Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Andypandy
Hej!

Sitter på 5.2 kWsolpaneler och en passande inverter men behöver skaffa kabel, profilmaterial och fästmaterial för att montera på plåttak (falsad bandplåt). Några tips var man kan köpa? Har även tillgång till lastbil och kan åka 10-15 mil om det finns något bra ställe... Även intresserad av firma som kan tänka sig att sälja mig ovanstående och montera åt mig på Hisingen i Göteborg.

/Andreas

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Det är då troligen plåtfalsklämmor du skall ha och alu-profiler.
Men det finns många olika typer av plåtfalsning och du bör ta korrekt typ av klämma för just din falstyp.
Vi använde plåtfalsklämmor för vårt ståfalsplåttak.
Se http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Bl.a. tyska firman Schletter tillverkar sådana klämmor. Om någon firma i Göteborg säljer sådana vet jag ej.
Forumsinventarien och götlaborgaren Callec kanske vet?

En firma som möjligen hjälper dig att montera:
se http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Installationsfirma-for-montage-sjalvkopta-paneler-vaxelriktare-tp5011212.html

Andreas,
Har ni fått bygglov för solcellsanläggningen. I Göteborg är politrukerna fientligt inställda till solcellsanläggningar pga de kräver bygglov. I andra kommuner har politrukerna beslutat att bygglov inte krävs för solcellsanläggningar som följer takfallets lutning och håller sin inom takytan.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Provade googla solceller göteborg, fick några träffar.
https://www.google.se/?ion=1&espv=2#q=solceller%20g%C3%B6teborg
Jag har ingen erfarenhet av någon av dessa, jag bor i andra änden av landet :-)

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Westcoast
Andreas och Arne,

Sedan i våras krävs inte bygglov i Gbg för montage av solceller om de följer taket.

En handläggare kontaktade mig och frågade om jag ville dra tillbaka min ansökan om bygglov eftersom jag sökte i skarven innan beslutet var fattat. Snyggt av tjänstemännen! :-)

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Andypandy
This post was updated on .
Tack för klargörandet Westcoast!

Hittade texten på goteborg.se:

Solfångare och solceller – kräver inte bygglov på en- och tvåbostadshus eller på komplementbyggnader till sådana hus, om solcellsanläggningen är monterad längs taket så att den inte påverkar husets utseende väsentligt. Om byggnaden är kulturhistoriskt värdefull krävs det alltid bygglov. Solceller/solfångare på byggnader som inte är ett en- och tvåbostadshus eller komplementbyggnader till sådant hus, kräver också bygglov. Är solcellsanläggningen placerad på fasad krävs alltid lov, på alla typer av byggnader. Fristående solfångare/solceller på mark är däremot inte lovpliktiga.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Herr Andy Pandy,

Att montera plåtfalsklämmor är mycket lättare än att montera takkrokar. På plåtfalsklämman drar du endast åt bulten på den och den klämmer fast runt takplåtfalsen. Sedan är det endast att skruva fast alu-profilerna i plåtfalsklämmorna, sedan lägger man solcellsmodulerna och kopplar ihop solarkontakterna på solcellsmodulerna, sedan sätter man modulklämmorna. Skulle du behöva flytta en plåtfalsklämma längs plåtfalsen, är det inget problem, bara att lossa bulten på den, och förskjuta till ny position.

Däremot att montera en takkrok på t.ex. tegel- eller betongpannetak, är betydligt svårare.
Du måste skjuta undan tegelpannor för att komma åt, och försöka hitta var takstolen gömmer sig, och  dessutom skaffa lämpligt tjockt mellanlägg. Sedan skall du skruva i 2 st tallrikskalleskruvar M8x120 och då träffa prick i takstolen med dessa två. En vanlig hobby-skruvdragare orkar knappats dra i dem, utan proffs-skruvdragare behövs. Sedan skall du med vinkelslip slipa ur ett spår i tegelpannan där takkroksarmen sticker ut. Sedan lägga tillbaka tegelpannorna.

Du nämner inte vad det är för taklutning på ditt plåtfalstak?
Har du blygsam lutning, säg 15 till 30 grader, så är det enkelt att röra sig på taket,
vilket underlättar montaget. Byggställning kan du hyra.
Du tjänar säkert ca 25000 till 40000 kr, inkl. moms, på att montera själv.
Du kan ju inte ha många moduler att montera, jag gissar 20 st.

Har du hittat firma som säljer plåtfalsklämmor i närheten av Götet?

Glädjande att politrukerna i Götet inte längre är så fientliga gentemot medborgarna,
och tillåter medborgarna till och med att montera solcellsanläggning på sina tak utan att krångla med bygglov, om takfallet följs.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

AndyPandy
Tack Arne!

Nope, inte hittat firma ännu och tar gärna tips om någon har... Även på firma som gjort hel installation.

Och att köpa klämmor och fästelement på postorder är väl iofs ju ingen stor sak. Dock skulle man ju vilja köpa åtminstone aluprofilerna hyfsat lokalt.

Jag har faktiskt hela 40 paneler att montera. Köpte på internetauktion för ett par år sedan som sedan blivit stående... Taklutningen är nog max 20 grader och ovanpå det så är mitt tak V-format så tillgängligheten är perfekt.

Någon guideline hur många plåtfalsklämmer som rekommenderas på en 4-5 meters profil? Jag tänker mig att sätta profilerna längs falsarna och sedan lägga panelerna tvärs profilerna. Sen gissar jag att det är att föredra att köpa profil med överlängd och hellre kapa och kasta någon meter än att skarva?

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Har du 40 st solcellsmoduler och att det endast blir 5200 Wp, måste det vara tunnfilmsmoduler, 130 Wp styck.

Plåtfalsavståndet brukar var 600 mm. Man kan sätta en plåtfalsklämma på varannan sådan plåtfals, dvs var 1,2 meter. Ute vid modulfältskanterna, kanske på båda yttersta plåtfalsarna, dvs var 600 mm. Pga att vinden tar där tag kraftigare.

Jag förstår att du avser att montera modulerna i "landskaps-läge".
Att lägga alu-profilerna längs plåtfalsarna, kanske inte är så bra. Du har nämligen värmeutvidgning på plåttaket, och plåten måste kunna värmeutvidga sig fritt. "Låser" du plåtfalsen med plåtfalsklämmor och alu-profil längs plåtfalsen, så kan plåtfalsen inte värmeutvidga sig och röra sig fritt.

Därför nog bättre att lägga alu-profilerna 90 grader mot plåtfalsarna, dvs alu-profilerna blir parallella mot takfoten, och lägga modulerna i landskapsläge. Då kan 2 moduler dela på en alu-profil, och det åtgår färre alu-profiler, jämfört med vanligt landskapsläge. Så gjorde vi i vårt projekt 16,3 kWp, som jag hänvisar till ovan. Alltså om du envisas med modulerna i landskaps-läge.

Men varför inte i porträtt-läge? Med alu-profilerna tvärs(90 grader mot) plåtfalsarna, borde det gå. Men du kanske inte då kan fylla taket på ett bra sätt?

Långa alu-profiler ca 6 m är dyra att låta frakta, pga  att de är otymliga och kräver specialfordon, som tar så långt gods. 4 meter är tydligen gränsen på gods, för att kunna transporteras på vanlig lastbil.

Alu-profilerna brukar vara i längder på 4,0   4,2    5,1    6,0  eller 6,2 m.
Man skall klart inte pussla ihop småbitar till långa längder, pga att skarvar försvagar.
Men har du längre takbredd än 6 meter, måste du skarva, pga det finns inte längre alu-profiler än 6 meter.
Det kan också vara bra att inte ha alltför långa längder, pga värmeutvidgningen.
Alltså ha 6 meter alu-profil och 6 moduler porträtt på den, och sedan ett avstånd kanske 30 till 40 mm och ny 6 meter alu-profil med 6 moduler i porträtt. Värmelängdutvidgningen är dubbelt så stor för aluminium som för stålplåten.
Man får räkna ut hur många alu-profiler man behöver, och kanske köpa en extra.
Man kan råka såga fel eller så. Det är ju kostsamt att i efterhand köpa endast 1 st.

Firmor nära Götet som säljer alu-profiler och troligen också plåtfalsklämmor:
http://www.hallandsenergiutveckling.se
http://electrotecenergy.se/

Jag skulle gissa de har på lager och att du själv kan hämta med din lastbil.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Mono Wafer
Hur är plåten på ett plåtfalstak fäst i taket? Har undrat över detta då ju plåtfallsklämmor endast är fäst i plåtfalsen. Jag tänker på den hårda regeln att skruven som används vid takkrokar på betongpannetak absolut ska gå ner i takstolarna och vilket ju ger en mycket stark infästning. Men hur funkar det med plåttakens infästning?

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Vi funderade också på hur ett tak av typ plåtfalstak är infäst i taket, när vi skulle montera solcellsmoduler. Vore det inte infäst skulle det ju blåsa bort, och med plåttaket även solcellsmodulerna.
Takläggaren sa att det är skruvat i taket.

Se bild nedan från Lindabs Seamline Handbok bandtäckning.

Man förstår ganska bra hur plåttaket fästs i underlaget.

För varje våd plåt takläggaren lägger, måste klammer skruvas.
Tydligen skall det ligga råspont minst tjocklek 23 mm eller plywood minst 19 mm och ovan på det takpapp. På det läggs sedan plåtfalstaket. Takstolsavståndet skall tydligen vara högst 1,2 m.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Alucon har ju en del montagematerial såsom skenor mm. Ligger väl i Göteborg vill jag minnas.....
Hyfsat bra priser oxå vill jag minnas..

http://www.alucon.se/category/profiler-2

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

magneten
Jo inte billigast men det går bra att påtala och be om lite rabatt,  fick jag iaf direkt då jag begärde pris på lite prylar av dom en gång. Ligger ju dussutom väldigt nära TS!

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

persch
Kan absolut rekommendera http://www.gothiasolenergi.se/
Mycket seriösa. prackar inte på Dig det Du inte vill ha.

Se även mitt projekt http://scherman.nu/solceller

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

magneten
Snygg och bra detaljerad sida du har gjort på din installation!

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

Scherman,
bra beskrivet projekt du har gjort.

Dock en sak som inte omnämns:
Du seriekopplar 4 st moduler till en grupp.
och seriekopplar ytterligare tre sådana.
sedan parallelkopplar du dessa 4 grupper till att utgöra en sträng A.

1. Kan man parallelkoppla 4 sådana grupper utan spärrdioder eller strängsäkring?
Om en grupp skulle skuggas, kommer de andra 3 grupperna att trycka in sin solström i den skuggade gruppen, och det baklänges. (vid vanliga solcellsmoduler av poly- eller monokristallin typ, kan man bara parallelkoppla maximalt 3 strängar. Om 4 parallelkopplade grupper eller fler, måste man ha spärrdiod eller strängsäkring i varje seriekopplad grupp.) Kanske är det annorlunda för tunnfilmsmoduler och att man inte behöver spärrdioder eller säkring?

2. Sedan undrar jag om du utförde parallelkopplingen vid modulerna på taket, eller nere i en kopplingsbox nära växelriktaren. Gör man parallelkopplingen uppe på taket, blir det för varje sträng endast 2 st solarkablar ner mot växelriktaren, annars blir det 8 st solarkablar ner mot växelriktaren för varje sträng.

OBS jag ställer 2 frågor här ovan!

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

persch
Bra fråga.
Jag har inte tänkt så långt eftersom jag inte har några skuggor på taket (bortsett från snö !!!).

Jag kommer att träffa representanter för Solar Frontier (tunnfilmstillverkare) 8 september och lyfta Din fråga.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

persch
Jag har försökt besvara Dina 2 frågor på http://scherman.nu/solceller/index.html#7.1
Återkom gärna om Du tycker jag tänker fel.
Det skulle ge mig mer kött på benen när jag träffar en representant för Sola Frontier om en vecka.

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

På din hemsida skriver du följande
orientering 171º (kl 12:45 sommartid)
Vad har klockan och sommartid med orienteringen att göra?

Re: Var köpa monteringsutrustning i Göteborgsområdet?

persch
Kanske luddigt formulerat, men exakt 12:45 sommartid har taket optimal vinkel mot solen, dvs då räknar jag med att få maximal effekt när himlen är molnfri.
12