Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
Arne wrote
Trevligt med negativ elräkning!
Jajamän...
Arne wrote
Vilket elområde tillhör du?
4
Arne wrote
Säljer du din producerade ström till månadsmedelspottpris, eller till timmedelspottpris?
Timavläst spotpris
Arne wrote
Enl. Vattenfall var månadsmedelspottpriset i april 2022, kr/kWh:
Elområde 1: 0,5291
Elområde 2: 0,5365
Elområde 3: 0,8922
Elområde 4: 1,1385

Inget av dem stämmer med det pris 1,1834 kr/kWh du fick för din sålda ström.
Är det norskt spottpris månde? Tibber är väl norsk bolag?
Priset beror på när elen säljs/används. Samma spotpris oavsett. Vi har inte någon möjlighet att ladda el när den är som billigast, dvs batteri, elbil eller annat.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
mattiasc wrote
Det blir ju onödigt många rader om varje timme ska redovisas för köpt eller sålt tänker jag.
I app finns det detaljerad graf över varje dags timpriser.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
Arne wrote
Går det att hos Tibber välja att köpa sin ström till månadsmedelspottpris?
Deras hemsida är tyvärr mycket dålig när det gäller att klart ange villkor och avtal de har.

Det är nämligen på tok för stressigt att köpa ström till timmedelspottpris. Bättre  köpa ström till månadsmedelspottpris. Sälja sin ström till timmedelspottpris kan man göra.
Det går inte att välja att köpa sin ström till månadsmedelspottpris. Det finns bara ett avtal - timavläst spottpris. Väldigt enkelt.

Att handla el är i princip mycket likt att låna pengar. Rörliga räntor vinner alltid i längden över fasta räntor, detsamma gäller priserna på el. När marknaden stiger eller faller kraftigt upphör elhandelsbolagen att erbjuda fastprisavtal. Vilket gäller för marknaden just nu.

Arne wrote
Är det norskt spottpris månde? Tibber är väl norsk bolag?
Det intressanta är att varje elhandelsbolag har sitt eget spottpris – baserat på Nord Pool spottpris förstås, men ändå inte helt lika mellan bolagen.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Arne
Dasher,

Men spottpriset som man säljer sin ström för, måste väl vara samma hos alla elhandelsbolag?
Alltså, när man jämför timmedelspottpris med timmedelspottpris eller månadsmedelspottpris med månadsmedelspottpris. Sedan kan något elhandeslbolag betala mer för strömmen man säljer till dem än själva spottpriset, men det är en annan sak.

Däremot spottpris som man köper sin ström till varierar nog mellan elhandelsbolagen.  De har ju en mängd påslag och tillägg som de lägger på utöver själva rena spottpriset.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
Arne wrote
Men spottpriset som man säljer sin ström för, måste väl vara samma hos alla elhandelsbolag?
Jag vet inte exakt hur elhandeln på marknaden går till, det enda jag vet är att spottpriset görs upp i euro. På den svenska marknaden beror därför spottpriset i svenska kronor på växelkursen – priset du får betala för euro, och det varierar från dag till dag. Dessutom är frågan hur det månatliga genomsnittliga spottpriset beräknas. Mitt påstående är att varje elhandelsbolag gör en egen kalkyl av sina utgifter i samband med avräkning till Nord Pool i euro och att det därmed inte finns något "officiellt" spottpris i svenska kronor.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Arne
Det är väl samma växelkurs för alla elhandelsbolag Euro/SEK.

Här framgår att EON och Vattenfall anger exakt samma månadsmedelspottpris.

Men som du säger läggs mycket rökridåer över elpriser för att försvåra för konsumenten att se om man betala korrekt elpris. Förtjänsten är ca 5 à 6 öre/kWh för elhandelsbolagen. Kan de då fiffla till sig 1 extra öre/kWh, är det ju hela ca 20 % högre vinst för dem.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
Arne wrote
Det är väl samma växelkurs för alla elhandelsbolag Euro/SEK.
Allt beror på hur de handlar valuta. Växelkursen är inte nödvändigvis den samma, växelkursen svänger över dagen, precis som med priset på el. Det går också at "hedge" sina valutakostnaden, dvs. köpa när det är som billigast bl.a. med optioner och dylikt. Precis efter krigen i Ukraina började, på slutet av februari, växlade jag euro till svenska kronor till kursen 10,79. Sedan dess har kursen varit nera åt 10,20 och precis nu är den 10,39.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

BengtK
Lite uppgifter från April 2022. Äntligen börjar det bli tillgodo igen !!

Köpt för ( inkl. moms )  142,28 . Sålt för 136,88 . Område 4 Syd.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Sjöhorvan
Byte till rörligt timpris 1/5 även för elen jag köper och det verkar ha lönat sig. Sålde för 125 öre och köpte för 81 öre under maj månad. Då har jag ingen som helst styrning av förbrukare utan endast valt att ladda bilen nattetid.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

mattiasc

Här är en länk där Tibber förklarar på ett för mig tydligt sätt hur man räknar ut priset samt hur man specificerar det på fakturan.

https://support.tibber.com/sv/articles/4406375-sa-beraknar-vi-din-elfaktura

/M
1234