Växelriktare

LeRoix
Hej, har en fråga.
Säg att man ska installera solpaneler på 54 KW (180 st 300 w paneler) totalt, ska man ha en växelriktare för alla paneler eller ska man ha flera "mindre" växelriktare?

Mvh,
Andreas

Re: Växelriktare

tor_fransson
Ställ frågan under frågor och svar. "Projekt" är för projekt.

Re: Växelriktare

Alex
Jag tänker mig att tråden blir flyttad så jag svarar här.

Det finns många saker att tänka på.
Kommer hela taket att ha sol / skugga samtidigt hela tiden.

Jag tror att det inte är många tillverkare för "små"solcellsinstallationer som går över 30Kw

I ditt fall skulle det nog bli rimligast med iallafall 2 invertrar isåfall

Sen tror jag det finns en gräns på?? 64A?? på anslutningspunkten för att räknas som microproduktion( om du nu vill det) med 50Kw så får du nog runt  70A

Re: Växelriktare

Vår precis med och byggde en solpark med 920st 275w paneler och vi körde då med 8st Fronius Eco 27kW samt en av dom som Master för datainsamlingen och rapportering.

Är smidigt samt oftast billigare med flera mindre pga skalbarheten mindre kabeldragning osv. En ytterligare fördel är ju att du ej tappar så stor del av anläggningen vid ett eventuellt fel på en växelriktare.