Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

dunken
Hej!

Ingen som sitter på nån sida där man har samlat , dom som betalar bäst för elen ifrån en anläggning?

Eller det är fortfarande vattenfall som ger "mest" ?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

TommyE
Det är inte Vattenfall längre. Enligt samtal med dom i veckan, så ger dom bara spotpris nu.

Vem som ger mest vet jag inte, det är en för snårig djungel för att hålla koll på. Jag valde Tibber den här gången (lämnade Vattenfall) för att jag tyckte att dom hade bra sälj pris. Dom köper till spotpris, men dom köper även elcert och ursprungsgarantier, så det ger nog några ören extra. Eftersom Vattenfall inte köper EC+UG, så vet jag inte värdet på dom.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Sjöhorvan
Jag hade också Vattenfall till sista september och då var det bättre att hoppa av då de slutade med att betala 40 öre extra. Valde istället Härryda energi som betalar 40 öre men enbart första året så nästa år får man leta vidare antar jag.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Gunnar
This post was updated on .
Härryda har också slutat med den extra 40 öringen. Det verkar som bolag efter bolag går över till att endast erbjuda spotpris.
För att få så låg elkostnad totalt är det nog kostnaden för köpt el vi får rikta in oss på.  https://www.elskling.se  är ett bra
verktyg för att se vem som erbjuder det lägsta elpriset.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

bitbone
Vi har nyligen fått klart med vår solcellsanläggning från Svea Solar och fick höra från olika håll att VF slutat med sin bonus. Pratade dock nyss med kundtjänst och fick höra att vi hade 40öre per kWh vilket jag faktiskt också kan se på senaste fakturan. Så VF har nog inte slutat med bonusen helt.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Arne
Vi frågade Vattenfall nyligen om de fortfarande betalar spott + 0,40 kr för ett nytt avtal med början 1 april 2020. De sa då att de betalar vid nya avtal från och med den ca 1 dec. 2019 endast spottpris och inte de extra 0,40 kr/kWh.

De Vattenfall-kunder som redan har avtal som teckats före ca 1 dec. 2019 och har spott-pris + 0,40 kr/kWh, de avtalen kommer inte att förnyas med spott + 0,40 kr/kWh, när de efter 1 år har löpt ut, utan blir då utan de 0,40 kr/kWh. En bekant har nämligen ett avtal tecknat slutet av juni 2019 och kommer att få spott + 0,40 kr/kWh tom ca 30 juni 2020. Efter det försvinner för honom de 0,40 kr/kWh och han får bara spott-priset.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

bitbone
Vi tecknade vårt avtal i slutet av oktober om jag minns rätt. Första fakturan kom dock nu i dagarna så det var nu jag uppmärksammade det.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

dunken
skellefteå kraft dom betalar 16 öre per kWh plus spotpriset

Men finns knappt några kvar som betalar mer än spotpriset ..

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

BengtK
Göteborgs Energi har fortfarande detta :
Sälj din överskottsel till oss och få spotpris + 25 öre
Villkoren för att kunna ta del av detta erbjudande är att du:

* Är privatperson
* Har både konsumtion och produktion hos oss.
* Konsumerar mer än du producerar
* Har en huvudsäkring om max 63 A, motsvarande 43,5 kW
* Är ansluten till det koncessionspliktiga elnätet
* Överlåter dina ursprungsgarantier till Göteborg Energi
Väljer du att inte överlåta din ursprungsgarantier kan du få spotpris* + 5 öre.
( *Spotpris = marknadspriset varje timme på nordiska elbörsen )

De köper dessutom elcertifikaten rakt av.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

dunken
Falkenbergs Energi , dom betalar 60 öre ink moms per kWh som man säljer till dom
Fast pris oavsett spotpriset

sol, elcertifikat (2,75 öre/kWh) samt ursprungsgarantier (1,75 öre/kWh).

64,50 öre/kWh

Om man säljer el/o ug till dom med ,

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Arne
Du tror inte du har missuppfattat dem? Ringde du dem?

Elcertifikat 2,75 öre/kWh och ursprungsgaranti 1,75 öre/kWh, är kanske inte vad du får, utan vad du får betala per kWH i elcertifikatavgift och i ursprungsgarantiavgift till Falkenberg Energi när du köper ström.
Alltså tillkommer ovanpå spottpriset när du köper ström av dem.

Moms får du som privatperson inte behålla utan den ska skattefogden ha.
Ersättning för solström ska därför lämpligen anges exkl. moms.

Anledning till misstanke om missförstånd är för att elcertifikat köps nu till ca 6 öre/kWh på elbörsen.
Se skm.se

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

dunken
Är ju när jag säljer till dom

MikroSol

Köp av överskott från mikroproduktion sol.

60 öre/kWh

Elpris exkl. moms 48 öre/kWh
Moms 12 öre/kWh
Elpris inkl. moms 60 öre/kWh

Alt

MikroSol+

Köp av överskott från mikroproduktion sol, elcertifikat (2,75 öre/kWh) samt ursprungsgarantier (1,75 öre/kWh).

64,50 öre/kWh

Elpris exkl. moms 51,60 öre/kWh
Moms 12,90 öre/kWh
Elpris inkl. moms 64,50 öre/kWh

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Kristin
Hej, vi köper elen sedan flera år hos SHE som har nedanstående erbjudande:

Sheab.se

Är du mikroproducent enligt gällande regler och köper resterande del till av ditt elbehov av SHE . För ett 1-årigt avtal betalar vi Nordpools medelspotpris/mån + 10 öre/kWh exkl moms.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

dunken
För dig som är totalkund + ursprungsgarantierDin intäkt: Spotpris + 25 öre + elcertifikat

Blev Göteborgs Energi till sist , det jag hittar o betalar bäst just ni i januari månad .

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

solis
dunken wrote

Jag vill nog hålla med @Arne där... det där med moms på ersättning till privatpersoner som är mikroproducenter verkar helskumt. På inmatningsavtal, -ja visst men det är en annan femma det. Men FBG Energi skriver ju faktiskt så. Tror inte att de vet riktigt själva.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

TommyE
Känns som en ren luring det där. Inte får vi någon moms, eller?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Christer
Det är väl bättre att sälj ursprung och certifikat själv? Då får du även betalt för det egenförbrukade.....

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Christer wrote
Det är väl bättre att sälj ursprung och certifikat själv? Då får du även betalt för det egenförbrukade.....
Då behöver du även en elcertmätare (för direkt förbrukningen) och dom kostar lite pengar. Sist jag kollade upp det, så började det löna sig vid ca 10kWp anläggningar. Men det var ett bra tag sedan, så det har säkert ändrats.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Halle
Jag har kollat runt en del nu och ersättning utöver spotpriset har verkligen sjunkit senaste året.
Göteborgs energi ger som sagt 25 öre plus spot, men de har hutlöst dyrt pris att köpa deras el så det tjänar man inget på. Göteborgs elpris är så pass högt att det går helt bort.
Telge ger 10 öre över spotpris plus 5 öre för elcertifikat och ursprungsgarantier. Detta gäller endast om man binder hos dem i 3 år, annars blir det bara 5 öre totalt.
Skellefteå energi ger 16 öre över spot.
Svea solar (som har byggt min anläggning) ger 5 öre över spot.
Sen har jag kollat ett gäng leverantörer till och alla verkar ligga runt 0-5 öre över spot. Så jag skulle nog säga att man ska gå på den leverantör som ger bäst pris på av dig köpt el. Där kan skillnaderna vara bra mycket mer.
Göteborg säljer enligt deras hemsida elen för 60 öre, medans Telge för 45 öre enligt elskling.se. Jag köper för mer än jag säljer så det är enkelt.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

JonteY
Vattenfalll ger spot+20 öre nu, (ser man på ). Skulle förnya mitt köpavtal och då gav de mig detta.

Kungälv energi ger annars spot+25öre men vet inte om man måste bo i Kungälvs kommun för detta.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).
1234