Val av inverter

Frasse
Jag har räknat på ett projekt till svärföräldrarna med 38st 300w paneler, 19st P600 och en SolarEdge SE17K.
Nu är jag själv bortrest på jobb och det har blivit lite frågor om val av inverter.
Min tanke har varit att koppla alla moduler mot en slinga och låta slinga 2 vara tom. Det blir kostnadseffektivt med p600 och SE17K ger utrymme för att bygga ut i framtiden.
Om dom i framtiden vill bygga ut anläggningen (tex ökad förbrukning pga elbil) så kan den byggas ut med p300 optimerare på slinga 2.

Så frågorna till de kunniga är:
1: Ser ni några problem med att köra alla paneler på en slinga? Slingan är maxad med de 38 panelerna.
2: Vinner man någon mätbar effektivitet genom att välja en mindre inverter?

Re: Val av inverter

callec
Första frågan
Varför solar edge?

Re: Val av inverter

Frasse
Prisskillnaden mellan ett Solaredge och tex ett Fronius system är överkomlig samt att det finns gott om plats för att utöka anläggningens kapacitet i framtiden.

Re: Val av inverter

callec
Jag menar, behövs solaredge.
Felkällorna ökar med ett sådant system

Re: Val av inverter

Frasse
Ja, den initiala installationen kommer vara på 2 takriktningar. Eventuell utbyggnad i framtiden kommer inkludera 2 tak ytterligare.

Re: Val av inverter

magneten
Med 4 tak är det definitivt ett bra val då detta äro beroendeframkallande!

Man brukar kunna se vilka kombinationer som är möjliga i solaredge beräkningsprogram samt vilken konfiguration som grattis mest kwh/år

Re: Val av inverter

Uffe
Lite sent svar kanske men jag har 38 st 280 w på en slinga med en SE17K. Det fungerar utmärkt,
Min tanke är att i framtiden kunna komplettera precis som du. Jag har tak åt öst och väst och fn har jag bara paneler mot väst.

Re: Val av inverter

Kalle
 För att SolarEdge ROCKAR FETT!
:)