärna ha möjlighet att kunna koppla in batterier i framtiden om det skulle bli aktuellt.
Solpaneler har jag kollat lite från photovoltaik-shop och de hade några 410w för 121 euro styck men egentligen så är de paneler som ger bäst kr/watt mest intressant för jag har inte brist på utrymme.
Några förslag? Vart är bra ställe att beställa såna här saker ifrån?

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

Se till att eternittaket är i bra skick. Om vi antar att solcells-anläggningen håller i några tiotals år är det ju jobbigt om taket måste bytas långt innan.

Detta gäller givetvis alla tak, men just eternit låter extra gammalt

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

Eternittak? Då måtte det vara ganska gammalt. Kanske vore dax att byta till trapetsbleckplåt TP20 tjocklek 0,60 mm? Är dessutom prisvärt, kring 150 kr/m2, och enkelt att montera då stora plåtsjok. Då får du ett utmärkt underlag för att montera solcellspaneler och inga långa alu-skenor behövs. Korta alu-bleck används som skruvas direkt i takplåten. Mycket enkelt att montera och montagematerialet blir mycket lägre i pris. Frakten blir lägre pga inga långa skenor som är dyra att frakta. På trapetsbleckplåt kan du dessutom lägga panelerna i landskap eller i porträtt, eller till och med bådadera. Bra för att kunna fylla ett tak med paneler.

24 kWp installerad solcellspaneleffekt är ganska rejäl anläggning. Ca 70 - 75 paneler.
Batterilagring vill man gärna ha men är fortfarande skrämmande dyrt, trots 60 % i statligt stöd.
Du kan alltid byta ut växelriktaren i framtiden mot en som har möjlighet till batterilagring. Panelerna på taket lämnas då orörda, strängkopplingen också.

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

bjorn.O
Nej, att byta ut ett gammalt eternittak är dyrt! Eternit består till stor del av asbest. Vi lät taket vara.

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

genua
Eternittak behöver inte nödvändigtvis vara gammalt eller innehålla asbest, https://www.eternit.co.uk/en-gb/

Kolla gärna med en takläggare men jag tror det är bättre att inte röra originalskruven utan ta upp nya hål för stockskruven.

Svesol har en instruktionsfilm, http://www.svesol.se/hjaelp-a-support/instruktionsfilmer  och säljer också material.

Dimensionera effekten efter din förbrukning, du har rätt att mata in 63 A avgiftsfritt.

Ferroamp, https://ferroamp.com/sv/ har växelriktare som är väl anpassade för etappvis utbyggnad.

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

DoubleE
Jag har inte sätt några tecken på att taket skulle vara dåligt så jag har inte tänkt byta det. Som sagt skulle det bli dyrt eftersom det är 1500m2 så det får sitta kvar ett tag till. Så tillbaka till solcellsanläggningen...

Min senaste tanke var att man kanske kunde köra på två växelriktare var av en som kan gå på batteri, jag behöver ju inte kunna generera lika mycket när jag kör från batterierna. Jag vill främst ha batterierna som backup när det blir strömavbrott men är ju ett plus om de kan lätta lite på elkostnaden på vintern också.

Jag har elbil så rätt hög el förbrukning så denna anläggning kommer inte generera i närheten av vad jag gör av med per år, men jag vill heller inte öka min huvudsäkring, så det är den som sätter gränsen.

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

genua
Vet inte hur du har det med läsförståelsen men upp till 63 A har du rätt att mata in avgiftsfritt, det du betalar för är ditt uttagsabonnemang.

Detta förutsätter att din servis kan hantera 63 A, det får du kolla med nätägaren. Se den här tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Tips-p-anlaggning-td5016717i20.html#a5017017

Ferroamps lösning ger fasbalansering och med batterier kanske du kan sänka ditt uttagsabonnemang.

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

DoubleE
This post was updated on .
Aha, jag viste inte att man kunde körde olika säkringar för generering och användande, tack för info.
Jag har framdraget för 93A så antar jag borde kunna köra lite högre för generering, jag är i vattenfalls nät så får undersöka hur de gör det.

Jag har kollat lite på ferroamp och funderar på om 21kw varianten skulle kunna räcka för mig. Sen är jag lite fundersam på hur man kopplar in batterier till det systemet. De pratar om ett DC nät och det är kanske det som blir batterierna i mitt fall. Frågan är dock sen om jag behöver en separat laddare till batterierna eller om växelriktaren fixar det också. Någon som vet?
https://shop.solelgrossisten.se/product/energyhub-xl-21-kw/1788

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

magneten
Man ansluter enkelt  både solceller och battwrier till samma DC nät, har precis driftastt en en Fwrroamp +Nilar batteri här hemma som komplement till mina befintliga växelriktare. Laddni gen av batteriet styrs enkelt och bra av Ferroamp.

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

Ska du välja två växelriktare med möjlighet till batteri och Ödrift på den ena så skulle jag idag absolut valt Sungrows nya hybrid på 10kW ihop med ex LG batteri (mycket mer prisvärt än mitt Ferroamp + nilar) som dessutom växlar över till nödtröm på 20mS! Har du gott om takyta så satsa på en prisvärd 1x2m modul för att minska ned på montagematerialet.

Har tidigare handlat flera anläggningar från TST photovoltaik och varit nöjd, men köper numera direkt från grossist till ännu bättre pris :)

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

Vattenfall brukar vara positivt inställda till att installera en separat produktionssäkring enligt nedan. Ett jobb som du betalar för och som utförs av din elektriker :)

Se bifogat dokument  i länk:

https://drive.google.com/file/d/15bkieYk-qgX6xP05mZBn2rVadpqFFe03/view?usp=drivesdk

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

DoubleE
This post was updated on .
Tack för bra svar, låter intressant.
Jag sökte lite efter sungrow men hittar inte riktigt, vilken modell tänkter du på?
Jag är lite sugen på att bygga eget batteri pack för det skulle halvera kostnaden mot att köpa ett färdigt även med bidrag, tycker det skulle vara lite kul också.

Edit:
Jag leta lite till och tror jag hittat modellen.
SH10.0RT låter som den du beskrev och den verkar vettig, jag hittade också SG10KTL-M-V15 som jag tänkte jag skulle kunna kombinera den med. Jag tänker att jag inte behöver 2st som kan generera från batteri för så mycket batteri kommer jag inte ha till en början iaf. Skulle kunna uppgradera till att ha två st när den första går sönder om 20 år och jag har mer batterier ;)

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

magneten
Exakt, 3 fas hybriden börjar strax säljas i Sverige, har nån PDF presentation av den på datorn som jag kan maila över om du vill?

Sungrowen e kompatibel med flera olika batterityper samt att deras support är villiga att hjälpa till med att konfigurerar riktaren för olika batteritiden verkar det som. Har ej sett några Svenska priser ännu på hybrider men deras övriga modeller är iaf tämligen bra prissatta med tanke på 10års garanti :)

Helt rätt tänkt med en mindre hybrid och en större "vanlig"

Re: solceller på eternittak, 24kwp, batteribackup

DoubleE
Vet du om sungrow hybriden kan göra "peak load shaving"?
Jag har hört rykten om att vi kanske kommer få peak power taxa framöver så vore trevligt om den kunde hjälpa om det händer också.