Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Bor i ett område där taken enligt detaljplan ska vara röda, husen i området är Q märkta m a o hus med ett byggnadshistoriskt intresse
Efter dialog med handläggaren så är utfallet direkt avslag med traditionella mono & polykristalina paneler och min enda chans är att i sådana fall hitta paneler som är åt det mer tegelröda hållet, vet att jag har sett att såna är på gång eller kanske till och med redan börjat säljas men fråga är var hittar jag sådana någonstans ?
Lite komiska i det hela är att handläggaren säger att han varit området för en tid sedan och konstaterat att var och vartannat hus har svarta tak men att så klart så länge ingen granne anmäler eller så gör ju inte vi heller något
Alternativet verkar kanske vara att i nuläget dra tillbaka lovet och invänta det generella utlovade från Peter Erikssons order till Boverket att utreda en generell bygglovs befrielse för solceller, frågan är bara om det även kommer gälla byggnader som är historiskt klassade, känns som att tjänstemanna styret inte kommer släppa alla över bron förbaskat synd vi är säkert ett 90tal hus med optimalt sol läge i området

Hälsningar Mats

Re: Var hittar jag röda paneler ?

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Det är just det svarta monokristalina eller dem blå liknande ploykristalina panelerna är avslag på lovet, kyrkorna kanske inte räknas som historiskt intressant, vi bor i ett egnahems hus från -39 och byggnadsnämden är riktigt kinkiga var det redan när vi byggde ut -98, men nu finns det inte mycket spår kvar av dem gamla husen i området så nu drar dem åt ordentligt för att försöka bevara karaktären på området så något undantag var det tydligen inte frågan om och att lägga upp pannelerna utan lov är ju bara att glömma, så måste hitta röda paneler misstänker att det bara finns som tunnfilm, försökt googla men hittar inget vettigt verkara bara vara på experimentstadiet som det ser ut.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

Uffe
Verkar finnas en hel del på internet. Här t ex: http://www.solarpower-tech.com/color-solar-panels.htm
Har ingen erfarenhet av dessa dock.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Sorry flytta tråden om inte ok, tack Arne har varit här ett tag utan att vara medlem är en del att sätta sig in i.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

TommyE
Har inte sett den här tråden tidigare. Drog på en googling och första träffen var att dom nu testar tegelliknande solceller i Danmark, kan kanske vara nått?
http://www.nyteknik.se/energi/dansk-satsning-pa-tegelfargade-solceller-6342882

Re: Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Ja såg dem också, röda paneler verkar inte vara något som säljs i mindre volymer och ser mer ut vara för PV byggen som större projekt = dyrt om ens möjlgt att beställa i mindre antal dessutom har dem dålig effekt, kanske får dra i gång ett gruppköp i områdets egnahemsförening om det ska fungera.
Har i alla fall pratat med Stadsbyggnadskontoret igen och det finns kanske en möjlighet att jag kan använda Carport taket som inte är Q märkt samt utbyggnaden på baksidan av huset som inte syns från gatan.
Panelerna kommer ändå upp så högt att Solen kommer åt stora delar av dagen men detta skulle fördyra det hela i och med att jag måste då ha 1 optimerare per panel samt att solskörden drastiskt minskar totalt mot optimala 1sta alternativet vilket gör det hela ekonomiskt mycket tveksamt, lutar i nuläget åt att jag avvaktar om - när det blir nya direktiv från Boverket angående bygglovsfritt generellt på ett par års sikt då förhoppningsvis, återkommer så fort jag hör mer från Stadsbyggnadskontoret.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

magneten
Du får väl ställa frågan till dom om rätt färg på taket är viktigare än förnyelsebar lokal elproduktion påvägen mot en fosilfri stad/kommun..

Lycka till!

Re: Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Ja det är just det att när vi var på informationsmöte med Vattenfall och kommunens miljö - energirådgivare så talade sig representanten för kommunen varm för målen på fossilfria bränslen som kommunen har och att bygglov för solceller kommer prioriteras samt är kostnadsfria bla bla så låter det här som att tjänstemännen på Stadsbyggnadskontoret har en annan agenda, det är ju inte så att jag ska riva eller göra bestående ingrepp på huset det går ju att återställa plättlätt så att säga.
Samtidigt rev kommunen en Läcke(mycket känd lokal arkitekt som ritat en stor del historiska hus i Uppsala)byggd förskola här i samma stadsdel utan att blinka och nu smällt upp en ny byggnad med så där ett hundratal svarta tunnfilmsceller på taket, jättebra men rimmar dåligt med vad som ska bevaras och inte om man ser det ur den byggnadshistoriska synvinkeln.
Stadsbyggnadskontoret har sina direktiv och detaljplaner att följa så dem gör bara sitt jobb så ingen skugga ska falla på dem men känns lite som att det finns inte en röd tråd gällande allt detta krångel med att det politiska etablisemanget säger en sak och Boverk Stadsbyggnadskontor osv jobbar inte åt samma håll riktigt vilket är politikernas fel så klart mycket snack men liten verkstad

Re: Var hittar jag röda paneler ?

Uffe
Hittade en annan panel som lär finnas i terracotta, se BEM_280Wp_en_black.pdf. Kontakta Scandinavian PV Solutions vid intresse.
[...]

Tack för tipset, ringde Lars på Scandnavian PV solutions och han har leverantörer som har " röda " paneler skulle försöka få fram en spec på en sån panel så nu är vi kanske på G.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Ja fick nu slutliga avslaget bekräftat direkt från chefen på Stadsbyggnadskontoret spelar ingen roll att jag skulle följa takvinklar och har hittat färgmatchande celler som nedan på bilden se också motiveringen till avslaget bifogat:

Stadsbyggnadskontorets svar:

Planen har tagits fram för att bebyggelseområdet är kulturhistoriskt värdefullt. Det avser alltså inte enskilda byggnader utan hela området.

Alla förändringar i området ska vara av återställande karaktär vilket det aktuella projektet inte innebär.

Svaret på frågan om solceller får uppföras är alltså nej.

I nuläget så kommer jag att dra tillbaka lovet och avvakta vad Boverkets utredning säger, orkar i nuläget inte hålla på med att överklaga till Länstyrelsen.
Enda lösningen är i sådana fall att gå på dem takpannor som kommer med integrerade solceller, skitkul när man la om taket för inte så många år sedan :^(

Re: Var hittar jag röda paneler ?

callec
Jag hade överklagat, tror nämnligen att du vinner ett sådant mål.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

Tjänstemannen på ert byggnadskontor agerar självutnämnd påve. De är allsmäktiga i sin Kommun, och vill klart visa det och trycka ner den enkle medborgaren så han vet sin plats.

Foto på solceller solcellsmoduler på kyrka.

De har ju svarta solcellsmoduler till och med på kyrkor i vissa kommuner och det går bra.
Hur kan det gå bra då? Givetvis, för att de inte har medborgarfientliga byråkrater på byggnadskontoret.

Det är fel tycker jag att en enskild byråkrats intresse ska råda istället för folkets väl och ve, i strävan till en hållbar utveckling. Gå till din lokaltidning!

För övrigt är det enkelt i framtiden att återställa ditt taks utseende genom att montera bort solcellsmodulerna, då blir det precis som idag.

Dessutom kommer du inte att röra dina tegelpannor, de kommer alla att ligga på samma plats som idag, och fortfarande att vara röda. Du gör alltså ingen som helst föränding av dina nuvarande tegelpannor.

Här foto på solceller på kyrkor:
Se även länk: http://www.solaranlage.eu/photovoltaik/einsatzbereiche/kirchen

En kyrka som har solceller är Die Bartholomäuskyrkan i Nordheim im Landkreis Heilbronn i norra Baden-Württemberg, Tyskland.

Re: Var hittar jag röda paneler ?

Jag hade definitivt skrivit en kort och enkel överklagan på en halv A4 sida och skickat in, ty detta låter ju heltokigt!

Har själv varit inblandad i en tillståndsprocess angående att montera solceller på mark som angränsar till en större fornlämning där ingen bebyggelse får ske! Länstyrelsen tyckte dock att solceller kunde vara ok då man ju utan större ingrepp kan återställa den aktuella marken till ursprungsläget efter kanske 30-50 år då anläggningen är uttjänt.

Så skriv med i din överklagan att åtgärden är fullt reversibel och fastighetens karraktär kommer att återställas till sitt ursprung när solcellsanläggningen tas ur bruk! Länstyrelsel har oxå en tämligen positiv inställning till hållbar elproduktion!

Re: Var hittar jag röda paneler ?

MatsA
Har tänkt över situationen och sitter lite i en rävsax här, det var så att jag lade in om 3 saker i bygglovet, varav solceller var en del dem andra 2 var inte relaterade till solcellerna utan ett uterums inglasning(fasadändring)samt en ny eldstad.
Överklagar jag nu direkt så blir det avslag på bygglovet vilket inkluderar uterummet men inte eldstaden som jag förstår och jag åker på en kostnad 5000-8000sek bygglovshantering också börjar överklagande processen.....som jag då riskerar att förlora i värsta fall och pengarna så klart.
Jag kommer nu dra tillbaka bygglovet helt förutom eldstaden som går in under bygganmälan och ta den kostnaden på 1000sek som det kostar att dra tillbaka bygglovet.
Sedan kommer jag högst troligt att lämna in ett nytt bygglov på bara solcellerna som då i kommunen är kostnadsfritt och där med kan jag gå vidare utan risk för ekonomiska konsekvenser av det större slaget när jag överklagar det som kommer att bli ett avslag så klart.
Visst är det så med Stadsbyggnadskontoren är ju bara människor(småpåvar)också och jag tror inte många kommuner hade gett avslag snarare tvärtom, handläggaren i fråga vågade inte ta beslutet själv utan gick vidare till chefen på kontoret för att som jag misstänker ha rent mjöl i påsen och ryggen fri.