Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
Oskarshamn Energi ger 65 øre/kWh för solenergi - https://www.oskarshamnenergi.se/privat/el/microproduktion

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
mattiasc wrote
Laddar man bilen på natten drar det ner det genomsnittliga priset rätt bra.
I oktober låg vi på Köp @62,34 öre/kwh inkl certifikat.
Sälj var 127,95 öre/kwh.

Bjuder även på en tips länk:
Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! https://invite.tibber.com/e379fa19
Tack för länken, Mattias.

Jag funderade på va er säljpris var i genomsnitt för hela året?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Anders Henry
Bra betalt av Oskarshamns Energi, tack för tipset! Har idag Billinge Energi som tyvärr sänker ersättningen från 60 öre till 45 öre den 1/4.

Snittet för den som säljer rörligt skulle vara intressant, även om 2021 kanske var ett extremår med bra betalt??

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

BengtK
Jag har värden från 2014 och framåt - rörligt dvs spotpris + påslag.
Påslaget har varit högt första året, sedan 25 öre fram till 2020, då det sänktes till 15 öre.
Så här ser det ut  :
ÅR Genomsnitt sålt / kWh
2014 96,30
2015 47,25
2016 53,87
2017 57,09
2018 77,88
2019 65,12
2020 54,57
2021 85,25

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Anders Henry
Tack! Jättebra statistik.
Ja, rörligt borde ju över tid löna sig även om påslaget blibit mindre.
45 öre som Billinge Energi ger efter 1/4 är ju inte speciellt bra, 65 öre som Oskarshamns Energi ger är ju betydligt bättre och kanske ett alternativ.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Dasher
BengtK wrote
[...]
Med rörligt får man ha is i magen. Det finns i princip dagar där det kostar pengar att sälja el.

85,25 öre i snitt är inte dåligt. Vart får man i dagsläget 15 öre i påslag?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

mattiasc
Dasher wrote
Jag funderade på va er säljpris var i genomsnitt för hela året?
2020 dec köp  xxx          sälj 48,26 öre

2021 jan köp 50,91 öre   sälj 52,83 öre
2021 feb köp 55,02 öre   sälj 48,39 öre
2021 mar köp 44,16 öre  sälj 47,58 öre
2021 apr köp 39,27 öre   sälj 46,01 öre
2021 maj köp 41,39 öre  sälj 51,02 öre
2021 juni köp 72,53 öre  sälj 69,64 öre
2021 juli köp 63,17 öre   sälj 71,04 öre
2021 aug köp 78,59 öre  sälj 85,51 öre
2021 sep köp 109,45 öre sälj 116,92 öre
2021 okt köp 62,34 öre   sälj 127,95 öre
2021 nov köp 103,91 öre sälj 139,98 öre
2021 dec köp 173,53 öre sälj 222,38,38 öre

/M

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

BengtK
Göteborg Energi betalar spotpris /timdebiterat/ + 15 öre om anläggningen är under 15 kW + 10 öre om över 15 kW.
Jag har 8,1 åt söder och 8,1 åt norr, men hävdade att anläggningen åt norr gav c:a 62 % av vad  den åt söder ger ( motsvara c:a 13 kW åt söder).
Det accepterades att jag inte hade över 15 kW.
En kuriosa var också att de hämtade uppgifter från el.cert systemet , som ju knappast lär fungera längre.

    ( I princip alla mikroproducenter har ju lämnat detta system och ngn inrapportering sker ju inte längre )
[...]

Dvs et årsgenomsnitt på såld el precis under 90 öre kWh.

Tibber är jättebra om det finns elbil(ar), smarta prylar och dylikt, det medger jag.

[...]

Det senare beror på att Göteborg Energi har olika påslag beroende på om det finns ursprungsgaranti eller inte - https://www.goteborgenergi.se/privat/el/producera-egen-el

Jättefint avtal och bara 5 öre/kWh lägre än tibber. Nu får jag verkligen fundera över de små skillnaden på avtalen.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Bengel
This post was updated on .
Jag har kollat runt lite den senaste månaden och fått fram några olika bolag som betalar bra för överproduktionen:

Helsinge El: Spott +20öre i 12mån Gäller tyvärr enbart anläggningar i Hälsingland
Gbg Energi: Spott +5/10/15öre beroende på storleken på anläggningen. Kräver att man säljer UG till dem samt att man är netto-konsument.
Telge Energi: Spott +10öre Bindningstid 36mån.
Greenely: Spott +5öre (enbart nya kunder)
Tibber: Spott
Oskarshamns Energi: 65öre fast ersättning (erbjuder tyvärr inte timspott-priser ännu, därför ej aktuellt för mig.)

Sen finns bl.a Jönköping Energi och JämtKraft som har erbjudanden om att "lagra /spara" kWh från sommarhalvåret och få värdet avdraget på fakturorna under vinterhalvåret. Detta blir dock svårt att räkna på, så jag har inte utvärderat det fullt.

Historiskt så har jag nästan bara kollat på ersättning för min överproduktion, men eftersom vi senaste året har ökat vår förbrukning ganska mycket (el- +hybrid-bil) så har jag nu också titta mycket på hur konsumtions-avtalen ser ut. Innan har det varit 50/50, men fortsättningsvis kommer vi köpa ca 12000kWh och sälja 7500kWh. Eftersom jag planerar att ladda nattetid, när spottpriset är lågt, så vill jag ha timspott-priser.

En sak jag upptäckt är att det är väldigt svårt att jämföra bolagen utefter den infon som finns på deras hemsidor. Många bolag säger att de har låga påslag, 2-4öre, på deras inköpspris men nämner inget om hur stort deras påslag är mellan NordPol-spott och deras inköpspris. Det bästa sättet, som jag känner till,  för att se detta påslag är på elskling.se. Där ser man att skillnaden mellan NordPol-spott och bolagets inköpspris kan vara allt mellan 4-20öre, slår man dessutom ut månads avgiften på kWh:n så kan den också bidra med 3-4ören. Ytterligare en sak är vad de tar betalt för elcertifikaten, det varierar från 0,5öre upp till 7-8öre. Så en ersättning på 10-15öre på produktionssidan kan lätt ätas upp av deras olika påslag på konsumtionssidan. Ex. Gbg Energi som ersätter produktionen med spott +15öre (för mig) tar totalt ut ca 9,5öre/kWh på konsumtionssidan.

För mig blir därför Greenely den bästa affären. De har en kampanj på konsumtionen på elskling där totalen, efter rabatter, landar på Spott+1öre. Allt inkluderat. Dessutom har de kampanj för nya kunder på Spott+5öre för produktionen.

//bengel

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Sjöhorvan
Skellefteå kraft erbjuder säljavtal spotpris+16 öre under 12 mån. Hoppar på det 1/4 då mitt avtal med Billinge energi löper ut.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Arne
Vad är det för spottpris + 16 öre de köper till, månadsmedelspottpris eller timmedelspottpris?
Tillkommer månadskostnad på deras köpavtal eller säljavtal?

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Sjöhorvan
This post was updated on .
Månadsmedelspottpris är det som avses för det jag köper men timspotpris på det jag säljer man kan ändra till timspotpris på köpavtal utan merkostnad, det tillkommer 7,5 öre på köpavtalets spotpris och även en månadsavgift på 45 kr men de var bortrabatterade under de första 9 månaderna. +16 öre gällde under de första 12 månaderna och sedan sjunker det dock osäker till hur mycket. Men det är som vanligt att man får leta vidare till nästa år.
[...]

Billinge Energi ändrar sina avtal från 1/4. Jag får numera 45 öre/exporterad kWh istället för 60 öre.
Den kanske goda nyheten är att de numera också erbjuder månadsmedelspotpris + 5 öre kWh.

Sitter med ett fastprisavtal på importerad el på 68,5 öre inkl moms hos Billinge. Känns väl okej med tanke på hur vintern såg ut och kanske kommande vinter blir. Synd man inte har Saidas talanger.

Skulle ni ha kvar 45 öre, eller ta månadsmedelspotpris på exporterad el?

"Rörlig ersättning passar dig som är intresserad av elprisernas svängningar över olika månader.
Vi ersätter idag Nord pools månadsmedelspot + 5 öre/kWh för den el du säljer till oss."

"Fast ersättning passar dig som vill veta vad du får per såld kWh.
Vi ersätter idag 45 öre/kWh för den el du säljer till oss."

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Sjöhorvan
Med det fasta priset du har så skulle jag ligga kvar hos Billinge men med spotpris på det du säljer.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Erkk
Har denna dealen men de går ut 1maj.
Ringde idag och nu ger dom bara spot+2öre :(
Dyra fasta elavtal med, 148öre för 1åringen

[...]

Jättenais tips. Min första Tibber faktura:

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

Trevligt med negativ elräkning!
Vilket elområde tillhör du?

Säljer du din producerade ström till månadsmedelspottpris, eller till timmedelspottpris?

Enl. Vattenfall var månadsmedelspottpriset i april 2022, kr/kWh:
Elområde 1: 0,5291
Elområde 2: 0,5365
Elområde 3: 0,8922
Elområde 4: 1,1385

Inget av dem stämmer med det pris 1,1834 kr/kWh du fick för din sålda ström.
Är det norskt spottpris månde? Tibber är väl norsk bolag?

Går det att hos Tibber välja att köpa sin ström till månadsmedelspottpris?
Deras hemsida är tyvärr mycket dålig när det gäller att klart ange villkor och avtal de har.

Det är nämligen på tok för stressigt att köpa ström till timmedelspottpris. Bättre  köpa ström till månadsmedelspottpris. Sälja sin ström till timmedelspottpris kan man göra.

Re: Vem betalar bäst för elen man vill sälja ?

mattiasc
 Tibber hos mig iaf tar betalt och köper till samma pris under en timme. Timpriset varierar över tid.
På räkningen verkar dom räkna ihop totalkostnaden och dela med hur många kwh man köpt och sålt.
Det blir ju onödigt många rader om varje timme ska redovisas för köpt eller sålt tänker jag.

Område 4 syd.

/M
1234